Viikon väittely: Yhteispeli on oikein!

• PokkAA
      PokkAA
      Bronze
      Pokerissa voi helpostikin saada etua, jos kaksi tai useampi pelaaja käyttää yhteispeliä. Pokeri on peli, jossa haetaan etua muihin nähden. Siispä yhteispeli on oikein! Vai onko sittenkään?

PokerStrategy Leaguen Lucky Loser -turnauksessa viidestä finaalipaikan lunastaneesta kolme tuli saksankielisestä yhteisöstä. Kyseisen turnauksen finaalipöydän videossa voi kuvaruudussa näkyvässä chatti-ikkunassa lukea, kuin yksi saksalainen pelaaja julistaa "zusammenhalten jungs" (pidetään yhtä, pojat!).

Suomalaispelaajat eivät sen sijaan koko turnauksen aikana antaneet toisilleen armoa - kuten ei meillä ole tapana yleensäkään. Taidamme siis olla tyhmiä saksalaisiin verrattuna!

Vai oletko sitä mieltä, että yhteispeli pokerissa on väärin? Jokainen huolehtikoot itsestään?

Kerro meille mielipiteesi ja osallistu väittelyyn!

Sana on vapaa!
  • 4 replies
    • BaboK
      BaboK
      Bronze
      Hyvä kysymys. Sama tuli mieleen kun katselin LL-turnausta.

Kolluusio on huijausta eli selkeästi väärin. Ainoa mieleen tuleva poikkeus on tiimikilpailu, esim. maaottelu. PS eventit ovat hieman erikoinen tapaus, koska kaikki ovat oman kielialueen puolella ja uho on kova. Kyse on kuitenkin yksilökilpailusta, joten tiimipelin pitäisi olla selkeästi kiellettyä. Muutenhan esim. saksalaisilla on kohtuuton etu finaalissa.

Double/nothing -sittareissa tulee varsin usein tilanne, että bubblessa pikkustacki menee allin ja muutama isompi stacki katsoo. Siinä tilanteessa check-check -ratkaisu on looginen, oikea ja mielestäni hyväksyttävä toimintamalli kunhan pelaajat eivät sovi siitä keskenään.

Käteen liittyvä chatti allin-tilanteessa pitäisi olla estetty, mutta ainakaan Titanilla se ei ole. Niinpä välillä tulee inhottava tilanne jonkun kädessä mukana olevan urpon pistäessä chattiin "let's check this down" tjsp. Jos olen ollut mukana ja mulla on ollut oman arvion mukaan pikkustackin voittava käsi, olen tehnyt lyönnin ja pistänyt chattiin "idiot". Ei huvita ottaa kolluusiosyytettä ja riskiä tilin lukitsemisesta jne.

Miten se muuten menee? Jos häviän bubblessa chatissa sovitun check-checkin seurauksena, saan supportin tutkimaan käden ja jollakin on ollut vaikkapa suora, väri tai setti flopilla, mutta checkannut sen loppuun asti, onko ko. pelaaja syyllistynyt kolluusioon vai pelannut vain varman päälle?
    • Ryyti
      Ryyti
      Bronze
      No siis tuossa tapauksessa voi ihan hyvin olettaa, että katsellaan vähän ketä vastaan alkaa tappelemaan isoista poteista, ja kelle voi vähän herkemmin kipata. Se kun ei ole itseltä pois jos finaaliin pääsee joku toinenkin maanmies. Tuo on minusta vielä hyväksyttävän rajoissa, että kippaa käden jolla ois mukaan lähtenyt jos kyseessä olisi toisen kieliseltä foorumilta oleva jamppa. Mutta jos haluu käden pelata maanmiestään vastaan, se silloin pelataan tosissaan, eikä kippailla mitään monstereita vihun puskuun. Siinä menee raja.

Itekkin kippailin mcien korotuksiin preflop vähän herkemmin kuin muiden, enkä nyt niin kovin herkästi ollut sen blindeille änkeämässä, mutta silloin kun oltiin samassa kädessä vastakkain flopilla, taistelin potista samaan malliin kuin esimerkiksi veli venäläistä vastaan. Kun potista pelataan, ei armoa tunneta, mutta muuten voi vähän katsoa että ketäs kaikkia tuossa mukana jo on, että annetaan toisellekkin sauma lisätä stäkkiään.

Vaikka suomalaiseen kulttuuriin tuntuukin kuuluuvan se mentaliteetti, että pitää olla yksinäinen susi ja että toisen menestyminen on itseltä pois (kaikki mulle heti tänne nyt), niin täytyy silti yrittää välttää maanmiehen tiputtamista miten vain pystyy. Sillä vaikka itse jatkoon pääsisikin, ei se tarkoita sitä että on itse varmuudella rahasijoilla jos muita ei jatkoon selviytyisikin. Yhtä paljon pelaajia ja yhtä suuri todennäköisyys on päästä rahoille, oli finaalissa sitten 5 tai 9 maanmiestä mukana, ja ainakin itselle on paras vaihtoehto (oman rahasijan ja voiton jälkeen tietenkin) se, että mahdollisimman monet suomalaiset pärjäävät samassa turnauksessa mahdollisimman hyvin. Se taas ei onnistu jos on itse aikaisemmin tiputellut muut jatkosta.

Yhteispeliähän tuokin on, ja se on pokerisaiteilla kielletty, mutta imo tuollaisissa turnauksissa on vain tyhmää yrittää voittaa keinoilla millä hyvänsä, ja samalla viedä maanmiehiltä saumat päästä finaalipöytään ja sitä kautta taisteleen jatkopaikasta.

(Tämä julistus siis pätee lähinnä LL-turnauksen kaltaisiin satelliitteihin. Jos on itse itsensä sisään ostanut, totta kai silloin taistellaan kaikista mahdollisista merkeistä, ei väliä että keltä ne saa ja minkä maalainen kaveri oli.)

Käteen liittyvä chatti allin-tilanteessa pitäisi olla estetty, mutta ainakaan Titanilla se ei ole. Niinpä välillä tulee inhottava tilanne jonkun kädessä mukana olevan urpon pistäessä chattiin "let's check this down" tjsp. Jos olen ollut mukana ja mulla on ollut oman arvion mukaan pikkustackin voittava käsi, olen tehnyt lyönnin ja pistänyt chattiin "idiot". Ei huvita ottaa kolluusiosyytettä ja riskiä tilin lukitsemisesta jne.

Miten se muuten menee? Jos häviän bubblessa chatissa sovitun check-checkin seurauksena, saan supportin tutkimaan käden ja jollakin on ollut vaikkapa suora, väri tai setti flopilla, mutta checkannut sen loppuun asti, onko ko. pelaaja syyllistynyt kolluusioon vai pelannut vain varman päälle?

Tuo on minusta jo törkeää, että selvästi kerrotaan toiselle halusta pitää potissa toinenkin mukana, mutta jos chattiin ei tekstiä tämän kaltaisista ehdotuksista tule, on tuo check-check linja hyväksyttävä, koska se on kuitenkin molempien etu, että potissa on useampi käsi ja parempi mahdollisuus että showdowniin tulee parempi käsi kuin pikkustäkille. Tuota harrastan itsekkin, että yritän päästä check-check linjalla jos mahdollista, mutta jos floppaan värin, setin, suoran yms, ja vihu haluu pelata stäkeistä, niin kyllä sekin minulle passaa.

Monesti kyllä näkee myös sellaisia, jotka on vain maksaneet preflopin allarit, ja sitten roskalla työntävät toisen pois kädestä. Tässä taas ei ole imo mitään järkeä, että haluu yksin lähteä arpomaan pikkustäkkiä vastaan, kun kuitenkin FE:tä korotuksella ei enää ole kun yksi on jo all in, ja tietää että maksun saa vain hyvältä kädeltä, joten tuossa voi vain hävitä enemmän ja on heron mielestä surkeaa peliä.
    • cashew123
      cashew123
      Bronze
      Yhteispeli kuuluu ehdottomasti tiettyihin tilanteisiin. Tällä tarkoitan nimenomaan esim. jo edellämainittuja all-in tilanteita, joissa bubblessa tai vastaavassa tilanteessa pitää jo yleissivistykseen kuulua ymmärtää checkailla vaan loppuun ja vain maksaa isommalla stäkillä ja antaa samalla muille mahdollisuus tulla mukaan tiputtamaan pikkustäkkiä. Tätä ei tietenkään saa ääneen sanoa vaan kaikkien se pitäis ymmärtää. Mutta, tämäkin tehdään vain ja ainoastaan oman edun nimissä, koska sillä varmistat vain rahasijat tai muuten paremman sijoituksen itsellesi. Parhaassa tapauksessa molemmilla on hyvin erityyppiset kädet (toisella kuvaa, toisella keskikokoisia kortteja), jolloin todennäköisyys tiputtamiseen luonnollisesti kasvaa.

Sanomattakin on selvää, että kaikenlainen kusettamismielessä tehty yhteistoiminta on erittäin tuomittavaa, kuten omien korttien kertominen kaverille ja pelaamisen suunnittelu muutenkin keskenään kommunikoimalla. Tai vaikka tilanne, jossa edellä mainittu pikkustäkki on all-in ja pari pelaajaa vielä toimimatta, niin jälkimmäinen heittää chattiin "I call". Näitäkin on joskus nähty.

Kyllä oudolta kuullostaa ja melkein päähän ottaa kuulla, että LL-turnauksessa suomalaiset ovat ottaneet keskenään yhteen. Ei näin! Ihan sama kuin lähteä turnauksessa omalla isolla stäkillä tappelemaan toisen ison stäkin kanssa ja pilata turnaus siihen.
    • Khiiniau
      Khiiniau
      Gold
      Minua raivostuttaa suunnattomasti Titanin fixu-pöydissä etenkin ranskalaisten ja italialaisten keskinäinen chattailu joka ei lopu vaikka kuinka muut pyytävät käyttämään pelkästään sääntöjen mukaisesti englantia. Eilen pelasin pöydässä jossa oli 2 ranskalaista. Mun oikealla puolella istui hemmo joka jopa korotteli erittäin vahvoilla, mutta limppasi heikompia ja kippasikin joskus. Vastapäätä toinen ranskalainen limppasi lähes kaikki sisään. Hävisin muutaman potin keskipareilla limpatuille K3o käsille ja siitä kyllästyneenä limppasin MP3:sta ekana 77 sisään, CO ilmeisesti ylikorteilla (turnilla kippasi donkkiin kun ei osunut) korottaa, BU-fransu maksaa T7o kädellä, floppiin 973 rainbow ja loppuja ei tarvinne kertoa :D Fransut suuttuivat ja jotain rumia sanoja sieltä tuli suuntaani limppauksesta ja revanssista puhuivat. Seuraavan käteen eka niistä korotti kädessään 63o, toinen maksoi ja minä korotin AK:lla tms ylikorteilla. Flopilla mulle kärkipari ja 66. 63 fransu sanoi jotain ja panosti, toinen kippasi heti ja showdownissa pojilla oli hauskaa. Muutaman käden päästä toinen limppasi edelläni AK, minä tietysti korotan jollain huonommilla isoilla ja fransu 3bet. Oli pakko katsoa loppuun ja huomata hävinneensä tylliin KK vastaan QQ ja taas oli fransuilla hauskaa.

Kannattaako noista keskenään molottajista valittaa jo pöydässä ollessa suoraan Titanin Online-supporttiin, onko siitä mitään hyötyä ?