Tietokone ongelma

• NemoKala
      NemoKala
      Bronze
      Hoopeen läppäri sammuu! Välillä jo käynnistys vaiheessa ja välillä noin 10min käytön jälkeen. Pari vuotta vanha kone. Mun mielestä vika ilmeni vähän sen jälkeen kun Vista päivitty. Kuumeneeko kone liikaa? Jos joku vois antaa vinkkejä niin olisin kiitollinen.
  • 19 replies
    • olio1978
      olio1978
      Bronze
      noin 70% tietokoneista omaa niinsanotun piilevän vien mikä alkaa vaivata joko heti tai kummallista kyllä noin 2vuoden päästä.

voi tietenkin olla että vista rasittaa konetta nyt enemmän ja samalla noin vanhassa koneessa oleva pöly (eriste) lämmittää konetta liikaa mutta en tähän usko jos ihan normaalikäytössä tota tekee
    • olio1978
      olio1978
      Bronze
      vien(jotain outoa kieltä)=vian
    • degnic
      degnic
      Bronze
      Kuulostaisi joko muistien pettämiseltä tai lämpöjen noususta (tuulettimien toimimattomuudesta) Heittääkö kone ns. bluescreeniä ennen sammumistaan, vai pimeneekö suoraan?

Suosittelisin lataamaan http://www.almico.com/speedfan.php kyseisen ohjelman joka mittaa koneen lämpöjä ja katsele mitä lukuja ohjelma antaa ja pistä vaikka tänne.

Läppäristä on vaikea korjata fyysisiä vikoja itse, paikannus luultavasti onnistuu. Vika saattaa tosin olla myös käyttöjärjestelmässä, jolloin käyttöjärjestelmän uudelleen asennus korjaisi vian (huom. jos haluat tehdä tämän, kannattaa yrittää ottaa kovalevyn tärkeät tiedostot ensin talteen, sillä uudelleenasennus formatoi windows aseman). Mutta pistä vähän lisätietoa noista lämmöistä ja heittääkö noita bluescreenejä, niin tiedetään tarkemmin.
    • NemoKala
      NemoKala
      Bronze
      Ei heitä sinistä ikkunaa. Sammuu suoraan mitään varoittamatta. Mä tossa jo yritin vistasta etsiä että mistä voisi seurata lämpöjä. Ja myös biossista mutta mistään en löytänyt.

Kokeilen jos saisin tuon ohjelman ladattua siihen koneeseen.

Vaimo oli kyllä kiukkunen eilen ku kone hyytyili. Ei pääse naamakirjaan. :f_mad: En ymmärrä. No tänään toin sille sitten uuden läppärin. Jos vaikka illalla lohkeis :tongue:
    • NemoKala
      NemoKala
      Bronze
      No nyt se sitten päätti olla käynnistymättä ollenkaan. Eli siniset valot vaan vilahtaa ja sammuu.
    • olio1978
      olio1978
      Bronze
      mittaa akun kunto
    • NemoKala
      NemoKala
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja olio1978
      mittaa akun kunto
      Virtahan tulee suoraan seinästä.
    • Vizah
      Vizah
      Bronze
      ootko kannulla?
    • Shevtshenko
      Shevtshenko
      Bronze
      Itehän oon hajoillu tämän acerin ongelmaan. Ei nimittäin suostu menemään kiinni. :)

Jostain täysin mulle tuntemattomasta syystä ei kone suostu sammumaan tai menemään "horrostilaan" vaikka mitä tekisi. Akun irrotus ainut tapa saada läppäri kiinni...
    • st628rt
      st628rt
      Silver
      Puhdista pölyt pois tuulettimen edestä. Vaatinee torx avaimen; jos ei ole niin tarjoa tuulettimen aukosat pölynimuria.
    • MixsuPoker
      MixsuPoker
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja olio1978
      noin 70% tietokoneista omaa niinsanotun piilevän vien mikä alkaa vaivata joko heti tai kummallista kyllä noin 2vuoden päästä.
      toi on niin sanotusti takuunumpeutumis jumitus.. nää nyky koneet on tehty niin että kun takuu umpeutuu niin uutta rautaa vaan tilaamaan.. :f_biggrin:
    • Vizah
      Vizah
      Bronze
      Juteltuani nemon kanssa tulin tulokseen että laturi paskana <3
    • olio1978
      olio1978
      Bronze
      elähän mies paskaa puhu.

nykyään noi transistorit tuppaa olemaan niin pieniä että niitten tehon ja sitäkautta jännitteen sieto on mitätön ja siit johtuen esd aiheuttaa niihin kaikenlaisia vikoja.

ja kyl noi yritykset niitä yrittää välttää kun maineen meneminen ja takuuaikaiset korjaukset ovat lähestulkoon suurimmat menoerät :sun:
    • Vizah
      Vizah
      Bronze
      Itellä ei koneet oo hajonnu mut jokaisen hp:n laturi on hajonna alle vuodessa =P

ps. Niin ja se ei siis enää käynnistä lainkaan =P
    • Jussu
      Jussu
      Bronze
      Mulla oli samanlaista vikaa pöytäkoneessa. Huollossa käytin pariin kertaan ja emolevyä vaihdettiin. Sen jälkeen toimi taas. Kunnes uusiks. Sit huollossa ne resetoi emolevyn jumppereilla ja sen jälkeen on toiminu.

Eli jos saat emolevyn resetoitua, voipi auttaa. Ja kandee muistaa varmuuskopiointi jos vielä saat käyntiin
    • Ropomen
      Ropomen
      Bronze
      En jaksanu uutta puuta avata omaa tietokone-ongelmaani varten, joten pistän tänne.

Elikkäs meikän itse kasaama pöytäkone ei suostu sammumaan normaalisti. Eli kun painan käynnistä-valikon "sammuta" nappia, niin kone kyllä sammuu, mutta ennen kun tuulettimet yms. ehtii täysin pysähtyä, niin kuuluu NAKS! ja konee käynnistää itsensä automaattisesti uudelleen. Ainut keino sammuttaa on sulkea virrat virtanapista. Kellään hajua mistä vois johtua? Reilu pari vuotta vanha kone, ei ole aiemmin ollu mitään ongelmaa.
    • TillYouCollapse
      TillYouCollapse
      Bronze
      Nemon ongelma kuulostaa samalta kuin mulla oli, eli ruuvit auki pohjasta ja imuria kehiin. Aikamoiset pölyt oli jemmassa. Ne kun sain pois, niin taas toimii. Ja sama vaimon naamakirja kriisi oli meilläkin :D Niin, ja vaikka olin alfauros ja pelastin kauheesta tilanteesta, niin en saanut. Naamakirjan mielenkiinto vei voiton :D
    • OldDog
      OldDog
      Bronze
      Minulle tullut vastaava ongelma monta kertaa. Kone pitää puhdistaa kaikinpuolin. Itse en osaa kuin pölyt imuroida, muun puhdistuksen ovat hoitaneet kaverit. Yksi kaveri sanoi kyseessä olevan "korruptoitumisen" (hae tarkempaa tietoa googlesta).
      Hommasin ulkoisen kovalevyn, jonne talletan tärkeät tiedostot ja sitten kone putsataan (CD onneksi tallella, tarvitaan uudelleen latauksessa) ja taas mennään jonkun aikaa. Tiedostojen palauttamisessa on kaveri neuvonut myös harkintaan, kun ne saa sieltä ulkoiselta helposti tarvittaessa.
      Se korruptoituminen ilmenee myös käynnistyksessä, pitkä käynnistysaika on myös merkki siitä. Pian taas homma edessä, luupää kun olen, en ole noudattanut kaverin ohjeita. Se uudelleen lataus vie hiton paljon aikaa :f_cool:

Edit Googleen "korruptoitua"
    • Lour6es
      Lour6es
      Bronze
      "Vaimo oli kyllä kiukkunen eilen ku kone hyytyili. Ei pääse naamakirjaan. fish mad En ymmärrä. No tänään toin sille sitten uuden läppärin. Jos vaikka illalla lohkeis Leppoisa nauru
      "

Joku korkeamman tietoisuuden yksilö olisi kaikessa rauhassa meditoinut tuota turhautuneisuuden tunnettaan ja löytänyt uusia totuuksia itsestään, mutta nyt sä julmasti riistit häneltä tämän epäsäännöllisten askelten polun mahdollisuuden... Tämän tason turhaumien läpikäyminen on kerrassaan välttämätöntä ennen nousua seuraavan tason turhaumiin.

Niin ja suurin erehdys kaikista on vetää yhtäsuuruusmerkki miellyttävän ja hyvän väliin.