Viikon väittely: Kuuluisa pokerikäsi!

• Tikkari
      Tikkari
      Bronze
      Tällä viikolla väittelemme legendaarisesta kädestä, joka pelattiin viime kauden High Stakes Pokerissa. Vastakkain ovat Phil Ivey sekä Brad Booth. Käden ja pelin kulun voit katsoa tästä linkistä.

Tekeekö Ivey liian tiukan kipin? Onko Boothin muuvissa mitään järkeä?

Mitä sinä tekisit Iveyn saappaissa ja miksi?

Perustele kantasi ja puolusta sitä kynsin hampain!

Sana on vapaa!
  • 22 replies
    • Buggy
      Buggy
      Bronze
      no toi oli erikoinen..
      minkälaiset stäkit oli kenelläkin?

mut aika omituinen siirto iveyltä kipata tuossa...tosin potti on aika iso joten mitä oli iveyllä stäkkiä.. varmaan helpotti päätöstä suojeleeko isoa vai turvaako viimeset..vai eikö fiilis vaan ollut pelata kyseistä kättä loppuun..

itse oisin varmaan tunkenut merkit sinne lähemmäs jakajaa..
    • BaboK
      BaboK
      Bronze
      High stakes pelit ei ole tuttuja, mutta mä olisin instacallannut. Voihan siellä olla AA, setti tai suora (en enää muista mahdollistiko floppi suoraa), mutta epätodennäköisiä ne ovat, ja sitä vartenhan on kassanhallinta ettei todennäköisiä voittokortteja tarvitse kipata vihun outoon puskuun.
    • cashew123
      cashew123
      Bronze
      No on tuohon paha lähteä maksamaankaan, etenkin kun miettii minkälaisia käsiä noissa peleissä pelaillaan aina välillä. Eli setti ja suora ovat pelin kulku huomioon ottaen hyvinkin mahdollisia. Ja jollain pohja/keskisetillä vois tuollainen overbetsi olla ihan perusteltukin muuvi. Tai jopa kovalla kädellä voisi tuollainen korostettu liike joskus innoittaa vihun maksamaan.

Mutta hyvä peli mielestäni molemmilta.

Toisaalta, eihän 300 000 taalalla saa enää nykypäivänä juuri mitään, että sen puoleen ois voinut laittaa loputkin hilut keskelle vaan :)
    • Jim9137
      Jim9137
      Bronze
      Väittäisin että Ivey ei pistänyt Boothia oikealle kädelle, koska tuo overbetsi on aika heikon oloinen (kai setillä nyt mieluummin pelataan isoista poteista?). Luulen että herran päässä pyöri lähinnä kysymys "kannattaako riskeerata 300k sen selvittämiseen? Pitäs se uusi ferrarikin hommailla..." :)
    • smaster
      smaster
      Bronze
      Iveyn peliä en kyseenalaista tuon kokoisessa pelissä pätkääkään. Yhdellä parilla poikkimeneminen kun on vähän kyseenalaista. Toki se on vielä netin pikkutasoilla +EV etenkin QQ-AA, mutta nuilla panoksilla kippiin. Boothin peli sen sijaan on erityisen kyseenalaista riskeerata kaikki tuollaisella kädellä, koska iveyllä tosiaan voi olla se valmis suora/setti tai avoin värisuoran veto. Bluffi kuitenkin onnistui, mutta ei tosiaan netin microtasoilla kannata yrittää saada KK:ta pakkaan tuolla actionilla. :D
    • Claret74
      Claret74
      Bronze
      Niin...
      Phil voinee laittaa tossa bradin oikeastaan neljälle kädelle:
      -bluffi
      - AA
      - setti
      - monsteriveto

Bluffia vastaan Philin equity n. 70-90%
      AA equ 9%
      setti 9%
      monsteriveto n. 50% (esim Ax pataa, värin + suoran veto)

Mikäli olettaa että kaikki mahdollisuudet esiintyvät yhtä usein (en tosin usko että 300 k:n bluffi on yhtä todennäköinen kuin muut vaihtoehdot)
      Iveyn equity on rangea vastaan n. 37%

Joten kippi IMO oikea.
    • PokkAA
      PokkAA
      Bronze
      Boothilta aivan mainio peli alusta lähtien:

- Korotus
      - Ennen Iveyn re-reissun maksamista tiedustelu, paljonko pojalla on merkkejä jäljellä
      - Pojan laittaminen flopilla all-in lyömällä $300.00 edestä seteleitä (ei pelimerkkejä!) tiskiin. Tyyli oli sellainen, että "maksa vaan, saan nämä setelit kohta kuitenkin pinota takaisin paikoilleen"

Täällä on jo tullut mainintaa tästä kädestä Iveyn kannalta. Mitä siellä oikein voi olla vastassa? Kyllä itse on tullut mentyä poikki juuri vastaavassa tilanteessa, kun en noista ylipareista oikein irti ole päässyt. Mutta noilla rahapinoilla olisi varmaan tullut meikäläiseltäkin kippi. :)
    • zamwise
      zamwise
      Silver
      Alkuperäinen kirjoittaja PokkAA
      Mutta noilla rahapinoilla olisi varmaan tullut meikäläiseltäkin kippi. :)
      Jaa-a, niinköhän... mun veikkaus, että olisit AKo:llakin heittänyt oman kasasi sinne Boothin pinojen viereen... ;)

Kippi Iveyltä tuossa ihan ok, mutta miksi lyödä alle siihen floppiin? Olisi ennemminkin vetänyt itse sökö-reissulla merkit keskelle.
    • Tikkari
      Tikkari
      Bronze
      Pelihän oli siinä mielessä aika erikoista, että vedettiin normaalia hieman syvemmillä stäkeillä. Blindit taisivat olla 300-600, Iveyllä käteen lähdettäessä vajaa 300K, Boothilla edessä vaivainen miljoona dollaria. Joten ehkä stäkkien syvyydellä oli pieni merkitys, tuskin 100BB:n stäkillä olis kippiin pystynyt.

ja jos PokkAAlla olis ollu AK, joista edes toinen olisi ollut ruutua, niin tuskin olisi pystynyt kippaamaan. :D
    • BaboK
      BaboK
      Bronze
      Korostan, että en ole seurannut high stakes pelejä nimeksikään, ja että oma vastaus perustui paaaaaljon pienempien pöytien peleihin.

Silti en ymmärrä osan teistä logiikkaa, että kippi/maksu riippuisi siitä että panoksena oli SL500 Mersun verran rahaa. Onhan se älyttömästi, mutta jos pelaat rolliisi nähden sopivassa pöydässä, teet päätökset EV+ tai EV- pohjalta (kuten Claret esitti) etkä tee scared money kippejä.

Luonnollisesti itse tekisin 300k$:lla ihan muuta kuin katsoisin pokerikäden :tongue:
    • Claret74
      Claret74
      Bronze
      zamvise: JOS haluaa saada 300k (tai 500bb) keskelle yliparilla check-raise SAATTAA olla oikea veto, mutta mitä jos Bradilla on kädessä esim. AK? (joka sopis loistavasti käden kulkuun) Haluatko antaa mahdollisuuden ilmaiseen korttiin? Pöytä oli muutenkin vedokas...
    • zamwise
      zamwise
      Silver
      No tuohon nyt sujuneeseen pelin kulkuun nähden se ilmainen kortti olisi sopinut aivan mainiosti. Jos tuossa oli puskuun kippaamassa, niin samahan se olisi ollut sitten sökötellä ja kipata mihin tahansa vihun lyöntiin, ellei se täpö olisi runnerina tullut. Olisi säästänyt Ferrariin vuoden bensat jättämällä flopin lyömättä.
    • Jim9137
      Jim9137
      Bronze
      Niin, mielestäni Ivey pelasi kurkonsa huonosti. Booth oikeastaan pääsi pompottaa stäkillään. Ja en usko että Ivey pelkäsi vetoja, vain sitä että kannaako tässä antautua varianssin armoille vai ei.
    • PokerSharp
      PokerSharp
      Global
      Koetin analysoida pelin kulkua. Ivey pelaa sen minun käsityksen mukaan normaali tavalla. Niin kun selostaja sanoo Booth pistää Iveyn juuri sellaiselle kädellä mikä Iveyllä onkin. Ivey ei osaa pistää Boothia oikealla kädelle, eikä viitsi ottaa selvää.

Ilmeisesti 300000 on sopiva hinta saada mainosarvoa pokeriyhteisössä: Minä olen arvaamaton pelaaja enkä pelkää edes Iveytä. Onkohan Booth saanut jatkossa maksun monsterikäsille vastaavassa tilanteessa ? Onko kumpikaan kommentoinut tuota kättä julkisuudessa ?

No varmaa on että minunlaita aasia vastaan pelatessa maksu olisi tullut melkein välittömästi. Tosin jos joskus pääsen noihin pöytiin pelaamaan niin olen joko oppinut pelaamaan hyvin (eli kippaisin) tai sitten 3k$ ei tunnu missään :D
    • Claret74
      Claret74
      Bronze
      Zam:
      Miten Philin olis käsi pitänyt pelata?
      Unohdetaan se tosiasia että nyt tiedämme vihun kortit. Philkään ei niitä käsittääkseni näe vaikka aika kone on...

Missä kohti Phil pelaa väärin?
      - pre flop sisään mahdollisimman paljon rahaa. (joo, varmasti joku keksii että olis voinu puskee...) Phil 4-bettas käden, oikein / väärin?
      - Phil lyö 2/3 vedokkaaseeen boordiin todennäköisesti valueta (jota voi saada vedoilta TT/JJ/QQ (?)
      - Kippaa yliparin 500bb:n lyöntiin kun hän on (mun laskujen mukaan) jäljessä vihun rangea.

Menetkö itse katki yliparilla 500bb deep?
    • zamwise
      zamwise
      Silver
      Alkuperäinen kirjoittaja Claret74
      Menetkö itse katki yliparilla 500bb deep?
      En usko, mutta en olisi myöskään puskenut 500bb low-end-gutarilla... tai no samahan se, kun kerran pelaamaan on lähtenyt. Voishan sitä heittää vaikka preflopista kalkut keskelle 24s:lla, 300k sinne tai tänne.

Kun lyöt tuollaiseen boardiin, niin miltä käsiltä saat maksun? Onko edes teoriassa mahdollista valuttaa tuollaisella pöydällä millään muulla kuin nutseilla vastaan kakkosnutsit?
    • Claret74
      Claret74
      Bronze
      Juu, Bradin puskuun en mitään oo kommentoinukaan; todetaan vaan että on sillä nutsit - Isot sellaiset.
      (+ Hyvä (helppo?) riidi Philin kädestä)

Niin, vaikeahan tohon boordiin on saada maksua kuin paremmalta / vedolta, mutta pakkohan siihen on lyödä? (Näin ainakin mun mielestä), koska on todennäköistä että Philillä on tässä kohden paras käsi. Ei varmasti haittaa voittaa 30k:n potti tässä ja nyt?

Tietysti voi valita check-call -linjan loppuun asti jos uskoo kätensä olevan paras... ja saavansa bluffivalueta.

Ja mielestäni kättä pitää edelleen suojella vedoilta. (myös pienemmiltä pareilta, vaikka osuvatkin --> river vain n. 8% todennäköisyydellä)

Mutta jätit vastaamatta kysymykseen: miten Iveyn olisi mielestäsi käsi pitänyt pelata?
    • zamwise
      zamwise
      Silver
      Eihän Ivey tuossa suojele kättään vedoilta, vaan koittaa ostaa potin. Ja kun vihu puskee, niin kippaa, vaikka on johdossa. Missä se suojelu siinä oli?

Sitä siis yritin sanoa, että ei tuohon olisi kannattanut lyödä. Maksua ei tule, kuin paremmalta kädeltä ja on ilmeinen vaara joutua tuohon tilanteeseen, mihin nyt päätyi. Olisi säästänyt Ferrariin vuoden bensat, kun olisi sökö-kipannut.

That's my 2 cents :)
    • Claret74
      Claret74
      Bronze
      Kovin ollaan eri linjoilla Zam:en kanssa tästä kädestä...
      Turha lienee jatkaa tätä "vääntöä" - pelityylejä kun on niin erilaisia eikä oo olemassa yhtä oikeaa.

Zamwise olis säästäny pensarahat, mä en.
      edit: mutta sen Verrarin olisin säästänyt bet-foldaamalla.
    • 1
    • 2