Alkuperäinen viesti: firsttsunami


Tarkkaavaisuus

Tämän viikon aiheena on aliarvioitu teema: tarkkaavaisuus. Menestyvä pelaa pysyy valppaana. Voiko keskittymiskykyään harjoittaa? Miten?

Katsotaan ensin, mitä "tarkkaavaisuudella" tarkoitetaan. Tarkkaavaisuus on keskittymistä, osa yleisälykkyyttä. Tarkkaavaisuus kestää vain muutamia sekunteja (tutkimusten mukaan jopa 90 sekuntia, mutta 30 sekuntia pidentään tarkkaavaisuuden maksimitason pituutena). Tarkkaavaisena oleminen on mielen toimintaa, jossa mieli keskittyy olennaiseen sulkien aistisisällöstä epäolennaiseksi arvioidut osat pois. Tarkkaavaisen oleminen on aina jonkin tarkkailua; se on osittaista ja valikoivaa (engl. attention, http://www.geocities.com/cncntrtn/index.html).

Pokeri tapauksessa tarkkaavainen pelaaminen on mielen tyhjentämistä epäolennaisista ajatuksista, keskittymistä sen hetkiseen pelipäätökseen.

Pokeriin keskittyminen saattaa kuulostaa helpolta, mutta joskus keskittyminen tuntuu ulkoisista syistä vaikealta tai jopa mahdottomalta.

Kysytään ensin, miten saavuttaisimme keskittyneisyyden pokeripöydässä. Minkä ehtojen on oltava voimassa, jotta voimme keskittyä?

Keskittymisen vaatimukset voidaan jakaa psykologisiin ja fysiologisiin. Voidaan sanoa, että kehon ja mielen sopusointu on keskittymiskyvyn vaatimuksena. Yritän jatkossa tarkastella niitä erillisinä, mutta loppujen lopuksi niiden tilat ovat vahvasti toisistaan riippuvaiset.

Psykologiset vaatimuksia hyvälle keskittymiskyvylle ovat seuraavat.

- Kiinnostus

Mitä kiinnostuneempi olen jostakin, sitä paremmin saan ajatukseni kiinnittymään siihen. Pokeripäätöstesi laadun kannalta on hyvin tärkeää, että olet kiinnostunut itse pelistä. Vain rahasta kiinnostunut pelaaja ei koskaan kehity niin hyväksi kuin joku, joka haluaa ymmärtää pelin sen pienintä yksityiskohtaa myöten.

- Henkinen tasapaino

Pokeri vaatii henkistä tasapainoa. Henkinen tasapaino tuo käyttäytymiseesi rentoutta ja antaa sinulle mahdollisuuden suunnata ajatuksesi vapaasti. Älä pelaa, jos olet hermostunut tai ärtyisä. Elämän pettymykset, kireys ja agressiivinen mielentila pilaavat helposti pelipäätöksesi. Älä esimerkiksi pelaa, jos olet juuri riidellyt tyttöystäväsi kanssa. On suositeltavaa pelata vain, kun mielesi on kevyt.

Henkinen hyvinvointi vaatii, että pidät huolta myös kehostasi. Seuraavat fysiologiset tekijät ovat merkityksellisiä keskittymiskyvyn kannalta.

- Riittävä uni

Pyri nukkumaan öisin. Tiedän, monet pokerin pelaajat eivät tee sitä! Öinen uni on kuitenkin laadukkaampaa. Riittävä uni on tarpeen keskittymisen ja luovuuden kannalta.

- Toistuvat tauot

Pidä usein lyhyitä taukoja. Haukkaa jotain ja liiku. Syö terveellistä ruokaa, josta saat energiaa ja joka saa sinut hyvälle tuulelle.

- Tee jotain muuta välillä

Rutiinit kangistavat. On tärkeää harrastaa useampaa asiaa päätyön lisäksi. Urheile.

- Terveellinen ruoka

Jos vaadit keholtasi paljon, on sinun myös annettava sille. Laadukas ruokavalio on välttämätöntä, että aivosi toimivat parhaalla mahdollisella tavalla. Tarvitset hiilihydraatteja, proteiineja, rasvoja, vitamiineja, kuituja, mineraaleja jne. Lisäksi tarvitset riittävästi vettä.

- Urheilu

Ketään ei yllätä, että urheilu on terveellistä.

- Luonnollinen vaihtelu

Toimit paremmin joinakin aikoina kuin joinakin toisina. Ota se huomioon pelatessasi. Älä pelaa huonoina hetkinäsi vaan silloin, kun olet voimakkaimmillasi.

- Raikas ilma ja päivänvalo

On tärkeää, että käyt ulkona joka päivä. Happi ja valo tekee ihmeitä.

- Yleisiä vinkkejä

Rakenna työpisteesi niin hyväksi kuin mahdollista.

Älä pelaa liian montaa pöytää: kolme on hyvä maksimi.

Sulje pelatessasi kaikki muut ohjelmat: keskusteluohjelmat, nettiselailimet, jne.

Älä pakota itseäsi pelaamaan. Jos pelaaminen ei huvita, voit tehdä huolimattomia päätöksiä.

Käy vielä kerran läpi tämän artikkelin ohjeet. Yritä välttää pitkien sessioiden aiheuttamaan aivotonta pelaamista.

Sano itsellesi ennen jokaista sessiosta: olet muita parempi. Itsevarmuus on pokerissa tärkeää.

Pyri pysymään tyynenä. Katso, miten Patrik Antonius reagoi pokeripöydän tapahtumiin High Stakes Pokerissa. Hermostuneena et pysty keskittymään parhaalla mahdollisella tavalla.

Harjoita keskittymiskykyäsi pokeriteorian parissa. Hyödyt silloin kahdella tapaa.

Pyri mahdollisimman intensiiviseen peliin. Kokeile pelata vain yhtä pöytää ja miettiä huolella jokaista päätöstäsi - myös niitä, joita pidät itsestäänselvinä.