Minkälainen on tiltti?

• Berzerekki
      Berzerekki
      Bronze
      Aloin pohdiskelemaan tuota asiaa, kun taannoin otin turpaani käteisessä yli 4-5biniä. Totesin bad beatin jälkeen: "no tälläistä sattuu. Pelasinhan sentään oikein..". Jatkoin pelaamista kunnes montuttaminen vaan jatkuu ja jatkuu. Ajattelin, että tiltistä ei ole merkkiäkään. Jälkeenpäin ajateltuna ja hemistä katseltuani, olin ihan lukossa.. En tajunnut pelitilanteessa, kuinka huonosti pelasin.

Kertokaahan toki, miten itse koette bad beatit? Minkälainen fiilis on olla "tiltissä". Huomaatteko sen? Jatkatteko silti pelaamista? Tuntemuksia/kokemuksia? Mitä tuolloin kannattaisi tehdä? Ainakin lopettaa pelaaminen vähäksi aikaa, mutta onko järkevää esimerkiksi session jälkeen selailla foorumia, käydä videoita läpi, käydä oma sessio uudestaan läpi?
  • 15 replies
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      Jos tiltin huomaa ja silti jatkaa pelaamista, ongelma on aika iso.

Jos tiltin huomaa ja lopettaa pelaamisen, ongelmaa on helpompi lähteä korjaamaan.

Pahin vaihtoehto on se että tilttiä ei huomaa. Osa ei huomaa sitä jälkeenpäinkään, osa taas huomaa session jälkeen että tulipas pelattua huonosti.

Tilttejä on erilaisia, niin syntymekanismin kuin muodonkin kohdalla. Yleensä "tiltti" nimitystä käytetään kun tunteet vaikuttavat päätöksentekoon enemmän kuin logiikka.

Näissä videoissa puhutaan tiltaamisesta, kannattaa katsoa jos ei aiemmin ole tullut nähtyä.
    • Rottmann
      Rottmann
      Bronze
      Laitoin itse omaan blogiini pari päivää sitten postauksen siitä, kun hävisin 15 STG turnausta putkeen, ja päätin analysoida tarkemmin, että olenko ollut tiltissä vai en.

Minulla oli samanlainen fiilis pelatessa, että ei tässä tiltissä olla, mutta kuppaaminen vain jatkui. Itse en löytänyt pelistäni suurempia virheitä normaaliin nähden. Joitain sellaisia bluff-catcheri ajatuksella maksettuja 2-3 piipullisia, mitä varmaan ei normaalisti olisi maksanut. Lisäksi jätin pari marginaalista puskua tekemättä spoteissa, joissa olisin muuten varmasti puskenut. Analyysi on vielä kesken, mutta ajattelin laittaa jonkinlaisen tappiorajan sessiohin, kunnes tiedän ettei pelini muutu pulkkamäen jatkuessa.

Oma tämän hetken arvio omasta tilttitaipumuksesta on, että tällaisessa itselleen tunnistamattomassa tiltissä peli muuttuu hieman varovaisemmaksi niissä päätöksissä kuin pitäisi osoittaa aggressiivisuutta. Ja löysemmäksi niissä tilanteissa, joissa kippi olisi oikeutettu, mutta ajattelee, että "ei toikin voi taas vetää ohi".

Kai se alitajunta alkaa pistämään safe-modea päälle, vaikka tiedostava pelaaja ei sitä tajuakaan.
    • kauris84
      kauris84
      Bronze
      Olen aina jotenkin pitänyt tilttiä semmosena että suutuksissaan pelaat koko rollin.Kun taas jos onnistut keskeyttämään tämän ketjureaktiuon,olet silloin väistänyt sen tiltin,mutta nämä taitaa olla pitkälti sama asia.

Omassa pelissä huomaan liiallista varovaisuutta myöskin silloin kun alkaa monttua kertymään.Joskus tulee jopa kotiutettua osa rollista ettei vaan mene tilttiin ja survo kaikkea menemään.En tiedä onko se sitten hyvä vai huono mielialan kannalta.
    • Kuutossilli
      Kuutossilli
      Bronze
      Mitä tilt on oikeastaan on?

Mulla oli aikoinaan liiankin kova ns tilt herkkyys... joka tarkoitti sitä että kun vaan ei pelit kulkenut niin avausranget / panokset vaan nousi ja tulos oli kuten arvata saattaa niin heikko. Mutta tilttauksesta niin sen hallinta on oikeastaan helppoa.. kun ei kulje ja ohi tullaan niin on sellainen nappi keksitty kuin close.. softa kiinni ja muuta kehiin. Sen jälkeen on aikaa miettiä että miten pelasin. Tätä kannattaa tehdä jos ei osaa muuten hallita omaa tilttausta.

Sitten taas käänteisesti: tilttausta voi tehdä myös toisin päin. Pelaat montaa pöytää ja koko ajan napsuu kaikki niin alkaa tuntumaan että mä voitan kaikki ja kellään oo mitään mahdollisuuksia. Tämä myös olisi hyvä huomata ja saada peli siihen miten pelaa parhaalla osaamisella tasolla, ennenkuin käy huonosti.
    • Rumpalipoika
      Rumpalipoika
      Bronze
      Jos haluaa asiaan lisää perehtyä niin suosittelen tuota The Mental Game Of Poker 1 kirjaa. Itse juuri olen sitä lukemassa ja on kyllä aika avartava.
    • xxInspectorxx
      xxInspectorxx
      Bronze
      Sittareissa en oo itelläni oikeen ikinä huomannu tilttiä en vaan ymmärrä miks..kai se on kun näkee vaan chippien siirtyvän jollekkin toiselle ja turneen loppuvan niin mikäs tässä vaikka tiedän että chipeilläkin on rahallinen arvonsa ei se kuitenkaan jostain syystä haittaa yhtään..mutta sitten kun käkkyä pelaa niin siinä se mun raha nyt siirtyi tolle saatanan runkkarille jollain maagisella 54o vs AA kädellä ei perkele...sitten alka se sen pelaajan metsästäminen ja uhkailu isoilla betseillä ja hyperaggrolla pelillä. Tiedostan ite et oon tilteissä mut en voi antaa olla..tän takia pysyn yleensä niin kaukana staattisista pöydistä kun mahollista Fastofold pokerissa paskasti menny käsi menee ja sitten aukee uus pöytä ja uudet vihut..vitutus häipyy heti. Noissa staattisissa pöydissä vielä pahinta oli se jos joku paisti napsuttaa multa pari biniä pois ja sitten menee ja hävii ne kaikki jollekkin solidille pelaajalle niin melkeen tekee mieli laitta chattiin et vitun pelle hävisit mun rahat tolle toiselle :D

Lisäks se että samoilla rolleilla yleensä käkkyä pelaaan isommilla panoksilla. Tai itelläni on sittareissa aika BR nitti tyyli niin pelaan sellasella 100-50 BI nostoilla pelistä riippuen ja 80-30BI lasketaan alas taas pelistä riippuen. Käkkyä taas tulee veivailtua sellasilla 30BI nostoilla 20BI laskuilla mikroissa siis. Kun sitten mennään. Joka johtaa siihen että käkyssä 100bb tappiot purasee rollia enemmän ja sen takas saaminen saattaa kestää huomattavasti hitaammin kun esim yhen BI tappio sittareissa..Kun olen tämän tiedostanu niin on hiljalleen jääny käkyt vähemmälle. Ja oon alkanu panostaa sittareihin. Jostain syystä en myöskään "osaa" BR nittailla millään 100BI tyylillä kun mikrot on tullu muutamaan kertaan pelattua NL25 tasolle ja kerran NL50 tasolle. Silti ei vaan pysty pelaa "liian" tiukalla BRM niitä. Veikkaan myös että sittareissa itellä toi nittailu johtuu siitä että en vielä oikeen luota itteeni niiden kanssa kun on niistä huomattavasti vähemmän kokemusta vs. käkky jota oon pelannu pian kolme vuotta joten en mee liian autopilottimoodille niissä.

tl;dr
      Käkyissä peli muuttuu hyperaggrokLAG tyyliseks ja henkilökohtaseks staattisissa pöydissä..johtaa spewwailuun ja lisätappioihin. ->fastfold ei niin tilttaavaa mutta menetykset aina vituttaa ja nostaa pulssia -> SNG /MTT iiiihana melimoodi ei tunnu missään (mikropelejä kun on enkä oo kosahtanu vielä mihinkään 100bi downswingiin :D )

P.S. Tendlerin kirjaa oon jo herutellu vaikka kuinka mutta en oo saanu aikaseks tilata..oon miettiny kans tota ilmasta audiobook läppää vois kuunnella duunimatkoilla ja aamu ja iltapäiväruuhkissa sen kuukauden ajan..vaikka nyt tuntuu että saan pelattua tiltfree peliä niin kyllä se varmaan sieltä joskus tulee kunhan oikeen kunnon kurmootus doomswitch menee pohjaan.. :D
    • kauris84
      kauris84
      Bronze
      Mä haluan tuon Tendlerin kirjan myös...suomeksi :s_evil: :f_cry:
    • Rumpalipoika
      Rumpalipoika
      Bronze
      Ikävä kyllä sitä ei ole suomeksi :/
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      Voittamisen Avaimet - videosarja on tehty pitkälti Tendlerin hengessä, siitä voipi aloittaa. :)
    • Tappis
      Tappis
      Bronze
      Itselläni tilttejä on mun mielestä erilaisia, hävittyään vaikka yhden SnG session (15 ikkunaa) joista 1 rahastus, tulee sellainen fiilis, että just. Ajattelen vaan että, kyllä se jossain vaiheessa tasottuu, ja aukasen lisää ikkunoita. Jos älytön badbeat jatkuu, ja olen pelannut pitkään, niin jossain vaiheessa mulla on jo tullut todella ahdistava olo että ei yksinkertaisesti pysty pelaamaan, ja mietin päässäni että mitä järkeä tässä on?

Ubertilteissä en yksinkertaisesti pysty edes pelaamaan, koska se tuntuu niin pahalta. Mä en oo oikeen osannu hoitaa koskaan tilttiongelmaa, mä oon aina vaan menny sieltä mistä aita on matalin, mm juomalla yhden kaljan. Pienissä tilteissä itse alan joko ryöstelemään agressiivisemmin, tai sitten passivoidun täysin kiveksi. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta se vaihtelee todella paljon. Välillä vain menen uberaggro moodin, ja välillä taas olen täysin kivi ja foldailen ja missailen todella paljon hyviä spotteja.
    • PerusJamppa
      PerusJamppa
      Bronze
      Ite en ikinä mitään rollintuhoamis-apinatilttejä ota. Välillä (aika usein) lämpenen kyllä todella herkästi, mutta 15-60 minuutin tauon jälkeen ei enää edes muista mitä kävi..
      Omaan peliin sillä ei yleensä ole juurikaan vaikutusta koska napsautan vain softan kiinni heti kun alkaa vähänkin pahemmin pannussa keittämään. Käteispeleissähän tämä on todella helppoa. Vaikea kuvitella mitä kävisi jos painaisin "työkseni" turnauksia ja lämpöjen noustessa olisi vielä 10+ pöytää auki.. :D
    • xxInspectorxx
      xxInspectorxx
      Bronze
      Täällä on jotkut sittaristit puhunu jossain blogeissaan siitä että kun menee hermot niin sitten tulee kilahdettua kaikissa pöydissä. Itse en oo kohdannu tämmöstä. Kerran kun meni muistaaksni joku parikytpeliä alamäkeen niin et ehkä joka 7 vaoitti niin alko tulla sellanen fiilis että lol oonkohan jo kohta katki niin että pitäs hypätä pienempään. Mutta päätin painaa vaan omat päivän volatavotteet sisään ja kattoa sitten. missä se rolli oikeen menee. Uusissa reggauksissa onneks ipokerilla on ne BR summat tosi epäselvästi ja pienellä että noiden superturbojen kiireessä ei edes ehdi niitä vilkasta ja lobbyä on turha availla kun kuitenkin heti 1-2 pöytää pompsahtaa siihen eteen :D

Just tän takia oon siirtyny poispäin noista käkyistä kun ei vaan jotenkin tiltauta oikeen mitenkään noi..no katotaan sitten kun tullaan joku 50BI alas -100BI EVssä niin sitten voi ehkä jotain tulla..nyt ainakin menee hyvin ja aina on mennykkin ja oon tyytis valintaani vähentää käkkyjä. Joskus oli jopa sellanen vitutus session jälkeen ettei meinannu tulla uni..kun oli menny joku 50€ prrimoilla vastaan täyttäkuraa katki flipeissä niin aina rupes miettii et voi perkele mitä tollakin rahalla olis saanu :D
    • Aarnimetsa
      Aarnimetsa
      Bronze
      Mun mielestä todella moni ohittaa tilttiasiat vaan olankohautuksella, jos ei ole mitään spektaakkelimaista tilttiongelmaa jossa joka kerta tiltin iskiessä tyhjennetään jokainen pelitili, otetaan kaikki pikavipit mitä saadaan, pelataan nekin rahat, myydään auto mustalaisille alihintaan ja pelataan nekin rahat.

Useimmiten se tiltti on hienovaraisempaa ja voisin sanoa että tilttiä on joka kerran pelissä kun pelaa omaa maksimitasoaan huonommin. Sittaripuolella osa menee kilpikonnapuolustukseen ja ei pelaa sitten mitään käsiä ja osa taas ottaa vaikka kuinka optimistisia koppeja kymmenen putkeen. Kummassakin tapauksessa pitkässä juoksussa voittava pelaaja voi olla päivän-viikon melko varmasti tappiollinen jannu. Pahintahan tuossa on se, että suurin osa pelureista ei edes tajua hienovaraisempia tilttejä, varsinkin kun kaikki henkisen puolen materiaali ohitellaan kohdassa ekassa kappaleessa mainitulla tavalla.
    • Fantasy99
      Fantasy99
      Bronze
      Mulla on rajat paljonko häviän bineissä sessiossa.
      Toinen vaihto on käyttää softaa tilt breaker peli loppuu itse säädettyjen rajojen sisällä näin ei tule hävittyä koko rollia sessiossa ja voi keskittyä täysillä peliin.
    • Wlore
      Wlore
      Bronze
      Vähän just niinkuin Aarnimetsä sen sanoi. Moni ei edes tiedä tilttaavansa, kun ei heittele näppiksiä ja hiiriä pitkin seiniä.

Luin reilu vuosi sitten poker mindsetin ja siinä kuvattiin tilttiä vapaasti kääntäen juurikin tuon tyyliseksi kuin mitä Aarnimetsä sanoi. Tiltti on sitä kun pelaa huonommin kuin on kykenevä. Ja joutua tilttiin tarkoittaa sitä, että pelisi huononee syystä tai toisesta.

Se oli hyvinkin valaisevaa, kun kirjassa oli vielä kuvattu erilaisia tyypillisiä tilttejä, joihin kuuluu turhautuminen, kärsimättömyys, itseluottamuksen ylilyönti, passivoituminen, pelin löysentäminen, tylsistyminen, häiriötekijät, ylenkatsonta, kivettyminen, "pitää päästä tasoihin" jne.

Itse löysin tuostakin joukosta monta tiltin alalajia, joihin aikaisemmin syyllistyin lähes jokaisessa sessiossa. Nykyäänkin uskon välillä syyllistyväni mm tuohon passivoitumiseen/kivettymiseen, kun runi menee vähän huonoksi.

Pelkästään se, että määrittelin tiltin itselleni uudestaan paransi mahdollisuuksiani taistella sitä vastaan ja nyt vuosi kirjojen lukemisen jälkeen uskallan sanoa, että kaikki isoimmat ja pahimmat tiltit ovat tyystin poissa.

Kun keväällä aloitin taas pelaamisen muutaman kuukauden tauon jälkeen, en ole kokenut yhtäkään niin isoa tilttiä, että sessio on pitänyt keskeyttää tai että olisin hävinnyt sen takia suuria määriä rollia.

Lieviä notkahduksia hyvään peliin olen kuitenkin huomannut kesken pelin ja omasta mielestäni saanut ne hyvin kuriin tiukan keskittymisen avulla.

Esimerkkinä, kun pelasin useampaa sittaria ja tipuin muutamista lähes samaan aikaan kun kortit eivät pitäneet, huomasin, muutamassa tilanteessa, että selkeästi passivoiduin enkä esim puskenut, kun normaalisti näin tekisin.

Seurasin hetken peliäni vain keskittyen siihen, että mietin jokaisessa päätöksessä ajan loppupuolelle ennen kuin tein moovini. Mietin jokaisessa päätöksessä sitä, että onko tämä se mitä normaalisti teen. Näin kuin tein hetken, olin taas luottavainen siihen, että pelini on kohdillaan ja siirryin takaisin ja lähemmäs automoodia :)