Käsien esiintymistodennäköisyydet

• Martsu
      Martsu
      Bronze
      Olen joskus löytänyt netistä seuraavan taulukon siitä, kuinka usein eri käsien pitäisi yhden pelaajan kohdalla esiintyä Texas Holdemissa kun kaikki kortit on jaettu (omat tulokset suluissa):

Värisuora 0,03%
      Neloset 0,17% (0,34%)
      Täyskäsi 2,60% (1,7%)
      Väri 3,03% (1,85%)
      Suora 4,62% (3,1%)
      Kolmoset 4,83% (4,0%)
      Kaksi paria 23,5% (17,1%)
      Pari 43,8% (44.3%)
      Hai 17,4% (27,8%)

yht 99,98 eli n.100 ja 100,19 eli n.100

Koska omat "tulokseni" poikkeavat aika suuresti yllä mainituista käsien esiintymistodennäköisyyksistä, olen alkanut epäillä että jossain on jotain outoa. Käyttämäni otos ei ole kuin n. 15000 jakoa, mutta poikkeama on mielestäni silti aika suuri ( ero siinä, kuinka usein "olisi pitänyt" saada kolmoset tai parempi on lukumääräisesti (yli 1000 kpl) jo aika suuri).

Olisin kiinnostunut tietämään
      1. Ovatko nuo yllä olevat luvut oikein vai väärin
      2. Toisten pelaajien toteutuneita lukemia.

Mainittakoon, että tulokset eivät ole kaikki samasta verkosta joten en halua lukea kommentteja siitä, että esitän rigged-syytöksiä, olen enemmänkin kiinnostunut tietämään olenko runnannut huonosti vai en.
  • 11 replies
    • Sawkko
      Sawkko
      Bronze
      Äkkiä ajateltuna selittyy

#1 pieni otoskoko

#2 et pelaa vpip 100 - eri tyyppisten käsien esiintymistodennäköisyydet muuttuvat

#3 kippaat ennen riveriä toisinaan - et saa niitä takaoven suoria, värejä, värisuoria ja nelosia niin usein
    • IPoker4k1I
      IPoker4k1I
      Silver
      /thread.
    • HitThe1Out
      HitThe1Out
      Bronze
      En ota noihin esiintymisprosentteihn kantaa mutta mun silmään toi 15k jakoo näyttää aika pieneltä otokselta, jolloin pelin varianssi näkyy toki selkeämmin.

Noi esiintymisprosentithan ollessaan oikeita pätee vain silloin, jos isolla otoksella valitaan aina satunnainen käsi ja mennään riverille asti. Useimmat pelaajat pelaavat texas holdemia kuitenkin suhteellisen rajoitetulla käsivalikoimalla riverille asti joten noi luvut tuskin tulee osumaan kohdalle kauheen kauheen todennäköisesti.

Oletko kipannut paljon yhden parin käsiä ennen riveriä? Se selittää ainakin osan "puuttuvista" kolmosista pienelläkin otoksella. Ikinähän ei voi tietää että kehittyiskö se oma pari riveriin asti mentäessä kolmosiks.

e. oon hidas :f_cry:
    • Martsu
      Martsu
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja Sawkko
      Äkkiä ajateltuna selittyy

#1 pieni otoskoko

#2 et pelaa vpip 100 - eri tyyppisten käsien esiintymistodennäköisyydet muuttuvat

#3 kippaat ennen riveriä toisinaan - et saa niitä takaoven suoria, värejä, värisuoria ja nelosia niin usein
      1.Otoskoko on pienehkö, myönnän

2. Mukana ovat myös kädet, jotka olen kipannut joko ennen tai jälkeen flopin. Ihan kaikissa tapauksissa ei ole kaikkia kortteja jaettu, mutta se ei tee mielestäni näin suurta eroa.

Onko muilla esittää tuloksia????
      Ovatko nuo löytämäni lukemat oikein???
    • PS2011
      PS2011
      Bronze
      Koska tarkkaillaan näyttöön menneitä käsiä, tilastoon vaikuttaa kuinka tiukkaan pelaa. Esimerkki prossat on varmasti laskettu huomattavasti laajemmalla käsimäärällä ja aina on menty alusta loppuun.

Mun statit:
      Värisuora 0,11 %
      Neloset 0,42 %
      Täyskäsi 4,62 %
      Värisuora 4,55 %
      Suora 5,27 %
      Kolmoset 7,17 %
      Kaksi paria28,84 %
      Pari 39,19 %
      Hai 9,83 %

Jos menisin näyttöön asti useammin hai pelillä niin prossathan muutuisivat oleellisesti. Mehän emme tiedä mihinkä foldatut kädet olisi kehittyneet.

Näin tarkasteltuna mä runnaan tosi hyvin. Vaalitettavasti vain 7% mun kasistä menee näyttöön asti.

edit: Ja mäkin olin hidas
    • kravdude
      kravdude
      Bronze
      Mikäs tossa nyt muka mättää? Noiden lukujen mukaan kolmoset pitäis esiintyä 725 kertaa ja sulla on näköjään ollu 600 kertaa. Otoskoko on hyvin pieni ni eihän tossa ole mitään hätää.

Huoli pois ja pöytiin siitä!
    • NemoKala
      NemoKala
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja IPoker4k1I
      /thread.
      :f_confused:

Mitäköhän tämä meinaa? Näin vanhalla on hakusessa tämä internet kieli.

Yritetään nyt kuitenkin vähän edes sitä sisältöä saada viesteihin.
    • Sawkko
      Sawkko
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja NemoKala
      /thread.

Kun esim kirjoitat lainauksen tässä, lainauksen loppuun tulee /quote. Tässä siis IPoker ilmoittaa, että keskustelu tässä ketjussa päättyy.
    • IPoker4k1I
      IPoker4k1I
      Silver
      Alkuperäinen kirjoittaja NemoKala
      /thread.

Sori. Lähinnä siis komppasin Sawkkoa, joka sanoi ~kaiken mitä aiheeseen on sanottavissa.

E: käytännön ''+1'' siis.
    • HuhtalaJ
      HuhtalaJ
      Bronze
      Pakko vielä havainnollistaa tuota otoskoon pienuutta:

Ajatellaan kolikonheittoa. Siinä on 2 yhtätodennäköistä tulosta, jos ajatellaan, ettei kolikko voi ikinä jäädä pystyyn. Odotusarvoisesti otannasta aina puolet on kruunia ja puolet klaavoja. Jokainen voi helposti kokeilemalla todeta, että 10 heittoa on vielä aika pieni otanta jos haluaa täysin kokeellisesti määrittää odotusarvon.

52 kortin pakasta voidaan muodostaa 2 598 960 erilaista yhdistelmää. Väittäisinpä siis, että vaikka meille ei ole väliä onko kolmosissa kavereina 2 ja 7 vai A ja K, on 15 000 kättä äärimmäisen pieni otanta :f_wink:
    • Hnngh
      Hnngh
      Silver
      Pitäis varmaan melkeen pelata sellaisella softalla, joka jakaa kaikki pöytäkortit joka kerta, vaikka käsi ei menisi edes flopille asti. Ja sitten vielä oman träkkeriohjelman pitäisi ottaa noista tilastot, että mitä hero olisi saanut, jos olisi pelannut kaikki kädet riverille.