EV bb/100 vs bb/100

• Asslake
      Asslake
      Bronze
      Tämä luku on alkanut pyörimään useamman blogissa mutta miten tätä tulkitaan?

Mulla luvut näyttää noin 500 turnauksesta
      EV bb/100 -29
      bb/100 -81

Johtuuko negatiiviset luvut siitä että mä en voita pyttyjä vai siitä että en arvo turnausten alussa?

Onko tuollaiset luvut huonoa, normaalia vai hyvää runia?
  • 15 replies
    • IPoker4k1I
      IPoker4k1I
      Silver
      Siitä että laitat yleensä rahat perässä keskelle all-in tilanteessa, ja runaat alle EVn.
    • Asslake
      Asslake
      Bronze
      Mutta eroakaan katselukantti paljon käteiseen? Turnauksissa pusketaan kuitenkin lopussa aika laajasti ja sitten kun koppi tulee niin usein ollaan perässä.

Tokihan tuossa on suunta, sillä tänään luvut on nyt ollaan oltu kilometrejä edellä mutta kun se ei riitä.

EV bb 48
      bb/100 -97
    • IPoker4k1I
      IPoker4k1I
      Silver
      Mutta sekä sun bb/100 että EV bb/100 luvut nousevat niillä kerroilla kuin et saa maksua. Lisäksi itse olet usein maksajan roolissa, jolloin sun range on puskijan vastaavaa edellä.

Kyllä kai tuo (EV) bb/100 kertoo voitollisuudesta lähes yhtä paljon kuin käteisessäkin, kunhan otoskoko on riittävä.
    • gr1nd3r
      gr1nd3r
      Bronze
      Turnauksessahan hävitään aina chipit ellei voiteta koko roskaa. bb/100 on varmaan hyvä jos runnaat pienillä blindeilla. Isoilla blindeilla ja shorteilla pinoilla paljon vähemman vaikutusta tohon statsiin vaikka yleensä siellä turnaukset ratkeaa

ROI on imo käteisen bb/100
    • Asslake
      Asslake
      Bronze
      Joo, tuossa on ihan hyviä pointteja. ROI todellakin ratkaisee tuloksen mtt puolella. Samoin kuin että häviän chipit jossain vaiheessa kuitenkin.

Sitten toinen suuri kysymys. Jos hero vertaa omia lukujaa esim Paasosen tai Leakmundin vastaaviin, niin heron luvut on paljon suurempia. Kertooko tämä siitä että hero tekee suuria virheitä turnausten alussa tai ylipäätään suurempia muuveja koska noiden herrojen luvut pyörii akselilla -20 - + 20 kun heron eilinen sessio meni +40 ja -97. Vai luenko mä vääriä lukuja?
    • MikaPaasonen
      MikaPaasonen
      Bronze
      Mä vastaan tähän kun taidan jotenkin olla syyllinen tähän

Noi luvut ei käsittääkseni kerro pelkästään sitä kuinka olet runannut allin tilanteissa vaan sinne tulee kaikki pelatut jaot. Hyvät kipit,pillit,ohuet valuet ja maxi valuet kaikki nostaa sun bb/100 arvoo.

Itse siis kiinnitän huomiota lähinnä vain tuohon EV bb/100 koska se on ainut mihin pystyn vaikuttamaan. Sillä mikä toteutuu ei ole mitään merkitystä.

Mä oon alkanut pitää tätä tärkeempänä indikaattorina kuin ROI arvoo koska voin pelaa 1000 turnausta paskaa peliä heikolla bb/100 arvolla ja sit hillotan sen su turnauksen ja voitan kaikkien aikasempien turnausten binit takaisin korkojen kera. Koko tältä ajalta nyt mun bb/100 on huono mutta ROI näyttää että olisin kovakin pelaaja.

Eli pidän tätä suht rehellisenä mittarina itselleni siitä kuinka olen pelannut. Miten tätä pitää sitten tulkita? Päivätasolla sillä ei ole "juurikaan" mitään merkitystä. Käsiä itsellä tulee 30-40 turnauksessa 1000-1200. Luvut ovat suuntaa antavia. Kuukausitasolla itselle tulee käsiä noi 30k ja tää luku rupee olee jo sellainen et alan oleen huolestunut jos olisin pakkaselle tai selkeesti -10bb alle mun keskiarvon. Voisin kattoo tässä vaiheessa käsiä läpi ja miettii oonko tehnyt virheitä.

Vuositasolla tää on sit jo hyvä mittari indikoimaan sitä miten pelaat ja voit mielestäni tehdä jo suurempia suunnitelmia. Määrä rupeaa olemaan jo sellainen että voit tutkia onko sulla ongelmia jollain stackkikoolla tai käsijoukolla.

Tää arvo ei kuitenkaan oo se mittari millä mitataan kuinka kova turnauspelaaja olet mutta jotenkin tukee että voi olla mahdollisuuksia voitolliseen peliin. Tällä ei esim mitata sitä että pelaat optimaalisesti bubblet ja finaalipöytien icm tilanteet yms.

Ja vaikka olisit kuinka voitollinen pelaaja ja ev bb/100 luvut kovasti plussalla niin se turnausvarianssi on raadollinen. Kannattaa katsoa läpi ne linkit jotka oli mun blogissa tämän osalta. Voitollinenkin veturi voi vetää viel 5000 turnausrupeaman tappiollisesti.

Itellä esim alkukuussa 1.3-10.3 ev bb/100 oli jossain +15 mutta spewailin itseäni urakalla pois jollain heikolla 22bb puskulla finaalipöydissä. Tällä mittarilla tää potti on yhtä ratkaiseva kuin rebuy aikana toisessa turnauksessa paistin 22bb pusku jonka maksoit KQlla kun uskoit olevasi tätä any2 kaveria edellä. Tällä aikavälillä hävisin n. 1500euroa

11.3-nyt mun ev bb 100 on +6 eli selkeästi heikompi mutta tänä aikana olen voittanut +3ke ja uskon että se johtuu +varianssin lisäksi siitä että nämä todella apinapelit on jäänyt kokonaan pois finaalipöydissä ja olen antanut mahdollisuuden sille pytylle. Silti on hyvin mahdollista(ei välttämättä totta kun pieni otos) että olen overall pelannut heikompaa peliä kuin alkukuusta.

Sitten toinen suuri kysymys. Jos hero vertaa omia lukujaa esim Paasosen tai Leakmundin vastaaviin, niin heron luvut on paljon suurempia. Kertooko tämä siitä että hero tekee suuria virheitä turnausten alussa tai ylipäätään suurempia muuveja koska noiden herrojen luvut pyörii akselilla -20 - + 20 kun heron eilinen sessio meni +40 ja -97. Vai luenko mä vääriä lukuja?

Sulla on todennäköisesti aivan liian pieni otos koska heitto on noin iso. Annan jotain lukuja esim 30-100k käden jälkeen.

Mulla kaikki HEM kädet 444k on bb/100 9.45 ja ev 9.64
    • MikaPaasonen
      MikaPaasonen
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja Asslake

EV bb/100 -29
      bb/100 -81

Johtuuko negatiiviset luvut siitä että mä en voita pyttyjä vai siitä että en arvo turnausten alussa?

Laita käsimäärä tältä ajalta. Negatiivisillä luvuilla ei ole mitään vaikutusta tähän arvoon,olet voinut voittaa 10 pyttyy tänä aikana.

Mun ensimmäinen olettama on että käsimäärä on pieni vaikka mtt määrä on suuri. Tämä voi johtua esim. siitä ettet osaa pelata syvillä stackeillä riittävän hyvin. Jos ton 500 turneen aikana on 50000 kättä niin olettaisin että toi ev100 ois selkeesti lähempänä tuota bb/100 lukua. Muuten oot pelannut ja runannutkin huonosti.

Jos käsimäärä ei ole riittävän laaja niin näillä arvoilla on turha vaivata päätään
    • Leakmund
      Leakmund
      Bronze

EV bb/100 -29
      bb/100 -81

Joku noissa luvuissa kyllä mättää, enkä tarkoita nyt välttämättä heron peliä. Onkohan tuossa ollut jotain filttereitä päällä? Omalla tasollaan voittavan pelaajan pitäisi lähestyä 10 bb/100 winratea tuollaisellakin otoksella.
    • MikaPaasonen
      MikaPaasonen
      Bronze
      epäilen kans et tossa on katottu yhden pv pelejä tai sit kaikki nickit ei oo saman aliaksen alla tms
    • HuhtalaJ
      HuhtalaJ
      Bronze
      Onko missään turtsi tilastoissa koskaan ikinä sellaisia ROI:ta ym., mistä ois leikattu isoimmat poikkeamat pois, jolloin ne pysyis luotettavina vielä one timen jäljiltä? Tyyliin χ2-jakauman 95% luottamusväli tai joku fraktiilileikkaus? Paras ehkä mihin oon törmännyt on se jonkun träkkäyssaitin tapa laskea ROI jokaisen turnauksen oman ROIn keskiarvona, mutta sekin kyllä kaipaisi fraktiilileikkauksen (vai mikähän se oikea termi nyt onkaan).
    • Asslake
      Asslake
      Bronze
      Tarkastelin hommaan vähän uudestaan läpi ja ongelma löytyy siitä että mä katson turnausten perusteella noita eli kun softa jakaa ne buyinien mukaan ja siinäkin ryhmitteelee niitä hieman omituisesst, niin sitten laskee ryhmien välisen keskiarvon. Jos turnauksessa tiputaan vaikka ekoissa käsissä KKvsAA niin se vääntää sen hintaisen turnauksen vitulleen jos muuten käsiä ei ole paljon ja sitä kautta keskiarvo menee pilalle kokonaisuudessa.

Mutta kun otin sarjan jossa oli eniten taggeja niin sain yhden kokoisia turnauksia niin paljon että käsi tuli noin 5k ja sitten luvut näytti jo jotenkin uskottavammilta eli ev 4,9 ja bb2,19.

Käsiä löytyy noin 30-40k HEM2 eli ei kaamea paljon. Kun kävin käsiä läpi niin selvästi mulla on ongelmia puskujen kanssa tyyliin liftaajan paikalta tälläinen spotti. Heron stäki 17bb käteen ATs ja hero ei tiedä mitä tekee ja puskee ja kun maksu löytyy niin aina sieltä löytyy biitti.

Sitten löytyy näitä härskejä ajanjaksoja jossa varianssi näyttää karvaista takapuolta.

[img][IMG]https://img851.imageshack.us/img851/4428/turnaus.jpg[/IMG] Uploaded with ImageShack.us[/img]

Tokihan löytyy sessioita jossa hero on runnannut hyvin mutta kun en osaa käyttää softaa niin paljon että voisin tutkia käsiä riippumatta milloin ja minkä kokoisessa turnauksessa vaan niitä voisi tutkia suurena otoksena, niin voisi löytyä järkevämpää dataa?

Koitan kovasti ymmärtää että vedänkö mä huonosti vai olenko mä joutunut johonkin pitkää varianssin pauloihin. Lueskelin Paasosen blogista sitä juttua siitä turnauspelaamisen varianssista niin mun voluumeilla tää on melko arpapeliä eli mä voin voittaa tai sitten hävitä vuodesta toiseen.
    • MikaPaasonen
      MikaPaasonen
      Bronze
      liftaajan paikalta tälläinen spotti.

Mikä on liftaajan paikka? :D
    • MikaPaasonen
      MikaPaasonen
      Bronze

Tokihan löytyy sessioita jossa hero on runnannut hyvin mutta kun en osaa käyttää softaa niin paljon että voisin tutkia käsiä riippumatta milloin ja minkä kokoisessa turnauksessa vaan niitä voisi tutkia suurena otoksena, niin voisi löytyä järkevämpää dataa?

Koitan kovasti ymmärtää että vedänkö mä huonosti vai olenko mä joutunut johonkin pitkää varianssin pauloihin. Lueskelin Paasosen blogista sitä juttua siitä turnauspelaamisen varianssista niin mun voluumeilla tää on melko arpapeliä eli mä voin voittaa tai sitten hävitä vuodesta toiseen.
      Mä uskon että tää ev bb/100 on vuosi tasolla aika luotettava mittari tähän että pelaa hyvin noin yleensä. Varianssi tuo sitten rahamielessä isoja eroja. Jos mietitään että esim vuoden aikana on ne 5-10 ison garan su turneeta joissa oon deep niin miten siellä sit tulee pelattua tai saatua jotain setuppeja mitä ei vaan voi pelaa toisin. Tossa voi mun pelillä olla 20-50% vaikutus siihen mikä on saldo vuoden lopussa.

Yks minkä takia en suosittele vertaamaan kauheesti noita bb/100 arvoja toisiin on pelityyli. Ainakin itellä tulee arvottuu välillä rebuy aikana "ei optimaalisella" pelillä ja koitettua saada stackkii uhraten muutama rebuy. Tää toki vaikuttaa tähän arvoon. Tiedän tiukempia pelaajia joilla tää arvo on esim lähempänä 20 isolla otoksella.

En osaa tuota HEM2 käyttää mutta luulen että siellä on filtterit samalla tavalla eri käsiryhmille ja positioille. Noita kannattaa ainakin tutkii onko niissä jotain outoo. Itellä esim löyty sellanen että vuodan suited one cap käsissä. Tohon oon koittanut kiinnittää tänä vuonna kiinnittää huomiota->vähentää niiden pelaamista.
    • virppa
      virppa
      Bronze
      Itse olen noita tuijotellut lähinnä 180 miehen MTTSNG tuloksia arvioidakseni. Näihin sitä on sinänsä helpompi soveltaa, koska fieldin koko on vakio ja ei tarvitse huolehtia rebuy/addonista tai muista turnausten välisistä eroista.

Pelkän bb/100 ja EVbb/100 lisäksi kannattaa tarkistaa winnings ja $(EV adjusted) joita vertaamalla voi vähän arvioida runiaan turnauksen eri vaiheissa esim. bb/ 100 = 10 ja EVbb =15 mutta $>EV$ kertoisi, että Hero on keskimääräisesti juossut alle odotusarvonsa mutta turnauksen loppuvaiheilla jossa isot rahat tehdään on juostu yli. Tämä siis vanhalla HEM:lla, jossa filtterien kautta saa tutkittua blinditasojen mukaan.

Vai olenko aivan pielessä tämän ajattelun kanssa?
    • MikaPaasonen
      MikaPaasonen
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja virppa

Pelkän bb/100 ja EVbb/100 lisäksi kannattaa tarkistaa winnings ja $(EV adjusted) joita vertaamalla voi vähän arvioida runiaan turnauksen eri vaiheissa esim. bb/ 100 = 10 ja EVbb =15 mutta $>EV$ kertoisi, että Hero on keskimääräisesti juossut alle odotusarvonsa mutta turnauksen loppuvaiheilla jossa isot rahat tehdään on juostu yli. Tämä siis vanhalla HEM:lla, jossa filtterien kautta saa tutkittua blinditasojen mukaan.

Vai olenko aivan pielessä tämän ajattelun kanssa?
      Et. Ite olen ottanut ton huomioon mutta koitan myös tiedostaa sen että turnauksesta riippuen ne blindit voi olla turnauksen loppuvaiheessa erittäinkin isot. Esim on saitteja joissa ft hu pelataan kun molemmilla on about 100k stackit ja sit esim ongame joissa ft hupissa stackit about 10x tuo.

Mutta mainitsemassasi 180man jossa aloitusstackit ja struktuurit samat? menee juuri noin.