Viikon väittely: Limppaus on väärin!

• Tikkari
      Tikkari
      Bronze
      Tällä viikolla väittelemme limppaamisesta. Monet pokeriteoreetikot/pelaajat, esimerkiksi Phil Gordon, ovat sitä mieltä, että limppaus ensimmäisenä pottiin sisään on iso virhe. Tämän teorian mukaan aina pitäisi joko korottaa tai kipata.

Toisaalta taas monet huippupelaajat, kuuluisimpana varmaan Daniel Negreanu, harrastavat paljon limppaamista ideana päästä halvalla sisään moniin potteihin.

Onko limppaus potteihin mielestäsi huono taktiikka? Onko Phil Gordon kenties väärässä? Minkälainen on oma pelityylisi?

Osallistu keskusteluun, perustele kantasi ja laula eri mieltä olevat suohon!
  • 12 replies
    • PokkAA
      PokkAA
      Bronze
      Itse ainakin limppaan (liian?) usein, jotta näkisin flopin halvalla. Näin toimin siis, kun minulla on iso stäkki jamarginaalinen käsi. Kovasti tuo Tikkari eilen erikoisvalmennuksessa yritti kieltää limppaamista, mutta ainakaan vielä en sitä puolta oppinut... ;)
    • simppa33
      simppa33
      Basic
      Mä pelaan SSS juttua joten en limppaa koskaan. Tai ainkaan en sillon kun poelaan sääntöje mukaan. :D
    • kepulikaapo
      kepulikaapo
      Silver
      Limppauksen harrastaminen riippuu pöydästä ja valitusta strategiasta.
      Kiva ois toisinaan limppailla, vaan tahtoo monissa pöydissä tulla välittömästi korotuksia...
    • PopaS
      PopaS
      Bronze
      Mielestäni saa limpata.

Eli sopia tapauksia:

Jos stäkki ja käsi on sellainen, ettei se kestäisi rerasea, mutta kestää normi reissun. Mielestäni keskisuuret parit ovat tällaisia, 50bb stäkillä.

Myös huonoja pelaajia vastaan kannattaa limppailla positiosta, kun koko stäkin voi sitten kuitenkin voittaa 2 paria vastaan kärki pari tilanteessa. Parempi voittaa koko stäkki kun pelkät blindit korottamalla.

Limppaamalla hyvin sekalaista pöytää vastaan, voi halvalla katsoa kuka pelaaja lähtee mukaan/korottaa ja valita jatko pelin sitten sen mukaan. Esim isojen halpojen turnausten alkuvaiheissa, kun usein tulee all in puskuja limppailen käytännössä kaikki JJ+ ja AK kädet aikaisesta positiosta. Jos löysä pelaaja korottaa all in niin maksan helposti.. kuten hyvin usein tapahtuu.

On myös hyvä muistaa että monet pelaajat korottavat paljon helpommin kuin maksavat korotuksen. limp-rase toimii ompussa, joten miksei myös sopivassa texu pöydässä.

Haukkukaa nyt joku ajatukseni, olenhan sentään shorttaaja, jonka ei tommoisia ole tarvinnut pahemmin pohtia. Eli saata ajatella ihan metsään mutta sitä en tietenkään helpolla usko! :D
    • smaster
      smaster
      Bronze
      Limppaus ei sinäänsä ole rikos, kunhan joku/jotkut ovat limpanneet ensin silloin pääsee multiway-pottiin ja saattaa jopa saada actionia hyvälle osumalle. Mielestäni open-limppaaminen on kyllä huonoa pokeria, koska et saa mitään infoa vastustajan kädestä. Et ole positiossa, etkä sitä luultavimmin tule saamaankaan limpin johdosta. Yksi limpperi poikii muita pelaajiakin limppaamaan!
    • Kurpen
      Kurpen
      Bronze
      Limppaaminen toimii oikein käytettynä hyvänä aseena. Varsinkin agressiivisia pelaajia vastaan toimii ja ei tarvitse olla potin rakentajana. Limppaajan reissu herättää aina epäluuloja potin varastelusta.

Pelasin kerran 6 kätistä pöytää tunnin ja juuri minkäänlaisia pinojen vaihteluita ei tullut kunnes slouvasin UG:stä AK:n. Stäkit molemmilla 150bb ja floppiin kaksi kongia. Iso blindi ampuu potillisen call turn A ja vihu panostaa 3/4 pottia reissaan ja vihu painaa kaiket maksu. Vihu näyttää kongi tripsit ja potti kotiin.
    • Jim9137
      Jim9137
      Bronze
      En koskaan mitään muuta tee kuin limppaa. Voi sitten rauhassa vedellä suoria ja värejä flopista. :)
    • FiST67
      FiST67
      Bronze
      Aika samoilla linjoilla PopaS:n kanssa. Mä limppaan aika usein, joskus se kostautuu ja joskus toimii. En lähtis väittelee mikä on oiken tai väärin tässä asiassa. Musta se riippuu ennen kaikkea vihujen tyyleistä.
    • monsu75
      monsu75
      Bronze
      Limppaan pikkupareja ja jotaki muuta mikä ei oo niin hyvä, mutta pyrin korottamaan kyllä aina kun uskallan :)
    • hibi83
      hibi83
      Bronze
      Joskus pokeriurani alkuaikoina luin neuvon: "On sama onko sulla AA vai T3, jos menet pottiin mukaan korotat". Tää on hyvä neuvo johon oon vasta alkanut uskoa. Jos käsi on mielestäni pelattava, korotan. Oon kyllä tosin miettinyt, että ehkä tärkeempää on pelata "säännönmukaisesti". Jos limppaa pottiin, niin limppaa sitten sekä AA että 56s. Mikään ei oo läpinäkyvämpää, kuin kaveri joka aina limppaa ja korottaa vain AA ja KK. Tai käänteisesti kaveri joka aina korottaa, mutta limppaa suittariässät ja pienet parit. Tälläset on tosi helppo laittaa käsille.

Kurpenin antama esimerkki on hyvä limppauksen toimivuudesta. Itse tein kerran turnauksessa KK limp-reraiset all-in ja hankin itseni tuplaamalla finaalipöytään, kun tiesin aggron isonstäkin takaa korottavan mun limppausta. Tämän jälkeen saikin rauhassa limppailla ja katsella floppeja halvalla. Mutta nykyään kantani on: "Aina korotuksella sisään". Tosin pokerihan on aina sit tilannekohtaista. ;)
    • nobodyFIN
      nobodyFIN
      Bronze
      minulla perusajatuksena on että kun kohtaan pöydässä säännömukaisen limppaajan, korotan toistuvasti pelikäsillä limppaajaa vastaan ja taas jos vihu on agressiivinen limppaan pelikädellä ja teen re-reissun. mutta kuitenkin pidän limppaamista vaarallisempana pelinä kuin korotuspeliä ja näin ollen olen ennemmin se pöydän korottaja kuin limppaaja.
    • srz
      srz
      Bronze
      Mä limppaan first-in joskus (SH NL), ja usein BUstä jos satun tekemään niin. Pienten parien limp-call pelkästään setin toivossa on mun mielestä kuitenkin usein rahantuhlausta. Perusongelma on, että BU korottaa kun Hero limppaa 22 UTG ja lyö jatkolyönnin aina, eikä sen jälkeen suostu laittamaan pottiin mitään. Moni Hero kippaa tässä tanssissa flopilla aina kun ei osu settiin. Eikä se BU häviä koko stäkkiään aina vaikka sillä sattuisikin olemaan AA tällä kertaa. Ei vaikka flopilla olisi värin veto ja Heron peli sopii semibluffiinkin.

Tässä asiassa pätee sama yksinkertainen periaate kuin muissakin jutuissa pokerissa: mitä tahansa saa tehdä, jos tietää mitä on tekemässä. Limppaus on mun mielestä huono pelitapa, jos ainoa ajatus päässä on suoraviivaisesti, että "73s voi flopata suoran ja sit mä voitan kaikkien stäkit". En jaksanut tarkistaa mutta luulisin, että iso osa mun first-in limpattujen käsien voitoista tulee kun joko korjaan potin jonkinlaisella bluffilla tai saan rahaa yhdellä parilla huonommalta kädeltä.

First-in limppaaminen on kieroa peliä ja vaatii kieron luonteen! :D