Pitäkää tunkkinne!

• 0O00O0
      0O00O0
      Bronze
      Eli tuli tosta pieni keskustelu ircistä, että mistä tuo "Pitäkää tunkkinne!" tulee.

Löysin netistä seuraavaa:

“Mies ajoi synkkää metsätietä ja yhtäkkiä rengas puhkesi. Mies ei pystynyt vaihtamaan rengasta, koska hänellä ei ollut tunkkia. Hän lähti kävelemään eteenpäin ja noin viiden kilometrin jälkeen hän näki maalaistalon ja käveli sen pihaan. Mies jäi miettimään: - "Ei niillä varmaan ole tunkkia, ja jos niillä on, niin lainaisivatkohan ne sitä minulle"? No, mies tuli siihen tulokseen, että talossa on tunkki, mutta asukkaat eivät lainaisi sitä miehelle. Mies nappasi maasta kiven ja heitti sen ikkunan läpi ja sanoi: - "Pitäkää tunkkinne!”"

Hieman eriversioita tosta oli, mutta pääasiassa samaa. Vai tuleeko tuo jostain ihan muusta jutusta?
  • 3 replies
    • degnic
      degnic
      Bronze
    • EoNiTe
      EoNiTe
      Global
      Hehe.. olen kuullut saman tarinan..

Kun kuulen tuota sanontaa käytettävän kyse on yleensä siitä, että joku ei ole suostunut auttamaan/ lainaamaan jotain...

Mutta tuo "alkuperäinen" tarina on kyllä hauska...
    • NemoKala
      NemoKala
      Bronze
      Juu kyllä se tuosta vitsistä tulee. Yksi parhaista vitseistä mitä olen kuullut. Sen vitsin jonka itse olen kuullut niin siinä ei mainita tuota että mies tuli lopputulokseen että eivät tunkkia lainaa. Vaan siinä mies pähkäilee sen kanssa että ei vaan kehtaa mennä sitä tunkkia kysymään lainaksi koska kello oli jo niin paljon. Ja kun on muutaman kerran empinyt, menen en mene, niin päättää sitten heittää kiven läpi ikkunasta ja huutaa perään "pitäkää perkele tunkkinne"!