MTT-grindauksen aloitus

• Jonezz
      Jonezz
      Bronze
      Terve!

Elikkäs, lyhyesti ja ytimekkäästi, tarkoituksena olisi pistää "MTT-ura" käyntiin. Pelikokemus tällä hetkellä MTT:istä on hyvin vähäinen, mitä nyt pari surkeata räpellystä turnausummikkona, mutta nyt olisi aika tehdä asiaan muutos. Opiskelun olen jo aloittanut videomateriaaleista + artikkeleista ja foorumilta, mutta jatkossa myös kirjallisuutta ja valmennuksia. Ja tietysti pelaamalla.

Mutta itse asiaan: Eli miltä tasoilta tämä turneegrindaus kannattaa aloittaa ja minkätyyppisistä? Kun menoa tarkkaillut niin nämä mikrotasojen pienimmät starssilla (1,10$) keräävät väistämättä hävyttömän määrän porukkaa puoleensa niin tämänlaisten grindailu vaatii varmaankin melko suuren volyymin ja rollin. Entäs aloititteko te muut pelaamaan turneita pelaamalla vain yhtä tasoa ja siirtyen taas seuraavaan rollin kehittyessä vai oliko teillä jonkinlainen haarukka buy-ineihin?

Sekavaa kysymyssekamelskaa, mutta sekava on kysyjäkin toisinaan :D Niin ja peli on of course NL HE. Kiitän avusta jo etukäteen :s_biggrin:
  • 17 replies
    • understumf
      understumf
      Gold
      Oon itse pelannut nyt enemmän tai vähemmän tosissaan MTT:tä nyt noin puolen vuoden ajan. Aloittelin FTP:n 1.1$ Rush-turnauksista sekä freerolleista ja oon noussut nyt n40$ tasolle jota pystyy järkevästi pelaamaan kassanhallinnan kanssa. En ole tutustunut PS:n turnaustarjontaan, mutta voin kyllä lämpimästi suositella esim 888:n valikoimaa. Sieltä löytyy mikroturnauksia paljon, mutta erityisesti mieltä lämmmittää pelin taso tai oikeestaan paremminkin sen tason puute. Fieldit on inhimillisen kokoisia ja suht helposti biittavissa. Jos mäkin ne pääsäntöisesti biittaan, niin sitten se on kyllä ihan kaikille mahdollista. Ite tosi grindasin kultatason cash-pöydissä, että pääsee videoihiin käsiksi. Osallistu kaikkiin turnausvalmennuksiin mitä on tarjolla. Ei niillä pelkästään kuuhun mennä, mutta itse ainakin saan joka sunnuntai muutaman idean poikasen omaankin peliin liitettäväksi.

Itse en alkuun kovin kummosta kassanhallintaa käyttänyt ja pelasin kaikkia turnauksia 25$:n asti. Onneksi olen saanut omiin otteisiin vähän "ammattimaisuutta" ja pelaan nykyisin mieluiten 11-24$ turnauksia, sillä silloin olen omalla mukavuusalueella. Suosittelen kumminkin pelaamaan tiukalla kassanhallinnalla, jos et ole samanlainen spew-luckbox.

e. tässä vielä pällisteltäväksi 888:n käyrä elokuun alusta. Volyymia ei kauheesti ole ollut, mutta oikeeseen suuntaan osoittaa:

Uploaded with ImageShack.us

En ole alkudepon (muistaakseen 50)jälkeen tallettanu, muusta syytä kuin "boonukset pois" asenteella.

e2. kuva näkyviin
    • Asslake
      Asslake
      Bronze
      Mitä suurempi fieldi niin sitä tiukempi BRM. Eli itse pelaan aika paljon 1000+ pelaajan turnauksia, niin mulla binit liikkuu jossain 300-500 välissä. Välillä vedän jotain suurempaa. 100 on minimi.
    • NutzAreOk
      NutzAreOk
      Bronze
      MTT-pelit aloitin kun luckboxasin iPokerilla rollin 20€ to 1400€ :D Aika samoissa lukemissa mennään tosin edelleen.

Älä Starssilla ainakaan aloita, toi 888 vois olla ihan ok paikka. Ite pelaan Ongame/iPoker akselilla tällä hetkellä. Ja tiukkaa kassanhallintaa tietysti noudattaen. :f_grin:

Mukava saada lisää MTT-harrastajia foorumille.
    • Jonezz
      Jonezz
      Bronze
      Jep, tili löytyy tuolta 888:lta niin täytyypi tehdä depo sinne ja alotella :) kiitoksia kaikille mielipiteistä! Mitä mieltä ootte muuten partyn MTT:istä? ite pelaan mikrokäteistä siellä niin tili löytyy sieltäkin.
    • PS2011
      PS2011
      Bronze
      Mä olen ihastunut partyyn. Sääli, etten saa liitettyä sitä PS:n

Tais mennä ensimmäiset 100 turneeta kiroillessa, kunnes oppi ymmärtämään siellä pelavia pelajia.

Ja strukruurit on mielestäni kivemmat pelaamiseen kuin esim ongamella.

Tosin buy in skaala saa olla laaja, jos aikoo siellä pelata useita turnauksia saman aikaisesti

Voi olla tietysti tunne kysymys.
    • kauris84
      kauris84
      Bronze
      Hyvä ketju :)

Itse alotin alkujaan MTT-pelaamisen vallan noita 1,10$-5,50$ bin. turneita. Starsilla on hyvä valikoima noita (Tiltillä oli sillon kun se toimi),pelaajia piisaa,mutta olen huomannut itse ainakin ettei sillä pelaajamäärällä oikeestan ole väliä koska yleensä potti menee yli sen mitä turneisiin on laitettu alkujaan ja palkintorakenne aika hyvä,ja aika usein istut vielä toisessa pöydässä kun seuraava alkaa joten ei tarvitse "rynniä" ihan jokaseen alkavaan turnaukseen. Tietenkin sekin on ihan makuasia tai pelityylistä riippuva seikka...
      Se perussääntö on omalla kohdalla että yli tuon 5,50$bin. ei kannata mennä paitsi erikoisissa turnauksissa ja sillon tietysti kun kassa alkaa näyttämään hyvin +.
      Rebuy-turnauksiin vastaavasti kannattaa varata tietty summa ja yrittää olla ylittämättä sitä.

Itellä oli alkujaan aika vähän tietoa/taitoa mistään näistä MTT-peleistä,mutta tämä kyseinen saitti on kyllä lähes lottovoitto jos vaan jaksaa lukea ja osallistua valmennuksiin yms. Suosittelen myös lukemaan kirjoja eri ammattilaisten taktiikoista ym.

Party on myös ihan ok saitti,mutta siellä tuntuu olevan ihan omanlainen pelityyli.
      Ongamen voi sulkea pois kokonaan muuten,paitsi GSOP:it.

Älä Starssilla ainakaan aloita, toi 888 vois olla ihan ok paikka. Ite pelaan Ongame/iPoker akselilla tällä hetkellä. Ja tiukkaa kassanhallintaa tietysti noudattaen. fish grin

Vaikuttaisi olevan itellä juuri päinvastoin :D
    • lagr68
      lagr68
      Silver
      Alkuperäinen kirjoittaja Asslake
      Mitä suurempi fieldi niin sitä tiukempi BRM. Eli itse pelaan aika paljon 1000+ pelaajan turnauksia, niin mulla binit liikkuu jossain 300-500 välissä. Välillä vedän jotain suurempaa. 100 on minimi.
      Tosta kassanhallinnasta vois sanoa sen verran, et toi 100bin minimi on sinänsä ihan jees vinkki, toisaalta se ei välttämättä riitä, kun pelit alkaa nousta sellaselle tasolle, ettet enää murskaakaan pelejä, tai nostat volyymia, jollonka toi 200+ bin imo parempi, miten ite tykkää obv.

Jos tuntuu et raiskaat totaalisesti micro turtsit, ja rollia on vaikka 150$, nii ei oo imo pakko painaa 1,5$ avg buyinilla, vaan helposti jos oikeesti on voittava pelaaja, niin voi imo painella jopa semi shotillajotain 50bin kassalla... kuitenki noi 1$ turtsit on aika lottoja suurten pelaajamäärien kanssa, ja varianssi näin ollen suurempi, joten vähän pienemmän fieldin vaikka 3-5$ turtsit saattaa olla jopa helpompi biittaa ku iha pienimmät pelit.

Ite oon pelannu 1-20$ turtseja ongamella, partylla ja starsilla, ja noista ongamea ja partya ehdottomasti suosittelisin, ja starsilta löytyy kans jotain ihan ok gap turtseja ja sunnuntailottoja, joita sillontällön voi painella. Sit siel kans parhaat mt sittari pelit, jos haluu painaa esim 180maneja tms.

GL peleihin!
    • NutzAreOk
      NutzAreOk
      Bronze
      Starsilla en siis suosittele aloittaan juurikin niiden fieldien takia. Mukavampi imo opetella pienemmillä fieldeillä ja koska isot rahastukset on silloin todennäköisempiä niin pelifiilikset nousee kohisten jos alkaa biittaan pelit.

Partylla olisin itekin pelaillut joku aika sitten, mutta kun HUDia en saanu näkyyn siellä niin annoin olla.

Kai laitat sitten MTT-blogia pystyyn? :)
    • kalahullu
      kalahullu
      Bronze
      Suurin osa tärkeistä vinkeistä on jo annettu: otan itse kantaa vain tuohon mistä/missä tulisi aloittaa.

Eli Starsin tarjontaa etenkin aloittavalle pelaajalle suosittelen lämpimästi: alkuvaiheessa tulet isojen (+1k) fieldien turnauksissa törmäämään "turnausväsymykseen", tullee jossain 5-6 tunnin jälkeen, riippuen ruokailuista jne.

Totutellakseen noihin sessioihin lähtisin itse liikkeelle 180man-sittareista, noi kokonsa puolesta sisältävät jo kaikki normi-MTT-turnausten elikaaren vaiheet ja noita kun pienemmillä tasoilla pyörii ihan solkenaan.

Toinen Starsia puolustava seikka on oman pelin kehittäminen: ns. pikkusaiteilla oman pelin kehittäminen yleisesti ottaen tasoon nähden huonompia pelaajia vastaan ei ruoki muuta kuin HEROn egoa...ei niinkään pelitaitoja. Starsin tarjonta, luonnollisesti fieldien koon vuoksi tarjoaa myös HEROa paljon parempia pelaajia joita vastaan pelaamalla oppii varmasti enemmän kuin normi Ongame-freeroll-apina-from-poland-all-in-72o - pelaajia vastaan ;)

tulipa sekavaa tekstiä...e jaksa modata...
    • Jonezz
      Jonezz
      Bronze
      Mahtava foorumi kun heti saa roppakaupalla vinkkejä :) vai blogia, kai sitä huvikseen vois jotai kirjotella sitten kun saa homman käyntiin. Töiden vuoksi itse turneesessiot jäävät joulukuulle asti pääosin vkl + perjantai, mutta joulukuussa voi sitten huomattavasti tiuhempaan. Oisko muuten mitään kirjavinkkejä turnauspelaamista ajatellen?
    • woodenleg1
      woodenleg1
      Bronze
      Ongame / Ipoker / party / 888poker hyviä mestoja aloitella. Myös everestillä muutamia hyviä pikkuturneita, mut siellä se tablekoko on vähä inhottava, etenkin jos ei ole käytössä kunnon resoluutiolla olevaa näyttöä.

Myös turnausten määrä samanaikaisesti on tärkeä alussa. Ei kannata ottaa liikaa turnauksia yhtäaikaa pyörimään, mutta myös 1-2 tablaus voi myös ruveta aika nopeasti maistumaan puulta. Sanoisin, että kokeile 4 turnausta alkuun ja jos haluat starsilla pelata (softahan on vallan mainio), niin nuo parin dollari ja 90-180 pelaajan mtt sittarit on hyviä, niinkuin tässä ketjussa jo aikaisemmin sanottiin. Pääosassa alta 10$ turnauksissa starsilla fieldit on niin isot, että voit jopa 6-7 tunnin pelin jälkeen tipahtaa esimerkiksi 20-30 sijoilta ja saat vaivasta 20 dollaria (esim 5$ buy in turnaus).

Toisaalta pitää kuitenkin muistaa se, että alussa pitää opetella pelaamaan ja opetella olemaan kärsivällinen. GL turneisiin. Kannattaa postailla käsiä tilanteista, missä menee sormi suuhun, etkä välttämättä tiedä, että mikä olisi paras ratkaisu.
    • Lapmas
      Lapmas
      Bronze
      24h pokerin wildwestissä saa kaiken mttstä irti. Tosin se on reba. 25 senttimetriä alkuun . 3 egellä voi leipoa voiton, minä ainakin kuittasin reilut 1200 eemeliä.
    • woodenleg1
      woodenleg1
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja Lapmas
      24h pokerin wildwestissä saa kaiken mttstä irti. Tosin se on reba. 25 senttimetriä alkuun . 3 egellä voi leipoa voiton, minä ainakin kuittasin reilut 1200 eemeliä.
      Unohtaisin wildwestit ja muutenkin ison fieldin turboturnaukset alussa. Eka peruspeli kuntoon ja siinä ohessa opetella sit push/foldia. Volyymia vaan paljon. Tietyt tilanteet toistaa itseään ja ajanmyötä rupeat esimerkiksi tajuamaan että eihän tossa vihun linessä ole päätä eikä häntää ja voit sitten painaa sen miehekkäällä pillillä pakkaan.
    • kauris84
      kauris84
      Bronze
      Totutellakseen noihin sessioihin lähtisin itse liikkeelle 180man-sittareista, noi kokonsa puolesta sisältävät jo kaikki normi-MTT-turnausten elikaaren vaiheet ja noita kun pienemmillä tasoilla pyörii ihan solkenaan.

Toisaan toisille on helpompi lähteä pienemmistä pelaajamääristä liikkeelle,itse aloitin sellasista joissa 10K+ pelaajaa,ja siitä tullut alaspäin ja totesin että hyvän kestävyyden saa heti alkuun kun pelaa n.5K-10K pelaajamäärän turnauksia,mut kait tämäkin on ihan pelaajatyypistä ja hermoista kiinni :D Eli heikot hermot=alottaa n.180 pelajan turneista ja paremmat hermot=5-10K pelaajan MTT.
    • kauris84
      kauris84
      Bronze
      Oisko muuten mitään kirjavinkkejä turnauspelaamista ajatellen?

Pearljammer: Winning poker tournament vol 1 ja vol 2 on kuulema hyviä,en tosin itse ole lukenut ihan vielä,mut aion kyllä...
    • NutzAreOk
      NutzAreOk
      Bronze
      Full Tilt turnauskirja on ihan lukemisen arvoinen.

Turnauskestävyyttä varmaan saa hiottua Starssin isoissa fieldeissä, mutta sitten jos MTT-grindaaminen ei alkuun otakaan sujuakseen niin saattaa maistua puulta kun tuntuu, että eihän näissä fieldeissä voi ikinä rahastaa isommin. Tää nyt on vaan taas mun näkökulmani ja ainahan rollin voi siirtää muualle jos siltä tuntuu.
    • kalahullu
      kalahullu
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja kauris84

Toisaan toisille on helpompi lähteä pienemmistä pelaajamääristä liikkeelle,itse aloitin sellasista joissa 10K+ pelaajaa,ja siitä tullut alaspäin ja totesin että hyvän kestävyyden saa heti alkuun kun pelaa n.5K-10K pelaajamäärän turnauksia,mut kait tämäkin on ihan pelaajatyypistä ja hermoista kiinni :D Eli heikot hermot=alottaa n.180 pelajan turneista ja paremmat hermot=5-10K pelaajan MTT.
      Muotoilin selvästi asian vähän liian yksiselitteisesti:

Turvauskestävyydellä sanan varsinaisessa merkityksessä tarkoitan:
      - tilttaamattomuus
      - fyysinen kestävyys (et nukahda kesken session)
      - henkinen kestävyys (chip&chair vaikka kyseessä "vain" 1$ turnee)
      - ja ehkä tärkeimpänä: ET tee virheitä

Ei ole mikään taikatemppu valvoa koko yötä putkeen. Tilttaamattomuus taas on henkinen olotila jonka saavuttaminen/menettäminen tulee aika ptikälti äidinmaidossa (toki tätä voi/kannattaa treenata). Turhautumisen välttäminen kun 4stä jäljelläolevasta turneesta et yhdessäkään omista yli 10bb stäkkiä on haastetta, etenkin kun ne jäljelläolevat on niitä pienimpiä ja kello on 5:00AM.

IMO ehdottomasti tärkeimmäksi nostan tuon virheiden minimoinnin. Ekat pari tuntia isojen fieldien peleissä menee yleensä aika helposti. Sen jälkeen aletaan oikeasti ottaa mittaa miehistä kun ne kaikkein donkeimmat vihut on out ja peli siirtyy vaiheeseen jossa on tärkeä bongata ne vihujen pienet virheet ja samaan aikaan minimoida omat. Myös pelin flow:n menettää helposti jos oma henkinen vire ei ole parhaimmasta päästä.

Toki voi aloittaa myös noista massa-turneista mutta väittäisin että ne omat virheet ei jälkikäteenkään tarkasteltuna tule niin hyvin ilmi kuin valitsemalla tarkoituksellisesti ensi-alkuun pienemmän fieldin turneita.

...eihän maratoonaritkaan juokse vuoden aikana montaa kokopitkää matkaa...