Rangen vaikutus varianssiin

• Phinski
      Phinski
      Bronze
      Onko niin, että rangen kaventuessa pienenee myös otoksen vaatimus siihen että tulos ois todennäköisemmin suuntaa-antava. Eli suomeksi varianssi pienenee.

Esim.

Tilanne 1: filtteröidään hemistä taskukorteiksi AA ja preflop all in = true.

Tilanne 2: tarkastellaan winratea 1000 käden osalta ilman filttereitä.

Onko tilanteen 1 tulos todennäköisemmin lähempänä oikeaa odotusarvoa*, kuin tilanteen 2 pelaajan todellista winratea*

* Olemme keksineet kaavan pokeriin ja osaamme laskea 100% oikean odotusarvon jokaiselle muuville ja tästä voimme johtaa myös pelaajan todellisen winraten.

Entä onko asiaa mielekästä pohtia suhteellisesti (%) vai absoluuttisesti (bb), vai onko sillä edes väliä?

Kiitos ja anteeksi
  • 4 replies
    • Phinski
      Phinski
      Bronze
      Vastaanpa tähän ite. Eli maalaisjärjen mukaan se menis tietty noin, koska muuttujia (lähtökäsiä) on vähemmän. Tilannetta 1 tarkastellessa muuttujina on vain vastustajien sekä pöydän kortit + action. Kun taas tilanteessa 2 omakin lähtökäsi vaihtelee.

Tästä johtuu myös seikat että omahassa on isompi varianssi kuin teksussa ja löysemmin pelatessa varianssi kasvaa?
    • MarkusYl
      MarkusYl
      Bronze
      Luin tosta pikasesti että "rangen vaikutus naisiin" :D
    • MarkusYl
      MarkusYl
      Bronze
      Mutta itse asiaan vielä että eikös sen nyt ole jo ihan maalaijärjelläkin selvää että kun range kasvaa niin samalla kasvaa myös varianssi...ja sama toisinpäin :)
    • Phinski
      Phinski
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja MarkusYl
      Luin tosta pikasesti että "rangen vaikutus naisiin" :D
      Lol.

Alkuperäinen kirjoittaja MarkusYl
      Mutta itse asiaan vielä että eikös sen nyt ole jo ihan maalaijärjelläkin selvää että kun range kasvaa niin samalla kasvaa myös varianssi...ja sama toisinpäin :)
      Kyllä kyllä... mulla oli joku jatkokysymys liittyen aiheeseen mut oon unohtanut sen :s_biggrin: