Dollarin kurssi

• baboKeisari
      baboKeisari
      Bronze
      Tilanne jenkeissä on mikä on tällä hetkellä. Jos sitä velkakattoa ei nosteta ja USA joutuu maksukyvyttömäksi niin miten se vaikuttaa dollarin kurssiin?
      Romahtaako dollarin arvo ihan tosissaan vai onko kyseessä suht pieni muutos?
      Herolla on 80% rolleista dollareina niin mietin että pitäiskö tässä kikkailla dollarit euroiksi vielä kun ehtii ja siirrellä takaisin vaikka myöhemmin?

Puheenvuoro viisaammille. :f_grin:
  • 3 replies
    • PerusJamppa
      PerusJamppa
      Bronze
      Tuskin paljon viisaampi olen, mutta voihan sitä spekuloida.. :D

Itse uskon että kongressi kyllä nostaa sitä velkakattoa. Nostamatta jättämisellä olisi kuitenkin niin kovat seuraukset että ei siellä ole kenelläkään varaa sille tielle lähteä. Luulen että tämä on vain tällaista turhanpäiväistä teatteria lähinnä republikaanien osalta. Kyllä ne tietää että demokraatit tietää ettei sitä velkakattoa voi kuin nostaa.

Tässä ollaan vähän niin kuin riverillä ja demokraatit on sököttäneet alle.
      Republikaanit tietää että demokraattien käsi on sen verran vahva että ne tulevat kerran kerrasta koppaamaan lyönnin ja kun omassa kädessä on bustattu veto, eikä voida muuta edes esittää, ei lyömisessä ole mitään järkeä..
      Mutta tv-pöydässä kun ollaan niin aina pitää Hollywoodin hengessä vähän kaveria jututtaa.

Tietenkään se velkakaton nostaminen ei poista sitä tosiasiaa että jenkkien talous on aika pahasti kuralla. Kun tämä on nyt toinen tällainen tapahtuma suhteellisen lyhyen ajan sisällä, niin voi hyvinkin olla mahdollista että kun tämä kriisi selviää, maailmalla aletaan sijoittajien toimesta tekemään jotain sellaisia järjestelyitä jotka saattavat ajaa dollarin kurssin alamäkeen.

Mutta tällä hetkellä en ainakaan itse usko että kannattaa dollareita kotiuttaa, varsinkin kun kurssi on nyt vähän huonoon suuntaan mennyt. Kun velkakattoa nostetaan, sillä on varmasti ainakin hetkellisesti kurssia vahvistava vaikutus. Sen pitkäaikaisuudesta en sitten tiedä.

Toisaalta USA:n politiikkaahan ohjailee ihan muut ihmiset kuin itse poliitkot. Siellähän kaikki eturyhmät, vaalikampanjoiden rahoittajat ja niiden lobbarit on niitä jotka ajaa omia etujaan maksettujen edustajien avulla, joten ikinä ei tiedä että mitä niiden päässä liikkuu.. :D
    • MikkoMi
      MikkoMi
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja PerusJamppa
      Toisaalta USA:n politiikkaahan ohjailee ihan muut ihmiset kuin itse poliitkot. Siellähän kaikki eturyhmät, vaalikampanjoiden rahoittajat ja niiden lobbarit on niitä jotka ajaa omia etujaan maksettujen edustajien avulla, joten ikinä ei tiedä että mitä niiden päässä liikkuu.. :D
      Tekisi mieli kysyä miten tämä eroaa mistää muusta maasta, mutta lienee erillisen keskustelun paikka.
    • Hnngh
      Hnngh
      Silver
      Alkuperäinen kirjoittaja MikkoMi
      Alkuperäinen kirjoittaja PerusJamppa
      Tekisi mieli kysyä miten tämä eroaa mistää muusta maasta, mutta lienee erillisen keskustelun paikka.
      Pahoittelut off topicin jatkamisesta. :)

On tuossa varmaan ainakin aste-eroja, ja Yhdysvalloissa ongelma on ainakin suurempi kuin monessa muussa maassa. Esim. Suomessa on kuitenkin yhä mahdollista tulla parlamenttitason vaaleissa valituksi ilman valtaisaa vaalibudjettia. Osittain tuo on reilumman vaalijärjestelmän ansiota, osittain vain kulttuurin ansiota.