Viikon kysymys: Teoriaa vai käytäntöä?

• Poll
    • Which is the best sample hand?

• 18
        1. FL TT Corey Steel
        42%
      • 9
        6. NL AA mishh06
        21%
      • 5
        5. NL 67s Agiz19
        12%
      • 5
        4. SNG AK ManniXXX
        12%
      • 4
        2. FL QJs Strongsl
        9%
      • 2
        3. FL T8s wilm
        5%
      Total: 43 Votes
    • PokkAA
      PokkAA
      Bronze
      PokerStrategyn Suomen sivuston "Viikon kysymyksessä" haluamme tällä kertaa tietää, paljonko pokeriajastasi uhraat teoriaan (uutinen).

Esimerkiksi meidän sivuiltamme sinulla on mahdollisuus löytää runsaasti oppimateriaalia, jota täydentävät muun muassa videot, live-valmennus ja käsianalyysit foorumilla. Unohtamatta tietenkään käyttäjien toisilleen foorumilla tarjoamaa arvokasta apua!

Ihmiset opettelevat ja oppivat asioita eri tavoin. Toisten on pakko ensi perehtyä uuden jutun (esimerkiksi pokerin) teoriaan. Jotkut puolestaan noudattavat englantilaista sanontaa "learning by doing" (sitä oppii tehdessä). Luultavasti suurin osa meistä kulkee näiden kahden ääripään välimaastossa.

Millä polulla sinä vaeltelet? Paljonko sinulta kuluu aikaa pokerin teoriaan suhteessa pelaamiseen käyttämääsi aikaan? Laskettakoon tässä yhteydessä teoriaksi kaikki se, mitä puuhastelet pokerin "hyväksi" peliajan ulkopuolella: opiskelu, pokerifoorumien lukeminen ja niihin kirjoittelu, pokeriuutisten lukemin jne.

Osallistu äänestykseen, perustele valintasi - ja kommentoi muiden valintoja!
  • 8 replies
    • hibi83
      hibi83
      Bronze
      Mä oon enemmän käytännön miehiä niin, että opin paremmin kun itse teen sen sijaan, että mietin miten muut teki jonkun jutun. Mutta kyllä mä sanosin että silti tossa 40% hujakoilla on mun pokeriteorian osuus. Kommentoituja videoita tykkään katsoa. Jää mun mieleen paremmin, kun on kaikki aistit mukana. Lisäksi näitä PS-käyttäjien juttuja (päiväkirjat, käsiarviot) tykkään lukea. On kiva miettiä mitä itse tekisi vastaavissa tilanteissa. PS:n artikkeleita tulee aika vähän luettua johtuen siitä, että pronssiartikkelit on jo läpikäytyjä ja ku tälle tasolle oon jumittunu täks hetkeks niin...

Mutta kyllä sitä pelaamalla parhaiten oppii. Postaa tänne sitten kädet, jotka arvelluttaa, niin saa paljon käytännönläheisempää opastusta omaan peliin kuin mitä noista artikkeleista. Niissä artikkeleissa voisi kyllä olla lisänä shakkityyliin jokusia käsiä joistain artikkeliin liittyvistä aiheista. Eli tyyliin jonain flash-korttipelinä ja pelaaja voisi pelata esimerkin läpi ohjelman sanoessa, jos pelaaja tekee jotain ns. tyhmää. Itsellä ainakin pottikertoimien hahmottaminen on "aidossa" tilanteessa helpompaa kuin niissä monivalintatehtävissä.
    • juhuri
      juhuri
      Bronze
      Artikkelit on luettu läpi ja pari videotakin katsottu.

Nyt on pelailun ohella ollut Hopeatason Fixed SH AKT auki.
      Aluksi katselin vain "Raise w/ these hands" taulukkoa ja näin
      ollen vpip% pyöri 40% hujakoilla. Seuraavaksi siirsin katsetta myös
      Blind defence taulukkoon, joka vain korotti vpip prosenttia.
      Vasta muutaman tuhannen käden jälkeen on katse siirtynyt myös raisers/limpers talukoihin, joiden myötä vpip% tullee pienenemään.

Viimeiset 2713 kättä Limit SH 0.15/0.30
      VPIP: 36%
      PFR: 17%
      WSD: 42%
      W$SD: 47% :(

Eli opiskelun edetessä uskoisin VPIP:n tippuvan ja W$SD:n nousevan.

edit: 3 hymiön poisto. Liika on liikaa.
    • ColorFlusher
      ColorFlusher
      Bronze
      Laskettakoon tässä yhteydessä teoriaksi kaikki se, mitä puuhastelet pokerin "hyväksi" peliajan ulkopuolella: opiskelu, pokerifoorumien lukeminen ja niihin kirjoittelu, pokeriuutisten lukemin jne.

Pokerifoorumeita tulee luettua aina samalla kun pelaan jos pöytiä ei oo kauheesti (eniten viime aikoina PSgy, mutta hiljalleen lisääntyvästi etenki blogeja muualta).. Lisäksi tulee luettua aina kaikki uutiset eräältä toiselta saitilta niiden selkeyden ja määrän takia (täällä vähä suppeet). Varsinaista peliteoriaa en netistä juurikaan lue, mitä nyt toisinaan tarkastan jonkun mieltä vaivanneen pikkuasian. Kirjoja oon lukenu tähän mennessä yhden ja luultavasti se jääki sitte siihen pitkäksi aikaa. Lisäksi kattelen mielelläni pokeriaiheisia videoita/ohjelmia pelin lomassa. Mm. Degnicin uusimmista videoista pidin (session review tjsp), sekä ohjelmista HSP on ehdoton ykkönen.

Laitoinkin vastaukseksi yli 60 % ajasta sillä monesti ku teen molempia yhtä aikaa..

Veikkaanki että aika monet aloittelijoista käyttää paljo aikaa, sitten se ajankäyttö vähenee lähemmäs nollaa vain noustakseen tasojen ja pelikokemuksen kertyessä taas ylemmäs pokerikiinnostuksen syttyessä ihan eri tasolla.

Btw. kenelläkään heittää linkkiä Omaha Hi/Lo videihin? Vai onko sellasia tehtykää suomeksi missään.. Oon kyl koittanu kyylätä eri foorumeita, muttei oo heti kyllä pistäny silmään. Saa nähä pitäiskö itte tehä sitte joskus..
    • PokkAA
      PokkAA
      Bronze
      Oma vastaus menee tuonne yli 60 prosenttiin. Johtunee suurelta osin siitä, että tämän työn myötä peliajat ovat vähentyneet ja jostain kumman syystä ajat foorumilla, uutisten sekä artikkeleiden kimpussa ovat puolestaan nousseet. :)
    • Jim9137
      Jim9137
      Bronze
      50:50 aika tarkalleen. Suurin osa sklanskyn vastauksista ei tule kokemuksen rintaäänellä, vaan ihan muiden neuvojen kautta. Kuitenkin, yritän kokoajan suhtautua ja oppia pelaamaan myös itse peliä kun pelaan, koska olen huomannut että tiltti on nurkan takana heti kun tuutittautuu "täydelliseen" peliin.
    • simppa33
      simppa33
      Basic
      Paljon tulee vielä opeteltua, vaikka hinku ois kova kokoajan pelaamaan. Yli 60 prossaa menee silti vielä opetteluun mikä taitaa olla alux ihan hyvä (ehtii häviä vähemmän) :D
    • Sawkko
      Sawkko
      Bronze
      Ennen tuli luettua paljon enemmän kuin nykyään. Yleensä kun pelasin yhtä pöytää luin samalla. Nyt kun pelaan, keskityn vain pelaamiseen, mikä on muuten parantanut tulosta todella paljon.

Videoita en ole pahemmin katsellut, pääosin huonon äänenlaadun takia. Ehkä sille on tosin tehty jo jotain, en ole vähään aikaan katsellut mitään videoita. Toiseksi siitä syystä, että opin parhaiten lukemalla ja tekemällä itse.

Telkkarista tulee katseltua pokeria aika paljon, mutta se nyt ei ole ihan sama asia kuin opiskelu vaan lähempänä viihdettä. Kävin hakemassa Welholta Poker Channel Europen kotiin, mutta se oli pienoinen pettymys. Hyvää ohjelmaa tulee todella vähän suhteessa kuraan. Onneksi sitä hyvääkin tulee edes vähän niin saa jotain vastinetta rahoille...

Vastasin kysymykseen ensin 10%, mutta tarkemmin kun ajattelee niin muuhun pokeriin liittyvään kuin pelaamiseen menee päivässä ehkä 3 tuntia ja pelaamiseen 2-3 tuntia. Tehokasta opiskelua kaikesta pokeriin käytettävästä ajasta voisi varmaan arvioida 30-40%.
    • PokeriPoika
      PokeriPoika
      Bronze
      Nyt ei oo oikein pitkään aikaan ollut kunnolla aikaa kumpaakaan. Ja kun on liian vähän aikaa niin se tulee käytetyks pelaamiseen. Enempi pitäis lukea noita artikkelijuttuja jotta oppis paremmin pelaamaan. :sun:

Merkkasin 10-25% vaikka se on vaan ihan arvio. :sun: