Viikon kysymys: Harrastatko tiltinhallintaa?

• Poll
    • PokkAA
      PokkAA
      Bronze
      PokerStrategyn Suomen sivuston "Viikon kysymyksessä" haluamme tällä kertaa tietää, oletko sinä rakentanut joitain suojarajoja tiltin sattuessa kohdalle.

Sana "Tiltata" kuvaillaan Sanastossamme seuraavasti:

"Pelata villisti esimerkiksi aiempien tappioiden vuoksi. Pelaajan sanotaan olevan tiltissä jos hän ei pelaa parasta peliään, pelaa liian löysästi, yrittää hurjia bluffeja, korottelee huonoilla käsille, jne."

Osa pelaajista on rakentanut itselleen tiettyjä suojarajoja tilttien varalle. Esimerkiksi kun pelaaja häviää kolme täyttä merkkikasaa yhden päivän aikana, hän laittaa suosiolla pillit pussiin ja jatkaa pelaamista vasta seuraavana päivänä.

Onko sinulla suojarajaa tilttien varalle? Pystytkö pitämään niistä myös kiinni vai ovatko ne ainoastaan itselle annettaju katteettomia lupauksia, jotka petetään heti seuraavan downswingin osuessa kohdalle? Onko sinulla joitain muita tapoja toimia tiltin tullessa vierailulle?

Äänestä, perustele kantasi tähän viestiketjuun ja kommentoi muiden perusteluja!

Tämän "Viikon kysymyksen" on ideoinut hopeajäsenemme Fantasy99. Olemme avanneet foorumille viestiketjun, johon voit tehdä oman ehdotuksesi "Viikon kysymykseksi". Ehkä juuri sinun laatimasi kysymys kerää vastauksia jo ensi viikolla!
  • 17 replies
    • came2bustFindda
      came2bustFindda
      Bronze
      Eiköhän se perussetti oo ku tiltti tulee, että mennään shortstäkkäämään isompaan ja pelataan liian löysää. Toivoton yhtälö siis, mutta kun ihmismieli on mitä on. Välillä tulee näin tehtyä, mutta ei nykyään niinkää ja ainakaan kovin suurilla summilla. Koska se on harmittavaa hävitä viikon parin graindailut pöydässä, jossa sulla myöhemmin ajateltuna ei ollut ees once-in-lifetime chäänssejä voittaa jotain kuopan täytteeks.

Mulla on ainakin se, että hajautan pelikassaa niin, että en ikinä pidä yhdessä paikassa todella paljoa. Paitsi voitettua rahaa, mutta sitäkin tykkää nykyään kotiutella tiuhemmin, että rakentuu aina kassaa, eikä ajoittaiset menetykset haittaa, koska ne pysyy pieninä. Mulla on yleensä se, että jos katkon pokeritilin, niin pidän taukoa ja mietin ennen jelppidepoa, että mikä meni pieleen. Harmillistahan nämä tiltit on, mutta jokaiselle niitä tulee- mutta eri mittakaavoissa- Ei siis kannata lannistua, muuta kuin keksiä oikeat lääkkeet tähän. Jokainen sen oppii aika varmasti kantapään kautta. :sun:

Toisaalta tiltin ja liian ison pelin pelaamisen (kassaan nähden) raja on häilyvä, monet voi luulla, että nyt toi tilttas, kun koko rollin otti pöydälle. Mutta jos rolli on hajautettu, niin niinkin voi tehdä. En kyllä suosittele. :D
      Monet ei sillon a-peliinsä pysty, joutuu pelaan vähän kuin eväät housuissa.
      Mä teen joskus näin ja jälkeenpäin tuntuu vähän siltä, jos menee katki, että perhana oliko toi tiltti vai shotti vai mikä lie.
    • PokkAA
      PokkAA
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja came2bustFindda
      Toisaalta tiltin ja liian ison pelin pelaamisen (kassaan nähden) raja on häilyvä, monet voi luulla, että nyt toi tilttas, kun koko rollin otti pöydälle. Mutta jos rolli on hajautettu, niin niinkin voi tehdä. En kyllä suosittele. :D
      Monet ei sillon a-peliinsä pysty, joutuu pelaan vähän kuin eväät housuissa.
      Mä teen joskus näin ja jälkeenpäin tuntuu vähän siltä, jos menee katki, että perhana oliko toi tiltti vai shotti vai mikä lie.
      Tämä täytyy jatkoa ajatellen muistaa: Mä en tiltannut vaan shottasin! Hyvä veto... ;)
    • hibi83
      hibi83
      Bronze
      Mä oon pääsääntöisesti niinkin tiukka itseäni kohtaan, että jos kuoppaan yhdenkin sisäänoston niin that's it siltä päivältä. Välillä, jos pelailee ihan mikromikrotasoilla, saattan käyttää uudelleenoston mikäli pöydässä on selvästi joku sellainen, jolta saa (tai luulee saavansa) rahat takaisin. Mutta tällöinkin se yksi uudelleenosto on ehdoton maksimi.

Aikoinaan FTP:llä pikkusittareita grindatessa pelasin aina niin kauan, kuin pääsin rahoille. Jos tipuin heti ekassa jaossa, pelit oli siltä päivältä sitten siinä. Jos taas oli voittoputki päällä pelailin sitten asettamaani aikarajaan asti. Toimi ihan kivasti.
    • smaster
      smaster
      Bronze
      Itellä tulee holdemissa semitiltti ku vihu vetää sen 2-3 kertaa törkeesti ohi, mutta ompussa ei kyl oo kunno tilttejä vielä tullu. Johtuu varmaa siitä, koska jotenki on asennoitunu et ohivetoja tulee enemmä ku holdemissa. Tiltinhallintaa oon harjoittanu sen verra et oon laittanu softat kii ja menny tekemää jotai muuta mukavaa:) pari kertaa on tosin jotku rollinrippeet tullu ruletissa gamblattua, mutta ei niistä sen enempää :tongue: Tiltissä pelaaminen on todellakin ainakin itsellä -EV touhua. Pitää koittaa ens tiltin sattuessa laittaa suosiolla kaikki rahapelit kiinni ja lähtä vaikka baarii, jos ei muuta keksi :sun:
    • Ryyti
      Ryyti
      Bronze
      Mulla ei mitään suojarajoja ole, johtuen siitä etten kovin pahasti tilttaile nykyään. Tähän on kolme syytä:

a) Pirun hyvät hermot ja lyhyt muisti on kova yhdistelmä.
      b) Olen realisti, joskus vain vedetään ohi oikealta ja vasemmalta riippumatta omasta pelistä, ei voi mitään kuin hyväksyä se ja todeta että tällaiset vihut tulee yleensä kasvattamaan minun kassaani kun tekevät legendaarisia muuvejaan.
      c) Ja sitten ehkä kaikkein tärkeinpänä on että nykyään tulee pelattua paljon lyhyempiä sessioita johtuen ajanpuutteesta. Vaikea tiltata kun ei pelaa.

Jos kuitenkin käy niin että huomaa vetävänsä ylikierroksilla, softat sammuu siltä päivää. Aina fiilispohjalla makustellaan jako kerrallaan, kun pokeri on loppujen lopulta vain pelkkä harrastus. Itse en ainakaan ala harrastuksen parissa hampaat irvessä tupeksimaan ja hermojani rääkkäämään.
    • Pleijeri
      Pleijeri
      Bronze
      Kun tilttaan kunnolla netissä pistän clientit kiinni,niin yksinkertaista. Jos taas tilttaan livessä vedän yleensä "philhellmuth/mikematusow" tyyppisen valitusvirren miten olen oikeasti yksi epäonnekkaimmista pelaajista ikinä, miten pelasin käden kuin ammattilainen ja miten ohivetäjä on onnekas paisti. :D

Toisaalta juuri TAGi pelityyli, jolla pelaan missä en juurikaan laita merkkejä/rahaa pottiin altavastaajana ja kun merkit menevät keskelle olen yleensä suosikki yhdistettynä pokerin sattumanvaraisuuteen(riverit,oi riverit), semiheikkohin hermoihin ja vastustajien heikkoon tasoon micro- ja low tasoilla johtavat tulokseen että mahdollisia tilttitilanteita saattaa tulla joka sessiossa.
    • Fantasy99
      Fantasy99
      Bronze
      Mä olen tiltannut ja tiputtanut pelikassani alle puolenvälin kahdesti ja selvisin pahasta poikkimenemisestä.
      Pelikassa on työväline eikä siitä tulis mitään kun aamulla palaisit töihin ja varkaat on tyhjentänyt työhuoneen.

Nyt pelikassa on tukevalla pohjalla enkä häviä pelikassasta päivässä enempää kuin 5% mulla tää toimii.
    • Sawkko
      Sawkko
      Bronze
      No, yleensä jos tulee 3 buy-iniä alas, muuten vaan alkaa ketuttaa ohivedot tai oma huono pelaaminen, niin siirryn alemmalle tasolle rauhoittumaan ja keräämään ajatuksia kasaan. Sitten kun on rauhoituttu ja voidaan lopettaa hyvällä fiiliksellä niin pidetään noin 30min tauko ja sitten jatketaan taas normitasolla.
    • BaboK
      BaboK
      Bronze
      Ryytin yhteenvedolle peukku ylös.

Kun pelaa oikealla asenteella ja riittävällä pelikassalla, riski tiltata on varmasti pienempi. Itselläni kassanhallinta on vähän alle suositusten, mutta asenne vastaavasti leppoisampi. Kun kyse on vain harrastuksesta ja ohivedot kuuluu lajiin, ihan pienestä ärsytyksestä ei tule hölmöiltyä. Ja omassa ammatissani väitän ottavani vielä vähemmän kipinää oman alan epäkohdista.

Oikeastaan ohivetoja pahempi tilanne on, kun joku hyvällä pelillä saa ajettua meikäläisen ansaan joka jälkikäteen ajateltuna olisi pitänyt osata välttää. Niistä tilanteista tulee toisaalta joko skarpattua peliä tai lopetettua siltä erää kokonaan. Rajoja ei ole tarvinnut asettaa.
    • zamwise
      zamwise
      Silver
      Alkuperäinen kirjoittaja Ryyti
      a) Pirun hyvät hermot ja lyhyt muisti on kova yhdistelmä.
      b) Olen realisti, joskus vain vedetään ohi oikealta ja vasemmalta riippumatta omasta pelistä, ei voi mitään kuin hyväksyä se ja todeta että tällaiset vihut tulee yleensä kasvattamaan minun kassaani kun tekevät legendaarisia muuvejaan.
      c) Ja sitten ehkä kaikkein tärkeinpänä on että nykyään tulee pelattua paljon lyhyempiä sessioita johtuen ajanpuutteesta. Vaikea tiltata kun ei pelaa.
      Tuollainen olisi jonkinlainen unelmatila, mutta mun versio on:

a) Pirun huonot hermot ja pitkä muisti, tämä yhdistelmä ottaa toisinaan aika koville...

b) Olen realisti, vähän väliä vedetään ohi oikealta ja vasemmalta riippumatta omasta pelistä, ja on niin kovin vaikeata hyväksyä se, että tälläiset vihut kasvattavat kassaansa minun kustannuksellani tekemällä legendaarisia muuvejaan.

c) Ja sitten ehkä kaikkein tärkeimpänä on, että nykyään tulee pelattua ylipitkiä sessioita johtuen muun tekemisen puutteesta. Tilttaaminen on helppoa, kun 8 tunnin jälkeen nasahtaa vihulle 1-outtinen...
    • Tikkari
      Tikkari
      Bronze
      Joo on pitkään pitänyt jo asettaa omat tappiorajat sessiolle, mut en oo sannut vielä aikaiseksi. Tosin eipä nyt oo hirveen montaa kertaa tullutkaan tilannetta, että olis itkuraivareissa paiskottu rollia menemään itään ja länteen. Edellisestä kerrasta on jo ainakin pari viikkoa. :) Mutta en onneks pidä paljoa rahaa pelitileillä syystä johtuen. Mulle tätä tapahtuu oikeastaan vaan netissä, livenä pystyy jotenkin paremmin käsittelemään tuon tunteen.
    • Jim9137
      Jim9137
      Bronze
      Ja minähän en tilttaa...

Niin, no, jos se neljäs osa rollista menee, niin pakotan itseni olemaan pelaamatta päivän pari. Ei aina onnistu, mutta yleensä se yritys jo rajoittaa tuhoa.
    • Asslake
      Asslake
      Bronze
      Tilttaan silloin tällöin. Yleensä mun tiltti on aika pitkälti henkilökohtainen jollekkin tyypille joka vetää ihan urpona ja sitten osuu mua kohdalla riverillä. Sitten alan metsästämään sitä enkä huomaa kun muut on mukana ja vie mun ja visun rahat.

Yhdesti vedin kunnon kestotiltin. Se kesti varmaan useamman viikon ja aina kun avasin pöydät niin henkisesti olin jo valmis häviämään. Siihen kun lisättiin helvetin huono peli jossa näin kaikkialla mahdollisuuksia jolla pelasta revenneen rollin niin soppa oli valmis. Täytyy sanoa että reilun rollin puolittaminen opetti niin paljon että tuskin pääsen yhtä pahaan tilaan enään. Helppohan se nyt on sanoa mutta täytyy toivoa niin.

Olen pyrkinyt pitämään noin 10-15% rolli miinusta sellaisena stopparina. Tosin tuo ei ole viimeisen kuukauden aikana ollut edes vaarassa.

Homma näyttää menevän niin että takaa tasaista ja varmaa tuloa pitkän aikaa ja sitten tiltissä vetää ne ulos lyhyessä ajassa.
    • ColorFlusher
      ColorFlusher
      Bronze
      Mun tilteissä on tapahtunu sentään sen verran kehitystä, että niitä ei enää tule vastustajien ohivedoista vaan lähinnä omista kämmeistä.

Viimeksi kuoppasin tiltissä toissapäivänä 4 biniä (2 omaan mokaan, eli vain about 1 tilttiin) ja sillon olin onneksi jo sen verran hajulla, että pienten #pokerstrategy.fi avautumisten jälkeen clientti välittömästi kiinni ja nukkumaan. Sitä ennen taas tilttasin viime perjantaina (muistaakseni) ja sillon meniki 8 binii down.. (4 omaan mokailuun), joten sillon oli kyse jo hieman pahemmasta:/

Positiivista on ollu kuitenki se, että oon pysyny tilteissä ihan omilla tasoilla, enkä oo ottanu rollintuhoomisshotteja ylemmäs. Ja mitä noihin on nyt se alle 4 binii menny niin onhan se oikeesti tosi vähä Hi/Lo omahaan ku rolliki on mulla miniminä 50 bi. Mitään rajoja en kuitenkaa oo ittelleni asettanu. Tavoitteellisesti kun pyrin oma-aloitteisesti nyt ja jatkossa rajoittamaan tiltin siihen yhteen biniin.

Ennaltaehkäisyksi oonki alkanu analysoimaan pelaamiani isoja käsiä jo heti välittömästi jaon jälkeen. Yksinkertasesti avaan käsihistorian, mietin yleisellä tasolla pelasinko hyvin ja lopuksi lasken prosentit pokerhandissä. Näin pystyn monesti nollaamaan huonosti pelaamani kädet heti, jolloin mun peli ei kärsi vaan pystyn jatkaan keskittyneesti eteenpäin.
    • elevaattori
      elevaattori
      Global
      .
    • jeppe1983
      jeppe1983
      Bronze
      Aikanaan käytin seuraavaa taktiikkaa tiltin hallinassa, ja nyt sen voisi ottaa taas käyttöön, elikkäs pelaillessani esim. 10$ sittareita 3kpl kerralla, pelaan pelit loppuun ja avaan yhden kerrallaan 1$ sittareita, jatkan hurjien bluffejen tekemistä ja muiden kiusaamista niin paljon että saan uskomattoman ohivedon kuten takaovenväri jättimaksujen ansiosta, heti kun saan vastustajani kiroamaan chatissa, olen saanut "kostoni" näin mieli palautuu taas ennalleen ja voin taas maltillisin ja hyvinmielin palata takas 10$ pöytiin, yleensä tuohon tiltin purkamiseen menee max 5$ yhteensä :D

Hauska ajatella jos joku on tehnyt muistiinpanoja tyyliin AA, KK, AK, JJ normipelaamiseni mukaan jne..ja sit heti perään 45, 69, 27 jne... :tongue:
    • Schlieben
      Schlieben
      Bronze
      Kyllähän se tiltti tulee aina joskus koettua, esim tänään :( . Tosin ei mennyt kuin 0,5 biniä, vaikka yritin tosissani hävitä ainakin sen 2-3(0). Mun täytyy kyllä olla täydellinen kala, kun ei edes tilttaaminen onnistu kunnolla. :D

Pitää ajatella niin, että tuo on vain mainontaa omalla heikkoudelle. Pitää vain toivoa, että tuo oli nytkin vedätystä niin kuin mainonta yleensä. Tuollainen mainonta tosin maksaa, mutta jos sen tekee oikein niin rahaa tulee takaisin sopivina päivinä oikein urakalla.