Omahan valmennusryhmä

• Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      Tervehdys, piakkoin starttaa myös Omahan valmennusryhmä. Mukana on viisi uljasta sankaria. Tässä päiväkirjassa tarinoidaan ompusta, oppimisesta ja kehittymisestä. Sekä luonnollisesti tarjotaan myös muille mahdollisuutta reilata ja oppia siinä samalla. Valmennusryhmäläiset tulevat tekemään myös eräänlaisia "kotitehtäviä", joita muutkin voivat itsekseen tai tässä päiväkirjassa pohtia. Sana on vapaa, ja keskustelu enemmän kuin suotavaa.

Orientoitumistehtävänä jäsenillä oli aiheena pohtia seuraavia asioita:

- Nykyinen pelitaso
      - Tavoitteet tämän vuoden aikana pokerin osalta
      - Mitä esteitä tavoitteiden saavuttamiselle on tällä hetkellä
      - Miten noista esteistä päästään yli
      - Vahvuudet ja kehittämisen kohteet pelaajana (sekä yleisesti että omahan osalta)

Mukana olevat jäsenet voivat postata mietteensä tänne julkisesti jos haluavat, tai pitää ne vain ryhmäläisten tiedossa. Ylläolevien asioiden pohdinta on luultavasti hyödyllistä kaikille, jotka tavoittelevat kehitystä pokerissa. Joten jos tätä lukee muutkin omaha-sankarit niin postatkaa vapaasti omia pohdintojanne myös.
  • 40 replies
    • Asmudamus
      Asmudamus
      Bronze
      No niin, avataan peli eli morjensta vaan kaikille!

Nykyinen pelitaso:
      Huhti-toukokuun vaihteessa siirryin plo10-tasolta plo25-peleihin. Vielä ei ole tarvinnut pudottaa takaisin kymppiin.

Tavoitteet tämän vuoden aikana pokerin osalta:
      Tavoitteena olisi olla voittava pelaaja plo25-tasolla. Olisi kiva, jos vuoden lopussa pelikassa mahdollistaisi shotittelun plo50-tasolle.

Esteet ja niistä selviäminen:
      1. En saa kokoon tarpeeksi käsiä.
      - Jos käsien vähyys johtuu ajanpuutteesta, sille ei mahda mitään.
      - Joskus pelihalut katoavat parin ikävän session jälkeen. Alan epäillä omia taitojani eikä pöytien avaaminen tunnu mielekkäältä. Minun pitäisi siis saada itseni vakuutettua siitä, että olen voittava pelaaja. Tietysti voi olla niinkin, että...

2. ...ne taidot eivät oikeasti riitä.
      - Siihen toivon apua mm. tästä valmennusryhmästä. Kehittämisen kohteet omassa osiossaan.

Kehittämisen kohteita:
      1. Pelaan tällä hetkellä ylitiukkaa preflop-peliä. En todellakaan tykkää varianssista + pyrin välttämään vaikeita tilanteita.

2. Luulen, että kippaan liikaa reissuihin postflop.

- Yksi heikkous ovat tilanteet, joissa olen perässä, mutta en niin paljon perässä, että kippi olisi oikea peli. Tämän korjaamista hankaloittaa se, etten välttämättä tunnista näitä tilanteita. Tähän liittyy läheisesti rangeajattelu eli se, mitä käsiä vihulla olisi voinut olla. Mieleen jäävät parhaiten tilanteet, joissa vihulta paljastuu se rangen yläpää. Toisaalta olen välillä miettinyt, painaako keskimääräinen plo25-vihu ikinä raise-nappia semibluffina.

- Koska luulen kippaavani liikaa, saatan joskus puhua itseni maksamaan tilanteissa, joissa vihu reppaa hyvin kapeaa rangea. ("Eihän se nyt olisi sököttänyt nutseja perässä noin vedokkaaseen pöytään kahta pelaajaa vastaan...")

3. 3-betatut potit.

- Oikeastaan tämä kuuluu kohtaan 2. Luulen, että kippaan 3-betatuissa poteissa vielä helpommin kuin pienemmissä poteissa.

- En juurikaan 3-bettaa itse. Tähän vaikuttavat kohdat 1 ja 2. En pidä varianssista, ja jos kerran olen sitä mieltä, että kippaan liikaa erityisesti 3-betatuissa poteissa, niin miksi luoda niitä.

4. Pelaaminen ilman positiota - varsinkin, jos olen itse korottanut preflop. Monet regutkin flattaavat positiosta laajalla rangella ja maksavat usein cbetin. Siitä aiheutuu sitten ongelmia.
      -> Äh. "Etusivu uusiksi: ilman positiota pelaaminen on ikävää!"
      -> Oikeastaan mun pitäisi käyttää aikaa vastustajien käsien läpikäymiseen, että saisi paremman kuvan kaverien pelitavasta. Johtopäätösten vetämiseen tosin tarvitsisi melkoisen määrän käsiä. Mutta teen tätä silti liian vähän, joten siinä yksi kehityskohde.

Vahvuudet:

Vahvuuksia, onko niitä?
      + Ainakaan en ole erityisen tilttiherkkä. Silti tappiollisen session lopettaminen on joskus vaikeaa.
      + Olen yleensä tietoinen omasta imagostani pöydässä (nit), joskus jopa uskallan käyttää sitä hyväksi.
      + Olen vähitellen alkanut uskoa, ettei perusmikroilijaa kannata yrittää bluffata. Ehkä.
    • JonTTu22
      JonTTu22
      Bronze
      Nykyinen pelitaso:
      Plo 10-25. Joskus shotitellu 50 tuttujen fisujen perässä.

Tavoitteet:
      No vähintää plo50 vakioks vuoden loppuun mennessä.

Esteet:
      Ainakin se että joutunu liikaa ottaa rollista elämiseen, toivottavasti se täs viimestää kesän jälkeen loppuu ja pystyy rauhassa kasvattaa kassaa.
      Ja tietysti se että riittääkö ne taidot nykyaikana biittaa noi pelit.
      Mut eiköhän niistä esteistä yli päästä ku peliä jaksaa vaa opiskella ja pelata niitä käsiä.

Kehittämisen kohteet:
      Eiköhän toi postflop peli ja siitä eteenpäin oo se vaikeus. Ja tunnistaa
      vastustajien pelityyli mahdollisimman hyvin et osataa adjustaa omaa peliä.
      Omasta mielestä tilttaan aika herkästi mut osaan kyl nykyää pistää pöydät kiinni tarpeeks nopeesti silloin. Hemin refreshin näpytys pelatessa on onneks jääny pois.

Vahvuudet:
      Aika vaikea sanoa omista vahvuuksista... Ois parempi kuulla niistä jonkun ulkopuolisen silmin joka tajuaa pelistä enemmän ku minä.
    • TatyTheMan
      TatyTheMan
      Bronze
      Nykyinen pelitaso
      Tällä hetkellä pelaan plo5

Tavoitteet tämän vuoden aikana pokerin osalta
      Halu ois kovasti nostella noita tasoja, kunhan vain kassaa saisi kerrytettyä. Et jos ainakin sinne plo25 pääsisi tän vuoden aikana.

Mitä esteitä tavoitteiden saavuttamiselle on
      A-pelin vähyyys. Erittäin usein se peli putoaa todella lähellä jotain Ö-peliä ja sehän on selvä ettei se kassa lähde nousuun kun lahjotetaan turhan usein vaivalla ansaitut rahat.

Miten noista esteistä päästään yli
      Pitäs keksiä jonkunlaiset rutiinit ennen peliä millä sais koko pääkopan mukaan peleihin ja opetella tunnistamaan millon pelin taso tippuu niin laittaa pöydät hetkeks kiinni ja pitää tauon.

Vahvuudet ja kehittämisen kohteet pelaajana (sekä yleisesti että omahan osalta)
      Halu oppia on ainakin kova! Mutta itse pelin osalta en osaa oikein mennä sanomaan, kuten joku jo edeltä mainitsi että tää ois parempi kuullaa joltain ulkopuoliselta.
    • LT97b
      LT97b
      Bronze
      Tervehdys vaan koko foorumille!

Nykyinen pelitaso:
      Surffailen plo2-25 välillä. Pääosin plo 5-10.

Tavoitteet tämän vuoden aikana pokerin osalta:
      Olla "kilpailukykyinen" pelaaja plo50 tasolle.

Esteet ja niistä selviäminen:
      -Tällä hetkellä suurin este on se, ettei osaaminen riitä. Olen vielä aloitteleva Omaha-peluri (HEMissä n60 000 kättä), joka aloitti suoraan plo10 tasolla Hwangin kirjojen innoittamana. Ja voin sanoa ettei pelini ollut alkuun edes voitollisen suunnalla.
      -Toinen suuri ongelma on vähäinen käsimäärä. Jos osasinkin pelata useampaa sittari-pöytää samanaikaisesti, omahassa se ei onnistunut. Kiire tuli, kun rutiinipäätöksetkin vaativat huomiota.

-Alkushokin jälkeen palasin takaisin piirustuspöydän ääreen. Videoita, käsinalyysien lukemista ja opiskelua. Pudotin tasot alas oppiakseni multitablaamaan edes neljän pöydän voimalla.
      -Koitan aktivoitua foorumille ja opetella postaamaan käsiä käsianalyysiin.

Kehittämisen kohteet:
      Näistä voisi kirjoittaa kirjan, joitakin suurimpia
      -Oman pelin avaaminen. Pelaan nyt äärimmäisen tiukkaa preflop-peliä. Vaikeat tilanteet ovat vähentyneet, ja kolhiintunut itseluottamus on hiukan korjaantunut. Mutta jos preflop-statsit ovat mallia 16/12/2, se ei liene optimaalista.
      -Matematiikka puoli on hakusessa. Vaikeuksia hahmottaa oma EQ vihun rangea vastaan. Tuloksena vääriä kippejä/huonoja maksuja.
      -Marginaaliset osumat aiheuttavat päänvaivaa. Olen varmasti liian weak liian usein. Aggressiiviset vihulaiset aiheuttaa vaikeuksia.
      -HEMin ja HUDin hyödyntäminen

Vahvuudet:
      Ei erityisempiä havaittu.
      -En (enää) pelkää tulevani bluffatuksi joka potissa, vaan osaan luovuttaa. Toisaalta oma bluffaaminenkin on järkevöitynyt.
      -Tykkään lajista ja haluan kehittyä!!
      -Ei tilttiongelmia.
    • TatyTheMan
      TatyTheMan
      Bronze

-Tällä hetkellä suurin este on se, ettei osaaminen riitä. Olen vielä aloitteleva Omaha-peluri (HEMissä n60 000 kättä), joka aloitti suoraan plo10 tasolla Hwangin kirjojen innoittamana. Ja voin sanoa ettei pelini ollut alkuun edes voitollisen suunnalla.
      Mitä olit mieltä Hwangin kirjoista?
      Itelläkin noi löytyy ja ensimmäistä olen alkanut lukemaan.
    • torspo41
      torspo41
      Bronze
      Nykyinen pelitaso
      -plo 2-25 rollin mukaan

Tavoitteet tämän vuoden aikana pokerin osalta
      -Viihdepelaajasta -> edes breakeven -pelaajaksi.
      -Brm.n hallinta

Mitä esteitä tavoitteiden saavuttamiselle on
      -Opiskelun vähäisyys
      -keskittyminen oikeisiin päätöksiin yksi kerrallaan.
      -Usko horjuu omaa tekemiseen huonojen sessioiden jälkeen.

Miten noista esteistä päästään yli
      -Opiskelua / omien peliliikkeiden analysointia
      -Joku plan / projekti
      -Isompi näyttö helpottais >2 pöydän pelaamista
      -Ei viskiä pelatessa.

kehittämisen kohteet pelaajana
      -BRM!!, eli liian kiire ottamaan shottia isompaan josta luonnollisesti scarynä tullaan takas maan maanpinnalle. Sekä joskus nousuissa koitiutetaan pelikassa liian pieneksi.
      -tilttiherkkyyttä hetkittäin vieläkin löytyy eli pää ei vaan kestä 90 60 50 - pelaajia --> ollaan sitten ohivetojen jälkeen valmiita flippailemaan vaikka koko kassalla.

Vois jatkaa vaikka kuinka mutta eiköhön tämä torspo tullut selväksi!! :f_eek:
    • Asmudamus
      Asmudamus
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja TatyTheMan

Huutelen tähän väliin, että ainakin mulle Hwangin kirjojen (Advanced PLO 1 ja 2) lukeminen oli tärkeä askel kohti parempaa peliä. Niitä lukiessa tuntui siltä, että aloin vihdoin ymmärtää pottiompusta jotakin.
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      Sanoisin myös että Hwangit kirjat ovat hyviä. Se ensimmäinen kirja, Big Play Strategy, on kirjoitettu fullikyyläämistä varten joten siitä kirjasta lukisin lähinnä käsien vahvuutta käsittelevän osion. Toki se muukin on ihan hyvää juttua, kunhan ei yritä soveltaa niitä suoraan shottiomppuun.

Kaks muuta, TAG ja LAG kirjaset onkin sitten asiasisällöltään parempaa kamaa. Sanoisin että suurin osa on arvokasta tietoa, ja suurin hyöty kirjoista on se miten Hwang lähestyy ja käsittelee omppua. Aika hyvin pääsee pelin olemuksesta hänen tiedoillaan kiinni. Kirjoissa on toki muutamia virheitä ja vikoja, ja käsiesimerkeissä kaikki kääntyy aina heron kannalta hyvin. Hwang ei ole ihan nykyajan shorttiompun olemuksessa kiinni, joten käsiesimerkkejä ei kannata ottaa absoluuttisena totuutena vaan ajatella myös itse.

Se mitä Hwang kutsuu TAG-pelaamiseksi on enemmänkin weak-smallball strategia. LAG-kirja on aika lailla sitten meikäläisten TAG, eli myös aggressiota löytyy. Molemmat kirjat kannattaa lukea ajatuksen kanssa, niin saa hyviä työkaluja pöydissä pärjäämiseen.
    • MYLVY
      MYLVY
      Black
      Lagina pelaaminen on minusta opettavaisempaa kuin tagina. hankalien tilanteiden jatkuva kohtaaminen kantaa hedelmää pitkässä juoksussa. Lagit kunniaan :s_biggrin:
    • NemoKala
      NemoKala
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja Kyyberi
      Kaks muuta, TAG ja LAG kirjaset onkin sitten asiasisällöltään parempaa kamaa...

Se mitä Hwang kutsuu TAG-pelaamiseksi on enemmänkin weak-smallball strategia. LAG-kirja on aika lailla sitten meikäläisten TAG, eli myös aggressiota löytyy. Molemmat kirjat kannattaa lukea ajatuksen kanssa, niin saa hyviä työkaluja pöydissä pärjäämiseen.
      Onko Hwang edes kirjoittanut erillistä kirjaa TAG-pelaamisesti.

Advanced Pot-limit Omaha vol 1: Small Ball and Short-Handed Play, jossa muistaakseni oli lyhyt osio TAG-pelaamisesta. Eli mielestäni kirja keskittyi enemmän small ball peliin.

Advanced Pot-limit Omaha vol2: LAG Play

ja sitten on vielä ilmestynyt sarjan vol3 joka on shorthanded workbook.
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      No se kakkonen on mun mielestä smallball & TAG. Pitää kaivaa se jostain kaapista ja tarkistaa tekeekö muisti vaan tepposet.
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      LAG ja TAG eivät ole absoluuttisia määreitä pelityylistä. Esimerkiksi Hwangin LAG on suunnilleen sitä mitä me käsitämme solidina TAGina. Käsitteellinen ero näiden välillä on lähinnä preflopin käsivalinnoissa. TAG (tight-aggressive) valikoi kädet tarkemmin, mutta pelaa ne aggressiolla ja LAG (loose-aggressive) pelaa paljon enemmän käsiä ja ne aggressiolla.

Kun TAGin kädet ovat jo alussa vahvempia, ne osuvat useammin vahvasti kuin LAGin laajat käsivalikoimat. Täten niiden pelaaminen on helpompaa postflopissa. LAGina päätyy usein spotteihin jossa voitollisen pelin avaimena on vastustajien lukeminen ja kyky tehdä hyviä päätöksiä vaikeissakin tilanteissa.
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      Linkkaillaanpas tänne aiheeseen liittyviä videoita, osalta jäsenistä on voinut mennä ohi että meikäläinenkin on tehnyt jo 87 omppuvideota Strategylle mikropeleihin.

Omaha ja varianssi

Erinomainen sarja on myös [URL=http://fi.pokerstrategy.com/video/#searchtext=Kyyberi%20yleisimmät&key=all&contenttype=0&gametype=4&tablesize=0&languages=fi&levels=basic,bronze,silver,gold,platinum,diamond&lowerlimit=0&upperlimit=100&ob=date&od=desc&page=1&rpp=10]Mikrojen yleisimmät virheet Omahassa[/URL], joka on 7-osainen sarja. Siitä vain katsomaan ja miettimään onnistuuko tällä hetkellä väistämään kaikki noista virheistä vai tunteeko jonkun kohdalla piston sydämessään.

Myös kolmiosainen sarja Erilaisia vastustajia vastaan pelaamisesta on voittavan pelaamisen perusteita ihan jo pienimmistä mikroista alkaen.
    • LT97b
      LT97b
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja TatyTheMan

Kuten muut ovat jo todenneet, hyviä kirjoja. Hwang osaa selittää miksi joku asia toimii siten kuin se toimii. Kun kirjojen teoriat sisäistää kunnolla, niistä on varmasti konkreettista apua pelipöydässä kun yrittää tehdä oikeaa päätöstä. Alun syöksylasku ei siis johtunut Hwangista...
    • sirdalux
      sirdalux
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja Kyyberi
      Linkkaillaanpas tänne aiheeseen liittyviä videoita, osalta jäsenistä on voinut mennä ohi että meikäläinenkin on tehnyt jo 87 omppuvideota Strategylle mikropeleihin.
      Ison Hatun noston arvoinen teko, just yks päivä tutkiskelin suomalaisten videotuotantoa ja Kyyberi on selvä "Cheapleader".
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      Cheapleader vai chipleader? ;)

LAGista kun oli puhetta niin tuli mieleen vanha sarja PLO2 LAG sessio.
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      Tähän päivyriin tulee myös tehtäviä, ja toivoisin että annetaan vain valmennusryhmäläisten vastata niihin. Heidän jälkeensä minä annan omat kommenttini ja käyn läpi tehtävää, ja sen jälkeen keskustelu tehtävästä on vapaata.

Aiemmin valmennusryhmäläisten tehtävät ovat ollee piilossa muilta, mutta koitetaan nyt onnistuuko vastausrauhan antaminen. :)

Suosittelen että ketjua lukevat koittavat itsekseen laskea tehtävän mutta eivät postaa vastaustaan vielä.

Tehtävä #1

Tehtävän tarkoitus on kartoittaa missä jamassa ryhmäläisten matemaattiset valmiudet ovat odotusarvojen laskemiseen. Tehtävässä tarvitaan equity-laskinta, esimerkiksi Equilab Omaha.

HERO: $10
      SB: $10
      BB: $6
      UTG: $10
      MP: $6
      CO: $10

Hero is dealt K K T T

UTG raises to $0.20, MP raises to $0.75, CO folds, HERO calls, SB folds, BB calls, UTG calls.

Flop ($3) Q 9 3

BB bets $3, UTG shoves $9.25, MP calls $5.25, HERO ???

Vihujen ranget:

MP AAxx
      BB QQxx, 99xx, 33xx, Q9xx, Q3xx, 93xx
      UTG QQxx, 99xx, 33xx, Q9xx

1) Kannattaako heron maksaa?
      2) Mikä on heron odotusarvo maksulle?
    • Asmudamus
      Asmudamus
      Bronze
      No kokeillaan.

BB ei pääse donkkaamaan kaikkia kalkkujaan sisään (takana $5,25), mutta oletetaan, että kaikki vihut menevät all-in flopilla.

Heron maksaessa pääpotissa on 6x4 eli 24 taalaa, josta heron equity on noin 27,5% eli 6,6 dollaria.

Sivupottiin jää 2x4 eli 8 taalaa, josta heron heron equity on noin 35,8% eli 2,86 dollaria.

Yhteensä heron osuus poteista on 6,6 + 2,86 eli 9,46 dollaria.
      Maksaessaan hero sijoittaa 10-0,75 eli 9,25 dollaria.

Maksun odotusarvo on parikymmentä senttiä plussalla eli maksu on kannattava. (Vai pitäisikö tässä ottaa vielä rakekin huomioon?)

Pelin tiimellyksessä olisin kyllä heittänyt kortit pois.
    • LT97b
      LT97b
      Bronze
      Pistän spoilerit, ettei kukaan vahingossa käytä näitä kaavoja pelinsä downgradeamiseen...

Oli vähän hianoo saada lasku valmiiksi. Juuri kun sain kirjoitettua viestini valmiiksi, osui Asmudamuksen vastauksesta silmään sana pääpotti ja fiilikset vähän laski. No yksi pelini puute on, että ignoraan laihat/lihavat pää/sivupotit pelissäni melko usein. Joten jääköön tämä alkuperäinen vastaus voimaan varoittavana esimerkkinä.

1. Kannattaako heron maksaa?
      Heron EQ vihujen rangea vastaan flopilla on n27,5%

Jos oletetaan että BB ei foldaa, potissa on 22,75 ja heron pitää maksaa 9,25. Pot oddsit on siis (?) 9,25/(22,75+9,25) eli n 29%.

Jos oon ymmärtänyt (pot odds vs EQ) konseptit oikein, me tarvittais 29% maksuun mutta saadaan vain 27,5%. Eli ei kannata maksaa.

2.Maksun odotusarvo?
      MAksulla hero siis voittaa 27,5% ajasta 22,75, ja häviää 72,5% ajasta 9,25.

Eli (22,75*0,275)-(9,25*0,725)= -0,45

Jatkan laskemista sivu- ja pääpotit huomioiden itsekseni. Kun Kyyberi kertoo oikean vastauksen, odotan jännityksellä menikö yksikään vastausvaihtoehtoni oikein...

-Tosielämässä päässälaskisin pot oddsit 30%. Outteja settiin 4+gutari eli yht 8 joka tekee n 32% EQn. Tämän jälkeen pelkäisin multiway potissa wrappeja jotka pilaa meidän outit ja todnäk kippaisin TAI ajattelisin että blokataan hyvin suoranvetoja ja saadaan oddsit maksaa.