Viikon väittely: Tarvitaanko nettipokerissa moraalia

• srz
      srz
      Bronze
      Tämän viikon väittelyn aiheen inspiraation lähde on Krea77:n mielipide siitä, että multitablettamalla peliä hidastavien pitäisi hävetä. Onko näin? Entä yleisesti: saako nettipokeripöydässä tehdä mitä tahansa? Onko koskaan syytä hävetä?

Molemmille näkemyksille löytyy varmasti kannattajansa. Toisaalta vaikuttaa luonnolliselta laajentaa normaalit moraalikäsitykset myös pokeripöydälle, oli sitten kyseessä oikea pokeripöytä tai bittiversio. "Reilun pelin henki" koetaan tärkeäksi yleensä pelistä riippumatta. Pelisääntöjen ja etiketin puitteissa saa tehdä mitä tahansa, mutta kirjoitettuja ja kirjoittamattomia sääntöjä pitää noudattaa.

Toisaalta pokeri on perinteisesti nähty valehtelijoiden ja rikollisten pelinä. Pokeripelien tyypillinen piirre on bluffaaminen. Jos otetaan mielikuva elokuvista, niin siellä kovanaamat istuvat pokeripöydän äärellä ja hiillostavat toisiaan. Röyhkein voittaa. "Miksi muille kuin kirjoitetuille säännöille pitäisi antaa mitään kunnioitusta," voidaan kysyä.

Sana on vapaa!
  • 12 replies
    • FiST67
      FiST67
      Bronze
      Mun mielestä nää tyypit jotka chattaa ZZZZZZZZZ:aa sais itse hävetä :P . Skinit on antanu pelaajille miettimisajan, joka on sama kaikille. Jos haluu itse käyttää NEXT MOVE nappeja (jos ne löytyy), niin se on oma asia. Pitäs silti kunnioittaa sitä, että toiset haluu miettiä, harkita, analysoida, omaa seuraavaa tekoaan.

Kyllähän se on totta, et multitablettaja saattaa hidastaa peliä, varsinkin jos sattuu olemaan vaikka kaksi sittari pöytää Hup:issa niin tottakai muiden pöytien huomiointi silloin kärsii.

Omaa kielen käyttöä pitäs kyllä vähän tarkkailla :rolleyes: . Joskus tulee sorruttua aika tylyyn linjaan kyllä itsekin :( . ...Sorry vaan jos joku on osunu kohdalle mun huonon hetken aikaan ;) .
    • jeppe1983
      jeppe1983
      Bronze
      Pokeri on herrasmies peli, pitää kunnioittaa vastustajaa mikäli hän voittaa sinut, tekee sen sitten vaikka A2 all in 150.000, KK:si vastaan;)

Nämä pelaajat ovat kuitenkin elintärkeitä pelikassan kasvua ajatellen jatkossa, pienen Nh, vinkkauksen voi vastaavalle kaverille kuitata, ja toivoa että joku kaunis päivä tuo kyseinen kaveri istuu kanssasi finaalipöydässä, ja otat omasi sitten pois korkojen kera;)

Itse en juurikaan kommentoi pelatessani kuin korkeintaan, Nh/Ty, mut kukin tallaa tyylillään. Pelaan myös yleensä 4 pöytää kerrallaan, ja joskus kieltämättä kun osuu useassa pöydässä kortit meinaa alkaa kellot tikittään nopeammin kuin ajatus;)
    • derdex
      derdex
      Bronze
      Kieltämättä on hyvin ärsyttävää jos yksi ja sama pelaaja käyttää jatkuvasti oman "miettimisaikansa" loppuun. Tuota aikaa voisi puolestani reilusti lyhentää osapuilleen kaikilla saiteilla.

Jos multitablettaa liian monta pöytää eikä kaikkiin pysty keskittymään riittävän hyvin niin se tuskin on edes ko. pelaajan omakaan etu.

Osa nähdäkseni venttailee ihan silläkin, että yrittää viestiä jotain kädestään ja saada vastustajat toimimaan tavalla jolla itse haluaisi. En tiedä onko siinäkään mitään järkeä. Omaan tilannepäätökseen se ei ainakaan vaikuta millään tavalla ellei ko. vastustaja tee aina samanlailla kun haluaa ilmaista korttia tms.
    • Schlieben
      Schlieben
      Bronze
      Kyllähän se siitä lähtee, että pokeria pelataan enimmäkseen siksi, että siitä saisi rahaa. Itsekin siihen pyrin vaikka tuskin koskaan tulee onnistumaan. Jos jollakin on muita syitä - esim pitää hauskaa - niin samaan pöytään vaan. Pitäkää te hauskaa ja maksakaa hauskuuttajalle ;) Peleissä olkoon se mikä vaan on vain voittamisella väliä. Kaikki mitä teet pöydässä voittaaksesi maksimit on ihan ok. Olkoon se sitten muille haistattelu, huonon pelin kommentointi tai ajan käyttäminen maksimaalisesti joka kerta. Tietenkin on eri asia mikä temppu parhaiten toimii, ja kehenkään ei sama tapa toimi. Ei sieltä pöydästä parasta kaveria olla etsimässä. Tietenkin eri asia on kuinka käyttäytyy pelin ulkopuolella ja jos pöydässä ole niin sitten turpa kiinni ja mussutukset pois ja antaa muiden pelata. Ehkä ainut, mitä en hyväksy on turha mussutus jos häviää ja lähtee sitten pois eikä tee re-buyta. Onhan se nyt epäkohteliasta lähteä kun toinen hiillostaa koko illan saadakseen toisen tilttiin ja sitten toinen lopettaa. Niin kuin eräs henkilö WPT:n 6 kaudella totesi: "En ole täällä voittaakseni vaan tehdäkseen kaikista mega-tiltti-apinoita" tai jotain sinnepäin ainakin.

Tuosta multitabletuksesta vielä, siinä ei ole mitään hävettävää jos antaa muille etua huonontamalla omaa keskittymistään. Tyhmäähän se on, mutta jokaisella on siihen oikeus.
    • Jim9137
      Jim9137
      Bronze
      Ite olin kunnon turbosuu. Haukuttiin Jim the Mouthiksi, ja bad biititkin oli sitä samaa luokkaa. :D Nyt kun olen enemmän pelannut, niin kielikin on jäänyt kuriin. Joskus kyllä tulee heitettyä kuitenkin kommentia takaisin.

Mutta se on kyllä totta että jos fisulla on hauskaa niin kukkarokin on löysempi, joten senkin vuoksi ihan heittelen joskus jotain epäoleellista. En näe kyllä minkäänlaisessa kielenkäytössä mitenkään "moraalittomana" (mitäköhän tuokin termi tarkoittaa) pokeripöydässä, kunhan pöydän jutut jäävät pöydän juttuihin. Epäsoveliaana pidän esimerkiksi rasistisia, solvaavia/uhkaavia, tai muuten ei pokeriin liittyvien asioiden nostamista pöydälle.

Hidastelusta en välitä. En välitä myöskään hit/run tyyppisestä pelaamisesta. En oikein välitä siitäkään, että joku pilaa muiden "huvin" paiskomalla merkkejä tai muuten kyhnyttämällä, tai haastamalla riitaa. Joten olen aikaa vapaamielinen pokerikäytöksen suhteen.
    • came2bustFindda
      came2bustFindda
      Bronze
      Kerrankin ketju, johon aivan silmät kiiluen tekee mieli vastata.
      Vastustajaa ei ikinä pidä kunnioittaa, hänet pitää haukkua pystyyn, jos vetää rankasti ohi. "U fking retard" ym huudot chattiin kuuluu asiaan. Varsinkin heads upis, jos pelataan käteisellä vielä niin peli on hyvin nopeatempoista ja kaveri saadaan lämpeemään.
      Välillä on hyvä olla hiljaa, mutta välillä huudot chattiin pitää omankin mielen virkeänä. Pokeri on yksilölaji ja pöydässä ei ole kavereita, aina yritetään saada muitten pinot pieneneen, eikä silloin pidä ottaa itteensä, jos joku pöydässä sanoo jotain. Kumminki monilla on sydän pelissä, haluaa oppia ja kun vedetään ohi nii paskalta se tuntuu ja sillo retards huudot kaikuu.

Toisaalta välillä pienis turnauksissa tykkää pelata rentoa peliä, ei pelaa nii hampaat irves, niin sillon ei kiinnosta haukkua, vaikka koolaisin kaverin allarit, 88lla ja vastas 22, ja riveril 2 pöytään. Ei sillo voi ku nauraa, ei mua todellakaan aina kiinnosta haukkua muita. Sellaset rennot turnaukset pitää mielen virkeänä ja sillon varsinki fulli rinki turneis näkee ties minkälaista tallaajaa ja sillon saa omaanki onkeen aina jotain.

Moraalisesti toivoisin kaikkien blogien pitäjien lopettavan tämän alituisen bäd biit vuodatuksen, AQ vetää AK:sta sillo tällön ohi. Shit happens, mutta pelasit oikein se on pääasia. Kun siinä ei muut pysty auttaan, vaan on pidettävä taukoo tjsp. Tai sit vaan pelattava suhteessa enemmän, jolloin luulisi biittien loppuvan. Avaa vaikka 10 parin dollarin turnausta, jos biitit vaivaa. Niissä turnauksis väkisinkin tekee jo jotain oikein, yleensäkkin ottaen vuodatus blogeihin huonosta onnesta on jotenkin säälittävää, joskus menee päin persettä, eikä sille mitään voi. Jos pelaa pokeria, pitää olla valmis näihin downswingeihin, pitää olla valmis pohtiin ite omassa mielessään asioita. Ite en holdemia paljoa pelaa ja varsinkin holdemissa nää allari tilanteet hai korteilla on vittumaisia, joskus tullaan ohi. Ja usein näillä blogien pitäjillä on suuri hetkellinen tavoite nousta maailman maineeseen, ei turnausta niin helposti vaan voiteta. Siinä tarvitaan oikeaan aikaan onnea, eikä omat monsterit joudu blokatuksi yms. Pitkäjänteisyys unohtuu monilla, se on tärkeä piirre monissa asioissa. :sun:

Yritän tässä rakentaa jotain matemaattista yhtälöä, jolla vältän nämä bäd biit päivitykset. Muuttujat kuten kellonaika on otettu huomioon, enkä lue yöllä päivitettyjä blogeja koskaan. Ja viikonloput, pysyn vittu kaukana lukemasta blogeja. :D
    • Tikkari
      Tikkari
      Bronze
      Lyhyesti ja ytimekkäästi: mun mielestä kaikki LAILLISET keinot voiton maksimoimiseksi pitää käyttää hyväksi. Kukin vetää tyylillään.
    • PokkAA
      PokkAA
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja Tikkari
      Lyhyesti ja ytimekkäästi: mun mielestä kaikki keinot voiton maksimoimiseksi pitää käyttää hyväksi. Kukin vetää tyylillään.
      Eli tuttua sanontaa on venytettävä muotoon: Sodassa, rakkaudessa ja pokerissa kaikki keinot ovat sallittuja! ;) ?

Kyllä mä ainakin itse olen yleensä chatissa hiljaa ja yritän keskittyä peliin. Haukkukoon muut chatissä vaikka minkälaiseksi, sehän vaan osoittaa niiden olevan tiltissä. :D
    • srz
      srz
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja Tikkari
      Lyhyesti ja ytimekkäästi: mun mielestä kaikki keinot voiton maksimoimiseksi pitää käyttää hyväksi. Kukin vetää tyylillään.
      Jonnekin se raja pitää kuitenkin vetää - saako varastaa jos kukaan ei huomaa?
    • Tikkari
      Tikkari
      Bronze

Jonnekin se raja pitää kuitenkin vetää - saako varastaa jos kukaan ei huomaa?
      Edited. :)
    • Krea77
      Krea77
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja srz
      Tämän viikon väittelyn aiheen inspiraation lähde on Krea77:n mielipide siitä, että multitablettamalla peliä hidastavien pitäisi hävetä. Onko näin? Entä yleisesti: saako nettipokeripöydässä tehdä mitä tahansa? Onko koskaan syytä hävetä?
      Ihan noin se mun ehdotus ei mennyt mutta sallittakoon pieni karrikointi koska tässähän on tarkoituskin herättää väittelyhenkeä :)

Se mikä eniten tuossa ärsyttää on se että kun pelaan esim. 0.5/1 fixediä niin täysiä pöytiä ei yksinkertaisesti ole kuin kymmenisen kappaletta (ainakaan titanilla jossa ite pelailen). Noista kun avaan neljä ja alan pelaamaan niin silloin tällöin mukana on joku joka pelaa melkein jokaisessa (ellei jopa kaikissa) saman limitin pöydissä eikä pysy millään omien pöytien perässä. Tästä seuraa se että kaikki titanilla 0.5/1 limittiä sillä hetkellä pelaavat joutuvat odottamaan koko ajan maximit joka pöydässä. Tää vaikuttaa niin moneen pelaajaan että lasken tuon sen tason itsekkyydeksi että niskalaukaus olis paikallaan. Jos ite huomaan että en pysy enää tahdissa mukana ilman että oma peli kärsii tai muut joutuu odottamaan, tiputan pöydän tai 2 pois -> tästä hyötyy sekä muut pelaajat että yleensä myös oma peli

Se että viivyttelee tahallaan hetken antaaksen jonkin kuvan omista korteistaan vihuille, ei ole mun mielestä paha juttu. Tuollainen tempulointi kuuluu selkeesti joidenkin peliin eikä vaadi maximiaikaa vaan saman saavuttaa jo alle 10 sekunnilla, eikä tämän kaltainen toiminta ole joka kädessä ajan toistuvaa

Chatissä voi mun mielestä puhua mitä vaan kunhan ei kommentoi käynnissä olevaa peliä esim kertomalla omat kipatut kortit. Ite en pahemmin chattiin kirjoittele, mitä nyt pari kertaa olen lämpöjä sinne purkanut :)
    • Tikkari
      Tikkari
      Bronze
      Hauska esimerkki tuli muuten mieleen tästä hidastelusta.
      Viime vuonna suomi-ruotsi maaottelussa oltiin turneen jälkeen käteispöydässä, suurin osa kohtuu pyörryksissä. Yks tuttu suomalainen oli pöydässä kohtuu hyvissä isot peililasit päässä, eikä tämän n. tunnin aikana puhunut pöydässä sanaakaan. Joka kerta kun kaveri katsoi korttinsa, otti hän chrisferguson-tyylisen asennon ja mietti 10 sekuntia ennen ratkaisua. Siis joka kerta. Svedut kuumeni tästä täysin tyyliin "pitääkö sitä kippiä miettiä aina noin ..tanan pitkään!". Lopputulos: ruåttinpojat kuumeni täysin ja rupes metsästämään kyseistä kaveria ja painamaan sitä pakkaan. Viimeinen käsi josta meinas tulla tappelu, oli semmoinen, että kolmen hertan floppiin länsinaapuri painoi kaikki alle, kaveri mietti 10s ja maksoi nutsivärillä.
      :)
      Hauskaa ainakin näin jälkikäteen mut voisihan tuo vähän lämmittää jos omalle kohdalle osuisi.