Päätä seinään NL5

• Fama0
      Fama0
      Bronze
      Päätinpä sitten perustaa tämmöisen, osittain BustoTinkerin alkuperäisen "Häviävästä pelaajasta voittavaksi pelaajaksi"-projektin innoittamana.

Muutaman vuoden tauon jälkeen päätin taas kokeilla pokerin peluuta, ja otin ilmaiset 7,70 dollaria Poker770:llalle. Opettelin pelaamaan MSS, ja sitä aion lähinnä jatkaa. Pelit lähtivät tosi hyvin pyörimään NL2, joten deposin 27e ja siirryin pelaamaan NL5. Tuon sivuston rake vaan on aivan karmea verrattuna Starsiin, joten päätin vaihtaa sivustoa. Odottelen edelleen josko nuo rahat saisi pois sieltä, mutta jospa ne ajallaan. HEMin statsit iPokerilta (ei alusta asti käytössä) 2 dollaria plussalla, EV adjusted 7 dollaria plussalla.

Noita Poker770 rahoja odotellessa laitoin vielä 20e lisää Starsille, samoin kuin Moneybookersin ilmaiset 10 dollaria. Eli lähtökassa oli luokkaa 37 dollaria, eli liian vähän NL5, paitsi jos mukaan lasketaan Poker770:n rahat (mitkä laskin mukaan).

Nyt on jäljellä enää 25 dollaria, eli pelottavalta näyttää. Miten tähän on päädytty?

1. Pelaan huonosti. Tästä ei ole epäselvyyttä, tosi usein tulee tehtyä huonoja päätöksiä. Pelaanko niin huonosti että minun tulisikin olla tappiolla? Se on eri asia. Parannusta täytyy kuitenkin tehdä jos haluan pärjätä.

2. Runnaan todella huonosti. Tämä nyt on yleensä lähinnä tekosyy, mutta kun Starsin tilastot sanovat että ollaan tappiolla 12 dollaria - mutta EV adjusted taas on breakeven 7000 käden jälkeen, niin kaikki vika ei suinkaan ole minussa.

Mitä pitää parantaa?

1. Huonot ja marginaaliset päätökset pois. Välillä tulee näitä vastaan että esim. 3bettaan preflop KK:lla, floppaan kurkosetin, lyön, vihu maksaa, turnilla täyttyy värinveto, checkaan, vihu shovee. Itkien maksan - vihulla on kädessä ihan eri maata oleva gutari, joka luonnollisesti täyttyy riverillä. Vaikka välillä onkin tullut tehtyä hyviä vetoja noissa tilanteissa, niin pidemmän päälle pitäisi panostaa solidinpaan peliin.

2. Valuet kuntoon. Vihaan käytännössä AA:n ja KK:n pelaamista, koska joko kukaan ei lähde mukaan, minusta vedetään ohi, tai en saa mitään valueta irti vihuista. Tottakai suurin osa tästä on pään sisällä, mutta kun osutaan hyviin käsiin pitäisi opetella saamaan tilanteesta kaikki irti.

3. Pään sisäinen puoli. Olen huomannut, että pää kestaa melko hyvin myös huonoja bad beatteja, vaikka pitemmän päälle ne kyllä syövät miestä. Omaa ajattelutapaa pitäisi kuitenkin parantaa, varsinkin tuloshakuisesta ajattelusta pois. Myös motivaatio opiskelun kannalta on todella huono, mieluummin teen jotain "kivempaa", tätä pitäisi pyrkiä parantamaan.

Nyt ollaan siis downswingissä menossa, 8,5 biniä EV:n alapuolella. Tästä pitäisi pyrkiä ylöspäin. Tein tämän lähinnä omaa motivaatiotani edistääkseni, ja koitan kirjoitella aina välistä miten etenee. Varsinaista konkreettista tavoitetta ei siis ole, mutta katsellaan jos sitä jotain järkevää keksisi.
  • 23 replies
    • CPallo
      CPallo
      Bronze
      Hienoa että alat pitämään tällaista blogia. Parastatäs näyttäs olevan se, että tiedostat pelissäs olevan jotain heikkouksia ja toivottavasti pääset pureutumaan niiden kimppuun pian :) Good luck, muistapa sitte aina käydä läpi käsihistoriat ja panna askarruttavia käsiä analyysiin :D
    • HitThe1Out
      HitThe1Out
      Bronze
      Hyvä avausposti :)

Tsemppiä peleihin! :f_thumbsup:
    • keekkini
      keekkini
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja HitThe1Out

Tsemppiä peleihin! :f_thumbsup:
      +1

Ja menee seurantaan kun samoilla tasoilla samalla strategialla kahlataan :)
      GL!
    • Fama0
      Fama0
      Bronze
      Ihan pientä päivitystä nopeesti, 428 kättä väänsin kun pääsin taas koneen äärelle loman jälkeen.

Tuli seurattua valmennusta/Youtube-videoita samaan aikaan pelin kanssa - huono. Siitä huolimatta pelasin melko solid, paria marginaalista tilannetta lukuunottamatta (ryöstöyritys jonka koitin kääntää plussalle bluffaamalla, positiivisena puolena löysin calling stationin) - hyvä. Myös ei ongelmia pään keston suhteen vaikka (suhteellinen) alamäki jatkuukin - hyvä. Kovasti tuo EV adjusted -lukema antaa lohtua kun saa KK:lla ja AA:lla joko walkit, blindit tai ohivedon "ihan varmasti joka kerta" :P
      (hyvä on, tällä kertaa voitin jopa KK:lla)

Ysiparilla puskin K-korkeeseen pöytään, arvelin että on equityä tarpeeksi FE:n kanssa, vihulla oli AQ ja se veteli runner-runner suoran. Pitääpä koittaa laskeskella miten tuo tilanne meni, mikä oletin vihun rangen olevan ja miten usein siellä on Kx, ehkä TT? Loput olis varmaan tullut yli tai johdan niitä.

Eräs sankari raise-shoves UTG:sta 77:n, ja eihän mun AA tommosia vetoja vastaan pidä :P Tosin siitäkin sain notet, yllättävää kyllä vihu pelasi muuten aika hyvin, ehkä oletti saavansa lisäequityä UTG-shovellaan tiukasta pelaajasta (minä)? No, liian pieni käsimäärä että voi tehdä tarkempia johtopäätöksiä. Ehkä mun ei pitäisi tuijotella ollenkaan statseja alle sadan käden, mielellään väh. 300 tjsp. Starsilla vaan on niin paljon pelaajia että reguja tulee harvemmin vastaan, tosin olen jo muutaman nitin merkannut.

Kaiken kaikkiaan sessio jäi 10 senttiä miinukselle (kiitos voitetun flipin, kiva näin pienen tauon jälkeen :P ), EV adjusted tosin 3 dollaria plussalla. Nyt ollaan siis kokonaista kymmenen biniä EV:n alapuolella. Suunta on (pitkällä aikavälillä) pelkästään ylöspäin! Tosin parempi ennemmin kuin myöhemmin, jos minulta kysytään. Any time now.
    • Fama0
      Fama0
      Bronze
      No nyt oli kyllä todella hyvää runia sessiossa. 4 biniä uppia, suuri kiitos mm. samassa orbitissa kahdesti tulleille ässille! Mukavaa poistua pöydästä 7.5 dollarin kanssa, kun on tullut sinne 2 dollarilla sisään. Myös 3-way all-in tripseillä, jotka ei menny splittiin toisten tripsien kanssa, oli aika nice. Parit suckoutit tuli vastaan, tosin itse tein kerran saman.

Sain myös viimeinkin rahat Poker770:llalta, joten rollia on nyt yli 40 binin verran. Rakea on mennyt 9k kädessä NL5-tasolla nyt n. 13 dollaria, Poker770:llalla n. 7k kädessä NL4-tasolla sama 13 dollaria. Harmi että tasot ei oo aivan samat, niin ei voi suoraan verrata, mutta kyllähän tuosta jo näkee että paljon enemmän menee 770:llalla rakea. Depobonuksista sain tuolla käsimäärällä avattua ensimmäisen 5 dollaria, kun taas Starsilla olen yli puolivälissä ensimmäiseen kymmeneen dollariin, eli sekin avautuu nopeammin. Starsilla koko bonarin avaamiseen on myös huomattavasti pidempi aika, eli suosittelen kyllä kovasti.

Mitään kovin konkreettisia tavoitteita en aio tulosten suhteen tälle kuulle asettaa, paitsi että plussalla olisi kiva pysyä :) Koitan myös hommata kyllä kultatason tänne strategylle, vaikka täytyy sanoa että aika vähän tulee asioita opiskeltua. Osasyynä toki se, että artikkeleja ja videoita on paljon enemmän BSS:n pelaamisesta verrattuna MSS:ään, mutta voihan niitä asioita silti koittaa soveltaa omaan peliin.

Edit: Edelleen 8.5 biniä alle EV:n, vaikka tilanne on toki parantunut!
    • Fama0
      Fama0
      Bronze
      Tulipa kokeiltua BSS zoomia. Lukaisin noi BSS:n perusartikkelit läpi (jotain nyt on postflopin pelistä jo MSS-pohjalta tiedossa) ja aloituskäsitaulukon kanssa lähdin kokeilemaan mitä siitä tulisi. Ensin pelailin 4 MSS-normipöytää ja yhtä zoomia, mutta vaihdoin sitten pikkuhiljaa MSS:ät pois ja pelasin vain kahta zoomia.

Periaatteessa se meni ns. päin vittua, otin vähän päälle 3.5 biniä turpiin. Mutta lohduttaudun sillä, että sessio oli EV:ltään taas plussalla (MSS-pöytien ansiosta, tosin tuo BSS-tuloskin oli yli kaksi biniä EV:n alapuolella). Myöskin väitän että pelasin yleisestä ottaen ihan ok, tulos olisi ollut paljon parempi jos vihut eivät makselisi potillisia värin vedoilla (tai ensin 2/3 potin ja sitten vielä 1/2 potin lyöntiä putkeen gutarilla).

Täytyykin miettiä että mitä pelaisin, toisaalta tuo BSS NL2 zoom on aika hauskaa, mutta toisaalta MSS on myöskin kivaa (osaltaan pelataan jopa hieman löysemmin).

Välillä otin jo aika paljon EV:tä kiinni (eräs sessio jäi 4 biniä EV:n yläpuolelle, ja sattumoisin neljä biniä myös plussalle), mutta nyt ollaan taas 8.5 biniä sen alapuolella. No, jospa se aikanaan, ei kai toi kovin normaalia ole jatkuvasti pysytellä noin paljon EV:n alapuolella? Ajattelen kyllä ihan liikaa tuota EV-arvoa, kun pitäisi keskittyä hyvän pokerin pelaamiseen.

Edit: Tottakai se on tietyssä mielessä minun vika, että oletan että vastustajat osaa arvostaa mun käsiä. Vaikka kuulostaa aika epäkypsältä, opin League of Legendsin (tietokonepeli) pelaamisesta sen, että on todella helppo syyttää "huonoa tuuria" (tai muita oman tiimin pelaajia), kun kuitenkin aina voisi itse tehdä jotain paremmin. Tottakai pokerissa tuurilla on oikeasti väliä, mutta aika epätodennäköisissä skenaarioissa mennään jos pelaat melkein täydellistä peliä ja silti tulee paljon miinusta. Eli minussa vika, ei tuurissa.
    • HuhtalaJ
      HuhtalaJ
      Bronze
      Kannattaa tosiaan antaa sen EV-käyrän olla. Toki se kertoo pelistä hieman enemmän kuin nettokäyrä, mutta sen tuijottelusta on keskimäärin haittaa. Haittaa siksi, että älyttömän moni pelaaja tekee siitä itselleen pakkomielteen, jos sattuu jäämään sen alapuolelle. Tämän pakkomielteen kanssa on helppo syyttää runia kaikesta, lopettaa pelin opiskelu ja masentua ylipäänsä.

Moni käsittää varianssin ja EV-käyrän muutenkin vähän väärin. Jos vajoat vaikkapa 30biniä alle EV:n, ei ole mitenkään todennäköistä, että nousisit sieltä takaisin siten, että otat EV-käyrän kiinni. Se ei ole sitä varianssin tasoittumista. Tasoittumista on se, että käyrien suunta on sama, että ne nousevat tai laskevat samassa kulmassa. Moni on joskus jäänyt sen käyrän alle ja väittävät runinsa olevan ikuisesti huonoa, kun katsovat lifetime-käyrää ja se on aina alle EV:n, vaikka heidän pelinsä etenisi tuon yhden "huonon" jakson jälkeen juuri täsmälleen EV:n mukaan.

Teikäläisellä on kyllä sikäli hyvä asenne, että pohdit itsekin sen katsomatta jättämistä. Etenkin tuo edittinä lisätty kappale kertoo, että keskityt lopulta kuitenkin oikeisiin asioihin.
    • Fama0
      Fama0
      Bronze
      Jep. Tuijottelen kyllä edelleen välillä EV-arvoja, mutta varmaan mieluiten jotain EV BB/100 tai vastaavaa. Nyt oon niin pitkään ollu ton EV:n alapuolella jonku ~10 dollaria, niin ei haittaa enää :f_biggrin:

Olen kyllä nyt innostunut tuosta BSS zoomista. Loppujen lopuksi ei niin hankalaa, kunhan muistaa olla pelaamatta stäkeistä niin helposti (kun tarpeeks monesti häviää AA/KK vs. setti, niin kyllä se menee perille). Nopea tahti sopii mulle hyvin, normipöydissä ajatus tuppaa harhailemaan helposti. Taidan pelailla kolmea pöytää, neljä menee juuri ja juuri mutta ainakin toistaiseksi pitäydyn kolmessa.

Omalla tavallaan normipöydissä pelailu ehkä kehittäisi paremmin käsien lukutaitoa, ja zoomissa on omat ärsyttävät puolensa (tiukkuuden takia usein saa ryöstettyä blindit/potteja helposti, toisaalta hyville käsille on todella vaikea saada valueta), mutta tykkään suuresta voluumista.

Tosiaan päätin kokeilla NL5 kun rolli on juuri ja juuri sinne sopiva. Alkoi loistavasti - hukkasin yhden binin omaa tyhmyyttäni, tosin kävin sitten NL2 paikkailemassa. Myöhemmin toisessa sessiossa uudelleen NL5-yritystä, ja melkein heti 2 biniä miinuksella :D Tosin toisessa hävisin nuttitäkärillä quadseille (ainoa mahdollinen käsi mille häviän), toisessa vihulla oli riverillä 4 outtia jotka riittivät. Tosin ei oltu all-in, ehkä olisin voinut lyödä kovempaa (löin n. puoli pottia mitkä vihu makseli gutarillaan), mutta se valuen saaminen seteillä on mulle niin iso ongelma että halusin lyödä vähemmän.

Sain kuitenkin ryöstelyllä ja pienillä poteilla itseni hivutettua pikkuhiljaa ylemmäs, kunnes sain kolmen minuutin sisään kaksi isoa pottia ja session plussalle! Toisessa vihu meni KK:lla mun settiä vastaan all-in (Hahaa! En ole ainoa! Tosin ikinä ennen en ole ollut chippien vastaanottaja) ja toisessa vihu (joka maksoi K9o:lla mun kolmebetin BB:ltä, pitääpä koittaa saada merkattua fisuksi myöhemmin) meni K9:llään mun KK:ta vastaan AI kun flopissa K - 2% runnerisuora ei napsunut tällä kertaa.

Joku 50 VPP:tä tullut tänään grindattua, jos jatkan NL5 niin varmaan vielä nopeampaa tahtia tulee grindipäivinä, ja normipäivinä vähän vähemmän. Mutta kuitenkin Silverstar vaikuttaa ihan realistiselta tavoitteelta (toisin kuin NL5 MSS normipöydissä). Ja se PS:n kulta pitäisi tulla aika helpostikin.
    • Fama0
      Fama0
      Bronze
      Tilannepäivitystä

Rolli sanoo nyt 145d (lähtöpisteenä oli siis ~73d omaa rahaa), koska oon saanu kaks kympin bonaria auki (kiitos BSS zoomailun, missä ropisee VPP:eitä ihan urakalla). Tässä viimeisimmän session statsit (ei oikeesti ollu noin pitkä, pelailin yhtä pöytää valmennusta katsoessa ja tauon jälkeen jatkoin kahdella). Kaikki saa ihan vapaasti arvata missä kohtaa pidin taukoa, jos fiilikset oli aika pian sen jälkeen että olisi kyllä pitänyt lopettaa tältä päivältä :D Hyvin kapea kohta on missä lopetin ekan setin...

Eli tällä hetkellä olen 20 dollaria alle EV:n (juu juu, lupasin olla sitä tuijottamatta), koska eräs apina veteli 20%;sellaan ohi turnilta riverille kun stäkit saatiin keskelle. No, sellaista se elämä on. Olen kyllä huomannut että BSS-pelissä tuo EV-arvo ei kerro käytännössä mitään, kun stäkit saadaan hyvin harvoin keskelle ennen riveriä (ainakin zoomissa). Kyllä tuo kuitenkin vähän syö miestä, kun profiitit on 42 dollaria ja EV-adjusted profiitit on 62 dollaria.

Jatkosuunnitelmat

Olen tässä päättänyt ainakin testata shorttizoomia (BSS). Vaikka tuossa FR-zoomissa on tullut ihan hyvin tulosta, niin aika ärsyttävää se on painella sellaiset 800 kättä ennen kuin saa mitään actionia. Ja jos ikinä saa TPTK:lla tai yliparilla actionia, niin se on käytännössä pakko vetää pot controllia, koska jos joku haluaa katki mennä on vastassa joko täysi idiootti tai setti. Tuolla pelataan niin tiukkaa prefloppia että ei mitään järkeä, ja flopilla pelataan usein tosi weakkia, koska "kaikki muutkin pelaa sillei". Eli käytännössä katki mennään rattailla tai paremmilla, joskus sekään ei riitä.

Jospa siellä shortissa saisi vähän paremmin toimintaa, ja peli ei koostu pelkästään siitä, että pelataan pieniä potteja, tai sitten mennään setti vs. väri/suora tai toinen setti katki, ja toivotaan että oli se parempi setti kiinni. Osittain ehkä päätökseen vaikuttaa se, että "nykyään kaikki pelaa shorttia". Onhan siellä varmasti enemmän ns. "varaa muuvailla".

Täytyy myös harkita että pelaisinko normipöytiä, koska kiinnostaisi exploittaa vihuja statsien/notejen avulla. Zoomin sarjatulena tulevat kädet vaan houkuttavat niin kovasti.
    • Fama0
      Fama0
      Bronze
      Shortti
      Eli ensimmäinen ~1h 45min vääntö NL2 shorttia eilen (3 pöytää pelatessa, olin vähän pulassa ton alotuskäsitaulukon kanssa kun opettelee uutta asiaa) ja 433 kättä johti n. 1.5 binin menettämiseen, mutta ne taitaa olla niitä oppirahoja lähinnä. Tarkoitus on jatkaa tuon opiskelua, vaikka tänään tulikin pelattua taas NL5 zoomia (kahdesta sessiosta n. dollari voittoa, 3½ tuntiin ei kovin mittava tuntipalkka). Hyvin huomaa BSS-käsianalyysifoorumeita lueskellessa, miten suhde menee, etusivulla ~5 threadia oli full ringiä, loput shorttia.

Eli panostus lähitulevaisuudessa tarkemmin tuohon shortin opetteluun. Zoomin fullissa alkaa olemaan ranget jotakuinkin hanskassa, ja peli voitollista, vaikkakin ~14k kättä tuskin on tarpeeksi kovin tarkkaan arvioon. Tarkoitus on opetella shortin aloituskäsitaulukko hyvin, ja siirtyä sen jälkeen zoomiin pelaamaan. Varmaan ensin NL2, ja myöhemmin NL5 (jonne kyllä rolli riittäisi, mutta mieluummin opettelee alemmalla tasolla).

Muuta

Varmaan täytyy ostaa myös tuo HEM2-lisenssi ostaa, vaikka alunperin suunnitelmissa oli käyttää Pokertracker (siis PT1) ilmainen triali ensin, joka kestää ymmärtääkseni 2 kuukautta. On tuo vaan aika kätevä peli. Tietysti tuossa zoomissa statsit eivät ole niin oleelliset (koska käsiotanta on niin pieni), ja ehkä tekisi ihan hyvää pelata ilman niitä välistä. Toisaalta tuo session seuranta on todella kätevää, vaikkakin johtaa aina tulosajatteluun ("Ei hitsi, oon kaks dollaria miinuksella, pelaan kyllä siihen asti että pääsen taas plussalle").

Pistänpä vielä tuohon koko käteisurasta graafia, että ei jää pelkäksi tekstiksi. Pitäisi kyllä herolle varmaan laitella enemmän jäitä hattuun, kun rupeaa tuntumaan että BSS:n ABC-peli on hyvin hanskassa pelkän kuukauden pelin jälkeen. Statsit sanoo että voittoa on tehty alle 3 BB/100 (tarkkaan ottaen 2.79), mihin varmaan PS:n artikkeleiden pohjalta pystyisi ns. puolisokea paviaanikin NL5;ssä. Mikä saattaa hyvin kuvata myös heroa, joka meni all-in kädellä 42o pöytään 522, kun luuli että on kakkospari kädessä. Toki ehkä muutenkin olisin noin tehnyt, mutta hitusen vitutti kun huomasin että olin katsonut käden väärin, varsinkin kun vihulla sattui olemaan A2o kädessä.

Edit: Se linkki siihen graafiin olis varmaan myös aika oleellinen asia...
    • Fama0
      Fama0
      Bronze
      Lyhyt päivitys: n. 1000 käden sessio joka jäi huimat 2.5 biniä plussalle. Alussa oli yksi törkeä 2 outin suckout minulla, jonka siis pelasin tyhmästi (note to self: Edelleenkään ei mennä flopilla yliparilla katki, ei vaan kannata).

Pidin myös kirjaa miten toimii ATC ryöstö buttonilta (2.5BB), ja lopputuloksena 15 kertaa onnistui, 8 kertaa ei onnistunut, eli nettoa tuli 15*1,5BB - 8*2,5BB = 2,5BB. Ihan alusta asti en noita laskeskellut, joten sanotaan joku 2.5BB/750 kättä ehkä? Ihan mukavasti profiittia, vaikka ei tuosta voi paljoa vielä vetää johtopäätöksiä kun otanta on niin pieni. Pitääpä jatkaa kokeiluja, tarkoitus oli myös pitää kirjaa siitä, montako pottia saadaan cbetillä kotiin, mutta se unohtui liian usein. Ens sessiossa koitan panostaa.

Nyt treenaamaan shorttia ->
    • HuhtalaJ
      HuhtalaJ
      Bronze
      Ei tarvitse erikseen pitää kirjaa, kun näet sen suoraan HEMistäkin :)

Filtteröi kädet, joissa olet ryöstänyt buttonilta ja katso ryöstön onnistumisprosentti ja cbetin onnistumisprosentti raporteista. Muistaakseni myös tuo jälkimmäinen löytyy.
    • Fama0
      Fama0
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja HuhtalaJ
      Ei tarvitse erikseen pitää kirjaa, kun näet sen suoraan HEMistäkin :)

Filtteröi kädet, joissa olet ryöstänyt buttonilta ja katso ryöstön onnistumisprosentti ja cbetin onnistumisprosentti raporteista. Muistaakseni myös tuo jälkimmäinen löytyy.
      Kiitoksia, mietinkin että tuollainen ehkä onnistuisi, mutta en älynnyt katsella!

Eli buttonin steal success on 61,3%. Tästä tulee siis 0,613*1,5BB - 0,387*2,5BB = -0,05BB, jos oletetan että tuossa on aina korotettu 2,5BB:hen (esim. 3BB:llä periaatteessa menetetään enemmän, mutta vihu antaa ehkä myös hitusen enemmän respectiä). Eli tän mukaan jäädään hitusen häviölle pelkästä ryöstöstä.

Toki buttonilta ollaan voitolla 26,6 BB/100, johon on siis laskettu mukaan osumat ja valuekädet, joilla halutaankin että vihu maksaa ryöstön. Tosin 282 kättä on aika pieni otanta. Tosin tuota listaa selailemalla jännästi kaksi reilusti isointa pottia on hävitty, eli pitemmän päälle voi mahdollisesti mennä paremminkin (myös EV-arvo on paljon isompi kuin todelliset voitot).

Flop cbet success% on 38,6, eli jos lyödään perus c-bet eli n. 2/3 potista, ja oletetaan että potin koko on 5,5BB (meidän 2,5BB, SB kippaa, BB maksaa) EV on 38,6*5,5BB - 61,4*(2,5BB + 3,63BB) = ~-1,64BB. Tässä voi toisaalta olla myös omia hölmöilyjä, cbet% on 84,6%, tuo onnistumis% voisi parantua jos valkkaa paremmin mihin floppeihin lyö cbetin ja mihin ei. Ongelmana on tosin se, että vihut ei anna respektiä ryöstö -> cbetillä paljoa yhtään (ja ihan hyvästä syystä), ja barrelointia olen aloittelijana koittanut vältellä.

Kaikki on miinuksella. Mitähän tästä pitäis vetää johtopäätöksenä? Jotta ryöstö kannattaisi ATC, sen pitäisi toimia yli 62,5% ajasta. 61,3% on kyllä todella lähellä, ja olettaisin että osa noista kerroista, jolloin saadaan maksu osuu myös valuekäsille, jolloin se on toivottu lopputulos. Taidan jatkaa tuosta buttonilta tuota ja kasvattaa otantaa.

(Laskinkohan kaikki oikein?)

Edit: Otinpa muuten EV-arvon kiinni kaiken kaikkiaan peleissä, vaikka tuo muuttuu yleensä aika harvoin ja paljon kerrallaan BSS-peleissä verrattuna MSS.
    • HuhtalaJ
      HuhtalaJ
      Bronze
      En itse ryöstäisi buttonilta atc kaikkia vastaan missään nimessä. Kivisiä reguja vastaan kyllä, mutta muita vastaan se ei kannata. Myöskään keskivertovihu ei ole niin tiukka, että tuntematontakaan vastaan kannattaisi.

Toki tuo otanta on vielä sitä kokoluokkaa, ettei noin pienen marginaalin (%-yksikön päässä) perusteella voi sanoa varmaksi oltaisiinko plussalla vai miinuksella.
    • Fama0
      Fama0
      Bronze
      Jep, pelasin vielä toisen session, ja ryöstelin aika pitkälti vihujen statsien mukaan. Tottakai joistain vihuista ei vain ole statseja, tai käsiä on vähän, mutta aika hyvin tuntui toimivan. Toisaalta taisi tulla käsien suhteen aika pitkälti yli keskiarvon runia, sen verran tuli AA/KK/AK jne. Yhdestä turnin all-in -> vihun 2-outtinen napsui huolimatta vielä ~bini plussaa. Nyt rolli sanoo 185d, kiitos Full Tiltin ilmaisen turnauksen minicashin ja depobonarin. Postaanpa vielä yhden käden.

Poker Stars, $0.02/$0.05 No Limit Hold'em Cash, 9 Players
      Poker Tools Powered By Holdem Manager - The Ultimate Poker Software Suite.

BTN: $5 (100 bb)
      Hero (SB): $5.76 (115.2 bb)
      BB: $5.73 (114.6 bb)
      UTG+1: $2.86 (57.2 bb)
      UTG+2: $2.64 (52.8 bb)
      MP1: $5.07 (101.4 bb)
      MP2: $5.47 (109.4 bb)
      MP3: $6.15 (123 bb)
      CO: $5.17 (103.4 bb)

Preflop: Hero is SB with A K
      UTG+1 raises to $0.10, 6 folds, Hero raises to $0.30, BB folds, UTG+1 calls $0.20

Flop: ($0.65) 2 6 T (2 players)
      Hero bets $0.30, UTG+1 calls $0.30

Turn: ($1.25) Q (2 players)
      Hero bets $0.80, UTG+1 raises to $1.60, Hero raises to $2.40, UTG+1 folds

Results: $4.45 pot ($0.18 rake)
      Final Board: 2 6 T Q
      Hero mucked A K and won $4.27 ($2.07 net)
      UTG+1 mucked and lost (-$2.20 net)

Aina löytyy fold equityä :) Ilmeisesti sieltä ei vihun mielestä löytynyt edes sitä 11% equityä mitä tuossa tarvittaisiin.
    • Europhoria
      Europhoria
      Bronze
      Joo kyllä sitä löytyy aina toisinaan. Tänäänki vihu foldas riverillä kätensä NL2 pöydässä jättäen 0.01$ taakseen :f_biggrin:

edit: Eli siis ite en ollu kädessä mut kaks maniakkia siin reissaili toisiaan ja riverillä tää toinen puskee melkeen kaikki jättäen yhen sentin, ja tää toinen sit reissaa siihen pääle all in ja tää kaveri jolla yks sentti enää stäkkiä foldaa. Oisin niin halunnu nähä et se toinen ois kääntääny jonku totaali bluffin viel :D
    • Fama0
      Fama0
      Bronze
      Kyllä tuolla välillä pyörii melkoisia sankareita. VPIP/PFR on 5/3, fold to steal 100, ja otantaa kuitenkin vähän reilu 130 kättä. Ainakin noita vastaan on todella helppo pelata (tosin en oo yllättäen vielä päätyny samaan käteen tommosen kanssa) Postaan tähän vielä pari kättä minkä takia päivä jäi 3 biniä miinukselle:

http://weaktight.com/5742132

Lähinnä kai tuossa lopussa biitataan nelossetti, AK/AQ/AJ (harvinainen). En kyllä pääse setistä irti jos pöydässä ei ole selkeää väriä tai suoraa.

http://weaktight.com/5742128

JJ ois kyllä ollu ehkä jopa vihun rangessa, eli siinä mielessä varmaankin pelasin itse väärin. AA myös. Tosin enpä varmaankaan olisi tuosta irti päässyt vaikka olisin sököttänyt ja vihu shovennut. Pientä tilttiä ilmassa edellisen käden jäljiltä.

No, huomenissa sitten yrittämään uudestaan josko menis paremmin. Tänään kuitenkin ensin kuoppasin 2k käteen 2½ biniä, sitten otin ~700 kädessä vajaa 3 biniä takaisin, ja nyt taas alas. Notta tämmöstä vuoristorataa tällä kertaa

Edit: Silverstariin matkaa enää 70 VPP:tä, eli helposti pitäis saada, kun kuitenkin yli viikko aikaa. PS:n kultatasosta uupuu vielä 163 pistettä, joista päivittymättä on laskujeni mukaan 46 (eilinen ja tämä päivä). Eli vielä 117 pistettä pitäisi pelata - jos pystyn pelaamaan joka päivä edes vähän ei pitäisi olla mikään ongelma. Mutta jos jää monia päiviä välistä niin voi mennä tiukille.
    • Fama0
      Fama0
      Bronze
      Tänään tilttasin ensimmäistä kertaa ihan kunnolla.

Eilen jäin sen melkein 3 biniä miinukselle, ja tältä päivältä 1k käden jälkeen toiset 3 biniä miinukselle. Ensimmäinen KK vs. AA PFAI (vihulla oli 24/20 statsit, eli paljon perusjamppaa löysempi), toinen QQ vs. KK PFAI (tämä menee tilttaamisen piikkiin, vaikka vihu oli jälleen hieman löysempi - avasi kuitenkin EP1;stä, joten ei olisi pitänyt QQ:lla mennä poikki) ja kolmas AA vs. setti. Tämä oli session ~viimeinen käsi, jolloin päätin lopettaa, koska meni totaalisesti hermot. Tiesin että siellä on setti, mutta maksoin silti. Se on vielä ihan normaalia, että häviän AA:lla ~mille tahansa (yleensä setti), mutta jos vihu vielä maksaa keskiparilla flopin ja turnaa setin, niin mennään kyllä kestokynnyksen yli.

Sessiossa tuli yhteensä 8 kertaa AA, mikä on reippaasti yli keskiarvon kun käsiä oli 1000. Kuitenkin niistä kahdessa vihu veti setit (toisessa flopilla, toisessa turnilla), yhdessä jouduin kippaamaan ku pöytään tuli 4 pataa ja mulla ei ollut pataa, kolmella sain blindit, ja neljännessä pääsin preflopilla all-in (mikä on itsessään jo ihme), vastassa vielä AK, ja pöytään tulee väri. Potti splittiin ja 5BB tappioita molemmille rakesta. Yhdessä kädessä floppasin itse setin, josta sainkin mahtavat 18 BB:tä profiittia. Käytännössä ainoa tapa saada tuossa valueta on vihun oma setti (harvinainen) tai vihun AK, ehkä AQ (todella harvinaista).

No, jospa sitä pitäis useamman tunnin taukoa ja kokeilisi josko alkaisi luistamaan paremmin. Vielä on 34 biniä NL5:teen, joten poikki menemisestä ei ole suurta stressiä. Ja tosiaan tuossa viimeisimmässä sessiossa mentiin melkein 2 biniä alle EV:n, joten ihan täysin en ota syitä itselleni.
    • KariJuhani1
      KariJuhani1
      Bronze
      minulla on nykyisessä databasessa n.90000 kättä ja voin vakuuttaa että se ev käppyrä tulee seuraamaan aika tarkkaan winnings käyrää. Välillä on tuuria ja välillä ei joten se käyrä on välillä plussalla ja välillä miinuksella, lopulta se kuitenkin pyörii sen winnings käyrän vanavedessä.
    • 1
    • 2