Huppia nuppiin!

• jamoo
      jamoo
      Bronze
      Taas uutta blogia. :)

21v kloppi Päijät-hämeestä, on pelaillu pokeria jo useamman vuoden, välillä taukoja pidellen (taas yksi menossa). Vähän kaikennäkösiä pelejä oon eri muodoissa kokeillu. Ikinä en oo kuitenkaan pystyny koskaan pelaamaan pitkällä otannalla voitollisesti, johtuen kärsimättömyydestä ja laiskuudesta kun en ole tarpeeksi opiskellut tai miettinyt pelin strategiaa. MTT puolelle jonkin verran lueskelin, mutta aika ei niihin enää riitä ja nyt pitäis nopeamman pelin pariin pujahtaa.

Eli nyt oliskin tarkotus opiskella heads-uppia (omppua ja texua) tässä koko kesän ajan ahkerasti töiden ohessa. Pelailun aloitan sitten kun tuntuu, että strategiaa alkaisi olla riittävän usein kerrattuna pään sisällä.

Saa ehdotella hyviä heads-uppia käsitteleviä kirjoja.
  • 44 replies
    • IPoker4k1I
      IPoker4k1I
      Silver
      Hei!

Huppiin ei juurikaan kirjoja ole, ja ne jotka ovat ovat erittäin huonoja. Huppia (niinkuin mielestäni kaikkia pokerin aloja) kannattaa opetella videoita katsomalla. Kuitenkin vuoden takainen materiaalikin on jo nykyisin melko paljon vanhentunutta.

AngleZerolla on hyviä HU-videoita, ja enkkupuolelta katsoisin TwiceT:ta PLO-puolelta.
    • jamoo
      jamoo
      Bronze
      Harmi kun tuo lätkä on vaan pronssinen. :(
    • xxInspectorxx
      xxInspectorxx
      Bronze
      tervehdys! Tervetuloa blogittelemaan.
      Missäs aiot ruveta pelaamaan? Aiotko kasvattaa rollin husng peleillä vai onko jossain vielä rolli jäljellä. Mitä nyt oon ymmärtäny niin alle NL50 PLO50 ei nykyreikeilläkään kannata ryhtyä.

Kiinnostavaa seurattavaa. Huppikäkkyilijöitä ei hirveesti blogittelekkaan. Itekkin olis kiinnostusta ehkä siihen suuntaan mutta nyt aion kääriä safetyn rollin NL50 peleihin ja miettiä sitten miten mainelen viimesestä mikrotasosta läpi..
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      Huppi on vaativa laji. Siinä missä 6maxissa voi pärjätä vielä ihan peruspelillä ja matemaattisen puolen hallinnalla, hupissa pitää koko ajan adjustoida vihun peliin ja etsiä sieltä heikkouksia. Ja kuten todettu niin reikki on aika murhaava pikkutasoilla, varsinkin ompussa.

Hupin oppiminen on myös haastavaa, koska käsihistorian näyttäminen muille on usein aika tyhjän kanssa jos teoriapuolen osaa itsekin. Gameflow, dynamiikat, imagot ja muut ovat niin iso osa päätöksentekoa, ja niitä ei usein pysty käsihistoriasta näkemään.

Tähän kun lisätään 6maxia huomattavasti kovempi varianssi, niin helppoa rahaa huppaaminen ei todellakaan ole.

Toivottavasti ketjuun eksyy huppiharjoja, itseäni lähinnä kiinnostaa NL/PLO 50-100 tasoilla onko bumhunttaaminen edellytys voittojen tekemiselle vai onko keskimääräinen vihu ja regut niin huonoja että voi pelata ketä vastaan sieltä nyt tulee.

PLO HU on peleistä hienoin.
    • IPoker4k1I
      IPoker4k1I
      Silver
      En tiedä kelpuutetaanko mua reguksi, mutta annan oman mielipiteeni:

Hupissa on paljon helpompi voittaa kuin 6max: ssa. Saat vihun yksin itsellesi, eikä sitä tarvitse jakaa muiden - usein regujen - kanssa. Huomioitavia aspekteja on tasan yhtä monta kuin 6max tai 9max peleissäkin, mutta vastustajia tarkkailtavana vain yksi.

Oon pelannut teksua lähinnä tasoilla NL50 ja NL200 välillä (sekä sittemmin myös sittareita), ja näillä tasoilla suurin osa ''reguista'' (yleensä bumhunttaajia) ovat erittäin huonoja. Myös NL5k tasoilta asti löytyy vihuja jotka eivät pärjäisi parhaille NL100 jyrille, koska ovat bumhunttaamalla tehneet taannoin paljon rahaa. Parhaat regut ovat toki erittäin hyviä.

PLO50 huppia olen pelannut varmaan alle 10k kättä, joten siitä en paljon osaa sanoa. Pärjäsin kuitenkin, joten suht. huonoja vihut olivat.

Hupissa pärjääminen ei vaadi bumhunttaamista, mutta toki pöytävalinta on siinäkin tärkeää. Menestyminen hupissa ei vaadi mitään muuta kuin vihun biittaamisen. Mikäli siihen ei kykene, kannattaa vaihtaa pöytää.
    • jamoo
      jamoo
      Bronze
      Suoraan NL/PLO 50 peleihin olisin suoraan suunnistamassa. Kassan koko tulee olemaan riittävä. Tässä töiden lomassa en vielä taida pelaamaan ryhtyä, väsyneenä tulee vaan sohittua.

Siinä missä 6maxissa voi pärjätä vielä ihan peruspelillä ja matemaattisen puolen hallinnalla, hupissa pitää koko ajan adjustoida vihun peliin ja etsiä sieltä heikkouksia.

Peruspeliä en kovin hyvin ole pystynyt hallitsemaan, kun semmonen kikkailu puskee aina jostain esiin. Pienillä tasoilla käteisessä (6max NL2-10) oon tosiaan aina ottanut hittiä kun en malta pysyä siinä peruspelissä. Hupissa olen huomannut pärjääväni paremmin.

Oon pelannut teksua lähinnä tasoilla NL50 ja NL200 välillä (sekä sittemmin myös sittareita), ja näillä tasoilla suurin osa ''reguista'' (yleensä bumhunttaajia) ovat erittäin huonoja.

Pienen NL50 kokemuksen myötä olen huomannut saman. Useimmat mielestäni pelaavat aivan liian passiivisesti. Tosin en itse ole mistää löytänyt mitään käsitaulukkoa heads-up peleihin niin en tiedä onko oma avaus/3-bet-range oikea.

Youtuben puolella on ainakin muutamia livehuppivideoita, niistä kai jotain mooveja vois löytää.
    • xxInspectorxx
      xxInspectorxx
      Bronze
      http://fi.pokerstrategy.com/video/23543/
      http://fi.pokerstrategy.com/video/23728/
      http://fi.pokerstrategy.com/video/26747/

Tossa aiheesta tai sen läheltä ja sun vipille sopivaa matskua. Kultatasolla on jo sivutolkulla huppileffoja.
    • IPoker4k1I
      IPoker4k1I
      Silver
      Anglezeron ranget vaikuttaa olevan ihan hyvät vielä tänäkin päivänä. Tosin huomioitavaa on, että hupissa ranget muuttuvat jokaisen käden jälkeen johonkin suuntaan (!!!), joten ketään vastaan en pelaisi millään chartilla. Toki omat std-ranget jokaisen matsin alkuun on hyvä hahmottaa.

Toi junglemanin video oli ihan hyvä, tosin balansoiminen itsessään hupissa on usein yliarvostettua ja tarpeetonta, koska ottelut ovat verrattain lyhyitä, ja game-flow on niin suuri tekijä. Lisäksi suurimmat leakit ovat usein niitä mitä voi hyödyntää ihan joka kerta (mm. jos vihun foldto3bet on 100%, ei meidän tule 3betata yhtään kättä valuena, eikä sitä tarvitse balansoida mitenkään niin kauan kuin statistiikka ei muutu).

Raskolnikovin videot on ainakin omasta mielestä ihan täyttä tuubaa. :s_biggrin:
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      Balansoinnissa pätee varmaankin sama kuin missä tahansa muussakin pelimuodossa. Balansoidaan silloin kun siihen on syytä. Jos vihulla on leakki mitä voidaan käyttää hyväksemme (exploitata) niin tehdään sitä niin kauan kunnes vihu antaa syyn tehdä jotain toisin.

Eli simppelisti, jos vaikka vihu foldaa konttareihin todella usein niin paukutetaan konttaria lähes aina niin kauan kun vihu ei siihen reagoi vaan jatkaa kippailua.
    • IPoker4k1I
      IPoker4k1I
      Silver
      No, jos vihun fold to cbet on 95% niin ei mun cbet rangessa oo lähes yhtään valuekättä. Balansointia sekin.
    • xxInspectorxx
      xxInspectorxx
      Bronze
      @ipoker4k

ei noi raskolnikovin videot täyttä tuubaa ole mun mielestä. Tossa videossa tosin täys kala vastassa. Ja mitä seeihen uuteen videoon kultatasolla niin ehkä olisin vihuilta kysyny et tehään livesweattia onko ok. Mut muuten ihan ok..ja T9 on musta HUpissa musta ihan ok 3betti jos on helkkarin kuiva pakka ja vihu pelaa +80% napilta varsinkin jos vihu ei paina 4bettejä. Jäi sun kommenteista sellanen maku että sua vaan vitutti se egoilu ja kova halu pistää vihut poikki. Tosin onko se sitten suomalainen hienotunteisuus...? Vuoden jenkeissä asuneena se kilpailuvietti ja agressiivinen do or die attitude ei tunnu pahalta ja suunsoitto on osa sitä kulttuuria ja tapaa saada itteensä kovaa uskoa ja luottoa. Se on musta tärkee mentaalipuolen juttu hupissa. HUNL on mulle vähemmän tuttua mutta HUSNGtä viimevuonna "leipälajina" painaneena ainakin normeissa ja turboissa alhasilla blindeilla samanlainen muuvailu HUNL peleissä ihan perus kauraa superturboissa sitten gameflow pitää saada haltuun parissa minuutissa. Ja puskukippipelikin ja heti alustä lähtien normia joten niiden kanssa ei niin puhuta samantyylisestä tilanteesta.
    • jamoo
      jamoo
      Bronze
      Pari tuntia sain kulumaan aikaa videoiden parissa, muokkasin hudiakin mutta unohdin tallentaa... :f_cry: Huomenna sitten kun ketutuksesta selviää niin vois kasata noita alotustaulukoita. Ja tehdä niistä taustakuvan, ja lisäillä kaikkea muuta tarpeellista siihen... Ehdotuksia noiden käsitaulukoiden lisäksi?
    • pucilpet
      pucilpet
      Bronze
      Avaat melkein mitkä vaan kaks korttia, kunnes vihu osoittaa, että se puolustaa blindiaan tarpeeksi.

En nyt muista tarkkoja lukuja, mutta vihun pitäisi puolustaa BB:tään aika monta %, että any two ei olis kannattavaa avata.

Tähän kun yhdistää sen, että monet ei maksele cbettajakaan tarpeeksi, tekee profittia jo avaamalla *melkein* any two ja cbettaamalla *melkein* kaikki boardit, kunnes vihu rupeaa makselemaan cbetteja.

Jostain löytyneet prosenttejakin noihin, milloin kannattaa ruveta adjustaamaan ja pienentämään avausrangea ja cbet%:a.
    • xxInspectorxx
      xxInspectorxx
      Bronze
      milläs saitilla aiot ruveta painelemaan? Sori jos missasin kun kännykällä tässä naputtelen.

hudi kuntoon positio statseilla ja itse ainakin valitsisin sellasen saitin josta saa hyvän RB diilin tai oikeesti hyvä vippi systeemi. Sen verran paljon rahaa pöydällä pyritetään että rb diilillä saa pidettyä jotain rotia rolliin jos aina ei kuitenkaan pelit suju.
    • xxInspectorxx
      xxInspectorxx
      Bronze
      pucilpettiä komppaan atc auki positiosta kunnes puolustus alkaa. aina 3x avaus kun 2x antaa liian hyvät oddsit maksaa, varsinkin jos kontsariin kippaa helposti vihu niin pikku puroista ne rahavirratkin syntyy. Se kumpi nopeemmmin adjustaa toisen peliin on aina niskan päällä. Pottikontrolli. Mikäli HU scenestä mitään enää tirdän niin aina vaan laajempaa rangea kaikki pelaa. Jos ei enää ole muistissa tsekkaa ja treenaa equilabin kanssa mitä vihujen maksu ja 3b ranget tarkottaa ja miten niitä vastaan parhaiten pelaat.
    • IPoker4k1I
      IPoker4k1I
      Silver
      Alkuperäinen kirjoittaja xxInspectorxx
      @ipoker4k

ei noi raskolnikovin videot täyttä tuubaa ole mun mielestä. Tossa videossa tosin täys kala vastassa. Ja mitä seeihen uuteen videoon kultatasolla niin ehkä olisin vihuilta kysyny et tehään livesweattia onko ok. Mut muuten ihan ok..ja T9 on musta HUpissa musta ihan ok 3betti jos on helkkarin kuiva pakka ja vihu pelaa +80% napilta varsinkin jos vihu ei paina 4bettejä. Jäi sun kommenteista sellanen maku että sua vaan vitutti se egoilu ja kova halu pistää vihut poikki. Tosin onko se sitten suomalainen hienotunteisuus...? Vuoden jenkeissä asuneena se kilpailuvietti ja agressiivinen do or die attitude ei tunnu pahalta ja suunsoitto on osa sitä kulttuuria ja tapaa saada itteensä kovaa uskoa ja luottoa. Se on musta tärkee mentaalipuolen juttu hupissa. HUNL on mulle vähemmän tuttua mutta HUSNGtä viimevuonna "leipälajina" painaneena ainakin normeissa ja turboissa alhasilla blindeilla samanlainen muuvailu HUNL peleissä ihan perus kauraa superturboissa sitten gameflow pitää saada haltuun parissa minuutissa. Ja puskukippipelikin ja heti alustä lähtien normia joten niiden kanssa ei niin puhuta samantyylisestä tilanteesta.
      En viittaa pelkästään edelliseen videoon, olen katsonut kai kaikki ja yksikään ei ole vakuuttanut. Se että video tehtiin live-sweattina ei vaikuttanut sisältöön mitenkään. Ja tämä uusin oli paljon parempi kuin edelliset.

Jos T9s 3bettaamista perustelee sillä ettei pakka ole kuuma, niin aika kujalla on. Niistä roskakäsistäkin löytää paljon parempia 3bet käsiä.

Kommentin käsitit sitten väärin, olen itsekin ylimielinen enkä usko löytäväni itseäni parempia pelaajia noilta tasoilta (toki niitä oikeasti on) enkä suostu luovuttamaan ennen kuin vihu on poikki. Puhun täysin opetuksellisista asioista. Se, joka mainitsi ko. herran asenteen olevan ärsyttävää, oli joku muu.

En ymmärrä mitä tuossa lopussa sanot, mutta
      - kyllä, 75bb ef on varaa liikkua ja muuvailla
      - superturboissa ja hypereissä on paljon vähemmän tekemistä game-flow:n kanssa kuin syvillä pinoilla, ja vastaavasti enemmän matikan
      - (en tosiaan ymmärtänyt viimeistä lausetta, mutta mikäli tarkoitit näin niin) superturbot ja hyperit eivät ole alusta asti pusku/kippi -peliä.

Peace.
    • IPoker4k1I
      IPoker4k1I
      Silver
      Alkuperäinen kirjoittaja pucilpet
      Avaat melkein mitkä vaan kaks korttia, kunnes vihu osoittaa, että se puolustaa blindiaan tarpeeksi.

En nyt muista tarkkoja lukuja, mutta vihun pitäisi puolustaa BB:tään aika monta %, että any two ei olis kannattavaa avata.
      +1, itsekin avaan 100% kunnes vihu antaa syyn olla avaamatta kaikkea. Ehkä jonkun 92o kippaan jo alussa.

Toi toinen riippuu (tietenkin) siitä miten paljon avataan, mutta on helposti laskettavissa sekä mr että 3x strategiaa varten.

Alkuperäinen kirjoittaja xxInspectorxx
      aina 3x avaus kun 2x antaa liian hyvät oddsit maksaa
      Tää toinen viestisi oli asiaa, mutta tämä osa on todella suuri -1. Useimpia vihuja vastaan voittaa enemmän mr-strategialla, lisäksi se puoltaa hyviä pelaajia.

Sori jos näistä mun viesteistä tuli jotenkin ärtynyt kuva (en tiedä voiko eri mieltä olla lempeästi), mutta se ei ollut tarkoitus. Just my few cents.
    • xxInspectorxx
      xxInspectorxx
      Bronze
      T9 on musta ihan ok 3b kun halutaan katsella mitä vihu oikeen meinaa. Ihan adjust/imago tyyppistä 3b peliä siis.

Sori kun kännykällä naputtelen niin saattaa olla sekavata :p

siis se että just 75bb stäkillä husng peleissä ihan hyvä muuvailla niinkuin HUCash peleissä. Jopa 37,5bb ef stäkilläkin vielä mukavasti pelailut menee käkkytyylillä ainakin ite HUSNG normeja ja turboja pelailin. Mutta st husng peleissä ei oo kummallista että 25bb ef stäkillä painellaa jo keskelle pf. Kun hyvät kädet kandee pelata aggrosti ja koittaa saada vihu katki ennekuin ollaan liian isoilla blindeilla ja pelataan "kuralla". Jos puhut husng superturboista ipokerilla niin sielä tosiaan 75bb efstäkki aluks ja nopeet blindit. Muualla nää superit on tyyliin 20-25bb efstäkki alussa ei anna hirveesti mahkuja kauheeseen muuvailuun lvl1 jälkeen.
    • xxInspectorxx
      xxInspectorxx
      Bronze
      hei anna vaan miinusta...en väittäny olevanikaan hucash mestari. Lähinnä kokemusta NL10 tason hupeista kun niitä pysty pelaamaan mun rb diilillä jonka joskus sain hankittua. Ja kyllä mä aina availin 3x. Scene taitaa olla muuttunu vuodessa paljonkin joten kuunnelkaa ihmiset tuoretta tietoa. Husng peleisä avaukset tietty blindien nousemisen mukaan jne.

Nyt lopetan tän huutelun jamoon blogissa kun oon outdated ja ipoker4k on kuitenkin alan miehiä..siis HUcash :D