virus varoitukset

• 15 replies
    • Mikko
      Mikko
      Bronze
      Kiitos vinkistä. Tähän voi tosiaan jatkossakin antaa virus- ja matovaroituksia tai kertoa muista epäilyttävistä netti-ilmiöistä kuten huijauskirjeistä.
    • PerusJamppa
      PerusJamppa
      Bronze
      Terveellä järjellä pääsee jo pitkälle! :)

Käyttiksen, virustutkan ja palomuurin päivitykset kun pitää ajan tasalla niin ollaan jo aika hyvissä.

Epämääräisillä sivustoilla käymistä kannattaa välttää eikä niiltä varsinkaan kannata mitään komponentteja tjms. asentaa/ladata vaikka siellä kuinka väittettäisiin sen olevan tarpeellista sivuston toiminnan kannalta.

Myöskään mitään ohjelmia/päivityksiä ei kannata ihan mukisematta asentaa. Jos vähänkin joku tuollainen epäilyttää niin ei muuta kuin Kuukkelilla tietoa etsimään.

Sähköpostien kanssa pitää myös olla aina tarkkana. Vaikka posti näyttäisi tulleen Tarja Haloselta, niin sen lähettäjän nimen pystyy varmaan jokainen väärentämään. Niissä olevia liitetiedostoja ei kannata tietenkään mennä availemaan. Myös niiden linkkien kanssa on oltava varovainen. Postissa oleva linkki voi johdattaa johonkin täysin aidon näköiselle sivustolle vaikka osoitteena on joko aitoa muistuttava esim. www.fullltilt.com www.fulltlit.com tai sitten ihan väärä osoite joka jää kuitenkin huomaamatta. Siellä kun sitten erehtyy painamaan jotain vaikka "Vastaanota Bonus!" "Rekisteröidy 100k Freerolliin!" tjms. namiskaa, niin hassusti voi käydä. Tuollaiset tosin paljastuu aika nopeasti kiitos valveutuneen pokeriyhteisön.

Pokeristin suurimpina huolina ovat lähinnä key loggerit ja sähköpostiin murtautumiset. Laittamalla salasanaksi jonkun muun kuin "password" tai "12345" estää jo ihan tehokkaasti suorat hyökkäykset postilaatikkoon. Pyhittämällä jonkun laatikon pelkästään pokerikäyttöön voi myös olla ihan hyvä idea koska silloin se osoite ei ihan niin helposti leviä ympäri nettiä. Vaarana tosin on se, että jos joku pääsee sinne murtautumaan, niin sitten on kaikki rollit yhdellä kertaa vaarassa. :D

Myös niiden pokerisaittien salasanat kannattaa pitää niin vaikeina kuin mahdollista koska monissa paikoissahan se pelaajanikki toimii myös tilin käyttäjätunnuksena.

Ultimate toimenpiteenä voi myös käyttää jotain konetta vain ja ainoastaan pokerinpelaamiseen, mutta se on kyllä jo aika äärimmäistä.. :)
    • Jussi
      Jussi
      Global
      Terve järki on tosiaan paras.
      Esim ton kyseisen Facebook-linkin klikkaajat saavat kyllä syyttää itseään. Yleisenä nyrkkisääntönä voi pitää sitä, ettei kannata klikata, jos "tykkäämistoimepide" poikkeaa perinteisestä yksinkertaisesta klikkauksesta. Jos sivun/linkin otsikko sisältää kirosanoja tai konekäännettyä kapulakieltä, niin se ei tule tarjoamaan mitään hyvää.
      Kaikki FB-sivut, jotka vaativat erikoisliikkeitä kannattaa kiertää kaukaa, ellei ole 100% varma.

Muuten suosittelen siirtymistä XPstä kipin kapin Win7-käyttikseen ja pitämään Microsoft Security Essentialsin (virustutka) jatkuvasti ajan tasalla ja päällä. Myös Win7-palomuuri on ihan passeli väline nykyään.

Maksullisista vaihtoehdoista paras on kokemukseni mukaan ESET NOD32. Ja ESETin online-skanneri on tietääkseni edelleen ilmainen.
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      Ja jos pelaa isommilla summilla, niin koko rollia ei kannata pitää siellä pelisaitilla. Aina voi käydä niin hassusti että joku sinne murtautuu, niin ei sitten mene kaikki munat korista kerralla pois.
    • Hegetsu
      Hegetsu
      Bronze
      Mun mielestä hyödyllisiä ovat turvallisuusavaimet. Mulla on esim. Full Tiltille tollanen. Se luo joka 30 sekunti sattumanvaraisen numerosarjan. Hinta tais olla 25d paikkeilla eli halpa hinta mielenrauhasta.
    • Shevtshenko
      Shevtshenko
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja Hegetsu
      Mun mielestä hyödyllisiä ovat turvallisuusavaimet. Mulla on esim. Full Tiltille tollanen. Se luo joka 30 sekunti sattumanvaraisen numerosarjan. Hinta tais olla 25d paikkeilla eli halpa hinta mielenrauhasta.
      Totuus. Tuonhan saa muistaakseni sadalla ironman-mitalilla kuitattua shopista. Tuo on siis identtinen siihen mitä moneybookers tarjosi strategylaisille tovi taaksepäin.
    • player9000
      player9000
      Bronze
      Joo ja moneybookers vipit saa ton ilmaseks, Pokerstarsilla ton saa FPP:llä ostettua. :)
    • oylioika
      oylioika
      Bronze
      Meikä on MB vip, eikä mulle tota tarjottu ilmaiseksi.
    • Hegetsu
      Hegetsu
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja Mikko
      Kiitos vinkistä. Tähän voi tosiaan jatkossakin antaa virus- ja matovaroituksia tai kertoa muista epäilyttävistä netti-ilmiöistä kuten huijauskirjeistä.
      Ilmeisesti tähän voi laittaa samaan aiheeseen kuuluvia asioita.

Sain varoituksen, että mun sähköpostiin olisi kirjautunut toinen henkilö. Gmail on siitä kätevä, että näkee mistä IP:stä on kirjauduttu. 2 päivää sitten joku on tosiaan kirjautunut Kiinassa olevasta IP osoitteesta.

Minkälaisiin varotoimiin tarvitsee ryhtyä? Sähköpostin salasanan vaihdoin. Tarvitseeko esim. tyhjentää nettilompakot, niiden pokerisaittien joihin on mahdollista murtautua rahojen siirto yms.?
    • degnic
      degnic
      Bronze
      Tarkistaisin koneen pidemmän kaavan kautta keyloggereiden yms haittaohjelmien/virusten varalta ja jos/kun kone on varmasti puhdas niin vasta sitten vaihtaisin kaikki mahdolliset salasanat uusiksi. KeePass on muuten näppärä ohjelma salsanojen säilyttämiseen. Kaikki salasanat yhden salasanan taakse ja salasanat voi ohjelman käynnissä ollessa "bindata" johonkin näppäimeen, mikä tarkoittaa että ns. keyloggeritkaan (mitkä ovat ne yleisimmät haittaohjelmat joilla tilit murretaan) ei saa urkittua sun salasanoja.
    • Hegetsu
      Hegetsu
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja degnic
      Tarkistaisin koneen pidemmän kaavan kautta keyloggereiden yms haittaohjelmien/virusten varalta ja jos/kun kone on varmasti puhdas niin vasta sitten vaihtaisin kaikki mahdolliset salasanat uusiksi.
      Itsellä on käytössä Microsoft Security Essentials virustorjuntaohjelma. Osaatko sanoa riittäkö sen täydellinen tarkistus vai tarvitaanko muuta? Tän aihealueen osaaminen mulla ei oo kovin vahvaa. Onko jotain ohjelmia millä saisi tuon asian kätevästi tarkistettua?
    • 0O00O0
      0O00O0
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja degnic
      Tarkistaisin koneen pidemmän kaavan kautta keyloggereiden yms haittaohjelmien/virusten varalta ja jos/kun kone on varmasti puhdas niin vasta sitten vaihtaisin kaikki mahdolliset salasanat uusiksi.
      Itsellä on käytössä Microsoft Security Essentials virustorjuntaohjelma. Osaatko sanoa riittäkö sen täydellinen tarkistus vai tarvitaanko muuta? Tän aihealueen osaaminen mulla ei oo kovin vahvaa. Onko jotain ohjelmia millä saisi tuon asian kätevästi tarkistettua?
      http://www.virustorjunta.net/modules.php?name=Forums rekistöröidyt tuonne. Meet osioon: HJT-logien analysointi, siellä on hyvät ohjee miten toimit seurravaksi, mutta ainakin lataat tän. Niin eiköhän sunkin konees saada putipuhtaaksi.
    • Hegetsu
      Hegetsu
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja 0O00O0

mutta ainakin lataat tän. Niin eiköhän sunkin konees saada putipuhtaaksi.
      En ladannut vielä tota Hijack this ohjelmaa, kun tuolla sanottiin, että vaatisi asiantuntemusta. Samalla suositeltiin käyttäjäystävällisempää Spybottia, jonka latasin, ja se on mulle entuudestaan tuttu.

Spybot löysi doubleclick nimisen ongelman, jonka poistin. Doubleclick on Yhdysvaltalainen internet-mainoksia välittävä yritys. En tiedä liittykö nuo toisiinsa?

Virustorjunta.net sivuston HJT ohjeissa oli jossain kohtaa maininta F-securen online scannerista. Pääasiassa se löysi trackingcookieita. Ymmärtääkseni ne eivät ole kovin haitallisia. Kannattaako ladata ohjelma niiden estämiseen?

Loput liittyivät Holdem Manageriin.

Tällä hetkellä ainoa huolenaiheeni on PokerStarsilla olevat rahat. Käytän sinne sisäänkirjautumisen yhteydessä PokerStarsin PINiä, joka on 6 numeroinen koodi. Kannattaako siirtää rahat Full Tiltille, johon mulla on security key?
    • HuhtalaJ
      HuhtalaJ
      Bronze
      Tai sitten onko mahdollistaa ostaa FPP:llä semmonen samanlainen avain juttu starsille? Sit voit kuitenkin pelata siellä, toisin kun jos sun kassas ois tiltillä.
    • Hegetsu
      Hegetsu
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja HuhtalaJ
      Tai sitten onko mahdollistaa ostaa FPP:llä semmonen samanlainen avain juttu starsille? Sit voit kuitenkin pelata siellä, toisin kun jos sun kassas ois tiltillä.
      Joo oon sitäkin miettinyt, mutta toimitusajat ovat varmaankin niin pitkät, että tähän se ei paljoa hyödytä.