Rottmannin tislaamo

• Rottmann
      Rottmann
      Bronze
      Terveppä terve!

Kirjoitin muutaman päivä sitten tuonne "esittele nyt hyvä mies itsesi" -palstalle, ja siellä kommentoineista ihmisistä useampi kehoitti perustamaan oman blogin. Tässä se nyt on. Ruotsia en valitettavasti ehtinyt mukaan kaatamaan.

Ensiksikin haluaisin kiitttää kaikkia viestiin vastanneita strategisteja, saitte minut tuntemaan itseni oikein tervetulleeksi. En tiedä oletteko huomanneet, mutta internetissä ei aivan joka paikassa, aivan joka kerta, aivan joka ihminen, ole tuntemattomalle lajitoverille aina kovin ystävällinen.

Itseasiassa mulla on ollut pokerinopiskelun suhteen ongelmia tuon kanssa aikaisemminkin. Lähinnä harmittaa, kun yrittää etsiä tietoa pelistä, niin huomaa, että joka paikassa on kyseessä vain siitä, että joku haluaa mun rahat. Ja siinäkään ei ole mitään vikaa, että joku haluaa mun rahat, jos antaa minulle jotain arvokasta, kuten hyvää tietoa pokerista. Mutta kun moni lafka tyytyy palvelemaan vaan siinä rahan imuroinnissa. Tämän sivuston suhteen olen jotenkin toiveikas. Toivottavasti sovin porukkaan, saan apua, ja joskus osaan itse auttaa muita.

Minun pokerini ennen 2.4.2013

2005-> epäsäännöllisiä pokerikausia, voitollisia ja tappiollisia. Olen nyt puolisen vuotta pelannut Starsilla tallentamaani 50€:a siten, että Stars on tästä ajasta 120$ voitolla ja itse muutaman kympin. Toisin sanoen olen pokerisaitin unelmapelaaja, joka pelaa break-evenin tuntumassa.

Voitan rahani sittareissa ja häviän MTT:ssä. BR-managerointi toimii kohtuullisesti, eli kun menee lähemmäs 30BI niin pelaan vaan 9man turboja, joissa vahvimmillani.

Jotain tarvisi kuitenkin tehdä, että biittaisi edes noi microt.

Huonoa pelissäni:
      -hemiä/trackeriä en ole koskaan käyttänyt.
      Ilmeisesti on järjetöntä yrittää puoliammattimaisesti grindata ilman apuohjelmia.
      - en juuri tee muistiinpanoja pelaajista. Usein en edes tarkkaile juurikaan mitä muut tekevät.
      - tilttaan helposti. Yksi bad beat yhdessä pöydässä ja lumivyöryefekti on valmis.
      - mulla on oma post flop taktiikka, jossa on varmasti hirveitä liikkejä. Turbosittareissa näihin ei välttämättä törmää, mutta esim MTT:ssä olen keskivaiheilla aivan paisti.
      - ICM:n treenaamisen jätin aika puolitiehen, jo tiettyjen juttujen oivaltamisen jälkeen tulokset parani niin paljon, että hetkeksi riitti.

Hyvää pelissä:
      - ottaen huomioon kaikki tuo aikaisempi ja se, että olen silti plussalla, täytyy minusta minussa olla jotain potentiaalia.
      - minulla on aikaisemmin elämässä ollut kyky määrätietoisesti kehittyä asiassa, jota todella rakastan
      - rakastan pokeria

Minun pokerini jälkeen 2.4.2013

Tarkoitus olisi siirtyä voittavaksi sittariharjaksi, joka pelaa myös MTT:tä ja pystyy tulevaisuudessa biittaamaan mid-staget ja saamaan 5-numeroisen bankrollin ennen vuotta 2015. Pokerissa haluan saavuttaa oman potentiaalini äärirajat. myös käkkyyn voisin ajatella palaavani joskus. Tällä hetkellä ei ole suurempaa paloa, eikä varsinkaan taitoa.

Nyt pitäisikin aloittaa systemaattinen prosessi kohti korkeampaa pokeritaitoiutta. Tällä hetkellä pelkällä pelaamisella en tunnu kehittyvän, eli katse pitää kääntää jonnekin muualle.

Ensimmäisenä mieleen tulevia asioita, joihin keskittyä:

- vihujen tarkkailu, rangejen miettiminen ja muistiinpanojen tekeminen
      - tilttailujen lopettaminen
      - apuohjelmien (ainakin HUDin) hankkimisen selvittäminen ja hankkiminen
      - ICM/NASH treeniä ja mallin syvemmän ymmärtämisen saavuttamista

Eipä venytetä tätä "ekaa kertaa" tän pidemmäksi.
  • 87 replies
    • xxInspectorxx
      xxInspectorxx
      Bronze
      Moi ja tervetuloa blogittamaan.

Eli ICm asioihin on sittaripelaajan todella kannattava tutustua

http://fi.pokerstrategy.com/software/

Tuolta ICM trainer light ja ICM trainer lataukseen. Treenaat niillä vaikka 15-30minsaa enne kun alotat pelaamisen erilaisia skenaarioita veivaten. Todella ylllättäviä juttuja tulee esile noista puskukippi hetkistä

Equiklabs on helkkarin hyvä myös treenata rangejuttuja ja käsien vahvuuksia ihmetellä.

HUOM! Stars skannaa sun konetta kun pelaat sielä ja jos ICM trainer on auki smaana aikaan kun pelaat niin muistutus ja bänniuhka email napsahtaa. Kerran jäi vahingossa auki ja vaikka en ees käyttänyt niin sain anteekspyyntöviestejä laittaa aspaan etteivät ole vihasia :D

HM2 ja PT4 saa mylös mukavasti strategyn kautta. Ja aina sillon tällöin jotain tarjouskampanjoita niihin. Ilmeisesti PT4 alkaa olla huomattavasti enemmän STT ja MTT pelaajien suosiossa.

Holdemresourcesin calculator on taas aivan ylivertainen analyysityökalu. Aarnimetsä piti sen käytöstä hyvän valmennuksen ja siitä tulossa video jossain vaiheessa.

http://fi.pokerstrategy.com/coaching/
      Tänään Fitzinator
      Huomenna "legenda" Moshmann
      Torstaina Ghaleon/Aarnimetsä
      ja Maanantaisin Jim

Siinä niin rautasta SNG koutsausta ilmaseks pronssitasoisellekkin.
      Täältä löydät
      Mirkosittarivideot

==============
      Tuossa A pelin löytämiseen apua ja saa mentaalipuolta parempaan kuosiin niin tilttailukin vähenee. Tähän sarjaan tullee vielä lisää matskua.

Finding your A-game

Kyyberin voittamisen avaimet sarjassa myös tilttiasiaa. Tosin nää on hopeatasolla mutta sen hankkiminen on niin halpaa että voin suositella kyllä. Pieni on summa siihen verrattuna kuinka paljon enemmän videoita ja valmennuksiakin vapautuu

Voittamisen avaimet
      ==============
      Eiköhän noilla pääse alkuun mukavasti.
      =========
      Lisäks täytyy todeta että kannattaa keskittyä yhteen pelimoodiin. STT ja MTT stategiat on hyvin erilaisi vaikka lähellä toisiaan. toki kummankin treenaaminen on mahdollista mutta jos haluat kuten itse sanot biitata mikrot niin tee se sitten vaikka sittareilla. Itsekin toteat että voitat STT:llä ja kuoppaat MTT:llä. Miksi pelata pelimoodia joka tuo kuoppaa sun kassaan?

Sitten kun sulla on levee rolli niin voit siitä irrottaa vaikka palasen jolla sitten pelaat ja treenaat jotain muuta siinä sivussa. Mutta älä etee niin ennkuin murhaat mikrotasot sittareissa. Starssin mikrotasojen MTT:t on niin siolla fiildllä käytäviä kamppailuja että niissä voittaminen isosti on kovin harvinaista vaikka olis kovakin peluri. Tietysti itteäkin kiehtoo pieni panos isot voitot skenaario...mutta MTT:t on sellassta for lulz and glory kamaa lähinnä sillon kun jaksan niitä joskus naksutella.

Käytä käsianalyysipalveluja hyväks!!! Nää ei oo mitään random arpohjia jotka niitä evaluoi niinkuin joilain toisilla sivuilla kuka tahansa uuno saattaa tulla sanoo mitä sattuu ja nappaat vääriä ideoita peliis. Täällä on kovan lluokan harjat jotka noita virallisia evaluaattoreita on. Hyödynnä tätä ilmasta palvelua.

http://fi.pokerstrategy.com/forum/board.php?boardid=1536

=====

Notet:
      Starssilla helppo homma on se että kun istut pöytään ja peli alkaa katsele sun pöydän pelaajien kohdalta (rightclick find this player) Kaikki jotka pelaa +3 pöytää on jo jonkin tason "reguja". Jos on laitttanu asetuksiin ettei anna näkyä luultavasti myös multitablaa. Esimerkkaa kaikki nää multitablaajat jotta tunnistat heti. Sitten alat kattelemaan miten ne pärjää ja merkkailet sitä mukaan kaloiks paisteiks voittaviks. Analyysiohjelmilla sitten vielä iisimpi löytää en kenen kanssa pelaat paljon ja notetat sinne myös.

=========
      Onnea peleihin! Ja keep blogging!
    • NutzAreOk
      NutzAreOk
      Bronze
      Eihän tässä tarvitse sanoa talon puolesta mitään kun Inspector on jo sanonut kaiken oleellisen. :D
    • HuhtalaJ
      HuhtalaJ
      Bronze
      Kiva että päätit aloittaa blogin!

Inspector antoikin jo kunnon rautaisannoksen neuvoja. Kannattanee tässä vaiheessaa ryhtyä käyttämään joitain työkaluja, joiden avulla peliä voi kehittää. Ensimmäisenä juurikin tuo ilmainen ICM Trainer tai sen kevyempi/yksinkertaisempi versio ICM Trainer Light.

Muita elintärkeitä työkaluja olisi Hold'em Manager 2 (HEM2 tai HM2) tai PokerTracker 4(PT4), joiden avulla näet vastustajistasi tilastoja pöydässä (suora hyöty) ja joiden avulla on helppo tutkia omaa peliä jälkikäteen, pelipöytien ulkopuolella (hyöty opiskeluun).

Noilla pääset jo erinomaiseen alkuun. Sitten kun kaipaat lisää työkaluja, niin sittaristille on varmasti todella tärkeää pyöritellä tilanteita läpi SitNGo Wizardilla ja HoldemResources Calculatorilla.

Noista maksullisista tulee tietysti aikamoinen potti, jos ostaa kaikki kerralla, mutta eipä niitä ole pakko kerralla ostaa ja toisaalta kaikkia niitä pääsee kokeilemaan ilmaiseksi.

Yksi tärkeä askel pelaajana kehittymisessä on se, että tunnistaa omia heikkouksiaan ja vahvuuksiaan. Olet itse listannut läjän molempia, joten tie on auki :f_thumbsup:
    • ghaleon
      ghaleon
      Black
      Suosittelisin edellä olleiden neuvojen lisäksi keskittymistä niihin 9max peleihin ainoastaan. Painona pelin kehittäminen eli en pyrkisi maksimaalisen multitablaukseen vaan ottaisin jonkin sopivan määrän pelejä joihin voit keskittyä kunnolla. On se sitten esim. 2 tai 4 pöytää. Olis hyvä olla joku työkalu joka mahdollistaa käsien merkkauksen pelin aikana ja niiden lähettämisen foorumille.

Tilttailu on myös iso seikka jolle ois hyvä ellei pakko saada stoppi, jos se kerran näkyy selkeenä "hällä väliä, merkit keskelle" asenteena. Tollaset tiltit aiheuttaa todella isoja tappioita ja niiden paikkaus voi vaatia paljon sitä hyvää peliä sitten. Eli absoluuttinen minimi on oman tiltin havaitseminen ja session lopetus. Mutta huomaa et toi on vain tuhojen rajoittamista ei itse ongelman ratkontaa.

Tää sivusto kyl tarjoo paljon mahdollisuuksia pelin kehittämiseen microista ihan korkeen tason peleihin. Se on pitkälti sit omasta kiinnostuksesta ja motivaatiosta kiinni kuinka paljon niistä ottaa irti.

Onnee peleihin :f_grin:
    • Rottmann
      Rottmann
      Bronze
      Terveppä taas!

Kiitoksia kovasti neuvoista ghaleonille, Huhtalalle ja inspehtoorille. Niin paljon tuli kerralla asiaa, etten vielä ole kaikkea ehtinyt sulattaakaan.

Tänään tuli hankittua PT4 ja sen ominaisuuksia tuli tossa ihmeteltyä. Pelasin pelkästään 9man turboja, joissa todennäköisesti aion pysyä jatkossakin. Toinen vaihtoehto on toi 18man turbo. En tiedä miksi, mutta se on alkanut jotenkin kiinnostaa. Joka tapauksessa aion pysyä yhdessä lajissa, kunnes hallitsen sen niin suvereenisti, että ainakin tiedän kokoajan mitä teen ja miksi.

Viimeinen sessio oli siis treeniä ilman taloudellista motivaatiota. 4-tablasin itseni yhdesti 3:nneksi ja 3 kertaa neljänneksi. Kaikista tipuin blinditasolla 200/400 siten että löin allinin voittajasuosikkina. tänään vaan A9<A9, AK<A2 ja 33<A7.

Ohivetodoista raportointi ei liity siihen, että ihmettelisin suuresti huonoa tuuriani. Lähinnä mietin pääkoppaani. 3 biittiä minuutissa ja "illan pelit" miinukselle. Hetkellisesti mieleen hiipi sellainen "epäreilua!" ajatus, mutta jotenkin onnistuin sen parissa sekunnissa ohittamaan.

Oma filosofis-psykologis-mutuistinen p*rstuntumani on, että "pitää hakata pientä, kunnes se ei tunnu enää missään".

Ylipäätään miltä pitäisi tuntua multitablaavasta sittariharjasta. Olisi jotenkin absurdia iloita erikseen jokaikisessä onnistuneesta flipistä ja ohivedosta. Toisaalta, tuntuu vielä reilusti typerämmältä suuttua, masentua tai muuten hajota, kun onni kääntääkin selkänsä.

Muistan jostain viiden vuoden takaa kaveripiirin pokeri-illasta tilanteen, jossa yksi heppu (sittemmin eniten pokerissa voittanut tuntemani henkilö) tuuletti avoimesti, kun hän maksoi turnilla jonkun vedon. Vaikka hänen vihu vetikin riverillä ohi, hän oli silti iloinen maksustaan. Mulla meni 5 vuotta tajuta miksi.

Yhtä hullulta, kuin suhtautua jokaiseen pokerikäteen ja -turnaukseen ylitsevuotavalla tunnespektrillä, tuntuu ajatus että pelaa pokeria ilman mitään fiiliksiä. Siis ei kai tällaista lajia, ammattia, lisäansiota tai mitä lie, valita siksi, että kyseessä olisi monotoninen liukuhihnatyö, jonka tekemisen ainoa motiivi on vihreällä kirjoitettu nume kuun lopussa.

Olen yrittänyt suunnata motivaationi jonkinlaiseen metapelin ymmärtämiseen. Tarkoitus olisi esimerkiksi onnistua pelaamaan hyvä 20 turnauksen sarja, jonka aikana oppisi jotain uutta, tai ottaisi käytäntöön jotain, jonka on jostain muualta oppinut. Jos onnistuisi saamaan onnistumisen kokemukset siitä, niin se kuulostaisi hyvälle. Toisaalta, jos onnistuisi nauramaan, tai suhtautumaan edes tyynesti, tai edes vain aivan pienellä pettymyksellä, tilanteessa, jossa kupla puhkeaa nokan edestä, kun omassa kädessä on naulat ja vihulla A2o.

Näillä tasoilla kuin mitä itse olen, en pidä rahamääriä kovin merkityksellisinä. Mielenkiinnolla odotan, että jos pääsen joskus korkemammille tasoille (sanotaan vaikka 60d buinin sittareihin), niin miten suhtaudun siihen että riskeeraan peliin jo ihan "merkittäviäkin" rahasummia. Jää nähtäväksi, kehittyykö mentaalipuoli samaa vauhtia kuin pelilliset taidot.

Menipäs henkiseksi tämä blogi. Blogissa selittämäni asiat ovat konkareiden korvissa varmasti pelkkiä itsestäänselvyyksiä, mutta ehkä halusin kirjoittaa juttuja auki itselleni. Voi sitten käydä omia ohjeita lukemassa täällä, kun survoo 5 pöydässä any cardilla, kun AA pettää. Mitä en siis tietenkään enää tule tekemään. Mutta jos kuitenkin, niin sitten...

Sain muuten yhden sukulaismiehen stäkkäämään mua, vai mikä se termi tässä tapauksessa olisikaan. Antaa n. 200$ apuohjelmien hankintaan ja saa tuplana takaisin, kun nettovoitot on 10 000$. Kyseessä ei ollut hyväuskoisen huijausta. Selitin, että tässä voi kyllä käydä niinkin, että rahoja ei koskaan syystä tai toisesta tule (siis johtuen, että en tienaa sitä 10k:ta, ei siis siksi, että en maksaisi hänelle :D ). Hän sanoi kuitenkin, että hän on tietoinen, että hän on sijoittamassa riskibisnekseen :sun:
    • Fama0
      Fama0
      Bronze
      Kannattaa lukea BustoTinkerin alkuperäistä projektia, eli "Häviävästä pelaajasta voittavaksi pelaajaksi". Siellä on hyvin painotettu sitä miten tärkeää tuo mentaalipuoli on.

Aarnimetsän blogista saa myös hyvin perspektiiviä asioihin, sittareissa kun ennen pitkää tulee vastaan esim. 20 pelin putkia ilman rahasijoja - vaikka pelaisitkin heittämällä voitollista peliä. Pokeri vaan on sellainen laji, että nämä asiat on pakko kestää.

Aina kannattaa muistaa se, että kyse ei ole siitä, voitatko rahaa - eikä edes siitä, että saitko rahat keskelle ennakkosuosikkina. Aina on tärkeintä se, että pelasitko hyvin vai et siinä tilanteessa ja niillä tiedoilla mitä oli. Aina täytyy pyrkiä parantamaan omaa peliä. Se on kaikista tärkeintä.

Edit: Nimimerkillä tällä hetkellä olen 10 biniä alle EV:n käkkypeleissä.
    • ghaleon
      ghaleon
      Black
      Yks pelikassanhallinnan eduistahan on se et pelejä ei tarvi ajatella rahassa. Yleensäkin jos seuraavalle tasolle siirtyminen tuntuu epämiellyttävältä niin on luultavasti parempi jatkaa nykyisellä tasolla. Niitä isompia voi sit hiljotellen alkaa ottaan mukaan.

Toki tasojen noustessa yks mikä itelle ainaki oli aika iso juttu oli swingien kasvaminen rahallisessa mielessä. Varsinki jos sattuu kohtaan kehnon runin tason noston yhteydessä se voi tuntua aika murskaavalta.

No sulla on ainakin hyvät pohjat jatkolle. Pidät sen tiltin pois ja kehität peliä aktiivisesti niin tasot nousee kyl siinä ohessa.
    • Rottmann
      Rottmann
      Bronze
      Tahmeeta

Ehkä hyvä, että tällaisen pokeriprojektin alku ei ole pelkkää ruusuilla tanssimista. Eipähän ala ainakaan kuvitella mitään liian suuria ja ihmeellisiä tulevaisuuden kuvia.

Sen jälkeen, kun huono tuuri on jatkunut tarpeeksi kauan, niin on pisteessä, että esim jos ajautuu all-in taskuparilla ja vastassa on kaksi ylikorttia, niin ei osaa enää edes toivoa, että voittaisi flipin - saatika, että ajattelisi, että on hitusen edellä.

Toisaalta kun pelisessio alkaa niin, että ensimmäisessä pöydässä maksaa KK:lla vihun allinnin ja häviää sen QJo kädelle, niin paljon se vaatii, että siinä kasaa itsensä.

Suoranaisen tiltin olen välttänyt, mutta kyllä tuollainen nakertaa mieltä.

Olen ottanut tohon peliin mukaan myös ton PT4. Tänään varsinkin aloin pikkuhiljaa raivostumaan siihen, etten nähnyt omaa ja muiden stäkkiä (pelkät bb:t) enkä 6-kätisessä omien korttieni maita (toi jälkimmäinen varsinkin ärsyttää). Lisäksi toi punainen TRIAL-kyltti on hiukan v-mäinen. Ehkä noita laatikoita saa jostain siirreltyä, en ole vielä selvittänyt.

Taidan pitää pienen tauon pokerin peluusta. Minulla yhden kirjoitushomman deadline 10 päivän päästä, joten keskityn siihen.

Pokeria aion kyllä opiskella. Tota ICM:ää pitäisi tutkia. Se olisi jotenkin helpompaa, jos ymmärtäisi tarkkaan mihin se perustuu. Jos noita vaan hakkaa trainerissa niin kauan, että osaa melkein ulkoa, niin ei se kuitenkaa ole sama, kuin osata toimia noissa tilanteissa niin, että pystyy tekemään päätöksen oman laskelman mukaan.

PT4 vai HEM2 sitä tässä nyt pohdiskelen. Varmaan käytän molempien ilmaiset kuukaudet ja sitten kesäkuun alussa päätän kumman ostan.

Olen huomannut, että kun ei ole varma, että pysyykö tossa trackerissa, niin ei tule tehtyä noteja niin paljon. Ehkä pitäisi vaan tehdä Starsin noteja, että tulee siihenkin rutiini. Jostain pitäisi löytää jokin formaatti noiden notejen tekemiseen. Itse kirjoittelee lähinnä jotain sekavuuksia, jotka lähinnä häiritsee kun viikkojen päästä niitä lukee.

No huh. Eipä sitten tullut kovin positiivinen postaus tänään. Ensi kerralla paremmalla onnella tai jotain.
    • xxInspectorxx
      xxInspectorxx
      Bronze
      harvassa sellaset pokeriblogit jossa ei itketä paskojen vihujen hyvästä onnesta. Mutta sikshän nää on hyviä. Varsinkin kun palaa noihin valitusposteihin pienellä viiveellä niin kas kaikenlaista kehitystä jne on mahdollista huomata. Plus tuulettaminen ainakin mulle on sellanen joka helpottaa. Sit and go strategia artikkeleissa on toi icm perus idean on hyvin selitettynä tsekkaa sieltä.
    • HuhtalaJ
      HuhtalaJ
      Bronze
      ICM:stä voit lukea sittariartikkeleista kun ensin saavutat hopeatason ja sitten vielä aikanaan lisää sekä kulta- että platinatasolla.

Jotenkin niitä PT:n laatikoita voi siirtää, mutten ole varma miten, koska olen itse käyttänyt aina vain HEMiä. Kokeile ainakin raahat molemmilla hiiren napeilla yksin ja yhdessä ja tarkistaa PT:n asetuksista, onko siellä joku sellainen kohta kuin "lock layout".

Sitten asiaa: miksi hermostut siitä, jos häviät lähtökohtaisesti paremmalla kädellä? Olisitko oikeutettu voittamaan potin joka kerta, kun pääset AI KK vs QJ? Et voi vaikuttaa tuleviin kortteihin, voit vain tehdä parhaat mahdolliset ratkaisut niillä tiedoilla, mitä sinulla on. Jos pelissä ei olisi varianssia ollenkaan, se olisi shakkia. Ei mitään vittuilua, vaan todella aiheellista ja tärkeää itsetutkiskelua. Vuodat mentaalisessa pelissäsi ja on hyvä miettiä, mistä se vuoto tulee :f_cool:
    • Aarnimetsa
      Aarnimetsa
      Bronze
      Kun pidin muutama viikko sitten SNG Jatkokurssia PT4;n kanssa Fifty50-peleistä, niin niissä on 10 henkeä pöydässä, jolloin heti valmennuksen aluksi jouduin siirtämään nuo hudipalikat oikeisiin kohtiin. Eli käypä tuolta katsomassa, videolla pitäisi näkyä kaikki vaiheet mitä tarvitsee palikoiden siirtämiseen:

http://www.twitch.tv/pokerstrategy_fi/c/1980973

Sitä Trial-tekstiä voi siirtää hetkeksi, mutta se nollaantuu aina seuraaviin pöytiin vaikka sille tallentaisi vähemmän häiritsevän paikan. Muiden laatikoiden paikat voi tallentaa.
    • Rottmann
      Rottmann
      Bronze
      Tervehdystä päivää,

Pieni tovi meni sitten viime postauksen, mutta vielä ette minusta päässeet.

Olen tässä koittanut järjestää elämää muulta kantilta niin, että sellainen 3-4h (ainakin) päivässä liikenisi pokerin pelaamiseen ja opetteluun.

Nyt pitäisi olla ulkoiset hommat kuosissa, eli pokerin maailmaan voi keskittyä vähän paremmin kuin aikaisemin. Tuli tuo hopeataso voitettua, kun tein tilin poker770:lle. Harmi vaan, että siellä on pikkusittarien rake 20%, joten aika huono diili lähteä siellä grindaamaan.

Starsilla siis niitä sittareita olisi tarkoitus jatkaa. Tänään aloitin Hem2:n ja sitngWIZin kuukausi kokeilut. Toivottavasti saa järkeä noihin ja niiden avulla myös peliin.

Hauskat kesän alut kaikille. Se on muuten kesä nyt ihan noin virallisestikin!
    • Rottmann
      Rottmann
      Bronze
      Tänään oli neljäs päivä, kun pelasin Hem2:n kanssa. Pikkuhiljaa alkaa osaset loksahtamaan paikoilleen. Vielä en osaa sanoa kumman sitten aikanani tilaan PT4:n vai Hem2:n.

PT4 oli mielestäni selkeämpi ja yksinkertaisempi. Hem2 taas vaikuttaa siltä, että se on laajempi. Laajuutta taas tarvii sitten kun alkaa olla peruspalikat kasassa. Vielä leikitään dubloilla.

Turnausten alut ovat edelleen sähläystä. Harvemmin katkeilen, mutta liian usein teen itseänikin hirvittäviä Axs limppejä ja suittariconnectori minireissuja yms. Ongelma ei ole niinkään kärsivällisyydessä, vaan jonkinlaisesta intuitiosta, että ainakin microissa nuo vielä kannattaa. Pitää analysoida paremmin.

Pusku/kippipeli on sngWIZin mukaan melko mallillaan (siihen nähden, että ICM on vasta tulossa mukaan tietoiseen harkintaan). blindien ryöstöt puolin ja toisin (SB:ssä ryöstäjänä ja BB:ssä ryöstettävänä) näyttää olevan pahin liikki tällä hetkellä.

Tänään päivä päättyi kivaan upswingiin 15 runauksen DW:n jälkeen. Jää hyvä fiilis, kun viimeiset 3 turnausta päättyy pytty kainalossa ja vielä sattumalta PS:llä alkoi uusi blokki planeetta sarjassa 1 turnaus ennen voittoputkea.

Alan pikkuhiljaa olla jonkinlaisessa maailmanennätyspisteessä BE pelaamisen suhteen. rollini on pysynyt välillä 10bi-25bi nyt tammikuusta asti. Oudon tasaisesti kohtelee varianssi minua.
    • Rottmann
      Rottmann
      Bronze
      Eilen oli ihan mielenkiintoinen sessio.

Talletin reilu kk sitten 770 pokerille 30€, mutta sen käyttämineen sittareihin ei tunnut kovin järkevältä noilla 20€ rakeilla. Hävisin 2/3 pelikassasta pelatessani 5$+.0.5$ double up sittareita. Eilen sitten onnistuin 1$+0.2$ ja 2$+0.4$ sittareilla ja parilla MTT turnauksella täyttämään puolet kuopasta.

Eilen tajusin taas sen, että pelaan MTT turnauksia omasta mielestäni paremmin kuin sittareita. Ainakin jos miettii, miten paljon aikaa käytän lajien opiskeluun (sittareihin paljon, MTT:hin hyvin vähän).

Noissa MTT turnauksissa minulla on suuria vaikeuksia suurien blindien flopin jälkeisessä pelaamisessa. Pienten rahojen turnauksissa kyseessä ei voi olla edes scared money -ilmiö. En myöskään tähtää kuplaan, vaan aina voittoon.

Käytännössä peli menee kuitenkin esim 20bb diippinä sellaiseksi, että korottelen laatukäsiä, yritän pitää cbetin saman kokoisena eri tilanteissa, mutta aina minut lyödään, kun olen vedolla tai bluffilla. Kun taas en osu ja checkaaan, niin vihut osaa löytää oikean kokoisen betsin, jolla en uskalla katsoa turnia, vaikka kuinka tietäisi, että ei vihu noihin läheskään aina osu.

Jotain hyviä videoita tai kirjoja noiden vaiheiden pelaamiseen saa suositella.

Mietin myös, että miten käkky ja STT harjat noin muuten suhtautuu noihin MTT turnauksiin. Näyttäisi nimittäin, että niitä on (mielellään taitavasti) pelattava ainakin jos haluaa ottaa hyödyn irti miti moninaisimmista bonuksista.

Toisin sanoen, kun vaikka ghaleon (joka ymmärtääkseni on nimenomaas sittareihin erikoistunut, korjaa jos olen väärässä) saa niitä starsin etuoikeutettuja freeroll kutsuja, niin kai ne kannattaa käydä katsomassa - ja mielellään tietenkin voittamassa.

Laitan käsianalyysiin joitain esimerkkejä noista mun late-mid vaiheen painiskeluista.
    • virppa
      virppa
      Bronze
      En ole 770:lla muistaakseni pelaillut mutta tuo ~17% raken osuus sisäänostosta kuulostaa todella kovalta peitota oli vastassa sitten kuinka huonoja pelaajia tahansa. Olisiko sinun mahdollista pelata jollain muulla sivustolla, jossa rake ei olisi noin tappava? Toinen mahdollisuus on toki pelata isompia mutta tuollainen 30€ kassa on aika pieni lähes mille tasolle tahansa ja ehdottomasti 5,5€ turnauksiin vaikka nuo DONeja ilmeisesti ovatkin. Toki jos on valmis depoomaan lisää katki mennessä ni sekin on ihan ok.

MTT-pelit vaatisivat taas vielä suurempaa rollia.

Noista MTT vs STT bonuksista mainittakoon sen verran, että STT- ja käteismiehet clearaavat erinäkösiä depo-bonuksia nopeammin ja saavuttavat korkeampia bonustasoja helpommin. Rakebackin takia ei juuri kannata MTT pelejä pelailla ellei pelaa sitten jo todella suurella average binillä.

Jos lasketaan yhden tommoisen freerollin arvo pelkästään sen turnauksen kokonaispalkintojen ja pelaajien määrän mukaan niin eipä toi vuositasolla kauheasti nosta rakebackia. Supernova freerolleissa on muistaakseni 1 000 000 palkintopotti ja hatusta arvioituna pelaajia voisi olla vaikka 6000 keskimäärin. Aarnimetsä taisi kirjoittaa blogissaan, että viimeisimmässä oli noin 4000, joka oli normaalia vähemmän. Tälläin yksittäisen lipun arvoksi tulee noin 167$. Tuo freerolli järjestetään neljästi vuodessa, jolloin kokonaisarvo olisi noin 670$.

Supernova statukseen tarvii rakettaa ~18 181$, jolloin pelkästään sn-freerollien osuus "rakebackina" olisi ~3,7%. Tuo on arviolta 10% kasvu rakebackiin mitä supernovana(100 000 vpp) saa verrattuna pelaajaan, joka ei noita pelaa. Hattuarviona ghaleon ja aarnimetsa pelaavat varmaan lähemmäs 200 000-400 000 vpp:n edestä vuodessa jolloin yksittäisen tollaisen turnauksen suhteellinen rakeback-osuus huononee.

Alemmilla bonustasoilla palkintopotit ovat pienempiä ja fieldit suurempia, jolloin niiden palautukset ovat runsaasti huonompia. Omalla kohdalla pidän alle kultatason freerolleja ajanhukkana. joku oikea harja varmaan nyrpistää nenää noillekin.
    • Rottmann
      Rottmann
      Bronze
      vahvasti -EV minisessari Ipoksulla.

Piti osallistua 1$ ja 2$ super DONeihin. No poimin sitten mukaan jonkun 10+1$ PLO omaha DONin. Siitä ulos ekana, vaikka kuinka yritti keskittyä. Menee hetki täyttää kuoppa noilla 1$ peleillä.

Sen lisäksi PT4 (jonka ostin eilen) ei toiminutkaan Ipokerilla. Oli kyltit väärien pelaajien päällä ja ei saanut siirreyttyä sellai kätevästi niinkuin HEM2:ssa pyörittäen. Sähläsin sitten PT4:n kanssa ton omppu sekoilun lisäksi. Nyt pieni talonympäri kävely ja uutta kuokkua silmään.
    • Rottmann
      Rottmann
      Bronze
      Onpas tunkkista runia, tai sitten teen jotain todella väärin. BR on enää 12BI, mutta sillä on mentävä, kun pienempiä turnauksia kuin 1.50$ ei starsilta löydy. Ihan alkaa mennä usko omaan tekemiseen.

Viimeiset 500 turnausta (eli tosta tonnin kohdalla olevasta huipusta) olen pelannut sen jälkeen kuin postasin tähän blogiin ensimmäisen viestin. Silloin aloitin "vakavissani" opiskella pokeria. Tuosta pudotuksesta noin puolet arvioisin koostuvan erilaisista tilttailuista ja MTT-sekoiluista. Tämän viikon -15bb, ITM%<20, ROI -45% pyttyjä 1/38. Voi olla siis huonoa runia huonon runin päälle, mutta vaikea arvioda.

Nyt pitäisi vaan opiskella lisää, mutta en tällä hetkellä oikein tarkalleen tiedä mitä. Se, että ennen HUDin käyttöä ja hajuakaan ICM:stä oli BE-tason pelaaja, joka pelasi pokeria suurimmaksi osaksi "intuitiolla". Nyt pitäisi sitten miettiä, että mikä osa tosta intuitiosta oli oikein, ettei käy niin, että alkaa ehjää korjaamaan. Olisi tavallaan typerää lähteä esimerkiksi orjallisesti noudattamaan jotain aloituskäsitaulukkoja tässä vaiheessa, kun harkintakyky on mielestäni jo sillä tasolla, että alku ja loppuvaihe toimii kohtalaisesti.

Tuolla 1.5$ 9-manneissa tuntuu olevan yllättävän paljon reguja, jotka ovat samaa tasoa kuin itse. Toisaalta on täysin random heeboja, mikä tekee pusku-kippi -pelin hankalaksi. Mun ROI on 3.5$ vastaavissa huomattavasti korkeampi, joskaa sample ei taida olla tilastollisesti merkittävä. Tällä pelillä vaan ei pääse ylemmille tasoille tämän elämän aikana.

Mutta eipä tässä muuta, kuin sessarianalyysiä tekemään 0/6 ITM session jälkeen.

Uploaded with ImageShack.us
    • Rottmann
      Rottmann
      Bronze
      Löysin aika hurjan "opetusvideon". :D

• Rottmann
      Rottmann
      Bronze
      Hopeataso tuli varmistettua ensikuuksi. Into pokeriin on sen verran kova, että melkein voisi lähteä kultaakin hamuamaan. Suurin vaikuttaja kultatason saamisessa on tulevan juhannuksen pituus. Sitä kun ei aina tiedä kestääkö se päivän vai viisi. On se kumma juhla.

Pieni ongelma vaan on, että PS tiliin linkitetyssä sivustossa (Poker 770) mun rollilla ja heidän rakeilla (pienissä sisäänostoissa 0.2bi) ainoa järkevä pelivalinta on superturbo -sittarit. Olen kuitenkin huomannut nekin aika rauhalliseksi verrattuna Starsin hypereihin. Luulen, että niitä voisi exploittailla vielä paremminkin vähän aggressiivisemmalla taktiikalla, mutta omani on tällä hetkellä toiminut ihan kohtuullisesti sekin.

Alamäki se vain jatkuu ja hero on jatkuvasti tiltin porteilla. Ehkä tämä sitten joskus saa sokerireunuksen Heron pokeritarinassa, jossa "alun murskaavien ja ylivoimaisten vastoinkäymisten lävitse tiensä raivaten, urheana ja kohtaloaan uhkaavana, häviötä tahi mitään muutakaan vitsausta pelkäämättä Hero selätti koko vihollisarmeijan tuhatpäisen joukon ja ratsasti aamunkoittoon kauniin neidon kanssa ja voitti ensimmäisen 3figs pyttynsä". :D