Miten pidätte itsenne kunnossa?

    • FourDe
      FourDe
      Bronze
      Joined: 19.10.2009 Posts: 562
      Varmasti jokaiselle pokeria vähänkään enemmän pelaavalle ovat ikävän tuttuja jatkuva niska-hartiasärky ja muut erilaiset jumit ja krampit. Osaan voidaan auttaa oikeinlaisella työpisteellä ja työskentelyasennolla ja tietysti erilaisella liikunnlla ja taukojumpalla.

      Kiinnostaisikin tietää jäsenten hyviksi kokemia keinoja näiden ongelmien välttämiseen. Itsellä tällähetkellä ergonomia on kaukana, ja etsinnässä olisikin "täydellinen" grindaustuoli plus ergonominen hiiri joka sopii pieneen käteen. Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin niin yllättävän vaikea on tommosta löytää. Netisä tottakai saa tilaamalla mitä tahansa, mutta tahtoisin kuitenkin itse ensin mallailla sitä omaan käteen ennen ostopäätöstä. Tuoli olisi tarkoitus hankkia nyt täällä Tallinnassa asuessa kun vaan löydän sellaisen joka on hyvä. Älyttömän hankalaa, kun melkein mikä tahansa tuoli tuntuu hyvältä, kun istut siinä kaupassa minuutin tai pari, mutta totuus selviää vasta kun istut siinä +10h päivässä. Vinkkejä otetaan kuitenkin vastaan.

      Niskahartiajumista olen kroonisesti kärsinyt viimeiset pari vuotta, ei tunnu mikään auttavan. Venyttelen useita kertoja päivässä ja hieronnassakin olen käynyt. Muita hyviä keinoja on jonglööraus, pistää veren kiertämään hartioissa ja on hauskaa. Lisäksi pelaan sulkapalloa säännöllisen epäsäännöllisesti, ja mahdollisesti Suomeen palattuani alan uudestaan käydä uimassa.

      Kertokaa muut hyviä vinkkejä ja kokemuksia. Joku tämäntyyppinen ketju löytyi jostain tuolta arkistojen kätköistä, mutta onhan nämä sen verran tärkeitä asioita ettei kertaus varmaan ole pahasta.
  • 13 replies
    • MikaPaasonen
      MikaPaasonen
      Bronze
      Joined: 22.06.2010 Posts: 1,738
      sauvakävely
    • Kolomeviis
      Kolomeviis
      Bronze
      Joined: 26.11.2007 Posts: 294
      Kuntonyrkkeily, kuntosali, jalkapallo, lenkkeily. Näillä mennään.
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      Joined: 09.07.2010 Posts: 10,861
      Koska joku voi pitää Sharkien kommenttia vitsinä, voin vahvistaa että sitä se ei ole. Tosin en itse sauvakävele, mutta koulutuksen puolesta voin sanoa että erinomaista hartiaseudulle.

      Äitini, joka sai toimistotyössä niskat ja hartiat aina jumiin, kyseli minulta että mitä voisi tehdä niille. Kävin hieromassa äitiäni parin viikon välein, ja aina sama valitus. Joten tein hänelle pienen muistivihon, missä oli 5 minuutin hartiajumppa. Ja sanoin että tän teet tunnin välein, ja turha valittaa ettet muka töiltäsi ehdi. Kummasti auttoi.

      Joten sama vinkki niille jotka grindailevat useamman tunnin. Tunnin tai vaikka puolen tunnin välein pieni jumppa. Persaus ylös tuolista, ja vähän hartioiden ja käsien pyörittelyä. Ei tarvitse olla mikään pitkä tai hifistelty jumppa, kunhan vähän saa veren kiertämään ja lihakset työhön. Uskoisin että parin viikon kokeilun aikana huomaa eron.

      Ja kuten istumatyössä aina, ergonomia olisi kova juttu. Eli se työpisteen korkeus sekä tuoli.

      Pokerin ulkopuolella kuntoilu on ehdottomasti +EV. Kun keho voi hyvin, mielikin voi paremmin. Ja kun mieli voi hyvin, sujuu pokerikin paremmin. Tämän voi varmaan allekirjoittaa lähes kaikki ammattimaisesti pelaavat.

      Ja jos sitä jumitusta jo on, niin ei muuta kuin hierojalle. Mä voin vaikka ruveta PokerStrategyn viralliseksi hierojaksi. :D
    • Leakmund
      Leakmund
      Bronze
      Joined: 12.01.2010 Posts: 1,925
      Tällä hetkellä lenkkeily, sulkis ja golf. Kyllä, keski-ikä lähestyy...
    • ruotsalainen
      ruotsalainen
      Bronze
      Joined: 02.12.2007 Posts: 939
      Istun arkisin 8 h töissä tietokoneen ääressä ja joka päivä kotona muutaman tunnin lisää (viikonloppuisin 5-6 h / päivä). Ikää on yli 40 v. Minun keinot:
      - joka arkiaamu työpaikan kahviautomaatin luona käsien pyörittelyä yhdessä ja erikseen ja useaan eri suuntaan (tulen töihin niin aikaisin ettei kukaan muu ole näkemässä) :D
      - maanantaisin vatsalihaksia pari sarjaa
      - tiistaisin punnerruksia pari sarjaa
      - perjantaisin työpaikan aamulenkki (hölkkää) tunti
      - perjantai iltaisin hauskoja kotivideoita katsoesssa sohvan takana puntteja tunti (4-5 eri liikettä, pari sarjaa kutakin)
      - lauantaisin/sunnuntaisin kävelyä vaimon kanssa
      - työpaikan kaikki kalusteet ovat sellaisia että niitä pystyy säätämään ihan miten tahansa. Työtuolin täytyy olla ehdottoman hyvä, siinä ei kannata säästää yhtään.
      - ergonomia on katsottu/säädetty ammattilaisen kanssa työpaikalla kuntoon
      - töissä käytän hiirtä vasemalla kädellä ja kotona oikealla kädellä

      Nim. "ei hartiakipuja"
    • FourDe
      FourDe
      Bronze
      Joined: 19.10.2009 Posts: 562
      Sauvakävely on kyllä mainio laji, pakko myöntää.

      Ja kyyberin hierontaan varaan samantien ajan :D . Mulle joskus hieroja sanoi että pitäisi vahvistaa niskan/kaulan syviä lihaksia, koska ne on jostain syystä huonossa kunnossa jonka vuoksi pinnalliset lihakset on koko ajan jännitystilassa. Neuvoi muutaman liikkeenkin mutta kun en koskaan muista tehdä niitä :rolleyes:

      Ootko leakmund kuinka pitkään harrastanut sulkapalloa ja golfia? Ja onko sulla kokemusta tuosta Tallinnan lähellä olevasta golfkentästä? Itse harkitsin josko ensi viikonloppuna menisi suorittamaan GreenCardin, täällä se maksoi muistaakseni 65e kun Suomessa meikäläisen mestoilla ainakin hinta taisi olla opiskelijoillekin 135e ja olikohan normi jotain 180e. En kyllä tiedä millon mulla on varaa golfiin oikeasti panostaa, sen verran hintava harrastus kuitenkin.

      Kyyberi kun ainakin kuulostit ergonomian asiantuntijalta niin osaatko antaa vinkeejä hyvistä tuoleista ja hiiristä? Tiedän että noi on kaikki yksilöllisiä mikä kenellekin käy, etsintä vaan on yhtä tuloksellista kun neulan kaivaminen heinäpaalista. Mulla kipeytyy hartiat varmaan senkin takia, että mulla on suhteellisen pitkä selkä vs. muu kroppa, joten hartiat menee väkisin kyyryyn ja en meinaa osta istua suorassa. Satulatuoli auttaisi kai tohon mutta ilmeisesti sekään ei grindaamiseen ole ihan paras mahdollinen.
    • MikaPaasonen
      MikaPaasonen
      Bronze
      Joined: 22.06.2010 Posts: 1,738
      Alkuperäinen kirjoittaja Kyyberi
      Koska joku voi pitää Sharkien kommenttia vitsinä, voin vahvistaa että sitä se ei ole. Tosin en itse sauvakävele, mutta koulutuksen puolesta voin sanoa että erinomaista hartiaseudulle.

      Missään nimessä ei ollut tarkoitettu vitsiksi. Kaikkea on kokeiltu mutta sauvakävely auttaa ylivoimaisesti parhaiten niska/hartia seudun ongelmiin,toinen on osteopaatin käsittely.
    • FourDe
      FourDe
      Bronze
      Joined: 19.10.2009 Posts: 562
      Jep, eli sitten kun (huomatkaa optimismi) herolla riittää rollit WSOP:hen, niin voidaan Sharkien kanssa painella kävelysauvojen kanssa pitkin Vegasia tuulipuvut vinkuen :f_cool:
    • Hnngh
      Hnngh
      Bronze
      Joined: 18.01.2009 Posts: 1,361
      Mulla on äärimmäisen epämukava ja kova tuoli, eikä ergonomia muutenkaan oo kunnossa. Tossa on se positiivinen puoli, että tulee pidettyä taukoja tai ainakin noustua tuolista melko usein. Muutenkin täytyisi pitää taukoja vähintään 45 minuutin välein, koska tuon jälkeen mulla alkaa ajatukset harhailemaan pokerista jonnekin ihan muualle. (Luulen, että mun pitäisi kiinnittää enemmän huomiota ravintoon, jotta vireystila pysyisi parempana.)

      Kuntoilu mulla rajoittuu talvella oikeastaan vaan hyötypyöräilyyn, punnertamiseen ja käsipainojen kanssa heilumiseen, kesäisin fillarilla ajetaan täysiä ilman syytä tai päämäärää. Kahvakuula vois olla hyvä kuntoväline, mut ei oo tullu hankittua.
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      Joined: 09.07.2010 Posts: 10,861
      Mä oon ennemminkin liikunnan ja lihashuollon ammattilainen, ergonomia tulee siinä sivussa.

      Mutta pikaisella googlettamisella löytyi pari hyvää artikkelia josta varmasti löytyy apua:

      http://www.futra.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=118:oikean-istumisen-ergonomia&catid=24
      http://hyvatyo.poliklinikka.fi/ergonomia-ja-suojaus/saadot-kohdilleen
      http://hyvatyo.poliklinikka.fi/ergonomia-ja-suojaus/tauoilla-tehoa-tyohon

      Mulla jumitti alaselkä alkukeväästä aika pahasti, alkoi jo haitata päivätyötäkin. Ja kuten yleensä, alaselän ongelmat johtuvat pakaroista. Jumissahan ne olivat, ja ongelmana oli liian kova grindaustuoli. Olin käyttänyt normaalia keittiöntuolia, missä on nimellinen parin sentin kulunut pehmuste. Tämä oli aiheuttanut pakaroille jumitusta, joka sitten heijastui alaselkään. Ongelma korjaantui kun hommasin kunnon grindituolin Ikeasta. Sen jälkeen ei ole alaselkä oireillut.
    • FourDe
      FourDe
      Bronze
      Joined: 19.10.2009 Posts: 562
      Hyviä neuvoja oli noissa artikkeleissa, kannattaa muidenkin lukaista. Aikamoiselta avaruusfysiikalta kuulostaa noi tuolien säädöt. Mitä nyt nopeasti kävin läpi askot ja iskut jne. netistä niin tommosia tuoleja joissa olisi noin monipuoliset säädöt ei kyllä montaakaan löydy :D

      Pitää kuitenkin jatkaa etsimistä, jospa se täydellinen tuoli jostain putkahtaisi. Ei sen nyt NIIN vaikeaa luulisi oleva... Yeah right
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      Joined: 09.07.2010 Posts: 10,861
      Säätöjen sijasta mä luottaisin kirjaimellisesti perstuntumaan. Eli kauppaan vaan ja istut tuoliin. Se mikä tuntuu mukavalta, on hyvä. Toki korkeussäätö on ihan ehdoton, koska useimmissa pöydissä sitä ei ole. Liikaan hifistelyyn ei mielestäni kannata lähteä, mukavuus ennen kaikkea :)
    • ruotsalainen
      ruotsalainen
      Bronze
      Joined: 02.12.2007 Posts: 939
      Nyt kun olen töissä, pystyin tarkistamaan minkä merkkinen työtuoli minulla on. Merkki on Kinnarps.

      Lähin malli jonka löysin netistä:
      http://www.kinnarps.com/fi/fi/ProductsInspiration/Office-products/Tyotuolit/Product/?prodid=137845

      ja tuon linkin takaa kuva 5222 tai 5224 (linkki ei tuo suoraan tähän ko. kuvaan).