Kuinka käsittelette downswingit?

• falloutti
      falloutti
      Bronze
      Moro, alotin tässä taas pokerin... 3 viikkoa meni hyvää, hyvää - beattasin tuon NL2 tason nopeasti, jatkuvaa tuntipalkkaa pysty nostaa pelaamisesta. Nyt sitte NL5 alotin, alkuun meni hyvin - ja yhtäkkiä joka ikinen käsi mitä pelaan; saan aivan 100-0 turpasaunan, en uskalla edes pelata enää kun tiedän että joka käsi jonka pelaan, tulee häviämään - pidänki nyt viikon paussin ja katon sitten asiaa uudestaan... Tänään oli tosiaan viimenen pisara, korotin AA preflopista UTG - middlepositiosta sälli maksoi, flopissa tuli 4-J-8 -> turnista 2, Riveristä 9. Löin 3 streettiä valueta kun tolla jätkällä oli lähemmäs 80% VPIP ja callas melkeenpä ilmalla kaiken, ja sitten se näyttää 4-9 two pair ja häviän.. Tämän jälkeen hävisin vielä viitisen kättä, floppasin setin kutosia, jätkä otti turnilta kymppisetin, muutama river suckout vihuilta joissa olin commitannu käytännössä koko stackini.. :D

Löin tosiaan pokerisoftat ihan suosiolla kiinni enkä käynnistäkkään niitä viikkoon, kattoo sitten rauhallisella mielellä ku ei oo enää tunteet pelissä uudestaan asiaa, ja saanu jonkun sortin taistelumoraalin ylle taas.. Tosiaan, 60-70% niistä NL2 vaivalla tahkotuista rahoista on mennyt tässä downswingissä aivan suoraan.. Oon Hold 'em manager 2 reviewannu niitä käsiä, olin yli 3/4 niissä käsissä iso favor voittamaan all in tilanteissa ja valueta lyödessä - mystisesti vaan tullut turpaan joka ainoa niistä.
  • 8 replies
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      Varianssia se vain on. Samojen aiheiden kanssa painineena pitkään, ja edelleenkin jossain määrin. Ensimmäinen askel on luonnollisesti varianssin ymmärtäminen. Mitä se on, miksi sitä on ja voiko sille tehdä mitään. Yleisesti ottaen varianssin "sietäminen" helpottuu kun sisäistää sen että siihen ei voi suoraan vaikuttaa. Kun rahat menevät all-in tilanteessa sisään, et voi enää mitenkään vaikuttaa lopputulokseen. Joten siitä murehtiminen on hukkaan heitettyä energiaa.

Yleensä tähän liittyy myös tilttaaminen. Eli kun varianssi runtelee kovemmin mitä oma pääkoppa jaksaa ymmärtää/kestää, tulee jonkinasteinen tiltti. Ja tämä taas vaikuttaa suoraan pelaamisen odotusarvoon. Ja nopeasti onkin kasassa oravanpyörä missä hero pelaa huonosti -> häviää rahaa -> suuttuu enemmän -> pelaa vielä huonommin -> häviää enemmän rahaa jne.

Aihe on aika laaja ja kuitenkin jokainen ihminen on yksilö jolloin ne tiltin/ketutuksen syntymekanismit, käsitteleminen ja kehittyminen ovat erilaisia. Usein myös unohtuu että on hero itsekin vetänyt ohi, ja kaikkia all-in tilanteita ei vaan voi aina voittaa.
    • falloutti
      falloutti
      Bronze
      Tottahan tuo, pelasin kyllä yli vuoden joskus aikanaan, iha voitokasta - sitten vaan jäi jotenki pokeri, nyt innostuin taas uudestaan. Moraali tuhoutu vaan aivan täysin ku tulee useempi päivä käytännössä joka ikinen käsi turpaan, missä on iso favor voittamaan (tähän ei kyllä voi vaikuttaa, niinkun sanoit).. Tilt kontrollina nyt suljenki nuo softat hetkeksi - toleranssi turpaanotolle mulla kolmesta viiteen buy iniä, sittenku se ylittyy, tiiän et alkaa pelaamaan aivan totaalista kuraa ja pitää ottaa jäähy touhusta.. Tuo HEM2 on hyvä työkalu ku pystyy seuraavana päivänä kattelemaa kaikki kriittiset potit edelliseltä päivältä.. En oo huomannu että noissa tiltin makua olis, että erityisen huonosti oisin pelannu tai vastaavaa - enemmänkin tuon alkuperäsen postin tapasta meininkiä.. :D

Ehkä pitäs kouluttaa ittensä olemaa välittämästä lopputuloksista ja yrittää kouluttautua keskittymään pelkästään päätöksentekoon - oon kuitenki tässä plussalla ihan reippaasti edelleenkin vaikka mulla on pyyhitty lattioita tässä viimeset muutama päivä.. Ehkäpä pari päivää breikkiä - pelaa jotai aivotonta mättöpeliä, sitten palaan vaikka NL2 pöydistä hakemaa vähä lisää vauhtia ennenku siirryn takas NL5.. Ja tosiaa koittas pitää huolen että ei ota mukaan näitä tän hetkisiä kiehumisia ja angsteja sittenku seuraavan kerran istahtaa pöytään.
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      Varianssista ja swingailusta tuli pari videota mieleen. Vaikka toinen on omppuun niin se sisältää hyödyllistä tietoa pelimuodosta riippumatta.

Omaha ja varianssi
      Voittamisen avaimet - osa 4
    • baboKeisari
      baboKeisari
      Bronze
      Auh. :( Tuollaisen runin aikana on tosi vaikea pitää pää kasassa ku hyvästä pelistä ei palkita ja kaiken lisäksi vielä tuntuu että vihut saa potteja koko ajan huonolla pelillä.

Itselläni oli kuun viimeistä päivää lukuunottamatta koko marraskuu aika samaa, vedin tasaisesti -10bb/100.
      23k kättä sai pelata ennenkuin varianssi tasoittui. Ja sitähän se vaan on, varianssia.
      Omalla kohdalla tuo swingi oli itseasiassa ihan hyvä juttu ku opiskelu oli jäänyt pelaamiseen nähden vähälle niin aloin ihan tosissani sit opiskelemaan, käymään läpi omia hanskoja ja spammaamaan käsianalyysiosiota niillä käsillä jotka arvelutti.
      Nyt oon ihan varmasti parempi pelaaja mitä olin kuukausi takaperin.

Suosittelen samaa sinullekkin. Jos pelaaminen ei tunnu mielekkäältä (kuten ei varmasti tunnukkaan tällä hetkellä) niin on hyvä käyttää aikaa opiskeluun ja katsella pelattuja käsiä et josko oisit saanu säästettyä paremmalla pelillä vaikka sen yhden binin jossain sessiossa.

Voimia sulle. Kyllä se siitä kääntyy! :f_grin:
    • falloutti
      falloutti
      Bronze
      http://www.youtube.com/watch?v=WKYD-cDd_Gs
      Tuommoisen asenteen vois hommata.
    • baboKeisari
      baboKeisari
      Bronze
      :f_biggrin:
    • IPoker4k1I
      IPoker4k1I