Huonoa tuuria vai huono pelaaja?

• torres1000
      torres1000
      Bronze
      Pakko purkaa tunteitaan tänne, kun nyt tuntuu olevan mulla uskomattoman huonoa tuuria. Tuntuu, että vihut vetää aina ohi. Viimeiset kymmenen sessiota olen pelannut tappiollista peliä ja jotenkin tuntuu, ettei se pelkästään omasta pelistä voi olla kiinni. Niin ja sessiot ovat olleet suht pitkiä. Niin ja sellaiset 700 kättä olen ehtinyt pelamaan.

Oon yrittänyt muun muassa analysoida pelattuja käsiä jälkikäteen, mutta mitään ihmeempiä virheitä en itse niistä löydä. Päinvastoin tuntuu, että olisin voinut hävitä rahaa enemmänkin. Alkaa vaan potuttamaan, kun aina tulee turpiin. Oon yrittänyt pelata täällä olevan aloituskäsitaulukon mukaisesti ja tasot ovat fixed limitin 0,1/0,2.

Esimerkkikäsiä viime sessiosta. AKo mulla korotan ennen floppia. Vastustaja maksaa ATo. Floppi AT7, jolla vastustaja voittaa. Toinen käsi itselläni KK. Vastustajalla A3s. Floppi 622. Vastustaja korottaa, minä uudelleen korotan ja vastustaja maksaa. Turni on 3. Vastustaja sököttää, mä reissaan, vastustaja maksaa. River on 3. Vastustaja korottaa ja minä maksan. Sessiossa oli myös käsi, jossa mulla oli JJ ja vastustajalla Q3. Korotin aina riverille asti ja vastustaja sai sieltä rouvaparin. Niin joo sentään yhden kerran sessiossa AKo piti riverille saakka, mutta sillä kerralla ainoalla vastustajalla oli sama käsi. Ehkä pitäisi lopettaa pokerinpelaaminen, kun ei tästä tunnu mitään tulevan.
  • 13 replies
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      700 kättä on niin pieni otos, että se ei kerro vielä mitään. En fixed-limitistä tiedä, mutta olettaisin että joku 10K kättä antaa totuudenmukaisemman arvion taidoista.

Lyhyellä aikavälillä (alle tuhat kättä) satunnaisuus näyttelee niin suurta roolia, että pelkkiä tuloksia ei kannata katsoa. Vaan ennemminkin miten se tulos on tullut. Jos vihut vetävät ohi, se on osa pokeria. Pitkässä juoksussa se raha valuu heron suuntaan.

Ei muuta kuin uutta matoa koukkuun ja tsemppiä!
    • webfinski
      webfinski
      Bronze
      700 kättä ei tosiaan oo yhtään mitään. Noita ohivetoja nyt aina tulee ja menee, pääasia on ettei anna niiden vaikuttaa negatiivisesti omaan peliin. Koita vaan pelata parasta peliäs, niin kyllä se siitä ajan mittaan tasaantuu sun hyväksy. Kannattaa hommata HEM tai PT3, tai ainakin koittaa free trialina niitä.
    • AAkthxbye
      AAkthxbye
      Bronze
      Fixed Limit varsinkin pienemmillä tasoilla perustuu tarkkaan aloituskäsivalikoimaan ja vahvoilla käsillä voittojen maksimointiin.

Kun boardi on vaarallinen, mutta potti on iso, on ihan ok maksella toiseksi parhaalla kädellä showdowniin, mikäli vihu on luonteeltaan sellainen, joka saattaa lyödä huonommallakin kädellä. Joskus ollaan perässä jollekin uskomattomalle viritelmälle, joskus taas ei. Ja sen kanssa täytyy pystyä elämään, pokerissa ei ole kyse yksittäisten pottien voittamisesta vaan oikeiden päätösten tekemisestä.

Esimerkki (huomatkaa vihun upea limp-cap ilman positiota):

Grabbed by Holdem Manager
      Limit Holdem $0.02(BB) Replayer
      SB ($0.63)
      BB ($1.98)
      UTG ($0.61)
      UTG+1 ($0.93)
      UTG+2 ($5.04)
      CO ($1.66)
      Hero ($1.11)

Dealt to Hero A:club: A:heart:

fold, fold, fold, CO calls $0.02, Hero raises to $0.04, SB raises to $0.06, fold, CO raises to $0.08, Hero calls $0.04, SB calls $0.02

FLOP ($0.26) 8:heart: 3:spade: 4:diamond:

SB checks, CO bets $0.02, Hero raises to $0.04, SB folds, CO raises to $0.06, Hero raises to $0.08, CO calls $0.02

TURN ($0.42) 8:heart: 3:spade: 4:diamond: T:club:

CO bets $0.04, Hero raises to $0.08, CO raises to $0.12, Hero calls $0.04

RIVER ($0.66) 8:heart: 3:spade: 4:diamond: T:club: 6:heart:

CO bets $0.04, Hero calls $0.04

CO shows 3:heart: 4:club:
      (Pre 14%, Flop 72.9%, Turn 81.8%)

Hero shows A:club: A:heart:
      (Pre 86%, Flop 27.1%, Turn 18.2%)

CO wins $0.71

Kun itsellä taas on oikeasti jotain laadukkaampaa, niin siitä pyritään saamaan maksimiarvo eli value irti. Joskushan näissäkin tulee takkiin, mutta useammin saadaan maksu joltain paljon huonommalta kädeltä. Koska hyvistäkin lähtökäsistä saatetaan helposti vetää ohi multiway-potissa, täytyy nuo tappiot paikata silloin kun käsi siihen oikeuttaa.

Esimerkki (kyllähän vähintään toisella täytyy olla AK tai täky... pfft sanon minä):

SB ($1.61)
      Hero ($1)
      UTG ($0.15)
      UTG+1 ($0.77)
      UTG+2 ($1.61)
      MP1 ($2.72)
      MP2 ($1.53)
      CO ($1.33)
      BTN ($0.24)

Dealt to Hero 9:spade: K:heart:

fold, UTG+1 calls $0.02, fold, MP1 calls $0.02, fold, fold, fold, SB calls $0.01, Hero checks

FLOP ($0.08) 2:spade: T:heart: 2:diamond:

SB checks, Hero checks, UTG+1 checks, MP1 checks

TURN ($0.08) 2:spade: T:heart: 2:diamond: Q:diamond:

SB checks, Hero checks, UTG+1 checks, MP1 checks

RIVER ($0.08) 2:spade: T:heart: 2:diamond: Q:diamond: J:club:

SB checks, Hero bets $0.04, UTG+1 raises to $0.08, MP1 calls $0.08, SB folds, Hero raises to $0.12, UTG+1 raises to $0.16, MP1 calls $0.08, Hero calls $0.04

Hero shows 9:spade: K:heart:
      (Pre 27%, Flop 12.8%, Turn 14.3%)

UTG+1 shows J:spade: T:spade:
      (Pre 36%, Flop 72.1%, Turn 78.6%)

MP1 shows 3:club: A:spade:
      (Pre 37%, Flop 15.1%, Turn 7.1%)

Hero wins $0.54

Loppuun vielä, kuten ketjussa on sanottu, 700 kättä on pieni otos. Katsele kuitenkin kädet vielä läpi ja arvioi ylipelaatko kärki- tai yliparin tyyliset kädet multiway-potissa (kuten hero pelasi esimerkin 1 turnilla, vaikka toki vastustajia oli vain yksi). Esimerkiksi juuri AK:n tyylinen käsi, jolla osutaan ässään tai kalleen ei ole valtavan vahva, jos maksuautomaattivihuilta alkaa tulla lyöntiä kylkeen. Sieltä löytyy niin paljon roskaässiä ja -kalleja, joilla on osuttu kahteen pariin (esimerkkisi ATo on itse asiassa tavallisen mikrovihun rangen yläpäästä).

Toiseksi tarkista, saatko maksimivaluet monsterikäsillesi, kuten suorille, väreille ja seteille. Kun käsi on vahva, kannattaa keskittyä sen suojeluun flopilla ja turnilla (etenkin flopilla monet vihut ylipelaavat esimerkiksi gutarin, josta luopuvat turnilla) ja valuttamiseen riverillä.

Kolmanneksi kannattaa ehkä vielä katsoa, vuodatko rahaa blindin ryöstöissä, jatkolyönneissä tai siinä miten pelaat vetokätesi. Esimerkkejä:

1. Ässä-roskalla tai pienellä parilla varastusyritys vihulta, joka pelaa 70+ prosenttia käsistään. Jatkolyönti ohimenneellä flopilla ja pahimmillaan yrityksen jatkaminen turnilla voi herkästi koitua tarpeettoman kalliiksi, vaikka potti toki joskus tulee kotiinkin.

2. Jatkolyönti AJo:lla kuivaan Q82r-floppiin kahta tai useampaa vihua vastaan on täydellisen turha, vaikka pääsisitkin lyömään positiosta. Maksu tulee kaikilta taskupareilta, kaikilta flopilla pariutuneilta käsiltä ja JT, J9, T9 jne. tyylisiltä käsiltä. Ota mieluummin ilmainen kortti ja koeta napata ässä turnilta.

3. Vetokäsien (värinveto, päistä avoin suoran veto ja paremmat) pelaamista kannattaa arvioida sekä korotetuissa että limpatuissa poteissa. Lisäksi kannattaa erikseen tarkistaa, miten pelaat vetäessäsi parasta kättä verrattuna esimerkiksi pieneen värinvetoon. Muista että fixed limit on pottikerroin-peli (kun taas no-limit ja pot-limit enemmän implied odds eli lisäkerroin-peli) ja voit omalla toiminnallasi luoda tai tuhota saamasi kertoimet.

Toivottavasti tästä on jotain apua. Näitä ohjenuoria olen itse pyrkinyt seuraamaan tässä viime aikoina mikro-fixediä pelaillessani. Valmentajat saavat antaa täsmällisempiä neuvoja, oma pelityylini ei välttämättä todellakaan ole optimaalinen.
    • Lapmas
      Lapmas
      Bronze
      mjoo , itelläkin nyt ollut sitä huonompaa hiihtokenkää, potkitaan vielä maassa makaavaakin.

Näät tulee yhtenä .... pänä

ja jokaisella kerralla on roskakäsi vastassa preflopilla joka bluffaa allin , ja pakkohan niitä on kopata AA ja KK tassuilla, saavat takaoven suoran , jos mulla olis nutsiväeinveto jo flopilla niin annetaas pojalle sit täpönen siihen riverille ettei toi lapmas vain kuvittele turhia. Neloset ei edes riitä, niistäkin pusketaan ohi , tosin on ymmärrettävää että naulat ei päästä irti, varsinkaan kun boordi on KKA.
      Mulla kuitenkin jo KK tassuilla suht kiva puskee vihun käpälään turnilla blankko ja vihu puskee allin. En usko että kukaan kippaisi nelosia vaan maksaa. Riverille tietenkin irvinaamainen pokerijumala losauttaa ässän.
      Nyt ollaan siinä pisteessä että otan aloituskäpälätaulukon ja pelaan niin aapeesee pokeria että voi sit piittailla hyvällä mielellä. ettei ainakaan omasta pölhöilystä tai panostusvirheestä johdu noi että noot pääsee joutuu tai saavat luvan tulla kylkeen roskalla. ensimmäiset 3 KK ja AA tassua kippaan jos tulee allinkorotus, jos en saa itse päättää koska mennään niin ei päätä kyllä sit muutkaan pullasorsat ja pablot.
    • Lapmas
      Lapmas
      Bronze
      ja kannattihan , se vetäsin mtt freerollissa missä in jopa addon ekan tunnin rajaton. ykköspallin ja 36 euroa ostamatta yhtään rebaa. 25 senttiä kun on niin helvetin paljon , ja 150 kertaistin samalla pelikassani kyseisessä loosissa =D

enkä saanu yhtään päätpiittiä
    • torres1000
      torres1000
      Bronze
      Kiitos paljon kaikille viestiin vastanneille. Ensiksikin hyvä tietää, ettei välttämättä ole täysin väärin pelannut, vaikka turpiin tulikin. Nyt tosin on jo pari viimeistä sessiota olleet voitollisia. Tuossa pitkähkössä tappiojaksossa mulle ei edes pahemmin pelattavia kortteja tullut. Niin ja yleensä jos tuli, niin sen joutui usein kippamaan jo flopilla. Paitsi välillä tuntui käsi niin hyvältä, että sitä korotteli riverille saakka, jolta vastustaja sai takavärisuoran tai kahdella vikalla kortilla kolmoset tai muuta vastaavaa. Joskus kyllä jollain QQ parilla voitin, mutta tuntui silloin, että potti jäi kovin pieneksi ja viimeistään flopilla toiset kippasivat.

Erityiskiitos vielä AAkthxbye, joka laittoi vielä hyviä neuvoja viestiin. Tosiaan koko ajan olen yrittänyt pelata tiukkaa ja agressiivista. Ihan niin kuin Sawkko sanoi hyvin jossain fixed videossa: "mielummin liian tiukkaa kuin liian löysää". Sitä olen myös yrittänyt noudattaa. Kiitokset muuten Sawkkolle, todella hyvistä fixed limit videoista.

Pääsääntöisesti yritän noudattaa täältä löytyvää aloituskäsitaulukkoa. Flopilla tulee sit tehtyä jatkolyönti osui tai ei mikäli ennen floppia korotti ja vastassa enintään kaksi henkilöä. Turnillakin voin lyödä, jos itselläni yksi vihu vain vastassa.

Olen myös analysoinut joitain vihuja ja merkannut esim. maksuautomaatti, maksaa vain jos käsi, ei korota AK ynms. Niitä vastaan olen sitten hieman muokannut omaa peliä. Samoin, jos huomaa, että joko korottaa vain KK ja AA:lla, niin silloinkin täytyy miettiä mitä käsiä kyseistä vastaan kannattaa pelata. Niin ja blindeja harvoin varastan. Kyllä pareilla sitä tulee yritettyä ja jollain ATo ja KTo. Riippuen vähän vastustajasta.
    • Mantz
      Mantz
      Bronze
      En tiedä millä saitilla kyseisiä tapahtumia on käynyt, mutta itselläni on ainakin kokemuksia FTP ohivedoista. Tuntuu (ja statseista näkee) että yhteen käteen jaetaan lähes poikkeuksetta kaksi hyvää mahdollisuutta jossa toinen pelaaja yleensä menettää koko stakin.
      Itse pelasin eilen ihan kokeen vuoksi SSS pitkästä aikaa, kun tuntui että fiksussa tulee jatkuvasti turpaan.
      Kokemukset noin 300 käden joukosta per saitti oli että FTP hävisin joka vedon paitsi ne jossa HUP:ssa vihu kippasi. Noin 100 käden joukkoon mahtui taas yllätten set-over-set, yhden kortin väri vs. flopattu suora, suora jossa toisella bottom endi ja toisella top endi. Ei voinut kun nauraa, ja nostin koko stakin pois.
      Toisella saitilla samalla strategialla 125BB plussaa.

Voi olla että perustuu sattumaan, mutta mieluummin pelaan sillä saitilla missä sattuu omalle kohdalle paremmin.
    • AAkthxbye
      AAkthxbye
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja AAkthxbye
      2. Jatkolyönti AJo:lla kuivaan Q82r-floppiin kahta tai useampaa vihua vastaan on täydellisen turha, vaikka pääsisitkin lyömään positiosta. Maksu tulee kaikilta taskupareilta, kaikilta flopilla pariutuneilta käsiltä ja JT, J9, T9 jne. tyylisiltä käsiltä. Ota mieluummin ilmainen kortti ja koeta napata ässä turnilta.
      Joskus sitä tulee kuitenkin sorruttua jatkolyömään. Mutta mikäpäs siinä, jos sen tekee valuena. Kohtuullisen mielenkiintoisilla käsillä löytyi maksut :s_grin:

Hero ($1.05)
      BB ($1.08)
      UTG ($0.88)
      UTG+1 ($1.01)
      UTG+2 ($0.21)
      MP1 ($0.12)
      MP2 ($1)
      CO ($0.88)
      BTN ($0.73)

Dealt to Hero A:heart: K:diamond:

fold, fold, fold, fold, MP2 calls $0.02, fold, fold, Hero raises to $0.04, BB calls $0.02, MP2 calls $0.02

FLOP ($0.12) Q:spade: 9:heart: 3:spade:

Hero bets $0.02, BB calls $0.02, MP2 calls $0.02

TURN ($0.18) Q:spade: 9:heart: 3:spade: 9:spade:

Hero checks, BB checks, MP2 checks

RIVER ($0.18) Q:spade: 9:heart: 3:spade: 9:spade: 4:spade:

Hero checks, BB checks, MP2 checks

MP2 shows T:heart: 7:heart:
      (Pre 28%, Flop 21.3%, Turn 7.1%)

Hero shows A:heart: K:diamond:
      (Pre 52%, Flop 60.0%, Turn 64.3%)

BB shows 6:heart: 7:spade:
      (Pre 21%, Flop 18.7%, Turn 28.6%)

BB wins $0.18
    • torres1000
      torres1000
      Bronze
      Nyt on jo positiivisempi fiilis, kun 2 edellistä sessiota on sujuneet ihan mallikkaasti. Lähes kaikki kädet oli pelattu Full Tilt Pokerilla ja tosiaan tuntuu, että siellä näitä ohivetoja tapahtuu useammin kuin esim. Pokerstars sivustolla.

Tosiaan tuon ekan viestin jälkeenkin tuli vielä pari tappio sessiota pelailtua. Muun muassa itselläni oli 3 vitosta flopilla ja vihu sai kahdella vikalla kortilla suoran. Hänellä oli joku A7o kortit. Samoin KK ja AA:lla molemmilla hävisin vihun onnistuneeseen takavärinvetoon. Eli tappiosessioita tuli yhteensä kahdeksan ja käsiä tuli pelattua 999kättä. Tappio 4,77 dollaria.

Kuitenkin nyt kahdella vikalla sessioilla on tullut mukavassti voittoa. Pelattuja käsiä 97 ja voittoa 4,32 dollaria. Nämä tapahtumat siis Full Tilt Pokerilla. Lisäksi tappiokin oli voitollista, koska osallistuin take 2 kisaan ja sain siitä sen 25 dollaria.
    • Shevtshenko
      Shevtshenko
      Bronze
      Ketjun otsikko oli niin osuva, että oli pakko postaa tähän. Käsihän itsessään on aika standard bluffimaksu, mutta koin kuitenkin tarpeen jakaa sen kanssanne. Huonoa tuuriahan se on, että vihulla sattui olemaan rangen kärki vastassa kun bluffaan...

NL Holdem $1(BB) Replayer
      SB ($37.90)
      BB ($82.50)
      UTG ($128)
      UTG+1 ($49)
      UTG+2 ($94)
      MP1 ($95.60)
      MP2 ($100)
      Hero ($257)
      BTN ($79)

Dealt to Hero 8:heart: J:heart:

fold, fold, fold, fold, fold, Hero raises to $3, BTN raises to $5, SB raises to $37.90 (AI), fold, Hero calls $34.90, fold

FLOP ($81.80) 3:diamond: 9:heart: 4:heart:

TURN ($81.80) 3:diamond: 9:heart: 4:heart: 2:diamond:

RIVER ($81.80) 3:diamond: 9:heart: 4:heart: 2:diamond: 2:spade:

Hero shows 8:heart: J:heart:
      (Pre 20%, Flop 38.4%, Turn 20.5%)

SB shows A:diamond: A:club:
      (Pre 80%, Flop 61.6%, Turn 79.5%)

SB wins $78.80
    • torres1000
      torres1000
      Bronze
      Nyt taas on viime sessioissa vedetty usein ohi riverillä. Varsinkin ärsyttää ne kerrat, jolloin potti on ollut suhteellisen suuri. Tässä eräs käsi viime sessiosta:

Hand converted with online PokerStrategy.com hand converter:

Pelaa käsi

$0.1/$0.2 Fixed-Limit Hold'em (10 handed)

Preflop: Hero is CO with J, J.
      Hero posts deadblind, UTG folds, UTG1 calls, UTG2 folds, MP1 calls, MP2 folds, MP3 calls, Hero raises, 2 folds, BB calls, UTG1 calls, MP1 calls, MP3 calls.

Flop: (10.5 SB) 2, 7, 8 (5 players)
      BB checks, UTG1 checks, MP1 checks, MP3 checks, Hero bets, BB calls, UTG1 folds, MP1 calls, MP3 calls.

Turn: (7.25 BB) J (4 players)
      BB checks, MP1 checks, MP3 checks, Hero bets, BB calls, MP1 calls, MP3 calls.

River: (11.25 BB) 5 (4 players)
      BB checks, MP1 checks, MP3 checks, Hero bets, BB folds, MP1 raises, MP3 folds, Hero calls.

Final Pot: 15.25 BB.
      Results follow:

Hero shows three of a kind, jacks(J J).
      MP1 shows a straight, eight high(4 6).

MP1 wins with a straight, eight high(4 6).
    • JonTTu22
      JonTTu22
      Bronze
      Rebuy ajan lopussa, mahis ehkä katkoa toinen ja ottaa itelle hyvä stäkki...
      http://www.pokerhand.org/?5926715
    • Dirika
      Dirika
      Bronze
      kertakaikkiaan loistava maksu!