AA-utg/ep

• xxWAZARAxx
      xxWAZARAxx
      Bronze
      Otetaanpa tälläinen tilanne pohdittavaksi, joka on tullut eteeni aika usein. Sinulla on hole kortteina taskuässät. Olet aikaisessa positiossa esimerkiksi utg;ssä ja korotat normaalit 4 big blindia. Aikaisessa positiossa kun korotat näytät todella vahvalta,kaikki kippaavat --> et saa minkänlaista valueta kädellesi.

Jos vain normaalisti maksaisit, niin hyvin usein joku full ring pöydästä korottaa, jolloin sinä voit tehdä uudelleenkorotuksen. Koitat sitouttaa vastustajan pottiin. Mielellään oma uudelleen korotus sellainen, että siitä jää turhat onnen onkijat pois. Jos vastustaja kippaa sinun uudelleenkorotukseen, niin saatpahan ainakin vastustajan korotuksen määrään itsellesi, etkä vain blindeja kaikkien kipatessa aikaiseen korotukseesi.

Suurin vaarahan tässä on siinä, että limpatessa ässillä, kaikki muutkin limppaavat. Tällöin olet kusessa, jos mukana flopilla on esim. 4-7 pelaajaa.

Mitä foorumiväki on mieltä tälläisestä tapauksesta?
  • 9 replies
    • Khiiniau
      Khiiniau
      Gold
      Kun avaat niillä ässillä ja kaikki kippaa saat blindit ja olet tyytyväinen. Limppaat ja saat muutaman maksun ja olet flopilla hukassa, vaikka siellä olisikin vain BB. Etenkin Omahassa nää ässien Limp-bettaajat on säälittäviä. Turnauksissa sopivilla stäkeillä kun takana agroja vihuja joskus ymmärrettävää ja jopa hyvää peliä.
    • xxWAZARAxx
      xxWAZARAxx
      Bronze
      Joo oikeessa oot. Ehkä tossa taustalla oli juuri se, kun mikrotasoja vielä grindailen, että siellä takana on niitä agressiivisia vihuja hyvin usein, jotka korottelevat roskalla.
    • Wlore
      Wlore
      Bronze
      Itse olen sen verran monta kertaa joutunut ongelmiin noiden ässien kanssa, että paras taktiikka on edelleen se, että koittaa saada viimeistään flopilla kaikki keskelle.
      Perus 3BB korotus ja perään pusku, jos vihu korottaa. Flopilla contibetti ja pusku jos korottaa. Turnille asti, jos menee, niin kannattaa jo arvioida oletko enää edes edellä vai onko vihu saanut väriä, settiä, rattaita jne.

Ässien limppaaminen ei ole koskaan hyvä peli. Harmillistahan se on, jos niille ei saa kunnolla valueta, mutta ikävämpää on tunkea merkit flopilla keskelle ja olla perässä.

Kuten khiiniau sanoi, niin turnauksissa se voi olla joskus oikeanlainen peli tiettyjä vihuja vastaan. Mutta silloin tarkoituksena on nimenomaan saada aikaiseksi myöhäisen pelaajan korotus, johon sitten itse puskee perään merkit keskelle.
    • poupou
      poupou
      Bronze
      On "paljonkin" hyviä paikkoja jossa ässät voi limpata, tai maksaa korotus perässä. Mutta pitää tietty muistaa hyvin yksinkertanen nyrkkisääntö: Älä katkea nauloilla limpattuun pottiin.

Naulat voi limpata esim jos maanikko riehuu sun takana joka kädessä.

Perässä voi maksaa esim turnauksessa jossa ollaan vielä kohtuu deep (en oikein osaa sanoa monta bbtä), pelaajat tajuaa jostain jotain ja istut UTG+1. UTG korottaa to 4bb, hero?

Joskus on ihan hyvä tasapainottaa rangea ja ottaa tohon maksu, usein sieltä tulee vielä se squeeze perästä, minkä jälkeen päästään shoveemaan, ja noin sun käsi on todella alirepattu. Jos 3-bettaat UTG korottajaa niin sähän pelaat laput faceup.

Mut joo, varsinkin mikrocashissa niin helpompaa on yleensä vaan lyödä ja lyödä ja lyödä. Ei kannata alkaa kikkailemaan. Kyllä sieltä joku paisti tulee kuitenkin sua kylkeen TT-KK tai AK. Sit vaan kilkut keskelle hyvin mielin :)

edit: otin lainauksen wloreen pois koska luin sen viestin loppuun vasta kirjottamisen jälkeen :D
    • Wlore
      Wlore
      Bronze
      Kyllä olen samaa mieltä poupoun kanssa, että on tilanteita joissa voidaan maksaa perässä sen sijaan, että uudelleen korotetaan.

Nyt olen varmaan hukassa näiden käsitteiden kanssa, kuten tavallisesti. Mutta itse olen ymmärtänyt, että limppaamisella tarkoitetaan maksua korottamattomaan pottiin eli tullaan sisään vain bb suuruisella panoksella.

Kun maksetaan edellä ollut betsi niin maksetaan kylmänä, mutta itse en ole käsittänyt sitä limppaamiseksi.

Kun tätä taustaa vasten katsellaan niin sekä minun, että poupoun kommentit eivät ole ollenkaan ristiriidassa keskenään ja poupoun esimerkki tuo lisää valueta käsiteltävään aiheeseen. :f_grin:
    • poupou
      poupou
      Bronze
      Joo tosiaan toi perässämaksu ei koskenut tota limppaamista, enkä limppaamista suosi ellei cashissa takana ole aggromaanikko, tai turnauksessa perässä pelkästään ultralyhyitä stäckejä. :f_love:
    • ghaleon
      ghaleon
      Black
      Naulat limpataan vain sillon ku on todennäköstä et perästä tulevat korottavat päälle. Naulojen limppi-korotuksessa on vain sekin huomioitava seikka, että hyvin monet laittavat heron tällöin juurikin niille nauloille. Eli kyseistä tyyliä on hyvä sitten myös harrastaa hieman laajemmalla rangellakin, jos sitä nauloilla käyttää. Tämä koskee tietty erityisesti käteispelejä, kun ollaan yleensä syvillä stackeillä. Toki tolla rangen balansoinnilla tuskin on missään micro peleissä mitään erityisempää merkitystä.

Yks mahollisuus toki on myös pelkkä limp-call, jos päästään HU pottiin. Oon joskus tällasta linjaa käyttäny sittareissa vihuja vastaan joiden tiedän postflop painavan erittäin aggressiivisesti. Eli kahta piipullista tulee ilmallakin useimpiin pöytiin. Näkevät preflop linjan siis lähinnä jollain marginaalisempana kätenä, jolla halutaan vain roikkua potissa mukana. Toki tällainen peli edellyttää sopivan suuria stackejä, jotta pusku ei ole enemmän +EV vaihtoehto.

Normisti kuitenkin aina se normi avaus myös nauloilla :)
    • hibi83
      hibi83
      Bronze
      Yleisesti ottaen jos on sellaisessa pöydässä, että vihut kunnioittavat heron positiota eli EP-korotus = vahvuutta, kannattaa mun mielestä varmaan vähän laajentaa sitä korotusrangea sitten siinä vaiheessa sen sijaan, että kävis vaan open-maksamaan. Pokeri tosin on melko tilannekohtainen peli, ja esimerkiksi pokeriurani alkupuolella ensimmäinen isompi rahasija tuli turnauksessa, jossa hankin itseni 90man SNG-turnauksessa finaalipöytään vastaavalla moovilla. Tiesin takana olevan ison stäkin korottavan kaikkia pienempistäkkisiä limppaajia armotta, joten tein KK:lla taktisen limp-puskun ja sopivan stäkkikoon ansiosta otin komeat tuplat vihun oltua pakkomaksun edessä. Jos olisin suoraan korottanut tai puskenut vihu olisi varmasti kipannut kätensä. Mutta pääsääntönä silti varmaan tuo korotus aina, ja jos saa jatkuvasti kippejä niin sitten vaan hieman löysää rangea. :)
    • inekarma
      inekarma
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja Khiiniau
      Kun avaat niillä ässillä ja kaikki kippaa saat blindit ja olet tyytyväinen. Limppaat ja saat muutaman maksun ja olet flopilla hukassa, vaikka siellä olisikin vain BB. Etenkin Omahassa nää ässien Limp-bettaajat on säälittäviä. Turnauksissa sopivilla stäkeillä kun takana agroja vihuja joskus ymmärrettävää ja jopa hyvää peliä.
      en oikein tajua näitä "saat blindit ja olet tyytyväinen"-juttuja. Itse en ainakaan ole ikinä tyytyväinen jos ässillä korottaessa kaikki kippaa. Kyllä mun keskimääränen voitto nauloilla on enemmän kuin 1,5BB per käsi, ja reilusti. Miksi pitäisi olla tyytyväinen jos saa pienemmän potin niillä kuin normisti?

Muuten kyllä oon cashissa sen avaamisen kannalla lähes aina, mutta kyllä toi sama juttu agressiivisista pelaajista sopii sinnekin, ei ehkä yhtä hyvin, mutta jos pöydässä on joku, joka lähes aina hyökkää limppauksia vastaan, niin voi olla sitten ihan hyvä vain limpata niillä nauloilla. Samaa voi sitten tehdä aq+ ja jj+ tyylisillä käsillä tätä vihua vs, ettei pääse ihan sun jäljille.