Viikon kysymys: Mitä mieltä olet lyhyemmistä opetusvideoista?

• Poll Poll ends on 18.11.2010, at 15:57.
    • Question 8

• 44
        call
        43%
      • 42
        4-bet/push
        41%
      • 7
        fold
        7%
      • 7
        4-bet/fold
        7%
      • 3
        4-bet/call
        3%
      Total: 103 Votes
    • Mikko
      Mikko
      Bronze
      Maanantaina julkistamamme uusi Fixed Limit -videosarja on samalla ensimmäinen maistiainen normaalia lyhyemmästä videoformaatistamme. Noin 10-15 minuuttista pätkis-formaattia tullaan käyttämään erityisesti teoriapainotteisissa videoissa ja käsianalyyseissä.

Muista kielialueistamme olemme jo saaneet runsaasti asiaa koskevaa palautetta, ja nyt on sinun aikasi antaa palautetta lyhyistä opetusvideoista. Ovatko 10-15 minuuttiset videot mielestäsi hyvä lisä opetustarjontaamme, vai katsotko mieluummin tunnin mittaisia opetuspaketteja? Vai onko molempi parempi?

Osallistu äänestykseen ja vaikuta! Muista myös perustella vastauksesi tässä ketjussa.
  • 11 replies
    • ilari27
      ilari27
      Bronze
      Ehdottomasti tykkään. Tärkeintä on ytimekkyys eli parhaat videot on vähän valmisteltuja joisssa turha jaarittelu minimissä.
    • CPallo
      CPallo
      Bronze
      Molempi parempi. Välillä ei vain ole aikaa tai jaksamista alkaa seurata tunnin mittaisia opetusvideoita, jolloin video jäisi joka tapauksessa kesken. Ja mikäli tämä n. 10-15 min video pystyy jatkossakin tarjoamaan kaiken tarpeellisen, niin totta kai niitä tuetaan!

Pidempiäkin videoita tulisi olla tarjolla, sillä niiden avulla voi myös syventää omaa pelikäsitystään.
    • HitThe1Out
      HitThe1Out
      Bronze
      En pidä ajatuksesta että videot olisivat lyhyempiä. Oma mielipide on, että jos tunnin mittaista videota ei jaksa katsoa ajtuksella, ei myöskään jaksa pelata tuntia ajatuksella.

Lisäks jos videon joutuu ajanpuutteen vuoksi jättämään kesken, voi keskeytyskohdan kirjata ylös ja jatkaa myöhemmin esim jossain tunnin mittasessa videossa.

Oma worst case scenario olisi että joku videosarja ilmestyy vartin pätkissä vaikka viikon välein ja näin ollen asiat jäisivät hyvin pinnallisiksi ja videosarjan katsominen osissa olisi turhaa, jolloin pitäis odottaa koko sarjan julkasua ennen ku voi yhtäkään osaa katsoa.
    • HuhtalaJ
      HuhtalaJ
      Bronze
      Itse pidän lyhyistä ja ytimekkäistä videoista silloin, kun ei ole tilausta pidemmälle. Jotkin asiat vain ovat sellaisia, että ne puuroutuvat jankkaamiseksi pitkässä videossa. Toki moniin asioihin sitten taas vaaditaan enempi aikaa kuin se vartti, jolloin voi olla aika ikävää odotella viikko seuraavaa osaa 8 osaisessa sarjassa.

Toisaalta pitkänkin asian pystyy kätevästi pätkimään lyhyillä videoilla. Katsoja voi videon katsomisen jälkeen muutaman päivän harjoitella ja soveltaa oppimaansa ja syventää ja taas harjoitella kun seuraava pätkä ilmestyy. Kun tunnin video ilmestyykin neljänä videona, olisi toisaalta mahdollista lyhentää julkaisuväliä, jos se tuntuu tarpeelliselta.

Sopivasti pätkityt videot ovat toki käteviä silloinkin, kun katsoo videosarjaa kun se on jo kokonaan julkaistu. Silloinkin löytyy itsestään sopivat kohdat harjoitella opeteltavaa konseptia ennen kuin jatkaa pidemmälle.
    • HitThe1Out
      HitThe1Out
      Bronze
      Oikeastaan tuli näin jälkikäteen mieleen, että kysehän on vain ja ainoastaan siitä että millä tavalla kukin tykkää juuri itse opiskella.

Joillekin nuo lyhyemmät videot voivat sopia, toisille eivät niin hyvin.

Esimerkkinä itse opin ylivoimaisesti parhaiten ~mitä tahansa keskustelemalla suullisesti.
    • PerusJamppa
      PerusJamppa
      Bronze
      Toimii, kunhan käsiteltävä asia on sen verran suppea että sen pystyy oikeasti sen ~vartin aikana käymään riittävän kattavasti läpi.
      Esimerkkinä nyt vaikka BogdanPS:n videot. Kaveri ei taida tehdä alle tunnin videoita ollenkaan, mutta siellä tulee aina vastaan moniakin sellaisia juttuja jotka mahtuisi kivasti juurikin johonkin vartin pätkään ja olisi silti todella hyödyllinen. Sen oikean löytyminenkin helpottuisi kun videon voisi hakea tarkalla sanahaulla.
    • JimmyTT
      JimmyTT
      Bronze
      Miksi se videon pituus on itseisarvo?

Eikö videon pituuden pitäisi rajautua pikemminkin käsiteltävän asian mukaan.

Jos asian saa käsiteltyä tiiviisti ja ytimekkäästi ilman turhaa jaarittelua vartissa, niin ei siitä tarvita tunnin videota.

Jos taas kyseessä on vaikka sessioanalyysi, niin vartissa ei kovin montaa kättä käydä läpi.

Sen verran kuitenkin, että jos ko. videossa käsitellään useampaa aihetta tai laajempaa kokonaisuutta, niin mielestäni sen voisi pilkkoa 10-15 min paloihin, mikäli vain mahdollista.

Tunnin videoon tulee herkästi 5-8 olennaista pointtia, joiden kaikkien sisäistäminen kerralla on haasteellista. Toki tapansa kullakin, mutta yleensä oppikirjatkin (siis muutkin, kuin pokeri) on pilkottu lukuihin ja ainakin itse opin parhaiten tankkaamalla 30-50 sivun pätkää useamman kerran sen sijaan, että lukisin 400 sivuisen eepoksen kannesta kanteen ja sitten alusta taas.

Vastaavasti videoissa mieluummin katsoisi vartin videon parikin kertaa ja siirtyisi sitten seuraavaan, sen sijaan että yrittäisi hanskata yli tunnin klipin kaikki pointit yhdellä katsomalla. Toki sitä voi itsekin alkaa sitten pilkkomaan, mutta videon tekijällä lienee se paras näkemys tähänkin, kun tietää sisällön?
    • understumf
      understumf
      Gold
      Oon itse kiroillut, koska mun mielestä suomenkieliset videot on olleet jo liian lyhyitä. Mun mielestä optimi pituus on 45min.
    • IPoker4k1I
      IPoker4k1I
      Silver
      Alkuperäinen kirjoittaja understumf
      Oon itse kiroillut, koska mun mielestä suomenkieliset videot on olleet jo liian lyhyitä. Mun mielestä optimi pituus on 45min.
    • Jim9137
      Jim9137
      Bronze
      Musta se on hyvä pituus joka opettaa. T: 3 kättä/hr. :f_cool:
    • Anssi
      Anssi
      Black
      Otan mielummin saman videon neljana eri palana. Pystyy paremmin pitamaan taukoja ilman ja siirtymaan suoraan itsea kiinnostaviin aiheisiin. Se on myos tekijalle helpompaa.