TAF-sivuston rakentaminen

• Iipero
      Iipero
      Bronze
      Elikkä, sain tälläisen ajatuksen että rupean ajankuluksi tekemään omaa pokeriaiheista sivustoa, jonka päämäärä on 99% tuoda rahaa mulle PokerStrategyn TAF-ohjelmaa hyödyntäen.
      Tälläisiä sivuja on olemassa varmaan n. 100k muuta joten tämä olkoon vaan tälläinen kokeilu ja haaste mulle itelleni, koska suurempaa taustaa ei kotisivujen rakentelusta ole.

Tässä tänään olen nyt n. 4h väsännyt ja oppinut kyllä jo uskomattoman paljon uusia asioita (onneksi on google). Jonkun näköstä visiota olen jo kokonaisuudesta saanut ja olen rakentanut nyt valmiin karun version sivupohjasta. Seuraavana tavoitteena on photoshopata linkkien taustat ja muut sellaset sälät kuntoon, että saa ton templaten näyttämään jo sellaiselta lähes julkaisukelpoiselta. Tämän jälkeen alkaa sisällön lisäys ja sivun täyttäminen mainoksilla (hyvän maun mukaisesti tietysti). Logo/sivuston nimi on sitten varmaan sen loppuajan murheita. Näillä näkymin ei logolle välttämättä ole tarvetta, koska PS:n bannerivalikoimasta löyty tarpeeks simppeli pikkubanneri minkä voi sijoittaa tuonne yläkulmaan.

Sivuston tyylin pidän simppelinä ja hillittynä, kuten pokerstrategyn sivutkin ovat.

Syy minkä takia tein tämän ketjun on se, että uskon saavani tästä vielä lisää motivaatiota ja myös toki sitten kun rupeaa vähän isomman kokonaisuuden saamaan kasaan, niin myös vinkkejä muilta käyttäjiltä mitä voisi muuttaa. Ja varmasti täältä löytyy myös jotain neroja, jotka pystyvät auttaa mua ongelmatilanteissa.

Niin ja kai tämä saa täällä projekti-osiossa ollakkin vaikka ei nyt niinkään pokerin pelaamiseen liity millään tavalla?

Sen ainakin tiedän että tässä tulee kestämään - ja kauan -, juurikin siitä syystä että olen aika käsi tällähetkellä tämän tyylisten asioiden kanssa. Mutta uskon myös että tämän projektin aikana opituista tiedoista on hyötyä tulevaisuudessa.

Siinä on tän illan tuotos.
  • 6 replies
    • NutzAreOk
      NutzAreOk
      Bronze
      Mielenkiintoinen projekti. Mietin itsekin joskus väsääväni tollasen, mutta se jäi sitten kun en jaksanut opiskella kotisivujen tekoa+olen suhteellisen käsi mitä tulee ATK-juttuihin.

Jos viitsit niin jonkunlainen selostus ihan käytännön jutuista alusta alkaen olis mielenkiintoinen.

Onkohan monella Suomen yhteisön jäsenellä vastaavat sivut?
    • kravdude
      kravdude
      Bronze
      Youtubessa on parilla tyypillä ihan hyvä kanava. Kotisivuihin en oo ainakaan vielä törmännyt tai sitten se on kokonaan joku affisivusto.

Aiotko rekisteröidä ihan oman domainin mallia xxx.fi vai käyttää jotain ilmaispalvelua malliin freejotain.com/sunsaitin nimi. Vois näyttää aika paljon paremmalta toi oma domain, eikä maksa paria kymppiä enempää vuodessa.
    • Iipero
      Iipero
      Bronze
      Pitää katsoa tuota tarkemman selostuksen tekemistä. Taitaa ainakin yhdellä suomalaisella täällä olla isokin tämän tyyppinen sivusto pystyssä, jos nyt oikein muistan, jossain uutisessa oli joskus mainittu.

En itekkää mikää sankari näitten kaa oo, mutta on mielenkiintoista oppia uutta ja samalla saada mahdollisesti jotain hyödyllistäkin aikaan :)

Juu domainin aion hankkia sitten kun sen aika tulee. Noi freenet jutut vaikuttaa mun silmiin yleensä aika spämmiltä.

Illalla taas kikkailen lisää ja tänää olis tarkotus pääosin photoshopilla luoda jonkun näköstä menua.
    • Iipero
      Iipero
      Bronze
      Tänään tosiaan rupesin photoshopilla väsäämään jonkunnäköstä navigaatio menua ja siinä samalla sitte muokkasin oikeestaan koko homman mitä eile väsäsin.
      Esim. Headerin (ylimpänä oleva osio) koon muutin että sain fiksummin laitettua bannerin siihen, joka nyt tällein jälkikäteen ei ollukkaan niin fiksua.

Menun, eli headerin alla olevan osan siis tänään tein photoshopilla, joskin se ei tosiaankaan tule olemaan se lopullinen versio.

Content osaa kavensin, samalla kun headeriakin ja footeria (alin osio) koska tajusin että sivut näyttävät helvetin tyhmiltä, koska olin laittanut width 100%, eli koko näytön/selaimen ikkunan levyinen. Eli nyt siis olen kaventanut kaikki osat, että sivuston saa keskitettyä keskelle selaimen ikkunaa.

Vielä pitäisi keksiä miten sen keskityksen saa tehtyä. Kokeilin ite ensin soheltaa jotain, mutta eihän siitä mitään tullut niin huomenna illalla (not), eli sunnuntai iltana jos kykenen niin säädän sitten sitä ohjeiden kera. Se tuskin on iso homma joten, sunnuntaille/maanantaille voisin ottaa tavoitteeksi säätää sivujen värimaailman, ja tän myötä myös menun uudelleen. Kattelin tuossa mitä tänään oon saanu aikaseks ja värit on liian samankaltaset PS:n kanssa, joten keksittäköön jotain uutta.

Hitollinen homma tässä on kaikkien pikkujuttujenkin kanssa, kun ei ole aikasempaa kokemusta. Tänäänkin ehkä 10 kertaa sai alottaa alusta kaiken mitä on tehnyt, koska huomaa lopussa että homma menikii vi***ks tai sit keskenkaiken huomaa että on kussut jotain ihan alussa. Ja googlea saa olla huudattamassa kokoajan.

Niin ja Googlesta tulikin mielee että sitten joskus kun sivut rupeavat olemaan valmiina niin alkaakin se hauska osio - hakukoneoptimointi. Aloitin äsken lukemaan tekstiä jonka otsikko on "Hakukoneoptimointi lyhesti" . Vai että lyhyesti, herranjestas tossa on tekstiä. Mutta jos sitä jaksaa lyhyissä pätkissä opiskella niin jotain jää ehkä päähänkin ja pääsepäähän sitten siinä vaiheessa helpommalla, kun tuota oikeasti tarvitsee.
    • Iipero
      Iipero
      Bronze
      Päivitetääs nyt tätäki :)

Elikkäs sivut näyttää suurinpiirteinkin tältä:

Tai siis sivu, tuossa rupee templaten pohja olemaan jo aikalailla kuoseissa. Nyt sisältöä, sisältöä, sisältöä ja mieluusti jotain fiksuakin vielä.

Kaikenmaailman bannereita ja juttuja pitäs keksii, mutta isoin työ sivupohjan osalta rupeaa olemaan ohitse. :f_grin:
    • becel
      becel
      Bronze
      ootkos saanu tehtyä rahaa tällä sun TAF-sivustolla? :s_cool: