Viikon väittely: Suomalaiset ovat parhaita!

• PokkAA
      PokkAA
      Silver
      - Taas osui samaan pöytään niitä italialaisia ja espanjalaisia fisuja. Niiltä on niin helppo ottaa rahat pois.

- No, paljonko jäit voitolle?

- En mitään, vaan hävisin pari sataa. Niillä kävi koko ajan niin uskomaton tuuri. Muuten olisin kyllä vienyt niiden kaikki rahat!

Kuulostaako tutulta? Onko kyseessä harvinainen ilmentymä suomalaisesta itsetunnosta vai onko asialla edes hitunen totuudenperää?

Me suomalaiset uskomme usein olevamme maailman paras pokerikansa ja muut tulevat kaukana perässä. Sinivalkoisia värejä puolustaneiden korttihaiden menestys WSOP:n Main Eventissä oli kieltämättä vakuuttavaa. Mutta olemmeko jo tai löytyykö meistä edes aineksia maailman ykkösiksi?

Entä minkämaalaiset sinä olet useimmiten havainnut pokeripöytien kaloiksi, joilta muut onkivat rahat ihan mielensä mukaan?

Osallistu tässä viestiketjussa väittelyyn aiheesta ja perustele kantasi. Ja tyrmää surutta muiden mielipiteet!

Sana on vapaa!
  • 9 replies
    • ColorFlusher
      ColorFlusher
      Gold
      25-30 binii up viimenen about viikko. Kaikki ne yhtä paskoja on ku tarpeeks matalia tasoja pelaa.
    • Sawkko
      Sawkko
      Bronze
      Miksi ihmeessä suomalaiset menestyisivät yhtä hyvin kuin ulkomaalaiset, vaikka jenkit? Meitä on vähän => hyviä suomalaisia pelaajiakin on vähän. Meillä ei ole perinteisesti pelattu pokeria muuten kuin nyt sököä mökillä => hyviä suomalaisia pelaajia vielä vähemmän. Eipä siinä sitten ole mikään ihme ettei niitä WSOP-voittoja vielä ole kun pokeri nyt valitettavasti on osittain tuuripeliä, ainakin yksittäisessä turnauksessa.
    • hibi83
      hibi83
      Bronze
      Mä kyllä uskon, että suomalaisten luonne on erinomainen pokeriin. Meillä ei vaan liiku niin isoja rahoja ja sponssisopimuksia takana kuin esimerkiksi jenkeillä, joten niinsanotut suurmenestykset ovat harvassa. Jokainen mikrotasoja grindaillut tietää, ettei sieltä salamana nousta minneen high-roller -klubiin. Ellei käy hannuhanhimainen tuuri. :)
    • zamwise
      zamwise
      Bronze
      Katsotaan hiukan pohjatiedoksi väittämälle vaikka edellisen EPT-kauden turnaustilastoja:

Maa Osallistujia Rahoilla (%)
      USA 1096 168 (15,3)
      UK 499 136 (27,3)
      Ruotsi 451 107 (23,7)
      Ranska 449 72 (16,0)
      Saksa 430 51 (11,9)
      Tanska 385 74 (19,2)
      Hollanti 285 34 (11,9)
      Norja 248 59 (23,8)
      Suomi 188 27 (14,3)
      Espanja 185 20 (10,8)
      Bulgaria 143 3 (2,1)
      Canada 128 25 (19,5)

Tuossa listattuna EPT4-kauden 12 suurinta maata osallistujamäärän perusteella.

Rahastusprosentin mukaan tuo kääntyy järjestykseen:

UK 27,3
      Norja 23,8
      Ruotsi 23,7
      Canada 19,5
      Tanska 19,2
      Ranska 16,0
      USA 15,3
      Suomi 14,3
      Saksa 11,9
      Hollanti 11,9
      Espanja 10,8
      Bulgaria 2,1

Tuosta ei ainakaan siis saa kovin hyvää perustelua sille väittämälle, että ranskalaiset olisivat täysiä turnauspaisteja (ainakaan jos suomalaisiin vertaa). Yleisesti ottaen kuitenkin voi pistää merkille pohjoismaisen edustuksen kärkipäässä, Norja, Ruotsi, Tanska. Laskettakoon Canadakin tässä tapauksessa pohjoismaaksi :)

Jonkinlaisena suomalaismenestyksen jarruna voi olettaa olevan osalla pelaajista vallitsevan taipumuksen kännipelaamiseen, jopa isoissakin turnauksissa. Liekö se sitten myös itäisen Euroopan suunnalta tulevien pelaajien huonon menestyksen taustalla vai mikä, vaikea sanoa... Tony G:tä siteeraten: "Tuokaa minulle lisää venäläisiä!"
    • BaboK
      BaboK
      Bronze
      Huippupelaajien tilasto ei vielä kerro peruspelaajien massasta. Keskimääräisen low-limit pelaajan tason voisi kai määrittää vertaamalla pelaajien yhteismäärää maittain ja maan asukaslukua. Mitä isompi osuus massasta pelaa, sitä heikompia ne keskimäärin ovat.

Löytyykö mistään tilastoa siitä, paljonko nettipelaajia on maittain. PS:n etusivun mukaan strategistejakin on jo yli 650.000, joten kokonaismassan pitäisi olla aika iso...
    • PokkAA
      PokkAA
      Silver
      Alkuperäinen kirjoittaja BaboK
      Huippupelaajien tilasto ei vielä kerro peruspelaajien massasta. Keskimääräisen low-limit pelaajan tason voisi kai määrittää vertaamalla pelaajien yhteismäärää maittain ja maan asukaslukua. Mitä isompi osuus massasta pelaa, sitä heikompia ne keskimäärin ovat.
      Eikö voisi ajatella asiaa toisinpäin eli mitä suurempi osuus väestöstä pelaa, sitä parempia he keskimäärin ovat? Jollain maalla on paljon pelaajia ja kehittynyt (tai kehittymässä) pokerikulttuuri. Niksit siirtyvät isältä pojalle, kun taas jossain toisessa maassa kaikki "aloittavat opiskelun nollasta". :)

Alkuperäinen kirjoittaja BaboK
      Löytyykö mistään tilastoa siitä, paljonko nettipelaajia on maittain. PS:n etusivun mukaan strategistejakin on jo yli 650.000, joten kokonaismassan pitäisi olla aika iso...
      PokerStrategyn jäsenrekisteri ei varmastikaan kuvaa maitten todellisten pelaajamäärein suhdetta. Esimerkiksi Saksa on PS:llä vahvasti yliedustettuna. :)
    • PokeriPoika
      PokeriPoika
      Bronze
      Kyllä mun mielest me suomalaiset ollaan hyviä. Yleensä ku samaan pöytään osuu suomalainen niin kyllä sillä on hirveen usein pöydän isoin stäkki. :sun:

Toisaalt harvoin oon nähny suomalaisten häviävän jatkuvasti koko pinoaan, mutta samaa en voi sanoa joistain muista vaikka italoista. Löytyy kyllä hyviäkin italoja joten ei kannata ihan aina luottaa tohon kansalaisuuteen. Jotkut hyvät pelaajat laittaa tahalleen väärän kansan ettei niitä niin helposti tajuta hyviks.

Onx joku täällä tehny kanssa silleen että laittaa maaksi muun kuin Suomen ja yrittää sillä keinoin saada vihut uskomaan että on vaikka huono italo? :sun:
    • simppa33
      simppa33
      Basic
      Mä oon ainaskin suomalainen ja samalla huono. Mutta kai me ollaan ylipäätänsä melko hyviä, mitä ainakin selostuksia lukiessa huomaa. :D
    • FiST67
      FiST67
      Bronze
      Jos tässä hommssa oli kyse koko kansasta, eli mukaan luettuna tyypit jotka koluaa jokaisen freerollin mitä netistä löytyy (ei millään pahalla, koska pelaan frolleja itsekin). Niin suomalaiset on kyllä melko fisuja.

Perustelu: Mä oon itse aika helv... ailahteleva ja tilttiherkkä pelaaja. Ja jos ja kun luokittelen itseni kaltaisen pelaajan, niin menee luokkaan av. tai below av. :D . Eli kehittymisen varaa ON. Eli jos mä pidän itseäni edes keskinkertaisena pelurina ja oon kuitenkin ollu ehkä kymmenissä joe ei sadoissa turnauksissa paras Suomalainen, niin ei Suomi-pojat ja -tytöt ole mitään pokerihaita ainakaan syntyessään, mut onneksi kaikki voivat kehittyä!!