Perässä limppailu

• Hanva7
      Hanva7
      Bronze
      Kettuuntuneena viime päivien alamäkeen (mikään ei onnistu) päätin kokeilla samaa mitä nämä mun mielestä maailman rasittavimmat pelaajatkin eli korotusten makseleminen millä tahansa vähänkin "järkevällä", mutta myös roskakorteilla ja kas kummaa sehän oli ainakin pienellä aikavälillä tuottoisaa. Kummasti vihut rupes pelaamaan heikosti turnilla ja riverillä kun poikkeuksetta maksoin jos osuin flopilla mitenkään. Muutaman puhtaan bluffin tein, mutta pääsääntöisesti olin valmis luopumaan leikistä jos vähänkään näytti huonolta, mutta aika usein vihut sitten sököttelivät riverille nähdäkseen mulla jonkin pohjaparin tai vastaavaa.

Loppujen lopuksi koppasin AQ:lla korottaneen stäkin 78o taskukorteilla. Vihu korotti keskeltä normi 3XBB ja minä makselin. Flopille tuli 782 ja vihu korotti potillisen ja minä tietenkin vain maksoin. Turnilla tuli A pöytään ja vihu korotti puolipotillista johon tein pienen donkkivastaiskun jolloin vihulla petti hermo ja all-in oli lopputulos. Riverillä ei tullut apuja ja stäkki vaihtoi omistajaa.

Ei varmaan pitemmän päälle kovin tuottoisaa tuokaan ole mutta ainakin henkiseen pahoinvointiin se toi kummasti piristystä. Hirveästi en ole perehtynyt pokerimatematiikkaan, mitä nyt perus kertoimet hanskaan, mutta välillä tuntuu että jos pelaat pelkästään matematiikkaan "luottaen" niin peli voi jumiutua niin pitkäksi aikaa että pää ei kestä ja sitten tuleekin niitä virhearviointeja.

Tällästä vuodatusta tällä kertaa :)
  • 12 replies
    • ghaleon
      ghaleon
      Black
      No juu joka kädellähän sitä voidaan hyvin flopata, joten joka käsi on pelattavissa. Tuon strategian heikkous vaan on siinä, että useimmiten roskilla flopataan jotain heikkoa, kuten keskinappi taikka kärkipari heikolla kickerillä. Todella hankala sanoa missä sitten ollaan. Toki käsiskaalaa voi laajentaa, mutta se vaatii sitten myös sitä postflop osaamista ja vihujen pelin parempaa lukemista. Joten mahdollisuus niihin kalliisiin postflop virheisiin kasvaa melkoisesti.
    • Hanva7
      Hanva7
      Bronze
      Totta puhut, mutta yllättävän helppoa se oli lukea että ollanko jäljessä vai edellä. Tuntui olevan jopa helpompaa kuin miettiä itse lyöjänä ja vihu vaan maksaa.
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      Ongelma on siinä että jos sun VPIP (eli miten usein maksat niitä korotuksia) on todella korkea, niin yhtään parempi vihu alkaa muokkaamaan omaa peliään sitä vastaan. Toki ihan pikkutasoilla, missä vihut eivät juurikaan tuommoisia seuraa, löysä-passiivinen pelitapa voi ollakin lyhyellä aikavälillä tuottoisaa. Mutta pitkässä juoksussa sillä ei voittoa juurikaan tehdä.

Totuushan on että kaikki osuvat floppiin ihan yhtä monta kertaa pitkässä juoksussa. Ja jos sä pelaat enemmän pienillä korteilla, niin sulla pitäisi olla aikamoinen etu postflop jotta saat kurottua vihujen etumatkan kiinni. Isoilla korteilla kun floppaa esim. kärkipareja useammin kuin pienillä. Mitä sä olisit tossa 78-kädessä tehnyt jos floppi olisikin ollut 682? Ja vihu lyö turnin?
    • Hanva7
      Hanva7
      Bronze
      Riippuen vähän vihusta ja lyönnin koosta. Jos oletetaan että vihu lyö 1/2 - 2/3 potillista niin todennäköisesti olisin maksanut ja katsonut sitten turnilla vihun liikkeet. Tietenkin sekoitin peliä että maksoin jopa AK:llakin jonka vihut näkivät showdownissa. Tämä sai sen aikaan että hyvin varovaiseksi peli meni ja näin monta riveriä.

En mitenkään väittänytkään että tämä olis voittava pelitapa, mutta ihan vaan ajatuksena että ehkä joskus kannattaa vähän muutellakin pelityyliä....tiedä sitten...
    • Hanva7
      Hanva7
      Bronze
      Jatkan vielä jaarittelua: Se mikä puoltaa tätä löysä-passiivisuutta on että näet moninkertaisen määrän floppeja ja se että osut floppiin kasvaa moninkertaisesti. Ja jos taas vihut ovat kohtuu tiukkoja niin heidän rangensa on huomattavasti helpompi lukea, mutta heidän on aika mahdoton lukea heron rangea.

Se rahamäärä mikä menee näihin maksuihin tulee rahoitettua tilanteilla jossa osut floppiin todella hyvin ja vihu ei osaa luovuttaa. Eli kun ei osuta floppiin niin kipataan lyöntiin ja sitten kun osutaan pyritään pitämään potti mahdollisimman pienenä ja vielä sitten jos osutaan hyvin niin siinä on aika helppo kääräistä koko stäkki pois. Väliin vielä sekoitukseksi muutama puhdas bluffi. Todella hyvää vastaan ei toimi, mutta NL50 tasolta löytyy niin paljon keskinkertaista ja huonoa pelaajaa ketä kiusata.

Tätä ei tietenkään pidä pelata aina mutta sopiva pöytä kun löytyy niin tuntu ainakin toimivan...mä tuun sitte tänne itkemään jos meen tämän idelogian takia katki :)

Saa antaa kritiikkiä, mutta myös palautetta jos jonkun mielestä en ole aivan metsässä.
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      Alkuperäinen kirjoittaja Hanva7
      Se rahamäärä mikä menee näihin maksuihin tulee rahoitettua tilanteilla jossa osut floppiin todella hyvin ja vihu ei osaa luovuttaa. Eli kun ei osuta floppiin niin kipataan lyöntiin ja sitten kun osutaan pyritään pitämään potti mahdollisimman pienenä ja vielä sitten jos osutaan hyvin niin siinä on aika helppo kääräistä koko stäkki pois.
      Kun makselet löysästi ja näet paljon floppeja, tulet myös osumaan paljon keskinkertaisesti. Esim. maksat K9 kädellä, floppi 25K. Käytännössä tiukempaa pelaavat vihut dominoivat sinua todella usein, jolloin tulet häviämään rahaa vaikka koittaisit pitää potin pienenä. Varsinkin jos vihut huomaavat että makselet keskipareilla tai kärkiparilla ilman kikkeriä. Jos taas maksat noilla osumilla flopin, mutta foldaat turniin, niin tulet häviämään rahaa pitkässä juoksussa.

Toki löysä-passiivinen pelitapa toimii tietynlaisissa olosuhteissa. Aggroja vastaan, jotka ovat samalla helposti luettavissa, ovat otollista riistaa. Mutta silloinkin käy helposti niin että se vihu mukautuu kun huomaa miten pelaat.

Ei voi olla sattumaa, että en tunne yhtään voitollista löysä-passiivista pelaajaa. Enkä usko että kukaan muukaan kauhean montaa tuntee.
    • Hanva7
      Hanva7
      Bronze
      En väitä vastaan kun ei ole kyseisestä pelitavasta (edit:pidempää)kokemusta, kunhan spekuloin.

Itse pelasin niin että tiukkoja vastaan makselin pienillä suittarikonnektoreilla ja löysempiä vastaan taas Ax tai Kx korteilla ja flopilla sitten katsoin tiukkaa vastaan että ei ole isoja kortteja ja taas löysempää vastaan varmistelin ettei ole suoran tai värin vetoja. Muutaman kerran kävi niin että vastassa oli showdownissa AA-QQ, mutta niin usein loppui vastustajan into lyödä turnilla kun pöytään ei tullutkaan isoja kortteja ja sieltä paljastui se AT-AK tai KJ-KQ.

Tällä tyylillä kun pelaa niin mun mielestä on erittäin tärkeetä seurata sata lasissa peliä ja pelata ainoastaan yhtä pöytää että pystyt keskittymään. Eli mitään ABC-pokeria multitablaten ei onnistu. Ja ehkä se tärkein pointti tässä on haistella ne joita tämä pelityyli käy rassaamaan ja ne rupee kommentoimaan ja tekemään älyttömiä mooveja ja iskee sitten kun tilaisuus tulee...
    • hibi83
      hibi83
      Bronze
      Ex-tyttöystävä pelaili Facebook-pokeria aika pitkälti lähes joka kädellä, ja tuolla se oikeasti toimii, kun jos porukka maksaa/tekee pre-flop -korotuksen, niin yleensä ne menee sitten showdowniinkin, vaikka mitään ei kiinni olisikaan ja usein näki jotain 100x potti -bluffeja flopilla. Ohivetoja tosin sattuu, ja välillä vihulta joku monsterikäsi löytyi, mutta voitollista peliä se sai kuitenkin pelattua. Voisin kuitenkin spekuloida, että oikean rahan pöydissä vastaava tuskin pidemmän päälle toimii, ellei satu tosi sopivaa pöytää löytämään.
    • Hanva7
      Hanva7
      Bronze
      Tässä "teoriassa" pitää kuitenkin muistaa se ero että tässä ei olla bluffilla matkassa ja itse lyödä koko stäkkiä jos ei olla varmoja että ollaan edellä. Ja valitettavasti(onneksi) NL50 tasoilla löytyy pilvin pimein porukkaa jotka eivät pysty kippaamaan KK:ta(jos pöydässä ei ole A:ta tai valmista väriä) tai AA:ta vaikka sitten lyön setillä tai kahdella parilla riverillä merkit keskelle.

edittiä: Tämä ajatus pelata vastoin kaikkia yleisiä "sääntöjä" on syntynyt kun on tarpeeksi kauan seuraillut näitä limppareita joita itsekkin olen sanomassa fisuiksi ja typeriksi. Yhtenä iltana sitten seurasin yhtä pelaajaa joka vei pöydässä useamman stäkin että onko se kaveri vaan tuurilla matkassa ja kun sitten seurasin tätä vihua kahteen muuhun pöytään(vihu vaihtoi pöytää aina ison potin saatuaan) niin se teki samat niissäkin eli pikkuhiljaa karisi silmistä se vihun fisuleima.
    • oylioika
      oylioika
      Bronze
      Joo paljon näkee näitä löysä-passive kavereita mikroissa.

Ase näitä vastaan on pottikontrolli ja balugan teoreema. Toimii niinku häkä saunassa.

Tossa sun esimerkissä 78o vihu tekee kaamean virheen sua vastaan, kerran katkeaa turnin vastarintaan sun harjottamaa pelitapaa vastaan. Balugan teoreema sanoo, ettei yhden parin käsi riitä tässä tapauksessa maksamaan sun korotusta ja taasen ois jäänyt valuet saamatta sulla.

Virheistä saa tuoton ja monilla tageilla preflopin peli on kuosissa, mutta postflop vuodetaan chippiä tosi pahasti just ylipelaamalla TPTK ja yliparit. Siitä saat sitten hyödyn ja sun oma imago tekee työtä just sen eteen että porukka tuskissaan stäkkääntyy kärkiparilla helposti kerran makselet niillä rupuilla.

Sua vastaan pelatessa positio korostuu hiukan, mutta kun pitää mielessä millä käsillä pelaa stäkeistä ja millä puolen stäkin pottia, niin alat saamaan liian harvoin niille pohjarattailles valueta ja rahat alkaa valua optimaalisempaa pelitapaa pelaaville. Oon ittekki nähny muutaman tota pelitapaa harjoittavan vihun tekevän maltillista tulosta, kun mulla on jotain 1k hanskoja niistä takana. Kaikki pääsääntöisesti osaavat kipata turnin 2nd barreliin ja bluffaavat harvoin. Sit jonku tilttaavan vakkarin stäkkäävät rattailla ja saavat sitä kautta sen maltillisen tuottonsa.
    • Hanva7
      Hanva7
      Bronze
      Olen samoilla linjoilla tämän viimeisen postauksen kanssa.

Tätä systeemiä ei pidä ottaa jatkuvaan käyttöön vaan kun osuu sopiva pöytä ja vihut kohdalle niin sitten. Muutenkin tykkään pelata pokeria sillä tyylillä että pitää vähän lukea peliä ja tilannetta. Siksi pelaankin pääsääntöisesti vaan yhtä pöytää. Musta ei oo multitablettajaksi joka jauhaa vaan matematiikkaan nojaten 8 pöytää kerralla. Ehkä olen vähän kateellinen sellaisille jotka omaavat hyvän matematiikka pään ja jotka pystyvät laskemaan nopeasti onko muuvi +ev pitkässä juoksussa :)
    • oylioika
      oylioika
      Bronze
      Ääh kyllä se sieltä outtien ja pottikertoimien kautta tulee tosi helposti. Harjoittele laskemalla kaks vetopeliä/ sessio, niin oot kuukaudessa jo tosi pitkällä. Joo ja missään tapauksessa en oo sun testejä tässä dissaamassa tai aattele susta paistina kerran koetat eri tapoja pelaa. Oikeastaan arvostan kaikkia niitä, joilla kiinostaa kehittää peliään abc-pokerista edespäin ja mutu-päätösten sijaan ainakin jonkinasteisten perustelujen kans voi tehdä päätökset. :)

Itte teen paljon noteseja ja vakkareista menee heti notesit, jos ylipelaa käsiään ja silloin pelaan niillä "spekulatiivisilla" oikein mielelläni positiosta näitä vastaan. Tulee herkästi just näitä 78o tyylisiä stäkkääntymisiä.