Rottmann istuu alas ja menee ylös

• Rottmann
      Rottmann
      Bronze
      Aloitan nyt projektivpäiväkirjan, jota olen suunnitellut siitä lähtien kuin olen suunnitellut itse projektiakin.

Jos aivan tarkkoja ollaan, niin tässä ei ole kyseessä "projekti" sanan varsinaisessa merkityksessä. Tai jos sen haluaa sellaiseksi muotoilla, niin tulen siinä 100% varmasti epäonnistumaan. Projekti on nimittäin määritelmällisesti "tarkkaan suunniteltu hanke tietyn päämäärän saavuttamiseksi" (Lähde wikipedian viite Oxfordin sanakirjaa). Miksi tämä minun projekti sitten tulee epäonnistumaan? Syy on siinä, että tuo kohta päämäärä ei ole minulla mitään muotoa "10 000€ vuodessa massia", tai "saavuttaa oma maksimaalinen tasonsa".

Tavoitteeni on oppia pelaamaan STT turnauksia täydellisesti.

Kuten jo aiemmin sanoin, niin päämääräni ei tietenkään tule toteutumaan, mutta matka siihen voi olla yllättävänkin mielenkiintoinen.

Olen viimeisen vuoden pelannut sittareita aika lähelle BE, noin tuhat kappaletta. Määrä on samalla valtava ja mitätön. Valtava siihen nähden miten paljon olen antanut itseni tehdä toistuvia virheitä. Valtava siihen nähden, että siihen käytetty aika on ollut pois jostain muusta, mutta ei ole antanut sitä mitä se olisi voinut - oli sitten kyse rahallisesta (ei tällä hetkellä ajankohtaista) tai taitoja kerryttävästä hyödystä. Mitätöntä puolta edustaa se, että turnaussampleni ei kerro vielä juurikaan mitään mistään pelien todellisesta tasosta. Varsinkin, kun niitä on pelannut useampi eri persoona. Aikaa tappavan Rottmannin, tiltissä parkuvan Rottmannin, uuteen pelilliseen asiaan session aikana keskittyvän Rottmannin, väsyneen/nälkäisen/humalaisen (vain kerran) jne Rottmannin pelit eivät ole vertailukelpoisia.

Projektin lähtökohdat ja ensiaskeleet - talous

katson tilannetta pokerin suhteen vähän samalla lailla kuin miten katsoin elämää aikuisuuden kynnyksellä. Silloin harmitti, ettei ollut rahaa, mutta olisi ollut paljonkin asioita mihin sitä tuhlata. Tuntui järjen köyhyydeltä ajatella, että kun oli vielä nuori, niin piti kärvistellä ja hukata aikaa ja luopua unelmistaan - vain saavuttaakseen ne silloin, kun ei ole enää nuori. Osaltani ajattelen edelleenkin noin, mutta olen keksinyt siihen ajattelumalleja, joiden avulla en asiasta sen enempää kärsi.

Pokerissa toi homma menee siis niin, että nyt alussa tarvitsisi infrastruktuurin ja koulutuksen kuntoon. Vaikka kuinka eläämme pohjoismaisessa hyvinvointiyhteiskunnassa, niin ei ole ilmaista pokerikoulutusta - pitäisi olla. Pokerinomi (AMK) ainakin, jos ei ovet pokeriyliopistoon aukea.

Mutta asiaan. Alussa pitäisi olla suon lisäksi Jussilla ainakin se kuokka. Tällä hetkellä pelaan vanhalla XP käyttöjärjestelmällisellä toosalla, joka räjähtää hetkenä minä hyvänsä. Siinä prioriteettiluokka I hankinta - uusi kone. Toiseksi pitäisi ostaa muutama pokerisofta. PT4 tässä jo hyrrää, mutta on pieni mahdollisuus, että se vaihtuu vielä HEM/HEM2:een (en ole ainakaan vielä löytänyt itselleni mieluista HUD-asetusta). Lisäksi Holdem resourses, STG WIZ/ICMizer vaikuttavat pakollisilta hankinnoilta.

Olen harkinnut tämän lystin rahoittamista syyskuussa pankkilainalla. Mietin vielä kuukauden sen järkevyyttä.

Ja kyse on siis nimenomaan edellämainittujen asioiden rahoittamista lainalla. Itse pokerin rahoittaminen lainalla on aika rankasti vastoin periaatteitani, vaikka ainakin ison maailman uutisten perusteella ei kovinkaan harvinaista. Satunnaisista varsinkin ghaleonin, murrrsun ja Aarnimetsän kommenteista olen adaptoitunut sekä varianssiin, että BR-nitteilyyn.

Aion syyskuussa tallettaa pokeritilille 200€/$ ja lähteä todella suurella kassalla paukuttamaan todella pientä peliä.

Raha rauhoittaa - sanotaan, mutta itse aion kääntää tuon ajatuksen osittain toisinpäin. Tällä tarkoitan sitä, että olen päättänyt, että en veistele rollistani senttiäkään ennen kuin se on 10 000$. Syy tähän on yksinkertainen. En suo itselleni mahdollisuutta siihen, että elän pokerin ulkopuolella pokerirahoilla. Tämä pätee toki myös toisinpäin. En käytä alkupääoman jälkeen rahojani pokeriin, ellei se osoittaudu käytännössä pakolliseksi. Uskon näiden kahden asian rauhoittavan peliäni. Sekä suuri rolli, että rahan pysyvyys auttanevat keskittymään itse peliin.

Projektin lähtökohdat ja ensiaskeleet - käytännön järjestelyt

Tulevan elokuun aikana muotoilen ajan, tilan ja rutiinit pokerille optimaaliseksi. Edellä mainittu uusi tietokone saattaa jäädä syyskuulle, mutta se kestetään.

Olen valmistanut itseäni henkisellä puolella jo jonkin aikaan täysipainoiseen pokerin peluuseen. Käyttämiäni metodeja en tässä vaiheessa ala erittelemään, sillä ne ovat vasta tunnustelua. Kerron lisää vaikka sitten, kun asioista on tullut tapa. Tällä saralla lähden aika tyhjästä. Omalla kohdallani ei ole kyse rutiinien muokkaamisesta pokeriystävälliseksi, vaan rutiinien luominen itsessään.

Suurta apua olen löytänyt täältä strategyn psykologia osioista, useaa niistä käytän itselleni sovitettuna, kunnes parempia kikkoja löydän tai keksin.

Projektin lähtökohdat ja ensiaskeleet - se peli, siis se pokeri

Tarkoitus on pelata fulli-sittareita näin alkuun. Pelimuodon suhteen 1-2 pöytää ja turbo- reg- fifty50/don- knockout tulevat kaikki kysymykseen. Tarkoitus ei ole kuitenkaan pelata kaikkea sekaisin, vaan valita sen mukaan mikä toimii tulevalla saitillani.

Pelaan tällä hetkellä PokerStrasilla, mutta koska en voi linkittää sitä tähän strategylle, yritän löytää sivun, jossa sittarini pelaan.

Jonkinlaista valmennusta tulen myös hamuamaan heti, kun siihen on taloudellisesti mahdollisuudet. Ghaleonin tänään ilmestynyt tarjous on kutkuttava, ja yritän saada asiat taloudellisesti niin, että siihen pystyn myös tarttumaan. Periaatteessa minulle tekisi hyvää myös vähemmän mestarillinen valmentaja näin aluksi, sillä luulen, että minulla on leakkeja, jotka näkisi sokea pasianssinpelaajakin... mutta minä en.

Tulevan kuukauden aikana en varmasti pelaa hirveästi. Aion keskittyä opiskeluun. Olen kuitenkin huomannut, että tietynlainen pelituntuma on välttämätön, jotta uusi tieto siirtyy siihen itse peliin (henkimaailman juttuja? voipi olla, mutta näin olen itseni kohdalla huomannut. Tai sitten olen sillä vain selittänyt itselleni, että yksi 4 pöydän sessio pitää päivässä ottaa ainakin).

Projektin syy

Rakastan pokeria

Lopuksi - eli ennen alkua

Tämä projekti ei starttaa siitä pisteestä, kun painan tuosta "lähetä" nappulaa. Se on osittain alkanut jo ajat sitten. Seuraava kuukausi tulee olemaan siirtymävaihetta ja syyskuussa minä olen projektini.

Vielä lopuksi haluaisin huomauttaa yhden asian. Taktisesti muuten typerää laittaa seuraava asia tänne pitkän viestin loppuun, sillä ymmärtääkseni mahdollisuus, että joku ei lue tiettyä kohtaa viestissä, kasvaa mitä loppua lähempänä ollaan.

Haluaisin vielä siis sanoa, että olisin erittäin kiinnostunut kaikenlaisesta yhteistyöstä muiden sittaristien kanssa. Kahden kesken tai ryhmässä tapahtuva opiskelu on varmasti summaltaan enemmän kuin 1+1 (ja ehkä jopa enempi kuin 2+2). Tällä foorumilla on loistavia pelaajia, jotka ovat pelillisesti samalla tasolla tai hieman edellä kuin itse olen. Uskon, että itselläni on annettavaa tällaisessa yhteistyössä kuitenkin loputtoman mielenkiinnon lisäksi, myös pelillisiä oivalluksia. Saa ottaa yhteyttä tänne tai yksityisviestillä.

Harmittaa, etten pääse yhteistapahtumaan näkemään muita pokerinpelaajia. Aion kuitenkin olla jatkossa aktiivisempi blogien yms. kommentoinnissa ja toivon, että itsekin onnistun kirjoittamaan jotain mielenkiintoista joskus. Minulla ei ole livemaailmassa enää "pokerituttuja". Joko pokeria pelanneet kaverini ovat lopettaneet, tai sitten he eivät välitä aiheesta puhua. Minulla on kuitenkin yksi läheinen ihminen, joka on alottamassa omaa projektia, jolla ei ole mitään tekemistä pokerin kanssa, mutta mikä on mentaalilta puolelta lähes yksi yhteen omani kanssa. Sellainen on aivan hemmetin iso voima vara.

Kirjoitan lisää parin viikon päästä. Silloin muodon pitäisi olla taas vähän selkeämpi.

Siistiä jos joku jaksoi tämän kokonaan lukea. Onnea pelipöytiin, toivottavasti emme SIELLÄ tapaa. :f_love:
  • 12 replies
    • xxInspectorxx
      xxInspectorxx
      Bronze
      Hieno avaus, seurantaan!
      Itsekin tässä treenailen sittareita ja tarkoitus on vielä joskus saada siitä muutakin kun pelkkää iloa mukavan pelin parissa oli se sitten HUNL HUPLO 6max tai STT/mtt.

Vois tossa koittaa elvyttää tota sng study Grouppia. Ja eiköhän strategyn valmentajatkin aina oo valmiina jeesailee.

Onnea projektiin!
    • Miksatin
      Miksatin
      Bronze
      Hienoa! Seurantaan!

Itse olen juuri aloittamassa kehittämään itseäni sittareiden osalta jos olet vilkaissut blogiani olen pelannut aikaisemmin MTT pelejä ja nyt siirtymässä sittareiden pariin... Voisin auttaa molempia ja laittaa joitain vaikeita käsiä tänne ja kysyä sinulta vastausta ennen ketään muuta :f_grin:
      Mutta onnea pöytiin!
    • ghaleon
      ghaleon
      Black
      Alotusviestiin oli ainakin panostettu kunnolla. Seuraillaan mitä tuleman pitää.

Pokeria aloittaessa auttaa toki paljon, jos on panostaa työkaluihin sen ulkopuolisilla varoilla. Pankkilainan ottaminenkin on ok kunhan sen pystyy hoitamaan pokerin ulkopuolisilla tuloilla myös pois. Jos takaisinmaksu riippuu itse pokerissa pärjäämisestä niin sitä ei voi mitenkään suositella. Toki isoin hankinta lienee itse koneessa mistä on hyötyä luultavimmin myös pokerin ulkopuolella.

Luomuna pelaamisestakaan ei toki haittaa ole. On hyvä opetella seuraamaan pöytien tapahtumia myös ilman hudien tuijottamista. Isoin pointti tässä on sen ymmärtäminen, että hudia tulisi käyttää päätöksenteon tukena eikä siten tavallaan tulla sokeaksi sen puutteille.

Sittarien study group on yrittänyt ymmärtääkseni käynnistyä jo pidemmän aikaa, mutta en ole varma onko yhteisiä sessioita sitten lopulta pidetty? Nyt on tuntunut olevan vaihteeksi pientä nousua sittarien saralla, joten kyllä se varmaan siitä lähtee. Paras olisi lienee pyrkiä sopimaan tiettyjä ajankohtia joihin sitten pyritään varaamaan aikaa. Voin toki silloin tällöin tulla noihinkin mukaan, mutta en toki halua olla silloin äänessä kovin paljoa. Study groupin idea on ajatusten vaihdossa osallistujien kesken ja nimenomaan siinä et mahdollisimman moni tuo sen oman ajatusmaailman esiin.

Mut joo onnea peleihin.
    • againAA
      againAA
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja xxInspectorxx

Vois tossa koittaa elvyttää tota sng study Grouppia.

Onnea projektiin!
      Jos tarkoitat tätä hiljaista ollut :( .Rupeaa itseäkin taas sittarit kinnostaan voishan tota yrittää aktivoida kun tuntuu halua olevan useammalla :P
    • Aarnimetsa
      Aarnimetsa
      Bronze
      Oli kyllä hieno aloituspostaus, tuollaisena kuin jatkuu pitää ehdottomasti seurailla miten päiväkirja etenee.

Tähän kohtaan muutama varoituksen sana. Ne kaikki muutkin pelaajat niissä sittareissa yrittävät tulla mahdollisimman hyviksi sittaripelaajiksi. Se miten päätyy oikeasti sinne paremmalle puolelle on mielestäni järkevät tavoitteet ja järkevä opiskelu. Projekti jossa ei ole mitattavaa tavoitetta, on työelämäkokemukseni mukaan lähes poikkeuksetta tuhnu, jossa puuhastellaan ja loppujen lopuksi mietitään mihin se aika katosi ja mitään tuloksia ei oikeastaan jäänyt käteen. Projekteilla pitäisi olla mielestäni myös selkeä alku ja loppu. Eli todennäköisemmin sanoisin että useampi projekti jossa kehittyy kehittämään tiettyä osa-aluetta pelistään mitattavin tavoittein, tulisi todennäköisemmin olemaan hedelmällisempi myös kehityksessä mahdollisimman hyväksi sittaripeluriksi.

Ghaleonin yksityisvalmennustarjous näyttää ainakin ensimmäisen tunnin hinnan osalta sellaiselta, että tulisi varmasti tarpeen myös sulle, että saisit jonkinlaista listaa mitkä ovat tärkeimpiä asioita korjata omassa pelissäsi, jolloin pystyisit keskittymään tärkeimpiin asioihin sen sijaan että viilaat jotain millä ei oikeasti ole mitään merkitystä menestyksen kannalta.

Koneen ostamisen osalta, jos teet sen pankkilainalla, pidä kulut pieninä. Koneeseen ei välttämättä täydy upottaa tonneja että se olisi hyvä. Voi harkita myös käytettyä konetta, jos sopivan sattuu löytämään läheltä.

PT4 mielestäni on paras vaihtoehto sittaripuolelle, oma kaari on kulkenut PT-kivikausi-PT3-HEM-HEM2-PT4. PT4;ssä kaikki sittaripuolelle tärkeät statsit toimivat ilman vääristymiä.

Motivaatiopuoli tuntuu olevan hyvässä kunnossa ja se onkin sittaripelurille tärkeää, koska sittarit ovat pohjimmiltaan volyymipeli. Jos haluaa tehdä isoa tulosta jatkuvasti, pitää myös pelata isoa volyymia jatkuvasti.
    • Rottmann
      Rottmann
      Bronze
      Kommenttia kommentoineille. Ensinnäkin kiitokset kommenteista!

Aarnimetsä:

Mitä tulee tohon projektin määritelmään, niin uskon että ajattelemme samoin. Parin aikoinaan käymäni projekti(njohtamis)kurssin oppien pohjalta päädyin lähinnä kikkailemaan tolla käsitteellä. Se mitä tarkalleen tarkoitin oli, että tuo avauspostauksen... voisiko sanoa visio, ei ole itsessään projekti. Se, mitä tulen tähän jatkossa liittäämään, on joukko projekteja, jotka tukevat matkaa kohti "visiotani".

Tiedän, että kaikki vihuni haluavat tulla parhaaksi. Minulla on kuitenkin hyvä syy uskoa, että he eivät tee niin paljon työtä pelinsä ja itsensä kehittämiseksi, kuin mitä itse teen ja tulen tekemään. Tarkoitus on siis tehdä juuri niinkuin Aarni sanoi. Ja niitä varsinaisia oppimisprojekteja tulen tälle palstalle laittamaan, sekä suunnitelmien, seurannan kuin toteutuneiden raporttien suhteen.

Koneen ostossa omaatuntoa keventää se, että olen viimeksi käyttänyt rahaa pöytäkoneen ostoon 90-luvulla ja tarvitsen sellaisen sekä työhöni, vapaa-aikaani, että pokeriin. Tarkoitus on optimoida niin, että koneen voi olettaa täyttävän pokerin tarpeet nyt ja pari vuotta eteenpäin. Sulla on ollut hyviä paketteja esittelyssä tuolla rautapuolella. Varmaan kysäisen sieltä vielä ennen ostopäätöstä. 80% todennäköisellä menen sinne Jimmsiin rautani hakemaan.

AgainAA:

Varovaisen positiivisesti uskallan toivoa, että sinne eloa saadaan. Omalla kohdalla systemaatisempi opiskelutoiminta olisi ajankohtainen syyskuusta eteenpäin. Toisaalta ihan mielellään ajaisi vaikka yhden testisession jonkun poker buddyn kanssa. Siitä olisi varmaan hyötyä käytännön rutiinien ja työtavan tutustumisen suhteen. Itselle tuollainen skype/näytönjakaminen, pokerista puhuminen livenäei ole ihan jokapäiväistä, joten pitäisi vaan pistää toimeksi.

ghaleon:

Toi luomuna pelaaminen oli hyvä pointti. Pelasin ennen maaliskuuta luomuna ilman BR managementtia, ja onnistuin tekemään jopa ihan mukavan nousun (50->220$). Jäkeenpäin kyllä selitin ton varianssilla (pari 180-man voittoa 5 pelin samplella ja jotain hienoja 7$ sittariruneja). Nykyään tuntuu, että jos HUD kaatuu, ettei tajua enää mistään mitään. Kun mukavuuksiin tottuu, niin todellisuus sattuu.

Miksatin:

Kuulostaa hyvältä plääniltä. Olen ensi viikon maaseudun rauhassa ja tarkoitus on lukea teidän muiden sittaristien ja muuten vaan voittavien ja mukavien ihmisten blogeja oikein urakalla.

Inspehtori:

Erityiset kiitokset blogissasi olleeseen palautteeseen.

Tähän lopuksi haluaisin vielä sanoa pari pointtia, jotka menee vähän "pintaa syvemmälle", mutta koitan muotoilla ne, vaikka mukavuusrajat vähän paukkuukin. Pieni "tilusten" ympäri kävely ennen sitä..
    • Aarnimetsa
      Aarnimetsa
      Bronze
      Mä olen ainakin itse huomannut, että tulee opittua enemmän kuin keskittyy yhteen asiaan kerrallaan pelissä ja yrittää vetää pieniä projekteja jossa parantaa tiettyä osaa pelistään. Viime kuukauden aikana tuli katsottua paljon huppisittarivideoita ja kehitettyä huppivaihetta entisestään. Tässä kuussa teemana on ollut parempi kuplapeli 6-maxeissa, kun olen käynyt isommissa peleissä menestyneimpien pelaajien kuplapeliä läpi ja uskon että jätän tällä hetkellä sinne eniten rahaa verrattuna tämän hetken parhaisiin pelaajiin.

Nämä siis ihan esimerkkeinä asioista joihin voi keskittyä. Kokeneempi valmentaja varmasti löytää nopeasti ne asiat joihin on järkevintä keskittyä juuri nyt. Itse kun pidin aktiivisesti valmennuksia, monien kommenttien jälkeen tuli tutkittua peliä ja otettua muutamassa kohdassa pieniä projekteja niihin juttuihin keskittyen ja siten omaa peliä parantaen.

Rautapuolella itsellä on käytössä pääosiltaan 4 vuotta vanha pöytäkone, jossa on myös 7-8 vuotta vanhoja osia. Näytöt 9+ vuotta vanhoja. Muistia on tullut lisättyä ja SSD-päivitys tuon 4 vuoden sisällä. Sitten kun 16GB ei itselle aina riitä, pitää tehdä isompi päivitys koneen sisuskaluille. Periaatteessa nyt saisi prosessoritehon tuplattua ja virrankulutusta pienennettyä, mutta sillä on hyvin vähän merkitystä päivittäisessä käytössä. Pokeripuolella HoldemResourcesin käsien analysointi olisi ainoa johon saisi huomattavaa parannusta. Hyvin kasattu pöytäkone voi kestää yllättävän pitkään - varsinkin jos sitä on valmis päivittämään silloin tällöin. Aiemmat pöytäkoneet mitkä on tullut pistettyä lepäämään ovat poikkeuksetta olleet koneita joihin ei saa riittävästi muistia omaan käyttöön.
    • xxInspectorxx
      xxInspectorxx
      Bronze
      ahaa hyvä että sait luettua ne postaukset..wall of txt sitten se ainiin tää ja lopulta one more thing postit. Jos jotain jäi mietityttää niin kirjottele sinne vaikka. Jos tuut 24h pokerille niin tervetuloa paistipöytiin. Koitetaan jakaa ne hyvin. Tosin ite aion tosiaan nyt ruveta pelaa niitä 2,75€ pelejä joten jos aiot alottaa 1.1€ peleil niin ei ainakaan heti kolistella. Tosin aion laittaa itelleni dropdown limitin et jos runi on jäätävää siellä niin tuun paikkailee tonne 1.1€ peleihin kun alkaa tuntuu et ne on about hoidettu nippuun. Tosin jos mun leaderboard sijotus tippuu liikaa niin aion hypätä takas 1.1€ peleihin ja pistää hirmuvolaa päälle jos sais hyvän voittoputken päälle. Ja saattaapa olla että jatkossakin käyn niissä niitä leaderboard sijotuksia hakees kun on kuitenkin niin sairaan löysiä ne pelit.

Aarnin konekommentteihin ei paljoo lisättävää. Sen verran intensiivisiä noi 24h pelit on että ei hirveen montaa kannata aluks pelaa kun isolla prossalla oot hupissa. Parhaimmillaan ollu 4 huppia ja 2 bubblea menossa samaan aikaan. Mgaming softa kyllä pyörii ja kunhan kone jaksaa rundaa trackeriä ni alles gut!
    • Kuutossilli
      Kuutossilli
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja Rottmann

Haluaisin vielä siis sanoa, että olisin erittäin kiinnostunut kaikenlaisesta yhteistyöstä muiden sittaristien kanssa. Kahden kesken tai ryhmässä tapahtuva opiskelu on varmasti summaltaan enemmän kuin 1+1 (ja ehkä jopa enempi kuin 2+2). :
      Tuohon löytyy myös mielenkiintoa ja jos pelailet fiftyjä niin saattaa jotain pelillisiäkin ideoita löytyä avuksi. Tuo ghaleonin yksityisvalmennus on tosi hyvä ja ainoastaan ensimmäinen tunti 20$ noinkin kovan tason jyrältä on +ev oman pelin parantamiseen.
    • Rottmann
      Rottmann
      Bronze
      Olin viikon täysin irti kaikesta normaalista. Paikkaa vaihtamalla on helppoa päästä irti paikkaan sidonnaisista rutiineista, mutta harvoin sitä pääsee ajatuksiaan pakoon. Onnistuin saamaan itseni tällaiseen tilaan. Teki muuten hyvää.

Mutta nyt jatkuu projekti siitä mihin pari viikkoa sitten jäin, niin kuin sen silloin suunnittelin.

Vielä muutama viikko menee valmisteluissa ja varsinainen pelaaminen alkaa vasta syyskuussa tai aikaisintaan elokuun viimeisellä viikolla.

Tämän viikon tehtävät:

Min 4h pokeriin liittyviä asioita päivässä. Peliä vähintään 1x4:n pelin sessio/per päivä, 3 analysoitavaa kättä postattavaksi/päivä. Tämän lisäksi makrotason pelianalyysiä trackerilla ma-ke ja niiden pohjalta tarkempien kehityskohteiden pohdiskelua omassa päässä ja tässä blogissa. Yms.

Lisäksi kasa mentaali ja ruutini-puolen juttuja, joita en nyt viitsi tähän eritellä, kun jokaisella on varmasti tarpeeksi ihan omienkin arkirutiinien miettimisessä.
    • Rottmann
      Rottmann
      Bronze
      Tämä viikko on mennyt pitkälti käsihistorian analysoinnissa ja mentaalipuolen kehittämisessä. Painotus on ollut vahvasti jälkimmäiseen, minkä arvioin olevan kaikkein tärkeintä tässä vaiheessa.

Pelipuolella tein seuraavanlaisia havaintoja.

1) Olen tehnyt todella paljon ratkaisuja, jotka eivät ole millään lailla perusteltuja. Siis C-peliä tiltissä tai sellaisessa semi-tiltissä, jossa pelaa vaan väärin jostain ihme syystä (ei vaikka vaan kerta kaikkiaan nappaa tms.).

2) Minulla on todella paljon monella eri pelin osa-alueella näkyviä liikkejä. Näitä on jopa aivan peruspäätöksissä. Lisäksi mulla on paljon tilanteita, joissa en osaa sanoa miten pitäisi toimia. Näissä saatan pelata intuitiolla ihan oikeinkin, mutta se ei riitä. Lisäksi mulla on joitain ihan systemaattisia virheitä, joiden korjaaminen nyt on helpointa. Esimerkiksi opettelemalla SB/BB tilanteiden ICM ja Nash -kuviot kuntoon.

3) Olen pelannut pelisuunnitelmasta poikkevia turnauksia aivan liikaa.

Tällä hetkellä pokerin pelaaminen ei todennäköisesti juurikaan hyödytä minua oppimaan paremmaksi pelaajaksi. Tekemällä samoja virheitä oppii vaan tekemään lisää samoja virheitä. Miksi tällaista vahvistaa.

Mieleen nousi analyysistä todella tärkeä kysymys:

Korjatako vanha vai ostaako uuden?

Tällä tarkoita sitä, että lähdenkö korjaamaan tämän hetkisestä mutu-pelistäni virheen kerrallaan vai lähdenkö opettelemaan "alusta", eli aloitan perus ABC-pokerilla ja lisään siihen juttuja ja hion eteenpäin sitämukaa kuin tieto lisääntyy. Molemmilla tulokulmilla on puoltavat perustelunsa. Tätä pitää nyt todella miettiä.

Tässä vaiheessa ei ole onneksi mitään väliä sillä, että mikä on pelien tulos. Nyt on kyse vain siitä, että joka päivä osaan vähän paremmin pelata pokeria kuin edellisenä. Piste.

Mielenkiintoisia aikoja edessä.
    • Rottmann
      Rottmann
      Bronze
      Projektin alkuun 161h!!!

Kirjoitan tähän nyt hyvin "hajatelma" muotoisia pointteja lähinnä itselleni. Tarkoitus tälläiselle raakaversiolle on sama kuin prosessikirjoituksen ensimmäisessä versioissa, minkä tarkoitus ei ole olla eikä edes muistuttaa lopullista versioita. Miksi kuitenkin teen tämän näin julkisesti? Lähinnä kai luodakseni vähän painetta itselleni. Miksi luon painetta itselleni? Jotta hommat tulisi tehtyä. Aionko vielä jatkaa dialogia itseni kanssa? Toivottavasti en.

:heart: (Osa)projektin päämäärä ja kuvaus:

Ammattimaisen pokerinpeluurutiinin vakiinnuttaminen. Pelitaitojen systemaattinen kehittäminen ja kehityksen seuraaminen.

:heart: Projektin aika:

1.9.2013-31.12.2013

:heart: Tekemisen meininki ja struktuuri

Hero pelaa ennalta määrätyn määrän pelejä 24h pokerilla, jotta saavuttaa tavoitellun PS-pistetason strategylle kuukausessa. Tämän lisäksi laadullisesti korkeatasoista pelaamista siten, että fokuksessa on pelin ja pelaamisen oppiminen. Kaiken tekemisen tulee jo alusta lähtien olla niin ammattimaista kuin vain mahdollista.

Volyymitavoitteen lisäksi suunnitellaan etukäteen myös osittain oppisisältö. Tämän lisäksi etsitään tietoa niihin tilanteisiin, jotka vaativat akuuttia parannusta.

Teen opetussuunnitelmaluonnoksen koko projektia silmällä pitäen. Teen tarkemmat suunnitelmat kuukausittain ja lukujärjestysmäisen päiväsuunnitelman viikottain. Toisin sanoen, joka kuukauden ensimmäinen päivä tiedän minkä aiheen parissa painiskelen milläkin viikolla ja joka maanantai aamuna tiedän mitä tarkalleen teen minäkin kellon lyömänä kyseisellä viikolla, ellei ydinsota, maailmanloppu tai kaljalle pyytävä kaveri sitä estä.

Projektin raportointi ja oheistapahtumat

Projektiin liittyy valtavasti ulkopokerillisia asioita, joiden sujuminen on yhtä tärkeää projektin onnistumisen kannalta kuin pokerilliset asiatkin. Niitä en kuitenkaan viitsi täällä selitellä, sillä jokaisella on varmasti tarpeeksi haastetta omankin arjen pyörityksessä. Aion raportoida eri osa-aluita niin, että pokeriasiat kirjoitan tänne ja lopet Rakkaaseen Päiväkirjaan.

===================================================

Aivomyrskyilen nyt tähän mielikarttamaisesti asioita, jotka löytävät paikkansa myöhemmin lukujärjestyksen sopukoista

:club: Mentaali:

1 Tiltit kuriin
      1.1 Tiltin syiden ja tilanteiden kartoitus
      1.2 Tiltin haittojen minimointi
      1.3 Tilttailun vähentäminen

2 Rahan ajattelun lopettaminen
      2.1 Yksittäisten pelitulosten ja arvasta riippuvien tapahtumien välittämättömyyden opettelu

3 Motivaatioseikkojen tarkastelu

:club: Infra

1 Uuden koneen hankinta
      1.1 aikataulu
      1.2 hintaluokka

2 Apuohjelmien hankinta
      2.1 Wizard/ICMizer/HRC

3 Peliergonimia

4 HUD kuntoon (ja vähän äkkiä!)

:club: Pokerisessio

1 Warm-up (vielä mitään hajua tästä)

2 Peli
      2.1 Peliajat, tauot, pelimäärät
      2.2 Pelityypit (DoN 6man, superturbo, HU vai näiden mix?)
      2.3 Pelitasot (BR rajat tasoille)

3. Session review (tätäkin pitää vielä miettiä)

:club: :club: :club: Pelin opettelu

Yleisten pokeritaitojen opettelu

Outtien, oddsien, implareiden yms. laskemisen harjoittelminen, niin että sujuu luonnostaan.

Käsirangejen prosenttiosuuksien opettelu yllämainitulle tasolle.

Turnausten alku

Avausrangejen miettiminen ja perustaminen johonkin oikeasti ymmärrettyyn loogiseen malliin

Postflop pelin tajuaminen = niiden käsien merkkaaminen ja selvittäminen missä on sormi suussa.

Bluffien analysointi ja niiden perusteella bluffin uudelleen arviointi

Lisäksi selvitän sen, että olisiko käteispelin pelaamisesta hyötyä tämän vaiheen opettelussa.

Pusku/kippivaihe:

ICM:n opettelu ihan oikeasti!

Vastaryöstöjen, eristyskorotusten ja squeezien opettelu ja tajuaminen

HU:

Tämän ihanaisen turnauksenosan opettelu

Selvitän, että sopiiko hyper huppien pelaaminen tämän opetteluun?

HUD:

Voisi opetella ihan oikeasti käyttämään ja löytämään asioita HUDista.

Notet:

Näitä pitää alkaa ihan systemaattisesti tekemään.

Pitää selvittää minkälaisia noteja kannattaa tehdä

==================================================