SSS koetukselle

• PokerSharp
      PokerSharp
      Global
      Pokeriurani aloitin viime syksynä betssonin leikkirahapöydissä fixed-limitiä höyläten. Tarkoitus oli opetella pokerin perusteet. Sitten löysin poker strategyn ja visan läpäistyäni sain $50 titan pokerille. Aluksi pidin tiukkaa kirjaa pelisessioistani mutta sitten se jäi. Höyläsin pääasiassa pientiä FL-pöytiä ja sittareita. Rolli kävi parhaillaan $150 ja sitten downswing: pohjakosketus jäljellä $7. Nyt SNG on jäänyt vähemmälle ja olen FL 0,25/0,5 tasolla nostanut sen rollin $100:n hujakoille (osa voitosta on kertyneitä bonuksia).

Aluksi FL tuntui hauskalle ja siinä ole paljon opettelua mutta nyt se on alkanut tökkimään, pientä voittoa on tullut mutta pelaan aika vähän, noin 2h viikossa, joten ylemmille tasoille ei ole vielä asiaa pitkään aikaan. Otan pienen aikalisän FL:n osalta ja sitten joskus kun innostus palaa yritän selvittää ne alemmat tasot.

Srz:n järjestettyä Mansionilla/Ongamella forumilaisten turnauksia innostuin rekisteröimään sinne tilin ja heitin 50€ alkupääomaa. Paljon en siellä pelaillut mutta sen mitä olen pelannut niin rolli on heilunut jossain $70 (eli 50€) hujakoilla. Mansionillakin olen lähinnä FL:ää pelaillut.

Olen alkanut kiinnostua BSS ja NL peleistä. Siksi päätin aloittaa projektin jossa opettelen pelaamaan NL:ää ensin SSS:llä. Koska ylpeys ei anna periksi laittaa vaadittavaa kassaa yritän grindata hiukan enemmän pääomaa.

BSS:n aloittamiseksi suositellaan että on kasvattanut $50 -> $100 ja takana on vähintään 10000 kättä. Hätäisellä arviolla minulle 10000 kättä tarkoittaisi 20 viikon pelaamista, kalenteriajassa siis lokaakuun alkua. Asetan itselleni seuraavat ehdot
      - kassa vähintään: $200
      - käsiä vähintään: 5000
      tavoitteena olisi elokuussa aloittaa BSS.

Enne projektin alkua kassa oli noin $90 tämä pitäisi nostaa yli $200 ja mielellään alle 5000 pelatulla kädellä NL10 pöydissä. En tiedä onko tavoite realistinen. Isoa Downswing:iä tämä ei kestä. Mutta nuo ovat tavotteita, BSS:n aloittaminen on päämäärä, johon pyritään. Käsien määrä ja aloitusaika voivat joustaa.

Koetan raportoida menestyksestäni noin 2 viikon tai 500-1000 käden välein. Katsotaan mihin tämä johtaa.
  • 36 replies
    • PokerSharp
      PokerSharp
      Global
      Tilanne 20.5:

Käsiä: 586
      Voitto: $11,84

Pelasin yhden session Titanilla, se oli hiukan negatiivinen -0,96 näin pieni heilahdus vie tavoitetta taaksepäin. Olen 1,05 dollaria jäljessä (586 kädellä pitäisi olla voittoa 12,89). Tällä menolla tarvitsen 5444 kättä. Olen todella ihmeissäni että olen näin lähellä tavoitetta. Ennustan että jatkossa ei näin lähellä olla, se että olenko ylä- vai alapuolella jää nähtäväksi.

Jossain väitin että SSS on tylsää mutta puhuin tietämättömyyttäni. Onhan se vähän kyttäilyn tuntua ja varsinkin kun useampi limppaa mukaan tekisi mieli kokeilla onneaan huonommillakin käsillä (A2s+ JTs, T9s ja pikkuparit). Tätä en kuitenkaan ole vielä tehnyt.

Mitään erikoista en osaa ensimmäisten sessioiden kohdalla sanoa. Mansionin clientissä on ärsyttävä että se laittaa automaattisesti auto post blinds ja postaa ensimmäisen blindin ennen kun big blind tulee kohdalle, siis jos ei ehdi/muista laittaa wait for big blind täppää päälle. No tästä syystä sain UTG+1: stä free playn J9o floppiin tuli JJ5 hetken arvottua vihu laittaa all-in minun korotukseen. Maksan ja vien potin kun molemmilla on setti mutta vihulla kutonen kikkerinä. Aika arpomista tuo oli.
    • zamwise
      zamwise
      Silver
      Alkuperäinen kirjoittaja PokerSharp
      Mansionin clientissä on ärsyttävä että se laittaa automaattisesti auto post blinds ja postaa ensimmäisen blindin ennen kun big blind tulee kohdalle, siis jos ei ehdi/muista laittaa wait for big blind täppää päälle.
      Options -> Preferences -> Gameplay

(x) Wait for Big Blind

( ) Auto Post Blinds

Olisiko tuosta apua? :)
    • PokkAA
      PokkAA
      Bronze
      Jossain väitin että SSS on tylsää mutta puhuin tietämättömyyttäni. Onhan se vähän kyttäilyn tuntua ja varsinkin kun useampi limppaa mukaan tekisi mieli kokeilla onneaan huonommillakin käsillä (A2s+ JTs, T9s ja pikkuparit). Tätä en kuitenkaan ole vielä tehnyt.
      SSS on eritoten aloittelijoille kehitetty strategia, jonka tavoitteita on "tutustuttaa" pokeriuran alkutaipaleella olevat pelaajat lajiin ilman että riski koko pelikassan menettämisestä on järin suuri (kunhan muistaa seurata ohjeita eritoten pelikassanhallinnan suhteen): Itse sain aikanaan SSS:n avulla ahaa-elämyksiä aloituskäsien valintaan (eiköhän meille kaikille alussa jokainen ässäkäsi ollut nutsit ;) ?), eri positioihin, c-bettiin jne.

Kun SSS on hallussa, niin jokainen voi alkaa siitä laajentamaan käsivalikoimaa - esimerkiksi aluksi tutustumalla PokerStrategyn BSS-artikkeleihin.
    • PokerSharp
      PokerSharp
      Global
      Alkuperäinen kirjoittaja zamwise
      Options -> Preferences -> Gameplay

(x) Wait for Big Blind

( ) Auto Post Blinds

Olisiko tuosta apua? :)
      Just det. Kyllä tuosta on apua. Mansionin softahan on ihan ok.

Olen yllättynyt miten helposti voin pelata jopa neljää pöytää. Tuo 500 kättä per viikko on pahasti alakanttiin arvioitu. NL tuntuisi olevan nopeatempoisempaa kun FL vai olisiko Mansionin pelit nopeampia kun Titanin.

Grindasin tänään melkein 300 kättä melko tarkalleen 0,022 dollaria per käsi, eli tänään pysyin asettamassani tahdissa.
    • Schlieben
      Schlieben
      Bronze
      Jos ollaan tarkkoja niin muistaakseni voipi laittaa asetukset:

(x) Wait for Big Blind
      (x) Auto Post Blinds

Tuo muistaakseni postaa sen ekan blindinkin automaattisesti, kun BB on kohdalla. Itse en tosin tuota käytä, koska muuten en muista mitä pöytiä pelaan :( Menestystä vaan valitsemallasi tielle. Itsekin kävin saman rutiinin 90$ -> 200$ ja siitä BSS pelaamaan. Mansionilla SSS pelaaminen AKT:n mukaisesti pitäisi onnistua hyvin. Kunhan muistat olla kärsivällinen! :)
    • PokerSharp
      PokerSharp
      Global
      Eilen pelasin ehkä liiankin pitkän session 421 kättä yli 2,5 tuntia. Tulos oli $-2,55, ehkä pitänyt lopettaa aikaisemmin. Luultavasti ahnedin liikaa kun yritin pelata 4 pöytää, pahoja kämmejä en löytänyt. No yhden AT:n korotin ja AJ:n kippasin MP: stä kun kukaan ei ollut korottanut.

Väsäin projektistani grafiikkaa. Alku on ollut hyvä mutta nyt viimeiset 600 kättä on ollut vähän miinusmerkkistä.

Tilanne 27.5
      Käsiä: 1302
      Voitto: 16,49
      Tällä menolla saavutan tavoitellun $110 voiton 8685 kättä pelaamalla.

Yksi minun mielestä hauska käsi:

Poker Room skin
      No Limit Holdem Ring game
      Blinds: $0.05/$0.10
      10 players

Stack sizes:
      UTG: $17.35
      Hero: $13.15
      UTG+2: $4.65
      MP1: $10.55
      MP2: $4.50
      MP3: $8.60
      CO: $2.20
      Button: $3.05
      SB: $9.90
      BB: $6.50

Pre-flop: (10 players) Hero is CO with 10s 10c
      UTG folds, Hero calls, 4 folds, CO checks, Button folds, SB calls, BB checks.

Flop: A A A ($0.4, 4 players)
      SB checks, BB checks, Hero bets $1, CO calls, 2 folds.

Turn: 7 ($2.4, 2 players)
      Hero bets $4, CO calls all-in $1.1.
      Uncalled bets: $2.9 returned to Hero.

River: 10 ($2.4, 1 player + 1 all-in - Main pot: $2.4)

Äh, tuskin te uskotte että minä olin hero... mutta näin katsottuna minusta Heron peli ei ole kovin hyvä. Mitä mieltä olette pitäisikö Heron lyödä flopilla tai varsinkaan turnilla ?

Oikeasti käsi meni näin, Tulin pöytään cut-offiin ja sain ilmaisen pelin:

Poker Room skin
      10 players

Stack sizes:
      UTG: $17.35
      UTG+1: $13.15
      UTG+2: $4.65
      MP1: $10.55
      MP2: $4.50
      MP3: $8.60
      Hero: $2.20
      Button: $3.05
      SB: $9.90
      BB: $6.50

Pre-flop: (10 players) Hero is CO with A 3
      UTG folds, UTG+1 calls, 4 folds, Hero (poster) checks, Button folds, SB calls, BB checks.

Flop: A A A ($0.4, 4 players)
      SB checks, BB checks, UTG+1 bets $1, Hero calls, 2 folds.

Turn: 7 ($2.4, 2 players)
      UTG+1 bets $4, Hero calls all-in $1.1.
      Uncalled bets: $2.9 returned to UTG+1.

River: 10 ($2.4, 1 player + 1 all-in - Main pot: $2.4)

vaikka SSS: ssä ei saisi vain maksella niin tuskin tässä tilanteessa se on väärin. Jos taas vihu olisi korottanut preflopissa, kuten SSS: ssä neuvotaan niin ainakin pienet Ax kädet olisi kipanneet, ainakin minä olisin kipannut preflopissa :sun:
    • degnic
      degnic
      Bronze
      Ei kannata masentua liikaa vaikka vähän tavoitteen alapuolella tulos onkin, 1400 kättä on tosi pieni otanta ja varianssi noin pieneltä väliltä voi olla tosi kovaa. Joku 20 000 - 30 000 kättä alkaa olemaan määrä missä näkee aika hyvin miten milläkin tasolla menee :)

Mun mielestä SSS-pelaaminen on osittain testi määrittämään kellä on tarpeeksi kärsivällisyyttä ja kellä ei ja kärsivällisyys on ISO etu kun haluaa pelata pokeria muutenkin kuin huvin vuoksi. Sulla on mun mielestä selkeät tavoitteet ja hyvä tapa lähestyä niitä, eli onnea vaan projektiin ja bloginpitoon :)
    • PokerSharp
      PokerSharp
      Global
      Nyt on jo yli 2000 kättä takana (joillekin se on yksi sessio ?) mutta minulle niitä on kertynyt jo 15. Olen yllättynyt miten innostuneesti jaksan pelata SSS:ää, vaikka tulos ei aina ihan paras olekaan. Arvioin että viikossa tulisi 500 kättä, se oli alakanttiin.

Tulokset eivät ole mairittelevia mutta varmaan huonomminkin voisi mennä

Käsiä: 2338
      Tulos per käsi: 0,86 Big blidia
      Tällä hetkellä ollaan tavoitteesta perässä noin $30, saavutan tavoitellun $110 voiton 12725 kättä pelaamalla.

Olen pyrkinyt pelaamaa korkeintaan kolmea pöytää jo siksikin että tulisi tarkalleen noudatettua
      strategiaa. Mielestäni olen suht. tarkasti sitä noudattanut, varmasti siellä poikkeuksia on. Mutta
      ryöstöjä en ole tehnyt ja koko tämän testin idea oli että noudatan perusarttikeleita.

Sen verran olen lisännyt (degnic:n videoista opittua) että jos jäljellä on vain blindit
      ja SB pelkästään maksaa niin korotan 2-4xBB lähes millä korteilla tahansa. Noita tilanteita
      ei montaa ole tullut (ehkä 5) mutta joka kerta SB on kipannut.

Minusta arveluttavia tilanteita on esim seuraava:
      • Olen LP: ssä kädessä AQ ja useampi on limpannut
      • Korotan 7xBB (oletetaan että 3 limppasi) ja vain yksi maksaa
      • flopilla en osu
      • vastustaja checkaa tai jos olen ensin vuorossa joutuisin korottamaan -> käytännössä All-in

En muista milloin vastustaja olisi kipannut tuossa tilanteessa ja tuntuu että näissä käsissä olen pahasti pakkasella.

Sitten toinen esimerkki jossa epäröin, flopissa kolme herttaa, olisiko pitänyt chekata flop vai lyödä All-in mun korotus flopilla taisi olla turha:
      • jos vastustaja maksaa niin mitä tehdään turnilla
      • olisiko All-in:llä vastustaja voinut kipata
      • entäs flopin check/fold ?

Poker Room skin
      9 players

Stack sizes:
      UTG: $7.51
      UTG+1: $1.90
      MP1: $10.46
      MP2: $3.12
      MP3: $11.38
      CO: $2.10
      Button: $9.08
      SB: $5.54
      Hero: $2

Pre-flop: (9 players) Hero is BB with 7 7
      4 folds, MP3 calls, 2 folds, SB calls, Hero raises to $0.5, MP3 calls, SB folds

Flop: 8 10 7 ($1.1, 3 players)
      SB checks, Hero bets $0.6, MP3 calls.

Turn: 3 ($2.3, 2 players)
      Hero bets $0.9, MP3 calls.

River: 8 ($4.1, 2 players)

no tietysti vihulla oli A 9 mutta oliko tuo hyvin pelattu herolta ?
    • PokerSharp
      PokerSharp
      Global
      kiitos kannustavista kommenteista.

Alkuperäinen kirjoittaja degnic
      Ei kannata masentua liikaa vaikka vähän tavoitteen alapuolella tulos onkin, 1400 kättä on tosi pieni otanta ja varianssi noin pieneltä väliltä voi olla tosi kovaa. Joku 20 000 - 30 000 kättä alkaa olemaan määrä missä näkee aika hyvin miten milläkin tasolla menee :)
      No toisaalta tuollainen 20 000 kättä tulee palattua vuodessa... Kyllä minä otan haasteena senkin että voin pelata voitollisesti. Jotenkin siitä saa enemmän kun jostain ohivedosta, kun tajuaa että peli oli ev- vaikka voittikin. Ylemmillä tasoilla riidit ja taktiset hienoudet ovat varmasti kiehtovia mutta ensin peruspeli kuntoon.

Mun mielestä SSS-pelaaminen on osittain testi määrittämään kellä on tarpeeksi kärsivällisyyttä ja kellä ei ja kärsivällisyys on ISO etu kun haluaa pelata pokeria muutenkin kuin huvin vuoksi. Sulla on mun mielestä selkeät tavoitteet ja hyvä tapa lähestyä niitä, eli onnea vaan projektiin ja bloginpitoon :)
      Tuossa kärsivällisyysjutussa olet täysin oikeassa. Olen pitänyt itseäni kärsivällisenä mutta kyllä se koettelee kun vierähtää 100 kättä ja vasta sitten saat LP: hen AJ:n mutta hitto joku peelo korottaa edellä. Pakko se on kipata. Näin oikeasti tapahtui mutta onneksi floppi ei olisi osunut :)

Katsotaan nyt miten tämä projekti kehittyy, ainakin tähän tulee haastetta.
    • Jim9137
      Jim9137
      Bronze
      Käsistä voin sen verran sanoa näin vieraana, että flopattu setti pelataan shortti stäkillä aina all-in periaatteella. Vaikka se väri on pöydässä, kuollut raha yleensä tekee tästä tuottoisaa. Vihun virhe oli turha slowaaminen pientä stäkkiä vastaan; nyt sait oikeat oddsit vetää fulliin. Ja yleensä se setti on se paras käsi flopilla, joka tapauksessa.

AQ LP:ssä, missattu floppi: Jos 3 pelaajaa katsoo 7xBB korotuksesi (!), potissa on 4x7 + blindit, joten potissa on noin 28-31BB, suunnilleen. Tuossa voisi ottaa, jos on last to act, ihan sen checkin, tai voi puskea riippuen flopista ja riideistä: KJ2 floppi aika varmaan jonkin käteen osui, kun taas 2J3 on paljon vaarattomampi AQ:lle. SSS suosittelee puskemaan, mutta kolmea pelaajaa vastaan olisin varovainen
    • PokerSharp
      PokerSharp
      Global

Sitten toinen esimerkki jossa epäröin, flopissa kolme herttaa, olisiko pitänyt chekata flop vai lyödä All-in mun korotus flopilla taisi olla turha:

Poker Room skin
      9 players

Stack sizes:
      UTG: $7.51
      UTG+1: $1.90
      MP1: $10.46
      MP2: $3.12
      MP3: $11.38
      CO: $2.10
      Button: $9.08
      SB: $5.54
      Hero: $2

Pre-flop: (9 players) Hero is BB with 7 7
      4 folds, MP3 calls, 2 folds, SB calls, Hero raises to $0.5, MP3 calls, SB folds

Flop: 8 10 7 ($1.1, 3 players)
      SB checks, Hero bets $0.6, MP3 calls.

Turn: 3 ($2.3, 2 players)
      Hero bets $0.9, MP3 calls.

River: 8 ($4.1, 2 players)

no tietysti vihulla oli A 9 mutta oliko tuo hyvin pelattu herolta ?
      Käyttämäni konvertteri (http://www.neildewhurst.com/hand-converter/) ei ole täydellinen riverillä ei tullut 8 (miten se voisikaan tulla se kun tuli jo flopissa ??). Riverillä tuli 6 ja hävisin käden. Ei se häviö harmita mutta miten saan luotettavasti kädet mansionilta tänne foorumille ?

No totuuden nimissä muistutetaan ettei Mansion ole tuettujen sivustojen joukossa neildewhurst.com:n konvertterissa. Se käsihistoria minkä mansionin softa antaa ei ole mikään hyvä välillä kortit kerrotaan neljään kertaan. Siis eipä käy kateeksi koodaajiakaan jotka tuosta sotkusta yrittävät selvitä. (Oikeasti mansionin clientti näyttää käyttävän sqllite:ä tms. hirveän sotkuinen näytti db olevan).

Elephant ilmeisesti pystyy sitten joskus tuohon ja en edes tarvitse lisenssiä. Käsien selaus toimii ilmankin. Se on todella hyvä uutinen :)
    • Jim9137
      Jim9137
      Bronze
      Tuli tai ei tuli, huono peli vihulta. Hero pääsee tuottoisasti puskemaan merkit sisään turnilla ja vielä oikeilla oddseilla. Ei tuota huonoksi peliksi voisi missään nimessä syyttää. :)
    • PokerSharp
      PokerSharp
      Global
      Reilut 3000 kättä takana ja jonkinasteinen downswing on menossa. Muutenkaan en voi sanoa että peli on ollut helppoa. Syitä en osaa sanoa, mielestäni pelaan SSS:n mukaisesti. Joitakin syitä koetan keksiä:
      • SSS:n mukaan jos flopilla on yksi vastustaja pitäisi lyödä ja koska (monesti) 1/2-3/4 pottia on yli puolet stäkistä niin tuupataan All-in. Vihut on maksaneet lähe poikkeuksetta
      • ehkä en pelaakkaan ihan täysin SSS:n mukaisesti ? Pienikin poikkeama (esim limppaus pikkuparilla tai ryöstön epäonnistuminen) tekee loven jonka paikkaus kestää kauan. En kuitenkaan löydä käsihistoriasta SSS:ää vastoin pelattuja käsiä.
      • pöydän valinta voisi olla parempi. Nyt sorttaan pöydät potin tai flop%:n mukaan en mene pöytään missä on yli 3 pikkustäkkiä (25xBB)

Edelleenkään en ole lisännyt mitään uutta peliin. Ryöstän CO, buttonilta ja SB: stä 77+, AT+ ja KJ:lla. Jos vastustaja tekee vastaryöstön niin en jatkossa ryöstä kun SSS:n korotuskäsillä. SB: stä ryöstö ei tunnu mukavalle siinä kun joutuu toimimaan ensin jatkossa.

Ehkä kortti ei vaan käy, keräsin yhden session All-in tilanteet
      • JJ vs 75s preflop +1,86 (ihmettelen mitä vastustaja ajatteli)
      • TT vs AJ flopilla all in -1,7 (57 vs 43)
      • JJ vs QQ flopilla all in -2,04 (19 vs 81)
      • AQ vs AK flopilla all in -2 (29 vs 71)
      • JJ vs 44 flopilla all in (80 vs 20) vastustaja saa riverillä värin, ehkä tämän käden voisi jo laittaa bad beats osastolle
      • AQ vs A8 flopilla A -> All in (93 vs 7), turnilla 8 pöytään. Samoin tämä voisi mennä bad beats osastolle
      • AA vs (KK ja QQ) preflop all in (66 vs 18 ja 14) +4,61

Tuo viimeinen All-in tilanne pelasti minun päivän sessio jäi vain reilut 4 dollaria tappiolle.

SSS mukaisella pelillä ei monesti pääse peliin mukaan ja se syö kun tulee hyviä aloituskäsiä ja kaikki kippaa, Kaksi perättäistä kättä:
      AA UTG: stä korotan 0,4 kaikki kippaa
      AK BB: stä kaikki kipaa voitan pienen blindin (väkinäsitä hymyä).

Toinen surkuhupaisa istunto: Vajaa 200 kättä pelattuna, käytännössä
      ei yhtään kättä jolla voisin pelata. Sitten lähes peräkkäin preflopissa KK vs AA -> $-2 ja AK vs AA $-2. Ei se mitään mutta kun menen katsomaan pelihistoriaa mansionin softa kaatuu !! Tässä vaiheessa rupesin nauramaan,
      ei tässä voi mennä huonommin. Vai olikohan tuohon mansionin clienttiin rakennettu tilttisuoja :P

Olen pahoillani että tämä on tällaista valitusta mutta SSS koetukselle voisi hyvinkin vaihtaa PokerSharp koetukselle. Degnic:n kommentti kärsivällisyydestä on tarkalleen totta, perhana sitähän voisi luulla että D tietää jotain pokerista :D

En minä tästä vielä ole masentunut, oikestaan haluan ottaa tämän haasteena: Jaksanko ja pystynkö selvittämään NL10 tason, vaikka en jatkossa pelaisikaan NL:ää niin eikös tämä kuulu jo nettipokerin yleissivistykseen ? Joka tapauksessa, jos tämä meno jatkuu vielä 10000 käden kohdalla voin harkita projektista luopumista. Päätavoite oli tuo 110 dollarin
      voitto ja kuvittelin että hyvällä tuurilla 5000 kättä rittäisi siihen, se ei tainnut olla realistinen tavoite. Mitä mieltä olette ?

Monesti kuulee puhuttavan tuotosta nBB/100 kättä. Tarkoitetaanko BB:llä big blindiä ? Nyt tulokseni olisi 4,5BB/100, onko se huono tulos ? Tavoitteeni 22BB/100 ei taida olla realistinen. Kommentoikaa tuota, ehkä asetetaan tavoitteeksi 10BB/100 jollon tarvitsisin 11000 kättä, olisiko se realistinen ?

Tilanne: 10.6
      Käsiä: 3471
      Voitto: 15,8
      Tällä menolla saavutan tavoitellun $110 voiton 24165,19 kättä pelaamalla.

Pian alkaa kesälomat ja ensi viikko vaikuttaa todella kiireiselle, joten raportointiin ja pokeriin voi tulla pitkäkin tauko. Palaan viimeistään heinäkuun lopussa. Nauttikaa kesälomasta
    • Schlieben
      Schlieben
      Bronze
      Mä voisin laittaa jotain kommenttia kehiin. Mansionin pelit on mulle tuttuja ja itse sain tuon NL10 SSS:llä voitettua. Myöhempiin tasoihin meni sitten hermo.

pöydän valinta voisi olla parempi. Nyt sorttaan pöydät potin tai flop%:n mukaan en mene pöytään missä on yli 3 pikkustäkkiä (25xBB)

Yleensä tuo on hyvä sääntö, kuitenkin paljon Mansionen NL10 pöytiä pelanneena en pitä tuota välttämättömänä. NL10-tasolla pelaa shorttina kolmen tyyppisiä pelaajia:
      1. Muut hyvät SSS pelajat. Itsellä on merkintä kolmesta hyvästä SSS pelaajasta. Varmasti on muitakin, mutta ei niitä niin paljoa ole
      2. Muut huonot SSS pelaajat. Näitä on kohtalaisesti
      3. Isot stäkit, jotka ovat hävinneet ison potin ja ovat tiltissä/valmiina riskeeraamaan

Itse useasti pelasin kertaalleen kaikki pöydät läpi. Riippumatta floppi% Tietysti kukin pelaa tyylillään.

Toisena voit miettiä toimiiko ryöstösi? Itsellä ei toiminut. Vihut katsoivat aina silloin, kun ryöstin ja eivät koskaan silloin kun minulla oli jotain. Ainakin se siltä tuntui. Joten en enää ryöstänyt tai vähensin niitä dramaattisesti. Tietysti tilannehan on eri jos osaa pelata ja lukea vastustajia hyvin tai haluaa kehittää peliä tosissaan. Mutta jos haluat vain voittaa kyseisen NL10 tason et tarvitse ryöstöjä lähes ollenkaan. Tietysti myöhäisestä positiosta ryöstämisestä ei voi ketään syyttää.

Mielestäni tuolla kannattaa pelata poikkeuksellisen tiukkaa. Contibettien tiheyttä voit myös harventaa. Itse löin aluksi melkein aina, kunnes vihut oppivat sen. Sitten muutin tyylini siihen, että löin jos olin positiossa, vastustaja heittää kätensä helposti pois tai osuin floppiin. Tärkeää on myös, että pelaat hyvät kädet vahvasti. Kyllä ne vihut maksaa jos niillä jotain on ja lyöntisi kuitenkin on enää "vain" 1-1.5$. Lisäksi vältät turhat ohivedot.

Listaamissasi käsissä en nähnyt mitään vikaa. Käsittääkseni BB tarkoittaa juurikin big blind eikä big bet. Mutta omalla blogillaanhan saa kirjoittaa ja mitata asioita niin kuin itse haluaa. 22BB/100 tuntuu minusta melko kovalta tavoitteelta. 10BB tuntuu ihan mahdolliselta. Kaikki positiiviset tulokset ovat hyvästä ja 4,5 BB on ihan hyvä suoritus näin alkuun.

Tietysti kaikessa tuossa pitää muistaa, että kirjoitan asiat niin kuin itse ne koin. Kun pelasin SSS tyylillä oli minulla usein auki 6-12 pöytää tylsistymisen estämiseksi. Pelattavia käsiä ei siltäkään monesti liikaa tullut. Lisäksi voisin suositella AT, AJ pelaamisen vähentämistä ja limppausta 77-TT käsillä. Haluat seteistä maksimit irti ja parhaiten sen saat kun mahdollisia osujia on enemmän.
    • PokerSharp
      PokerSharp
      Global
      Kesäloma on nyt pidetty (mukavat 5 viikkoa). Pokeria en pelnnut kun pari päivää fixua titanilla. Sanotaan että lomalla on päässyt eroon töistä sitten kun ei näe unta työasioista. Minua ei työasiat häirinneet mutta useampaan otteeseen pelasin unissani pokeria :)

Schlieben kiitos hyvistä kommenteista, kirjoitit paljon mutta asiaa. Vaikka tämä onkin blogi on kaikki muutkin tervetulleita kommentoimaan kirjoituksia. Blogin sijasta tätä voisi ajatella SSS:n micro tason bittausketjuksi. Yritän tuoda henkilökohtaista tilastotietoa projektin tilanteesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Schlieben
      Mä voisin laittaa jotain kommenttia kehiin. Mansionin pelit on mulle tuttuja ja itse sain tuon NL10 SSS:llä voitettua. Myöhempiin tasoihin meni sitten hermo.
      Onko sulla tilastoa tai tarkkaa muistikuvaa kuinka kauan NL10:n voittamiseen meni ? Tämän viestiketjun yksi tarkoitus on selvittää miten kauan minulla menee NL10:n päihittämiseen (kyllä uskon vielä että se onnistuu :) )

Alkuperäinen kirjoittaja Schlieben
      Alkuperäinen kirjoittaja PokerSharppöydän valinta voisi olla parempi. Nyt sorttaan pöydät potin tai flop%:n mukaan en mene pöytään missä on yli 3 pikkustäkkiä (25xBB)

Yleensä tuo on hyvä sääntö, kuitenkin paljon Mansionen NL10 pöytiä pelanneena en pitä tuota välttämättömänä. NL10-tasolla pelaa shorttina kolmen tyyppisiä pelaajia:
      1. Muut hyvät SSS pelajat. Itsellä on merkintä kolmesta hyvästä SSS pelaajasta. Varmasti on muitakin, mutta ei niitä niin paljoa ole
      2. Muut huonot SSS pelaajat. Näitä on kohtalaisesti
      3. Isot stäkit, jotka ovat hävinneet ison potin ja ovat tiltissä/valmiina riskeeraamaan

Itse useasti pelasin kertaalleen kaikki pöydät läpi. Riippumatta floppi% Tietysti kukin pelaa tyylillään.
      Kiitos tästä vinkistä. Kun pöytien valinnasta kyselin englannin fixu-foorumilla niin kokeneemmat olivat sitä mieltä ettei pikku tasoilla (siis alle 1/2) ole tarvetta valita pöytää. Viesti oli: "Jos et selviä kaikista pikkutason pöydistä et selviä ylemmästä tasostakaan"

Kokeilin olla valitsematta pöytää. Otin ensimmäiset sopivat (eli yli 8 pelaajaa, eika montaa short stack:ia). Ensimmäinen sessio meni yli odotusten mutta jatkossa on tullut takkiin. En tiedä onko tämä vaan varianssia. Postaan tilanteen tällä viikolla.

Toisena voit miettiä toimiiko ryöstösi? Itsellä ei toiminut. Vihut katsoivat aina silloin, kun ryöstin ja eivät koskaan silloin kun minulla oli jotain. Ainakin se siltä tuntui. Joten en enää ryöstänyt tai vähensin niitä dramaattisesti. Tietysti tilannehan on eri jos osaa pelata ja lukea vastustajia hyvin tai haluaa kehittää peliä tosissaan. Mutta jos haluat vain voittaa kyseisen NL10 tason et tarvitse ryöstöjä lähes ollenkaan. Tietysti myöhäisestä positiosta ryöstämisestä ei voi ketään syyttää.
      Koetan ryöstää vain hyvillä (melkein AKT:n mukaisilla) käsillä. Ja vain myöhäisestä positiosta. Katsotaan saisinko ryöstöistä kerättyä dataa, pelkän mielikuvan lisäksi. Ehkä Elephantin asennus ja tietokannan rakenteeseen perehtyminen olisi paikallaan.

Mielestäni tuolla kannattaa pelata poikkeuksellisen tiukkaa. Contibettien tiheyttä voit myös harventaa. Itse löin aluksi melkein aina, kunnes vihut oppivat sen. Sitten muutin tyylini siihen, että löin jos olin positiossa, vastustaja heittää kätensä helposti pois tai osuin floppiin. Tärkeää on myös, että pelaat hyvät kädet vahvasti. Kyllä ne vihut maksaa jos niillä jotain on ja lyöntisi kuitenkin on enää "vain" 1-1.5$. Lisäksi vältät turhat ohivedot.
      Otan tuon contibettien lyönnin tarkkailulistalle. Koetan harventaa niitä, nyt ne on olleet 100% strategian mukaisia.

Listaamissasi käsissä en nähnyt mitään vikaa. Käsittääkseni BB tarkoittaa juurikin big blind eikä big bet. Mutta omalla blogillaanhan saa kirjoittaa ja mitata asioita niin kuin itse haluaa. 22BB/100 tuntuu minusta melko kovalta tavoitteelta. 10BB tuntuu ihan mahdolliselta. Kaikki positiiviset tulokset ovat hyvästä ja 4,5 BB on ihan hyvä suoritus näin alkuun.
      Jatkossa kerron tilastointia n BB/100 kättä. Itseasiassa kun kävin läpi PS:n materiaalia läpi törnäsin artikkeliin "Upswingit ja downswingit". Siellä sanotaan että 10 BB/100 on hyvä ja realistinen tavoite mutta:

Muista että winrate ei ole kovin merkityksellinen ennen kuin olet ottanut laskuihin 20000 tai jopa 60000 kättä.
      Voih, miten jaksan hakata päätä seinään (tai siille se tuntuu) 20000 kättä tai jopa 60000 ? Miten voin havatita contibettien vaikutuksen tai muunkaan strategisen muutoksen jos tarvitsen noin paljon käsiä todistamaan muutoksen ?

Tietysti kaikessa tuossa pitää muistaa, että kirjoitan asiat niin kuin itse ne koin. Kun pelasin SSS tyylillä oli minulla usein auki 6-12 pöytää tylsistymisen estämiseksi. Pelattavia käsiä ei siltäkään monesti liikaa tullut.
      12 pöytää on paljon, itse pystyn luotettavasti neljään pöytään. Kun sanon luotettavasti tarkoitan että pystyn luotettavasti pelaamaan SSS:n mukaista peliä. Ehkä tämä alkaa menemään rutiinilla ja siten pöytien lisääminen onnistuisi. Schlieben olet kone :sun: :)

Lisäksi voisin suositella AT, AJ pelaamisen vähentämistä ja limppausta 77-TT käsillä. Haluat seteistä maksimit irti ja parhaiten sen saat kun mahdollisia osujia on enemmän.
      Tuo 77-TT limppaus mietityttää, jos on paljon muita mukana on myös ohivedon mahdollisuus. Korottamalla ja jatkolyönnillä voi saada suoraan (pienemmän) potin. Limppaus voi houkutella myöhäisemmän pään korottamaan... Onhan SSS:n keksijätkin miettineet tätä olisi kiva tietää miten he ovat tulleet siihen tulokseen että 77-TT keski ja myöhäisessä positiossa tulisi korottaa.

Mitä mieltä olette voisiko tätä koettaa simuloida tietokoneella ? Itselleni tulee ongelmaksi miettiä miten simuloidaan muut pelaajat. Tiedättekö onko tällaisia simulointisoftia olemassa ja käytettävissä ?

Toinen asia on olisiko sellaiselle ohjelmalle todella käyttöä joka tarkistaisi pelihistoriasta (esim: elephant) pelasitko SSS:n mukaista peliä ? Asia on jäänyt pyörimään päähäni, eikä ohjelman toteutus nyt ihan mahdoton homma olisi.
    • Kurpen
      Kurpen
      Bronze
      A8s on kuitenkin erittäin marginaalinen käsi, millä pusku tulee tehdä napilta tai cut offista. Korotukseesi vastattiin all in ja mahdolliset voittoon olivat joka tapauksessa ne 3 outtia. A8s n/a 31.97%
      JJ n/a 68.03%.

Hand T4-72488982-291, Started at 20.7.2008 22:50 (GMT+3)
      Table 'Washington': 1 000-1 000 No Limit HE (TournamentChips)
      Seat 0: PokerSharp1 (12 130 in chips) (on the button)
      Seat 6: hibi83 (12 260 in chips)
      Seat 7: Kurpen74 (10 840 in chips)
      Seat 9: getupaf (33 770 in chips)
      *** Blind Bet Round *** :
      hibi83 : Post Blind (500)
      Kurpen74 : Post Blind (1 000)
      Dealt to Kurpen74: Jd
      Dealt to Kurpen74: Js
      *** Pre-Flop *** :
      Dealt to PokerSharp1: 8d
      Dealt to PokerSharp1: Ad
      Dealt to Kurpen74: Jd
      Dealt to Kurpen74: Js
      getupaf : Fold
      PokerSharp1 : Bet (4 500)
      hibi83 : Fold
      Kurpen74 : Raise (9 840)
      Kurpen74 : All In (10 840)
      PokerSharp1 : Call (6 340)
      *** Flop *** : 4s 7s 2h
      *** Turn *** : [ 4s 7s 2h ] 4c
      *** River *** : [ 4s 7s 2h 4c ] As

Tarkastellaanpa tilanne uusiksi. Lyöt 4000$ ja minä lyön all in 10 840$. Potti sb 500+4000+10840=15340$ Sinun pitää lyödä 6340$ kertoimilla 32-68 eli karkeasti 1/3 tilanne, koska sooted tekee sen 2%. Maksusi ei ollut kannattava millään muotoa. Eli potin olisi pitänyt olla n. 19000 jotta katsominen olisi ollut kannattava.

Tämä ei ollut mikään bad beat, mutta kannattaa jatkossa miettiä, milloin olet jäljessä ja milloin maksu kannattaa.
    • Kurpen
      Kurpen
      Bronze
      Tuossahan olikin selvä maksun paikka olisit tarvinnut vain 14 000$ potin katsomiseen. Eli otetaanpas sanat takaisin.
    • PokerSharp
      PokerSharp
      Global
      Tuli nyt sitten todistettua että olin liian herkkä tuuppaamaan all-in tuossa ja ennen kun menin finaalipöytää AJ:lla. Minulla oli tuuria ja malttia kaivattaisiin lisää turnauksiin. Blindien syödessä stackia tuntui että nyt on jotain tehtävä.

Laskelmasi on ok, tosin JJ:n sijasta käyttäsin jotain käsijoukkoa esim AA-77, AJo+ ATs silti A8s on tuossa 1:2 eli ei se mitään muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja Kurpen
      Tämä ei ollut mikään bad beat, mutta kannattaa jatkossa miettiä, milloin olet jäljessä ja milloin maksu kannattaa.
      Käteispelissä en olisi maksanut tuossa tilanteessa, eikä olisi pitänyt maksaa turnauksessakaan. Maltti puuttui mulla vaan sattui käymään tuuri
    • Schlieben
      Schlieben
      Bronze

Onko sulla tilastoa tai tarkkaa muistikuvaa kuinka kauan NL10:n voittamiseen meni ?

Onneksesi merkkasin tuolloin ylös, sekä pelatut kädet että voitot. Mikäli voittamiseksi riittää tuo mainitsemasi 110$ (90 -> 200), niin sen saavutin 5015 kädessä. Silloin Mansionilla oli vielä NL15 ja siellä vastaava summa tuli kasaan 2444 kädellä. Tosin sama summa oli koossa myös 4278 käden jälkeen, eli huiman alun jälkeen +-0 meni kotvasen aikaa. Niin ja aikaa NL10 hommaan meni 30h 30 min.

Koetan ryöstää vain hyvillä (melkein AKT:n mukaisilla) käsillä.

Luultavasti nuo melkein AKT:n mukaiset ovat juuri niitä, joilla usein tulee ongelmia flopissa. Vaikka osuma tulee niin vastustaja voi hyvin olla edellä. Mutta niin kuin sanottu, mä vedin tuon ihan kalasteluna ja korotin lopussa usein vain AQ,AK, TT+, LP: stä ryöstin KQ: lla ja limppasin harvakseltaan 77-99. Kun on suuret verkot ja nopeat kädet niin kalaa sai enemmän kuin vetää jaksoi. ;) Tuskin tuollainen toimii kovin korkeilla tasoilla. Tosin itse vedin usein AK,AQ all in riippumatta flopista. Voin tosin sanoa, ettei ainakaan liian tuottoisaa ollut. Pitäis joskus tutkailla tarkemmin, mitä sitä onkaan silloin tullut tehtyä. Tuloksellisesti ainakin meni paremmin kuin nyt isolla stäkillä samalla tasolla. Tosin onhan täällä foorumeilla muutama oikeasti SSS hyvin vetävä jamppa, joten odotan vain milloin sieltä tulee suuresti eriävää mielipidettä.

Toinen asia on olisiko sellaiselle ohjelmalle todella käyttöä joka tarkistaisi pelihistoriasta (esim: elephant) pelasitko SSS:n mukaista peliä ? Asia on jäänyt pyörimään päähäni, eikä ohjelman toteutus nyt ihan mahdoton homma olisi.

Kyllähän tuolla voisi kuvitella aivan alkuun olevan jotain käyttöä. Antaa ainakin luottamusta omaan peliin, jos ihan alkuun lähde homma liitoon. Ja toisaalta auttaa varmasti paikkaamaan joitain vuotoja.

Oletkohan muuten sattumoisin samalla nikillä tuolla OnGamella? Luulisi, että olisin ainakin jossain vaiheessa törmännyt samaan pöytään. Jos olet "tuttu" niin voin antaa omat kommentit sun pelistä jos sellaisia on. Tosin eipä niitä monet kaipaa, kun tasonikin on mikä on (pronssi ja NL10) ;)

Menestystä tuleviin koitoksiin (ei tietenkään minua vastaan)!
    • 1
    • 2