EV-käyrästä

• Asslake
      Asslake
      Bronze
      Aika monesti näkee parempien pelaajien "itkevän" siitä kuinka EV-käyrä laahaa perässä. Jos on keskimääräistä parempi pelaaja niin eikös sen käyrä kulje lähes aina jäljessä toteutuneen kanssa. Yleensä hyvä pelaaja kohtaa enemmän ohivetoja kuin huono pelaaja.

Vai onko jollain "hyvällä" pelaajalla kuukausi jolla EV-käyrä kulkee huomattavasti toteutuneen yläpuolella.
  • 6 replies
    • PopaS
      PopaS
      Bronze
      on ollut noitakin kuukausia, tosin paljon harvemmin tuntuu olevan kuin alapuolella.
    • Wlore
      Wlore
      Bronze
      Tuota joskus vähän mietiskelin, että mites tuota EV-käyrää oikein pitäisi lueskella.

En oikein ymmärrä, että mistä vaiheesta ohjelma EV:n laskee. Muistaisin, että poker trackerissä oli tuon käyrän (jos nyt puhutaan edes samasta käyrästä) nimenä "all-in EV".
      Laskeeko ohjelma siis normaalien voittojen ja häviöiden päälle tilanteet, joissa on menty all-in ennen riveriä ja tästä on laskettu tuo EV sillä perusteella, kuinka vahva käsi on juuri sillä hetkellä ollut suhteessa vastustajiin.

Jos näin on niin eikö silloin perässä tuleva käyrä itseasiassa kerro siitä, että olet voittanut enemmän kuin sinun olisi pitänyt voittaa eli olet siis vetänyt onnellisesti vihun korteista ohi?
      Ja tietysti vise versa. Riveri on ollut vihujen kaveri ja voitot on livenneet väärään suuntaan ja siksi EV-käyrä näyttää parempia lukuja kuin varsinainen voittokäyrä. :)

No, en kuitenkaan tiedä, että miten tuo käyrä muodostetaan, niin en ole sitä juurikaan katsellut.
    • kravdude
      kravdude
      Bronze
      Mun käsityksen mukaan tohon EV käyrään ei voi luottaa oikeastaan ollenkaan.
      Esimerkki:

Mä QQ
      Vihu AK
      preflop all-in tilanne.

Mun EV on tässä tapauksessa aikalailla horisontaalinen graafissa... niin ainakin PT3 piirtää sen.

Toi tilanne pitäis käydä tyyliin 1000 kertaa läpi, että alkais mätsäämään laskennallisen tuloksen kanssa, mutta sitten oletkin jo maksanut rakea paljon eli voitot jää väkisinkin EV:stä raken takia?
    • Ville666
      Ville666
      Bronze
      All-in EV on tosiaan siitä huono, että se ei huomioi All-in tilannetta edeltäviä tapahtumia. Jos esimerkiksi paistilla on 50bb stäkki ja se sijoittaa siitä puolet gutarin vetämiseen, osuu, ja menee all-in, niin All-in EV näyttää paistille positiivista.
    • Hnngh
      Hnngh
      Silver
      Alkuperäinen kirjoittaja Asslake
      Aika monesti näkee parempien pelaajien "itkevän" siitä kuinka EV-käyrä laahaa perässä. Jos on keskimääräistä parempi pelaaja niin eikös sen käyrä kulje lähes aina jäljessä toteutuneen kanssa. Yleensä hyvä pelaaja kohtaa enemmän ohivetoja kuin huono pelaaja.

Vai onko jollain "hyvällä" pelaajalla kuukausi jolla EV-käyrä kulkee huomattavasti toteutuneen yläpuolella.

On totta, että huonot pelaajat vetävät useammin ohi ja hyville tulee bad beatteja, mutta all-in EV-käyrän kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Hyvä pelaaja voi runata käyrän yläpuolella yksinkertaisesti voittamalla all-in tilanteita suosikkina enemmän, mitä todennäköisyyksien mukaan olisi odotettavissa. Samoin paisti voi runata alle EV-käyrän.

Yksinkertaisena esimerkki:

Hero menee heads upissa all-in AA:lla ennen floppia, vastassa on 22. potissa on 200bb (oletetaan, ettei rakea mene)

Hero voittaa ja todellisen tuloksen kertova käyrä pomppaa 100bb ylös, mutta All-in EV -käyrä nousee vain 65bb, eli pot equityn määräämän osuuden verran ( 82.22% ) potista.

>> Hero runaa All-in EV -käyrän yläpuolella. ( ja vihu runaa EV-käyrän alapuolella )

Joo, ja mulla on neljältä eri saitilta käppyröitä yhteensä jotain 60k käden verran. Osa omppua, osa teksua ja niissä kaikissa painan reippaasti EV-käyrän alla. Itse harrastan kovasti tästä asiasta itkemistä, ja saan outoa nautintoa, kun voin märehtiä asiaa. :f_biggrin:

Alkuperäinen kirjoittaja Wlore
      Laskeeko ohjelma siis normaalien voittojen ja häviöiden päälle tilanteet, joissa on menty all-in ennen riveriä ja tästä on laskettu tuo EV sillä perusteella, kuinka vahva käsi on juuri sillä hetkellä ollut suhteessa vastustajiin.

Jokseenkin noin joo. Jos hero on turnilla 90% suosikki, mutta riverille jää 1bb stäkkiä, vihu vetää ohi ja mennään all-in, on All-in EV-käyrän mukaan heron peli 100% -EV, eli käyrä tekee täsmälleen samankokoisen pudotuksen kuin oikea tuloskäyräkin. ( Näin voi käydä usein pot limitissä ) Jos all-in päästäänkin turnilla, ja vihu riveröi ohi, nousee EV-käyrä, mutta tuloskäyrä putoaa.

Alkuperäinen kirjoittaja kravdude
      Mun käsityksen mukaan tohon EV käyrään ei voi luottaa oikeastaan ollenkaan. Esimerkki: Mä QQ Vihu AK preflop all-in tilanne. Mun EV on tässä tapauksessa aikalailla horisontaalinen graafissa... niin ainakin PT3 piirtää sen.

QQ on pieni suosikki, mutta tilanne on lähes flippi. Varsinkin raken jälkeen EV on lähes 0 mikrotasoilla, joten noin sen kuuluukin olla. Tosin se, miltä käyrä näyttää, riippuu asteikosta.
      All-in EV -käyrä on luotettava, pitää vain tietää mitä se tarkoittaa. Todellinen tuloskäyrä ei pienellä otannalla kerro luotettavasti, onko pelaaja pitkän aikavälin voittava vai häviävä pelaaja. Myöskään All-in EV -käyrä ei sitä tee, mutta se on kuitenkin suuntaa-antava.

edit: On muuten olemassa joku pokerev niminen ilmainen ohjelma, mihin voi pokertrackerista liittää käsihistoriat. Sen pitäisi näyttää "oikea EV-käyrä" eikä All-in EV -käyrää. En oo tutustunut siihen enempää. Joskus kokeilin, enkä saanut toimimaan, niin annoin olla.
    • IPoker4k1I
      IPoker4k1I
      Silver
      E: -