Viikon väittely: Veikkauksella on liikaa valtaa!

• PokkAA
      PokkAA
      Bronze
      Oy Veikkaus Ab, tuo kaikkien monopolistien äiti, vie päättäjiä, urheilujärjestöjä ja valtamediaa kuin pässiä narusta. Kun Veikkaus ärähtää, muut tottelevat! Vai oletko muka eri mieltä?

TV Viisi kysyi Veikkaus alle 21-vuotiaiden EM-jalkapallolähetysten sponsoriksi. Veikkaus kieltäytyi kunniasta - todennäköisesti siksi, että TV Viisi oli jo aiemmin näyttänyt kanavallaan "vääriä mainoksia" eli ulkomaisten vedonlyöntiyhtiöiden logoja. Veikkauksen jätettyä sponsorieurot "lainkuuliaisimmille" tv-kanaville, TV Viisi löysi Unibetin EM-ottelulähetysten rahoittajaksi. Ilman tätä rahaa Suomen nuorten pelit olisivat jääneet kokonaan näyttämättä.

Veikkauksen päämajassa tämän takia on varmastikin mennyt muutama herne vääriin neniin. Mitä ilmeisimmin tämä johti siihen, että sekä Palloliitto että Veikkausliiga kielsivät työntekijöitään, pelaajiaan ja valmentajiaan menemästä U21-lähetysten studiovieraiksi. (uutinen) Huh, huh, kylläpäs Veikkauksella on valtaa!

Veikkaus hyödyntää monopiliasemaansa sumeilematta. Joko urheilujärjestöt ja -seurat tanssivat sen pillin mukaan tai jäävät ilman rahaa. Sama koskee myös suomalaista valtamediaa, joiden mainostuloista suuri potti tulee Veikkauksen pohjattomalta tuntuvasta saavista.

Esimerkiksi MTV3 ei aloittanut tänä vuonna Pokeritähti-ohjelman uutta kautta, vaikka nykylaki sen vielä olisi sallinutkin. Samoin maikkari on poistanut sivuiltaan muiden kuin Veikkauksen vedonlyöntimainokset, joita sen lähetyksissä ja nettisivuilla vielä vuonna 2008 esiintyi. Mielenkiintoisen asiasta tekee se, että maikkarin päätös Pokeritähti-ohjelmaa vastaan syntyi samoihin aikoihin, jolloin Veikkaus viimeisteli kuluvan vuoden mainosbudjettiaan...

Ei olisi mikään ihme, jos vaikka "sattumalta" loppuvuonna Veikkauksen omistamat luksusmökit olisivat olleet tiukassa "neuvottelukäytössä" - siis nuo samaiset paikat, joissa myös tiuhaan tahtiin vierailee suomalaisia poliitikkoja "palaveeraamassa".

Veikkauksen ote Suomen eduskunnasta on järisyttävän kova. Yritä siinä sitten toimia EU:n vapaan kaupan periaatteiden mukaan ja monopoleja vastaan, kun jokainen sana ulkomaisten yrittäjien sallimisesta Suomen pelimarkkinoille on tietenkin toimintaa Veikkausta vastaan. Nuo "väärät sanat" muistetaan ja suojatyöpaikkaan Oy Veikkaus Ab:n päämajassa ei sen jälkeen ole mitään asiaa.

Onko sinustakin Veikkauksen ote Suomessa liian luja? Käyttääkö sinustakin Veikkaus sumeilematta monopoliasemaansa oman edun tavoitteluun (lue: Veikkausta hallinnoivien poliitikkojen edun tavoitteluun)? Vai oletko kenties ihan päinvastaista mieltä: Veikkaus onkin kiva ja meidän kaikkien yhteinen asia!

Kerro meille oma mielipiteesi ja puolusta sitä leijonan lailla!

Sana on vapaa!
  • 6 replies
    • Vizah
      Vizah
      Bronze
      Samaa kastia rayn kanssa kaikki muu on pahasta paitsi heidän tarjoamansa.

Sinällänsä sama kyllähän nuo ketkä nytkin veikkausta käyttävät sitä varmaan jatkossakin käyttäisivät vaikka mainonta olisikin vapaata.

Tuskin kaikki vanhemman polven immeiset heti nettiin menis vetojaan lyömään ja jos menee niin varmaan veikkauksen sivulle.

Nuoret ja muut harrastajat kyllä nuo muut pelit löytävät muutenkin ja veikkauksen oikut tuntuvat lähinnä lapsellisilta ja turhilta.

Eipä noille voi kuin nauraa toivottavasti eu ärähtää kohta molemmille että raylle sekä veikkaukselle kunnolla että loppuu tuo apinointi
    • Sawkko
      Sawkko
      Bronze
      Näin se toimii kun on monopoli :) Firma, jolla on yksinoikeus, pirusti rahaa ja oikeus päättää niistä rahoista ihan miten haluaa, pyörittelee kyllä asioita juuri niin kuin haluaa. Ja kukkahattutädit kiittää!

Mitenköhän Veikkauksen pojat muuten suhtautuvat Mannerheim-elokuvaan? Eikös siihenkin saatu sponssia Unibetilta? Kovin tuo UB pukkaa Suomen markkinoille, ihan hyvä niin. Etenkin kun noin "isänmaallista" touhua sponssaa, saapi lottomummot vähän mietittävää. :f_love:
    • BaboK
      BaboK
      Bronze
      Monopolissa on kiva olla. Paljon kivampaa kuin vapaassa markkinataloudessa. Ja koska näin on, monopolia kannattaa puolustaa kaikin keinoin ja aina.

Ylläoleva siis sillä oletuksella, että olet monopolissa töissä tai saat siltä rahaa (asiakkaat ovat harvoin ihan samaa mieltä). Itse olen ollut töissä kahdessa tiukassa kilpailussa olevassa firmassa ja kahdessa monopolifirmassa. Eroja näillä on käytännön elämässä ja ihmisten asenteissa niin paljon, että niistä voisi kirjoittaa kirjan.

Kovasti harvassa ovat ne firmat, jotka voivat tehdä 1,47 Miljardin liikevaihdolla 450 Miljoonaa euroa voittoa. Ja kovasti ovat harvassa ne vapaan markkinatalouden ehdoilla toimivat pelifirmat, jotka saavat 1,45 Miljardin liikevaihdon 50%:n palautusasteella.

Veikkaus jakaa edunsaajilleen vuodessa >400 Miljoonaa euroa. Niiden lisäksi myyntipalkkioita maksetaan 80 Miljoonaa, arpajaisveroja 68 Miljoonaa, palkkoja 20 Miljoonaa, palveluita ostetaan 17 Miljoonalla ja tuotemainontaan käytetään 10 Miljoonaa. Ja kun jokaista näistä maksuista maksaessa pidetään rahan saaja tietoisena monopolin puolustamisen tärkeydestä, on selvää että siitä seuraa paljon valtaa ihmisten mielipiteisiin.

lähde: (2008 vuosiraportti)
    • Jim9137
      Jim9137
      Bronze
      Mä olen ihan eri mieltä, mun mielestä veikkaus on hieno juttu. :f_biggrin:
    • Tikkari
      Tikkari
      Bronze
      Kiteytettynä: "Anna mulle kymppi, saat 6,50 takas."
    • Olympos
      Olympos
      Bronze
      Kiteytettynä: "Anna mulle kymppi, saat 6,50 takas."

Miten mä en ole tota aiemmin tajunnu. Loistava liikeidea! Antaiskohan Masa mullekin monopoli oikeudet. Voitais käydä välillä saunomassa ja hiihtelemässä. Yhdistyksen kautta vaalirahaa ni ei pääsis uudet poliitikot sotkemaan meidän bisneksiä!