Pokerin psykologiaa - voittamisen tarve/halu, pelitason määrittäminen.

• IPoker4k1I
      IPoker4k1I
      Silver
      Eli viimeaikoina on erään sankarin blogissa ollut keskustelua pelihaluista ja pelitasojen määrittämisestä oman mukavuusalueen mukaiseksi.

Miten määrittelet itse oman pelitasosi? Millaisena koet voittamisen tarpeen? Millaisia rahallisia tavoitteita sinulla on/onko niitä? Miksi? Kerro ihmeessä kaikille.

Itse määrittelen pelitason mahdollisimman niukan mutta kuitenkin turvallisen brm:n mukaan, kuitenkin seuraavin kriteerein:
      - Tiedän biittaavani tason pitkässä juoksussa (esim. nykyisinkin pelaan fiksua vain $0.25/0.50 tasolla, koska haluan tasolle tietyn samplen voitollisesta pelistä).
      - Olen 100% pelikunnossa - en ole sairas, en väsynyt tai masentunut.

Itse uskallan pelata mahdollisimman isoa, ja mua lähinnä etoo ajatus pelata liian pientä tasoa bankrollmanagementin mukaan (vaikka 100bin shortti teksussa, 200bin sittareissa ja 300bin MTTssa), sillä itseä karmii tieto siitä, kuinka paljon valueta menetän, kun en pelaa oman potentiaalin mukaan.

Voittamisen halu on itsellä ollut aina suuri, olen kuitenkin sen verran kilpailullinen ihminen, ja pokerissa varsin lahjakas, kun vertaa suureen fieldiin (voin taata biittaavani >95% satunnaisesta FTP:n $26 MTT:n fieldistä, tai 98% NL50 pelaajista ongamella). Tätä vasten ei voi edes pohtia jotain uStakes pelaamista, ellei sitten tee mieli pelata jotain silppua tai parin oluen jälkeen kavereiden kanssa, koska menetykset oletettujen tuottojen osalta ovat niin karmaisevan suuria.

Sana on vapaa.
  • 25 replies
    • Mikko
      Mikko
      Bronze
      Hyvä keskustelunaihe!

Itse olen yleensä määritellyt pelaamani tason (toki kulloisenkin pelikassan koon lisäksi) sen mukaan, millä tasolla a) koen yhtäältä voivani menettää stäkin tai pari sen vaikuttamatta suuremmin peliin b) edellä mainitulla tapahtumalla on "riittävästi" väliä, etten pelaa liian välinpitämättömästi. Tällä hetkellä tuo taso on NL50. Pykälää ylempi taso ei mahdollistaisi rentoa peliä ja toisaalta NL25 tai varsinkin NL10 voisi helposti mennä survomiseksi, kun "sehän on vaan pari kymppiä".

Tästä huolimatta koen aina pelatessani suurta voittamisen halua. Oli pelitaso sitten vaikka NL2. Tai ainakin potin häviäminen vihun ohivetoon tai omaan hölmöilyyn tuntuu aina pahalta. Leikkirahapöydissä on ole oikein koskaan pelannut, joten en osaa sanoa, miten tappiot niissä vaikuttaisi mielialaan.
    • PopaS
      PopaS
      Bronze
      Ite pelailen tasoa jolla koen että mulla on selkeesti edgeä vihuihin. Käytännössä tämä tarkoittaa peliä NL25-NL400 tasoilla.

NL25 on kyllä liian pientä, mutta jos NL50 ja ylöspäin pöydissä näkyy vaan tuttuja vakkareita joihin edge on korkeintaan marginaalista niin sitten vedetään pienempää.

Viikonloppuna tai viikolla kun näen totaaleja isommilla tasoilla NL200-NL400 niin hyppään taas vähän turhankin herkästi mukaan.

toki pelikassakin on nykyään ihan kunnossa noihin.
    • smaster
      smaster
      Bronze
      Tällä hetkellä pelailen hieman ylirollattuna (100bi), koska koen tuntipalkkani olevan hieman parempi tai ainakin lähelle samaa NL100 tasolla ja NL200 tasolla. Tähän on myös se syy, että tiedän joutuvani ottamaan pari kiloa kohta rollista poissa luultavimmin matkaa varten joten mieluummin pelaan täysin omalla mukavuusalueella ylirollattuna, kuin sitten häviän 10% kassasta normaalina 5binin tappiopäivänä.

Tietenkin, jos huomaisin tietyn pelaajan menevän isompaan pöytään niin mielellään menisin perässä, mutta tätä tapahtuu hyvin harvoin, koska odotan aina itse vastustajaa pöydässä.

Pelaan silloin kun on fiiliksiä ja tieto, ettei tarvi lähtä minnekään seuraavaan muutamaan tuntiin, koska yleensä en nouse pöydästä ennenkuin pelaaja johon on selvää etua on noussut pyödässä. Näin olen pystynyt pitämään tuntipalkkani riittävän korkealla.

Rahallisista tavoitteista pyrin pitämään mahdollisimman jatkuvan kassavirran pokerista, jotta elämän peruskulut tulevat katetuiksi. Näistä mainittakoon: Vuokra, auto, ruoka ja perus viikonloppuiset nollaamiset.

Näiden jälkeen jää yleensä vielä kivasti jotta voi sitten alkaa miettimään erinäisiä reissuja.
    • Asslake
      Asslake
      Bronze
      Itse olen omassa peliurassani ylpeä vain BRMstä. Olen pystynyt pitämään siitä aika hyvin huolen muutamaan shottia lukuunottamatta.

Olen koko ajan koittanut pitää 50bin sääntöä yllä tosin sekin tuntuu aika pieneltä välillä ompun varianssin kanssa. Tälläkin hetkellä pelaan vielä PLO25. Urani aikana olen ottanut useammin tuntumaan PLO50 mutta joka kerta homma on päätynyt tilttiin ja syvään kuoppaan.

Alkuaikoina olen asettanut itselleni rahallisia tavoitteita mutta nykyää keskityn vain hyvää peliin ja tulokset tulevat sitten jos on tullakseen.

Minun suurin ongelma on ollut tilttiherkkyys eli kun viime kuussa ei ollut kuin 2-3 semi-tilttiä ja tässä kuussa yksi semisemi-tiltti (eli pelkkä pieni stiimaus).

Pahimpiin tiltteihin olen tunkenut 2/3 rollistani ja silloin ei auta ottaa kuin lusikka kauniiseen käteen ja palata grindaamaan pienempiin pöytiin. Onhan siinä hieman haastetta kun kerrankin palasin PLO100 pöydästä suoraan PLO10 pöytään kun oli edellisenä päivänä taistellut useiden satojen taalojen poteista niin nyt piti hakea kiksit muutaman taalan potista.

En ole vielä päässyt siihen pisteeseen että ajattelisin rollia numeroina enkä rahana eli tasojen nousu ei ole helppoa hommaa.
    • kravdude
      kravdude
      Bronze
      Sankari ilmoittautuu.

Inhoan oikeassa elämässä epäonnistumisia, tappioita ja pettymyksiä. Voittaminen on todella hienoa ja kilpailuhenkisyyttä löytyy kyllä. Nämä ominaisuudet luonnollisesti heijastuvat pokerin pelaamiseen.

Nykyään pelaan tasolla, jossa tunnen olevani muita pelaajia huomattavasti parempi. Minua ei tuupita, vihujen moovit eivät pelota. On erittäin rentoa ja helppoa pelata tasolla, jossa olen varmasti voitollinen pelaaja.

Ajattelenko rahaa vai numeroita? Tämä on melko vaikea kysymys. Väittäisin kuitenkin ajattelevani numeroita, vaikka puhunkin rahasta. Silti siinä rollissa on jotain taianomasta niin, että häviäminen harmittaa. Toisaalta kyllä mulla oli aika paha olo pudottuani Turbo Takedownista, johon buy-in oli 3000 FPP, joka silloin oli 60% mun kaikista FPPistä.

Kyllä sitä on ollut huonoja hetkiä esim. sijoitusten kannalta, mutta ei se ole tuntunut ollenkaan pahalta. Syytä en osaa sanoa.

Epävarmuus omien taitojen suhteen ja pelko kaiken menettämisestä tekee mut ylivarovaiseksi. Kuukauden ketju on muuten tässä.
    • Shevtshenko
      Shevtshenko
      Bronze
      Brm on ollut jotakuinkin koko ajan tasosta riippumatta 30 biniä. Nyt on oikeestaan eka vaihe "uralla", kun oon miettiny miten tuota kassaa käyttelis tasojennostojen suhteen. Noissa satkun peleissä kun tuntipalkoille alkaa pääsemään ainakin rushatessa ja nl200 rushissa pelaa vakkareina läjä FT:n red pro's -statuksen omaavia jannuja eikä oma (rajaton) itseluottamus välttämättä riitä väittämään, että edgeä noitakin vastaan löytyisi. Eli oikeestaan nyt on eka vaihe, jossa tuosta brm: stä poikkeaisin.

Yhtään tasonnostoa en oo (ensimmäistä nl10sh-shottia lukuunottamatta) tehnyt ilman vakaata luottoa siihen että biittaisin uuden tason. Ainahan sitä miettii ensimmäisiä käsiä pelatessa onko itellä edgeä vai ei, mutta aina sitä tähän asti on löytynyt.

Pelitasohan määräytyy tietysti sen mukaan missä $/h on suurin. Ainakin tähän asti se on ollut aina suurin taso, jonka brm sallii.

- Olen 100% pelikunnossa - en ole sairas, en väsynyt tai masentunut.

Toi ois kyllä todella hienoa, mutta ainakin herolle varmaan tarkottaisi minimaalista volyymia. Masentunutta musta ei taida saada tekemälläkään, fyysisesti sairaanakaan ei juurikaan tule oltua (psyykkeen suhteen riippunee keltä kysyy :f_biggrin: ), mutta tuo väsyneenä pelaaminen on jokapäiväistä. Pelit laitan yleensä pyörimään päivän päätteeksi esimerkiksi tänään vasta klo. 23 jälkeen ja kuitenkin aamulla on tullut herättyä ysin aikaan, niin parin-kolmen tunnin session loppuvaihessa ollaan valvottu jo 18h.

Väsyneenä pelaaminen ei tietenkään tarkoita sitä, että hero olisi nukahtamassa pöytien ääreen vaan sitä, etten todellakaan ole mitenkään erityisen virkeänä pelatessani ja kofeiinia pumppaan kroppaan vapaalla kädellä jokaisen käden välissä.

Kuitenkin pidän alla 50k kättä kuussa liian pienenä määränä, jotta tästä hommasta pystyisi oikeasti repimään kuukausittaista tuloa, mikä taasen tarkoittaa sitä että käsiä täytyy päivässä saada vähintään 2k eli nykyisellä pöytämäärällä pari tuntia päivässä. Koska päissään en pelaa, niin pari päivää viikossa (toim. huom. viikolla, viikonloput on pyhitetty grindaukselle+opiskelulle) jää kokonaan pelittömiksi, mikä aiheuttaa sessioiden pidentymistä aamutunneille.

tl;dr eli varmaan täynnä ajatuskatkoja. :f_ugly:
    • IPoker4k1I
      IPoker4k1I
      Silver
      Hienoa nähdä että keskustelua on syntynyt, sillä Pyysingiä lainaten: ''Katkimeneminen on matemaattinen katastrofi, ja siihen liittyvät syyt ihmispsykologiaan yltämättömät''.

Shevtshenkolle sen verran, että kun koet ensimmäisen kaverin/läheisen kuoleman, huomaat millaista on masentuneisuus, kun yrittää pelata pokeria. Itsellä tämä johtui lähinnä siitä, että ajattelin: En halua tällaisen takia pelata nyt, pidän taukoa. Jotenkin tuo ajatus muistui takautuvasti joka kerta kun pelasin, vaikka tapahtumasta oli ~kuukausi aikaa.

Vaikka olisin väsynyt, tulee pelattua jonkin verran, koska uskon edgeä löytyvän, enkä edelleenkään siedä ajatusta valuen menettämisestä. Toisaalta väsymys vs. pirteys tuo omalla kohdalla ristiriitaisen tilanteen, koska toisaalta virkeystilan ollessa maksimissaan tulisi pelata mahdollisimman suurta, mutta toisaalta silloin on eniten energiaa uuden pelimuodon - tässä tapauksessa fiksun - opettelemiseen.

Tähän kaikkeen liittyy omalta osalta vahvasti edge muuhun pelaajistoon, kuten olen monesti maininnut. Tästä voisi melkein avata uudenkin threadin, mutta keskustellaan nyt tässä:

Eli itse koen automaattisesti saadessani nykyisellä pelitasolla reilusti positiivisen voittotahdin omaavani edgeä pelaajistoon myös seuraavalla pelitasolla, vaikkakin voittotahti varmasti laskee hieman. Lisäksi ajatuksen edgen omaamisesta tietylle - vaikkakin kaukaiselle - tasolle vahvistuu, kun pääsee seuraamaan sivusta jonkin muun tahon pelaamisesta (viimeksi näin kävi, kun näin Sawkon videosta millaista tasoa 2/4 ja 3/6 FLssa oikeen on), ja halu tälle tasolle pääsemiseksi on hirveä.

Varianssi on asia joka harmittaa minua pokerissa vain tämän asian vuoksi. Kaikki edellä mainitut / ekassa postauksessa mainitut asiat liittyvät yhteen:
      - Edge -> Luvassa valueta
      - Varianssi -> Valueta häviää lyhyellä aikavälillä -> Pelitaso ei maksimaalisen korkea, koska kassa ei nouse odotusarvon mukaan. -> Kykyjä matalempi pelitaso
      - Kykyjä pienempi pelitaso -> Valuen häviäminen -> Max. tilt.
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      Tasojen ongelmasta päästäisiin, kun joku kehittäisi softan missä kaikki stäkit ja panostukset näkyisivät vain bb:nä. En sitten tiedä miksei tälläistä ole tehty, koska luulisi tilausta olevan.
    • smaster
      smaster
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja Kyyberi
      Tasojen ongelmasta päästäisiin, kun joku kehittäisi softan missä kaikki stäkit ja panostukset näkyisivät vain bb:nä. En sitten tiedä miksei tälläistä ole tehty, koska luulisi tilausta olevan.
      Kyllähän tuota ihmismielellä kuitenkin kummittelisi mielessä, kun tietää esim ison blindin olevan 10$ niin ei mene kovin kauaa laskea paljonko siinä on rahaa kiinni. Itse en pelatessa hirveästi mieti sillä hetkellä paljonko se on rahaa vaan vasta sen jälkeen kun softa on mennyt kiinni niin tulee silloin tällöin mieleen, että oishan tuolla voinut ostaa sen lentolipun vaikka vähän pidemmällekin:D
    • HuhtalaJ
      HuhtalaJ
      Bronze
      Mäkään en pelatessa niitä panoksia mieti niin kummasti rahana, mut sit aina välillä tulee vilastua se norsun päivänäkymä ja se lukema on sit jo mullekin rahaa. Sit tulee monesti sellanen olo että täytyypä paikata tuo kuoppa kun ei se oo kivan näkönen tai sit että täytyypä vielä hetki pelata kun menee niin hyvin :D
    • Shevtshenko
      Shevtshenko
      Bronze
      Shevtshenkolle sen verran, että kun koet ensimmäisen kaverin/läheisen kuoleman, huomaat millaista on masentuneisuus, kun yrittää pelata pokeria. Itsellä tämä johtui lähinnä siitä, että ajattelin: En halua tällaisen takia pelata nyt, pidän taukoa. Jotenkin tuo ajatus muistui takautuvasti joka kerta kun pelasin, vaikka tapahtumasta oli ~kuukausi aikaa.

Eiköhän noi ole aikasta paljon omasta elämänasenteestakin kiinni.
    • AngleZero
      AngleZero
      Silver
      otan jatkuvasti shotteja fiiliksen mukaan ylemmille tasoille. hero pelannut up to NL1k siellä toki hieman scared money mutta huppaaminen jotain 6max kyylää vastaan tuntu ihan oklta. tekee hyvää pelille kun joutuu keskittymään paljon kovemmin jokaiseen päätökseen kun perus tasoilla tulee helposti vedettyä ABCllä. toki tiltin kanssa pitää olla erittäin erittäin tarkkana koska jos rupee klikkaa rebuyn täyteen stäkkiin aina kun häviää ison potin niin helposti polttaa 20% rollista.
    • kravdude
      kravdude
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja AngleZero
      tekee hyvää pelille kun joutuu keskittymään paljon kovemmin jokaiseen päätökseen kun perus tasoilla tulee helposti vedettyä ABCllä.
      Tämän olen itsekin huomannut. Pelaan isompia sittareita keskittyneemmin ja paremmin. Joskus urani alkuaikoina käteisessä shottia ottaessa mulle jäi jokainen jako mieleen. Muistin ulkoa miten pöydässä oli pelattu ja olin siinä flowssa mukana ihan täysillä. NL2:ssa tai PLO10:ssa on vaikea päästä flowhon mukaan, korotan premiumit ja kippaan roskat eli ABC. Isommilla tasoilla tiedän missä mennään ja saatan ryövätä potin Qhailla, koska vihulle ei vaan ole mitään ja mä tiedän sen :D
    • PopaS
      PopaS
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja Kyyberi
      Tableninja tarjoaa jo jonkunlaisetn mahdollisuuden katsella dollarien sijasta bb:tä. Tuo on kyllä vasta beta testauksessa ja tukee ainoastaan käteistä näyttäen heron stäkin bb:einä. Mutta varmaan siis tulossa kunnolla jossain vaiheessa.

Eipä nuo bb:n näkyminen enää hirveesti muuttas ainakaan mun peliä, sen verran not scared sitä jo on. mutta session jälkeen joo kyllä se vaan itseä hivenen enemmän painaa kun vihu vetää ohi NL400ssa vaikka ne bb:t tuleekin moninkertasena takasin samassa sessiossa NL50ssä. Toisin päin tietysti jos joskus sattuisi niin kaipa se vähän hymyilyttäisi.
    • Jim9137
      Jim9137
      Bronze
      Mä en koe, että konservatiivisella kassanhallinnalla on mitään tekemistä oman potentiaalin kanssa. Toki, jos pystyisit haastaa Iveynkin hupissa sja katkoa jonkun durrriin margaritalasi kädessä, niin NL20 pöytien grindaaminen ei varmaan ole kovin fiksua. Vaan, konservatiivinen kassanhallinta hidastaa tasojen nousuja. Jos et biittaa NL50äkään vielä, niin mikä kiire sinne NL200 tasolle on?
    • kravdude
      kravdude
      Bronze
      Poker4k1 tarkottaa sitä, et jos biittaat $5 sittarit ja $10 sittarit. Ni miks pelaisit 120bin kassalla vitosia, kun voisit pelata kymppejä 60bin kassalla. Häviät valueta, kun pelaat pienempää mihin taidot riittäis.
    • IPoker4k1I
      IPoker4k1I
      Silver
      Alkuperäinen kirjoittaja kravdude
      Poker4k1 tarkottaa sitä, et jos biittaat $5 sittarit ja $10 sittarit. Ni miks pelaisit 120bin kassalla vitosia, kun voisit pelata kymppejä 60bin kassalla. Häviät valueta, kun pelaat pienempää mihin taidot riittäis.
      ~This. Voihan sitä brm:aa muokata oman mukavuusalueen parantamiseksi johonkin 50biniin, jos 25binillä ja tasojen laskulla saadaan RoRu lähelle nollaa, mutta miksi pitäisi pelata 100binillä. Imo typerää. LESS VALUE!
    • Jim9137
      Jim9137
      Bronze
      Mutta jos biittaat 5 tai 10 sittarit, ja kuitenkin grindaat uberdiipilla BRM:llä, niin no, mitä siihen voi sanoa? Sitähän tuossa omassakin viestissä totesin, että ei se nyt ehkä fiksuin temppu ole. Mutta jos et biittaa 10 sittareita niin millään, niin mikään BRM ei riitä niihin, mikä oli pointtinani, jolloin 5d sittareita "joutuu" grindaa niin kauan, kunnes 10 sittarit luonnistuu.

Toisaalta, aggressiivisen BRM:n tarkoitus on kasvattaa kassaa mahdollissimman nopeasti, ja se ei välttämättä ole kovin fiksua, jos tuntiansioita mietitään, koska hero joutuu useammin noukkia vauhtia alemmilta tasoilta. Tuskin kovin moni käteisharja kovin kauan notkuu millään tasolla 20binin kassalla, esim. Nostot kokonaan rampauttaa tämän strategian, myöskin.

Konservatiivisempi BRM -> vähemmän tasojenravaamista. Se vaikuttaa oleellisestikin tuntiansioihin mitä tasoa pelaat, joten jos pelaat elääksesi 20binin kassalla, niin voipi olla että tammikuussa näkkäriä ja helmikuussa kaviaaria. Ehkä vähemmän valueta, mutta eiköhän elämänlaadullisesti fiksumpaa olisi kuitenkin pysyä siellä kaviaariosastolla (vaikka se ehkä nyt ei niin terveellistä ole) mahdollissiman pitkään, jos ei pyritä Iveyksi Iveyn paikalle.

---

Niin, ja siis olin kritisoimassa lähinnä BRMn yhdistämista potentiaaliin pelaajana niin yksioikoisesti.
    • elSancho
      elSancho
      Bronze
      Omalla kohdalla peli on kulkenut toistaiseksi sitä paremmin, mitä isommalla tasolla pelataan. Toisaalta tällä hetkellä en olisi valmis pelaamaan esim. nl100-tasolla, vaikka saisin tarpeeksi kassaa sitä varten. nl30 tuntuu hyvältä tasolta, koska tuolla voi tehdä jo oikeasti ihan mukavia summia rahaa. BRM:n mukaan mennään silti, seuraavaksi pitäisi nousta nl50-tasolle, joka tuntuukin vielä mielekkäältä.

Kai se mielekkäin taso on loppupeleissä isoin mahdollinen taso jonka biittaa ja johon on rollia riittävästi.
    • 1
    • 2