Aloittelijan kokemukset

• Mantz
      Mantz
      Bronze
      Terve!

En tiedä onko tämä oikea foorumi avautua, mutta kun sapettaa niin pirusti :)

Hieman taustaa.
      Aloitin pelaamaan noin 2kk sitten. Olin lukenut joitain perusjuttuja pokerista ja pelannut "vaiston" tai tuntemuksen mukaan. Pelikassani ei ole mikään iso, mutta ilman sen suurempaa kokemusta sain kerättyä noin 500% pelikassaa vajaassa kuukaudessa (prosenttuaalisesti iso, rahallisesti ei) freeroll ja SnG turnauksilla. Toki olin sitä ennen hävinnyt noin 1kk joten nyt ollaan vielä hieman miinuksen puolella. Uskon että näitä "oppimaksuja" lähtee jokaiselta joten en ole niihin kiinnittänyt huomiota.

Olen lukenut nyt sivuston artikkeleita ja muokannut peliäni kyseiseen suuntaan. Lähinnä perustason artikkeleita, jossa opastetaan solidiin ja aggressiiviseen peliin.
      Olen noidattanut ohjeita orjallisesti, ja nyt olen pelkästään hävinnyt viimeisen viikon.
      Olen mm. hävinnyt viimeiset pelit järjestyksessä (ikävä kyllä ei ole käsihistoriaa):
      KK taskupari all-in, 56o kädelle kun pöytään tuli kaksi kutosta lisää.
      AA taskupari jollekin random kädelle, josta kaveri nappasi yhdellä kortilla värin.
      AKs taas yhden kortin värille.
      Ja nyt QQ, joka vielä täydentyi setiksi, yhden kortin värille.

Neljä vahvinta aloituskättä järjestyksessä, ja kaikista turpaan.

Nyt kysymykseni kuuluu, onko tämä huonoa tuuria? Pokeri sivustoilla käsitellään tuuria usein osaamattomuutena, mutta eikö kys.foorumin ohjeiden mukaan pelatessa pitäisi nyt jotkut todennäköosyydet täyttyä :)

Meinaa usko loppua :)

PS:Anteeksi avautumiseni, jos tämä loukkaa jotakuta.
  • 14 replies
    • Fading80
      Fading80
      Bronze
      Kyllä täällä varmasti saa avautua, eikä siinä mitään jos se oloa helpottaa.
      Ja vastaus kysymykseesi, kyllä on ihan normaalia. Se on vaan huonoa tuuria, vaikka sitä on välillä TODELLA vaikea uskoa.

Se on myös se ihmismieli joka tekee myös tepposiaan koska nuo ohivedot jää mieleen. Jos tyrkkäät vaikka AKs keramiikat keskelle ja kaveri maksaa 75o. Voittaessasi ajattelet et ok, näinhän sen pitikin mennä ja se oli siinä asia unohtuu. Sitten kun tuleekin nenään ja kaveri runaa sen suoran tai yhenkortin värin tai rattaat jne. ja taas on uusi ohiveto tarina kerrottavana, mutta kannattaa muistaa että tossakaan tilanteessa et ole niin valtava suosikki 65-35 noin pyöreesti. Eikä se ole sanottu että toi kaveri noiden pikkukorttien kanssa ei voi osua 5 kertaa peräkkäin, voi ihan hyvin.

Nyt ei muuta kun itseä niskasta kiinni ja visa suoritukseen, jos ei ole vielä suoritettuna. Alkupääoma johonkin, niin pääset noiden pronssi artikkelien kimppuun. Siellä on paljon hyvää tavaraa aloittelijalle.

Tsemppiä.
    • Mikko
      Mikko
      Bronze
      Terve(tuloa foorumille)!

Ihan hyvä foorumi tämä on avautumiseen. Eihän kukaan ole sanonut, että "jäsenten pokerimenestys" tarkoittaa automaattisesti hyvää menestystä. :f_wink:

Jos olet kuitenkin hyviäkin voittoja saanut orastavan pokeriuran aikana, niin olet varmasti tehnyt asioita myös oikein. Vaikea tietysti sanoa, miten suuri osa viimeisimmistä tappioista on huonon tuurin ja mikä omien virheiden seurausta, mutta nuo mainitsemasi kädet ainakin voi huoletta laittaa bad beatien sarakkeeseen. Toisin sanoen huonoa tuuria, joka noilla valiokäsillä vuoren varmasti tasoittuu pitkässä sarjassa. Jos saa rahat keskelle suosikkina, pitää aina olla tyytyväinen. Joskus vedetään ohi, mutta pitkällä aikavälillä tehdään mukavasti voittoa.

Joten pää pystyyn, kyllä ne voitot sieltä taas tulee. Ja kun saat meidän visan suoritettua ja sitä kautta alkupääoman ja pronssistatuksen, on käytettävissä aimo annos uusia artikkeleita, joista ammentaa oppia. Sitä kautta omaa peliäkin saa paremmin jengoilleen.

Valitettavan usein, varsinkin pokeriuran alkuvaiheessa tappioista syytetään myös huonoa tuuria, kuten itsekin totesit. Itse olen pelannut enemmän tai vähemmän aktiivisesti pari vuotta, ja edelleen huomaan syyttäväni tappiosarjoista huonoa tuuria, vaikka tarkempi tarkastelu osoittaisi ison joukon omia virheitä tai muuten vaan typeriä peliliikkeitä.

Mutta tosiaan, jos ässäparillä häviää preflop all-in-tilanteen, niin kyseessä on aina huono tuuri, joka tapahtuu yhtä vihua vastaan noin kerran viidestä. Niistä ei kannata masentua, vaan odotella, että vihu tekee taas saman kalliin virheen maksamalla sun lyönnin.
    • Fading80
      Fading80
      Bronze
      Heitänpä tähän mantzille kunnon ohivedon niin näät et käyhän näitä, ei voi minkään.

Grabbed by Holdem Manager
      NL Holdem $0.10(BB) Replayer
      SB ($10.13)
      BB ($10.46)
      UTG ($16.97)
      CO ($10.11)
      Hero ($17.41)

Dealt to Hero Q:diamond: A:spade:

fold, fold, Hero raises to $0.35, SB calls $0.30, fold

FLOP ($0.80) 9:diamond: 5:heart: Q:spade:

SB bets $0.60, Hero raises to $2.10, SB raises to $9.78 (AI), Hero calls $7.68

TURN ($20.36) 9:diamond: 5:heart: Q:spade: J:diamond:

RIVER ($20.36) 9:diamond: 5:heart: Q:spade: J:diamond: T:heart:

Hero shows Q:diamond: A:spade:
      (Pre 74%, Flop 96.5%, Turn 90.9%)

SB shows 8:spade: A:heart:
      (Pre 26%, Flop 3.5%, Turn 9.1%)

SB wins $19.35

tää on pokeria, nou kän duu.
    • Mikko
      Mikko
      Bronze
      Wow, noi on niitä käsiä kun ei tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa. Mitäköhän toi sb tossa mietti? :f_eek: Luultavasti oli nähny telkkarista kun durrrr bluffaa ja ajatteli, että mä kans.
    • Wlore
      Wlore
      Bronze
      Eilen pelatessa jotain turtsia, niin siinä kävi yhdessä kädessä silleen, että toisella vihulla oli QQ ja toisella K3s.

Paistilla ei ollut flopilla vielä värin vetoa vain takaoven veto, ei edes osumaa. No tää QQ-sälli löi potillisen floppiin, joka oli Q83r ja paisti sökö maksoi perässä.

Turni toi paistille värinvedon ja line oli paistilta sökö/maksu, kun vihu setillään puski sopivalla stäkillä merkit keskelle.

Riveri toi paistille värin, tottakai, ja rahat menikin toiseen suuntaan oletetusta.

Kaikkein hauskinta oli seurata chättiä, jossa setin omaava kaveri haukkui tämän vetäjän syvimpään koloon.

Meinas hampaat putoo suusta kun luin paistin vastauksen huonoon peliinsä.

"I had a draw to flush... of course I will pay your bet"

Mietin vain mielessäni, että nikki ylös ja lukitse kohde. :)
    • Paisting
      Paisting
      Bronze
      SB veti tossa tupla steamit. Ekaks sen blindin kimppuun käytiin ja sitte viel donkkia korotettiin. Se on noita vesseleitä kohtaan sama, ku tökkis ampiaispesää kepillä.
    • kravdude
      kravdude
      Bronze
      Heh, avautumisen mestari täällä :D (siis minä)
      Kyllä saa ja todellakin kannattaa johonkin niistä biiteistä valittaa mielummin kuin purkaa turhautuminen pelipöytiin. Jokaiselle tulee uran aikana ohivetoja niin puolin kuin toisinkin.

Pää pystyssä eteenpäin!
    • Fading80
      Fading80
      Bronze
      No joo, postasin ton käden tonne omaan blogiinkin ja tosiaan olin painanu ton kaverin pakkaan kolme kertaa aikasemmin joko flopilla tai turnilla checkreissaten ja joka kerta mulla oli ihan hyvä käsi. Nyt sille vaan sitten riitti...

chattiin heitin vaan et nh, niin siihen se kommentoi et "I thought that you can´t have it everytime, but you got the nuts". No mä siihen"...and as I see it wasn´t."

Kylhän toi vähän syö mut yllätin jopa itteni ottamalla suht lunkisti (varsinkin kun on vähän muutenkin tullu biittiä) ja pystyin jopa jatkamaan pelaamista ilman tiltin oireita.

Oishan se voinu periaattees osuu vaik settiin kun pre makso, mutta näin et se on valmis tosiaan tekemään aika löysänkin maksun tossa, mutta en nyt ihan tollasta osannu odottaa. :s_biggrin:
    • Mantz
      Mantz
      Bronze
      Kiitos vastauksista!!

On erittäin auttavaa ja rakentavaa (henkisesti) kuulla etten ole nyt ymmärtänyt koko asiaa väärin. Vähän jännitti kirjoittaessa miten kova tyrmäys avaamaani keskusteluun tulee. Yleensä en ole mihinkään foorumeille uskaltanut kirjoitella, mutta aloituspostia kirjoittaessa en tainnut olla ihan oma itseni (TILT X 10) :)

No näistä opitaan ja tosiaan kovasti kiitoksia. Luin myös itse netistä heiman noista ns. bad beat:stä ja Mike Caron artikkeli tuli vastaan jossa pääpointtina oli että, jos kaveri joutuu voittamaan tuurilla niin silloin olet tehnyt oikean ratkaisun pistäessäsi vastustajan koville.

Sallittakoot pieni offtopic omaan trediin. Oletteko kaikki hommaneet tuon Holdem managerin liittymällä sitä tarjoaville site:lle? Mikä olisi ns. helpoin konsti jotta saisi noita pelejä ja vastustajia muistiin?

Kiitos!
    • oylioika
      oylioika
      Bronze
      Kyllä se HEM+hudiin vihun tapoja pelaa tietyntyyppisiä käsiä tai tilanteita. Betsizen ja muun puolesta. Värikoodein merkkaan TAG, LAG, fisut, steissönit ja maanikot. Saa heti pöytään istuessaan kuvan tuleeko pöytä olemaan otollinen rahantekoon vai not.

Kyl hemi auttaa kummasti pelaamaan, mutta mikroihin se ei oo ollenkaan pakkohankinta.
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      Suurin hyöty alussa noista ohjelmista on siinä, että saa tarkkaa tilastoa omista peleistään. Niiden avulla pystyy etsimään virheitä pelistään rauhassa ja ajan kanssa, mihin pelin tiimellyksessä ei ole mahdollisuutta.

Sitten kun ymmärrys pelistä kasvaa ja tulee ajankohtaiseksi alkaa miettimään enemmän niitä vastustajia, on HUD oiva apuväline. HUD ja notesit yhdistettynä on paljon parempi kuin kumpikaan yksinään.
    • Fading80
      Fading80
      Bronze
      Niin ja kyllä toi PS Elephant ihan hyvin ajaa asiansa, jos sen vaan saa pelaamaan. Sehän toimii vielä koeajan jälkeenkin ns alittelija moodissa joka on ihan riittävä viel microihin sekin... Kannattaa kokeilla.
    • sirdalux
      sirdalux
      Silver
      PokerTracker 3 on 60 päivän ilmainen testi aika(toivottavasti ei ole muuttunut). Jos välttämättä haluut kokeilla mitkä on vihujen statsit ota tuo ensin. HEMillä on vain 15 päivän testi aika.
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      Suosittelisin vahvasti että ei lähde edes kauheasti tutkimaan mitään vihujen statseja tai käyttämään HUDia vielä. Ensin perusasiat kuntoon, ja sitten kun on hyvä perusta voi alkaa miettimään niitä vastustajia.

HUDin perusteella muokataan sitä peruspeliä tilanteiden ja vastustajien mukaan. Jos peruspeli ei ole kunnossa, ei sitä oikein voi muokatakaan. Helposti menee homma ihan sekaisin, ja loppujen lopuksi koko homma kaatuu omaan mahdottomuuteensa.