Shakista pokeriin?

• Poll
    • How far will i get?

• 8
        bust as bubble boy
        33%
      • 7
        bust in first hand
        29%
      • 5
        get in the money
        21%
      • 2
        bust in first hour
        8%
      • 1
        finish first
        4%
      • 1
        final table
        4%
      Total: 24 Votes
    • srz
      srz
      Bronze
      Shakinpelaajien joukossa on viime vuodet ollut havaittavissa joukkosiirtymää, tai ainakin joukkohullaantumista pokeriin. Shakilla ja pokerilla onkin - yllätys? - strategiapeleinä yhteisiä piirteitä (kts. suurmestari Mathias Wahlsin artikkeli). Oletko sinä ollut kiinnostunut shakista ennen pokerin tuloa?
  • 7 replies
    • Fantasy99
      Fantasy99
      Bronze
      Pelaan molenpia shakkia ja pokeria.
    • ColorFlusher
      ColorFlusher
      Bronze
      Osasin shakin säännöt kyllä jo ajat sitten ennen pokerin aloittamista, mutta kiinnostus peliin nousi kunnolla vasta tämän vuoden puolella kun löytyi pelikavereita (intissä, surkeita kylläkin). Nyt oonki sitte pokerin lomassa pelaillu yhellä saitilla shakkia prosenteilla 57-1-42 (V-T-H). Tällä hetkellä hallitten aika hyvin vastustajien perustaktiikoita vastaan puolustamisen ja takasin iskemisen. Ongelmana lähinnä tällä hetkellä sama kuin pokerissakin, tulee tehtyä aina toisinaan ihan käsittämättömiä mokia:/
    • srz
      srz
      Bronze
      Pikapeliäkö pelaat? Mä oon yleensä noita 3min blixtejä naputellu. Pitäs pelata pidempiä mut kun ei malta. Ajalla häviäminen voittoasemassa syö bad beatin lailla.
    • ColorFlusher
      ColorFlusher
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja srz
      Pikapeliäkö pelaat? Mä oon yleensä noita 3min blixtejä naputellu. Pitäs pelata pidempiä mut kun ei malta. Ajalla häviäminen voittoasemassa syö bad beatin lailla.
      Pelaan yleensä 20 tai 30 minuutin pelejä. Ja jos on pokeria samaan aikaan auki tai muuta tekemistä niin otan sitte 40-60 minuuttisiaki niin ei haittaa parin minuutin turhat tauot välissä yhtään. Satunnaisesti koitan myös 5-10 minuuttisia, mutta oon niis aika heikko kun mun peli perustuu pikapeleihin katastrofaalisimpaan avoimeen puolustukseen ja vastaiskuihin, joka on sitte helppo hajottaa ku kiireessä jää joku asia huomioimatta.

Itte en oo ajalla muistaakseni koskaan hävinny voittoasemassa, mutta tappioasemassa oon kyllä voittanu. Tiukin voitto onki jostain 40 minuutin pelistä sekunnilla:) Lisäks on tietenki näitä perinteisiä kun vihu vieny ihan 100-0 ja ittellä enää liikkuvana kuningas ja kaveri sitte nolosti stalematittaa mun kallen ja sitte poikaa vituttaa :tongue: Varsinki jos se on ollu joku ylimielinen pelle ja avautunu itsekehuineen chattiin just aikasemmin :D
    • horge
      horge
      Bronze
      Shakin säännöt ja hitusen shakin hienouksia tuli opeteltua about 30 vuotta sitten. Nuoruudessani ja opiskeluaikoina pelailin shakkia satunnaisesti kavereiden kanssa. Jossain vaiheessa innostuin yhdestä shakki -tietokoneohjelmasta, jota vastaan pelailin useita vuosia. Samalla opettelin useita shakin strategioita. No, jossain vaiheessa kyllästyin shakin peluuseen, koska se vaatii niin armotonta keskittymistä, laskemista, kärsivällisyyttä ja aikaa. Tässä mielessä pokeri on huomattavasti mielekkäämpää ja pelisessiot ovat hauskempia. Toki pokerissakin täytyy keskittyä pelaamiseen voittaakseen ja laskeakin joutuu hitusen (jos ei käytä apuohjelmia), mutta kyllä shakin pelaaminen on huomattavasti vaativampaa: ero on kuin yöllä ja päivällä.
    • hibi83
      hibi83
      Bronze
      Joskus lukioaikoina kävin liikunnan valinnaiskurssin Shakin perusteet. Taisin lopulta olla luokan kärkikolmikossa (opettaja mukaanluettuna) sen pisteluvun mukaan. Pelailin sen jälkeen tietsikalla joitain satunnaisia pelejä, mutta ei oo myöhemmin tullu muuta kuin aapelissa joskus riehuttua. Ilmaista kiinanshakkia grindasin jokunen aika takaperin, kunnes helpoimmalla vaikeustasolla viimein voitin tietokoneen (joku kolme tuntia tais mennä). :D

Sähköpostishakki tai vastaava kyllä kiinnostaisi, mutta ketään kaveria ei. En kyllä tosin mitään enää muistakkaan koko pelistä, ehkä jonkun ranskalaisen puolustuksen sitä perusavausta (oliks se joku gambit) vastaan. Kyllä pokeri on mielekkäämpi peli. Siinä on aina se jännitysmomentti, kun ei ole kaikki "nappulat" esillä.
    • srz
      srz
      Bronze
      Pari hyvää pelipaikkaa netissä:
      • http://www.playchess.com - Hieno käyttis, mutta välillä vähän pelaajia. Uusimman Fritz 11 ohjelman kautta voi pelata täällä myös.

• http://www.freechess.org - perinteinen ei-kaupallinen shakkisivu, jäänyt teknisessä kehityksessä pahasti jälkeen. Pelaamista varten kannattaa asentaa Winboard. Mun suosikki.

• http://www.gameknot.com - Kirjeshakkia netissä. Ilmoittaa sähköpostilla aina, kun vastustaja on tehnyt siirron.