AGP, PCI vai PCI-Express?

• NemoKala
      NemoKala
      Bronze
      Ja mistäköhän mä nyt ton sitten tietäisin. Näytönohjain on Ati Radeon HD 3850 1gt. Emolevystä en tiedä. Uuden näytönohjaimen meinasin ostaa vai onko tarpeellista? Tuo nykyinen pitää liian kovaa meteliä. X(

Ja nyt sitten on ongelmana se että minkälaisen uuden ostaisin. Väylästä ei tietoakaan.
  • 23 replies
    • 0O00O0
      0O00O0
      Bronze
      Asenna tällänen siihen, jos kerta liikaa meteliä pitää. :D :D

Mut sanoisin, että PCI express.
    • Vizah
      Vizah
      Bronze
      pöytä kone jos on eikä hillittömän vanha niin pcie poikkeuksetta
      osta passiivi jos ei ääntä taho kovin ;)
    • NemoKala
      NemoKala
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja 0O00O0
      Niin niin, miksi en heti tajunnut. heh.

Eräänkin kerran kun asensin uutta prosessoria niin tapahtui sellaista että oli ne jäähdytysrivat (vai mitkä lienee) niin pirun jäykkä laittaa kiinni niillä klipseillä. Noh jouduin niitä siinä hieman nostelemaan ja asettelemaan ja ehkä hieman runnomaankin. Nostin ne sitten lopuksi sieltä koneen sisältä pois jä jäin ihmettelemään että missäs se prosessori oikein on kun ei omalla paikallaan ollu. No siinähän se oli sen klöntin pohjassa mitä olin prosessorin päälle yrittänyt runnoa. Melkein sain nahkamiehellä suoristettua prosessorin vääntyneet "piikit". :f_frown:
    • NemoKala
      NemoKala
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja Vizah
      pöytä kone jos on eikä hillittömän vanha niin pcie poikkeuksetta
      osta passiivi jos ei ääntä taho kovin ;)
      Joku vuosi sitten mä tän ostin. Acer aspire M5201 AMD Phenom x4 jne...
    • 0O00O0
      0O00O0
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja NemoKala
      Alkuperäinen kirjoittaja 0O00O0
      Niin niin, miksi en heti tajunnut. heh.

Eräänkin kerran kun asensin uutta prosessoria niin tapahtui sellaista että oli ne jäähdytysrivat (vai mitkä lienee) niin pirun jäykkä laittaa kiinni niillä klipseillä. Noh jouduin niitä siinä hieman nostelemaan ja asettelemaan ja ehkä hieman runnomaankin. Nostin ne sitten lopuksi sieltä koneen sisältä pois jä jäin ihmettelemään että missäs se prosessori oikein on kun ei omalla paikallaan ollu. No siinähän se oli sen klöntin pohjassa mitä olin prosessorin päälle yrittänyt runnoa. Melkein sain nahkamiehellä suoristettua prosessorin vääntyneet "piikit". :f_frown:
      Niin tässä hyvä huomata, että kyseessä on ammattituote jonka asennus saattaa olla vaativa. :D :D

Eti koneeltas järjestelmätiedot ja sitten katot järjestelmän mallin pistät sen googleen ja katot mitä tulee tulokseks. Tuo on tuon emolevyn joku lyhenne, ja jos tiedät emolevyn valmistajan, niin voit mennä suoraan niiden sivuille ja kattoa sieltä jonkun haku jutun kautta ton emolevyn ja sen ominaisuudet.
    • Vizah
      Vizah
      Bronze
      On se pcie
    • degnic
      degnic
      Bronze
      joo agp:t ja pci:t on 2000-luvun alun paikkoja näytönohjaimille. PCIe paikka pitäisi kyllä löytyä kaikista 2005 tai uudemmista pöytäkoneista ja suositeltava paikka näytönohjaimelle ;)

Jos et käytä konettasi uusien pelien pelaamiseen niin varmaan joku tällainen voisi olla hyvä ratkaisu sulle:
      http://www.jimmspc.fi/tuote/NE29500THHD51
    • poupou
      poupou
      Bronze
      Joo komppaan ooooooota ja deggyä että älä koske muihin kun PCI-E kortteihin. Antiikkia lähes. :f_rolleyes:

edit: ja vizahia ja muita mitä en jaksanut lukea.... :f_biggrin:
    • NemoKala
      NemoKala
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja degnic
      joo agp:t ja pci:t on 2000-luvun alun paikkoja näytönohjaimille. PCIe paikka pitäisi kyllä löytyä kaikista 2005 tai uudemmista pöytäkoneista ja suositeltava paikka näytönohjaimelle ;)

Jos et käytä konettasi uusien pelien pelaamiseen niin varmaan joku tällainen voisi olla hyvä ratkaisu sulle:
      http://www.jimmspc.fi/tuote/NE29500THHD51
      Mites kun luulen että tuo mun nykyinen kortti on suorituskyvyltään parempi kun tuo mitä ehdotit. Tai en mä tietä. Siinä on tuo muisti vissiin DDR3 jne...

Kyllä se hinta sais olla jossain 200e-300e. Kyllä se vanhakin välillä intoutuu pelaamaan jotakin peliä. :f_grin:
    • ghaleon
      ghaleon
      Black
      Ite ostin tollasen ATI RADEON HD4850 1GB passiivina vajaa vuosi sitten. Hiljanen on ja lämmöt pysyy ainakin mun kopassa alhaalla kovassakin rasituksessa. Voin suositella. Voi kyl olla että parempiakin jo nykyään tarjolla. Hinta varmaan jossain 150€ paikkeilla uutena nykyään.
    • Fading80
      Fading80
      Bronze
      Radeonin 5770 vois olla ihan hyvä jolla pelailee jo komeasti tuon kokoonpanon muun raudan kanssa. Jos jostain saat halvemmalla ns. edellisen polven 4890 tai jopa 4870. Nuokin pyörittää vielä pelejä ihan kiitettävästi. Ei oo mun mielestä mitään järkeä laittaa 200-300e näytönohjaimeen jos ei oo ns. hifipelaaja jolla tarvii aina olla parhaat 3dmark pisteet. Suosittelen myös miettimään hieman kotelon tuuletusta koska se ei noissa paketti härveleissä oo koskaan mitään parasta luokkaa. Varmista myöskin että se on tuo näyttiksen tuuletin joka sitä meteliä pitää, ettei se tuu prossun tuulettimesta on vaan nuo ekan sukupolven phenomit aika lämpösiä kavereita ja niitten boxu tuulettimet aika mölysiä. Niin ja tosiaan en nyt muista tuleeko tohon 3850:een pci-e 6-pin lisävirta liitin, mutta jos ei niin varmista ennen sitä näyttiksen ostamista et löytyy ja ainakin tuo 4890 muistaakseen vaati kaks sellasta, 5770 en oo perehtyny mutta mahdollisesti sekin.
    • tuomasta
      tuomasta
      Bronze
      Ite ostin tälläsen http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=41126
      Makso pari kk sitte 35€ mut näköjään suosion myötä hinta kasvanu.

Oon todellaki tyytyväinen. En uusimpia räiskintäpelejä pelaa, mut esim colin mcrae dirt 2 (taitaa olla uusin rallipeli) ja flatout 2 menee parhailla asetuksilla mukisematta.

En usko, että hyöty/laatu/hinta suhde tuosta voi enää parantua plussana vielä äänetön.

Tuuletusta tuo tosiaan tarvii. Itellä asia on hoidettu yhdellä kotelotuulettimella, jonka nopeutta sitten säädän jos pelaan.

Uusimmissa emolevyissä on tuuletin liittimet 4-pinnisiä eli ne on PWM ohjattuja. Oikella tuulettimella nopeutta voi säätää lennosta itse/lämpötilojen mukaan tai vaikka kokonaan sammuttaa.
    • NemoKala
      NemoKala
      Bronze
      Kiitos kovasti vinkeistä kaikille.

Tosiaan luulin että tuo prossun tuuletin pitää kovaa ääntä mutta kun eilen tutkailin koneen sisusta niin tulin siihen tulokseen että meteli tulee näytönohjaimesta.

Fading80 mainitsi tuon Radeon 5770. Taitaa olla TÄMÄ. Hintakin ihan passeli niin taidan tuon puoleen kääntyä. Mutta COOLING=HEATSINK WITH FAN... Uskaltaako luottaa että desipelit pysyy kurissa.
    • Vizah
      Vizah
      Bronze
      Mulla on hiukan samantyylinen tässä eikä meteli korvia huumaa
    • Fading80
      Fading80
      Bronze
      Tässä olis aika hyvä vaihtoehto:

http://www.lapstore.fi/product_info.php?products_id=36759

Luulisin tuon olevan kohtuu hiljanen ja sisältää myös 1gb muistin.
      Muista myös tsekata tuo 6-pin lisävirta. yhden näyttäs tarviivan tuo 5770.

muoks: Kannattaa myös tarkistaa et kortti minkä hankitkin mahtuu tonne koppaan koska ei noi marketti kopat oo välttämättä suunniteltu näille uusille ohjaimille.
    • Paisting
      Paisting
      Silver
      Jos uutta on hankkimassa, niin giganen Radeonin 5850 on melkeen minimi mihin kannattaa nykyään investoida. Hinnat on noissa tullu alas melko paljon täs viime aikoina ja pyörii sitte elokuussa pokerisoftien lisäks Crysis2 kans jouhevasti :f_love:
    • Wuhf
      Wuhf
      Bronze
      Oletko muuten ihan varma että se meteli tulee juuri näytönohjaimesta? Ettei ole prossutuuletin?

Mut kuitenkin, tuo Fading80 ehdottama 5770 on ihan hyvä vaihtoehto uudelle kortille.
      Lähes kaikissa uusissa korteissa kuitenkin rasituksessa tulee meteliä jonkun verran, kierrokset nousee kun lämmöt nousee...
      Mikä on hiljainen - on ihan käyttäjästä kiinni. Jos et pelaa uusimpia pelejä niin tuskin joutuu kortti niin kovalle rasitukselle että häiritsevää meteliä koneesta kuulisit.

Tosiaan, tuo yhteensopivuus siihen koteloon kannattaa varmistaa... mutta kun alkuun pääset ni sit voikin ostaa uuden kopan... prossun... emon...muistit :tongue:
    • Fading80
      Fading80
      Bronze
      Vai on 5850 minimi..=) Hintaa on kuitenkin melkeistä tuplasti. Edelleenkin 5770 pyörii peli kun peli komeesti jos ei niitä 3dmark pöintsejä tarvi olla enempää kun naapurin Hessulla. Mut sit tietysti toisaaltaan phenom ykös sarjakin on vanha et jos sitä uuden prossu ja ai niin sithän tarvii uuen emonkin koska vanhaan lankkun kantaan ei käy, niin ja tietenkin kopan ja virttiksenkin joutuu sit uusimaan ja aha hups 150e näytönohjaimesta tulikin yli tonnin uus kone...=) No juu. Mut tosiaan riippuen ihan siitä mitä haluaa.
    • Paisting
      Paisting
      Silver
      Oon pitäny tota Crysista vertailukohteena. Itellä tuli aikanaan suru puseroon, ku kasasin koneen ja otin sen markkinoitten toisiks parhaan kortin. Parilla satkulla ois saanu paremman. Kuukauden jaksoin katella sitä nykimistä ja sitte lähti uus ohjain tulee.
    • 1
    • 2