Vaikeita moraalisia dilemmoja

• 3 replies
    • poupou
      poupou
      Bronze
      Jep. Vanha, mutta kuolematon juttu. :f_biggrin:

Raamattuun uskovathan tähän vastaavat että sitä pitää tulkita.
      Silti niillä (tai esim. kirkolla) on aika pirun tarkat tulkinnat, mitä ne jakaa totuuksina.
      Erikoista touhua kaikin puolin.

(edit: Niille vielä ketkä kirkkoon kuuluvat jne niin ei siinä mitään, itse en vaan näe, että usko vaatis kirkkoa millään tavalla. Se on vaan rahasampo.)
    • Lour6es
      Lour6es
      Bronze
      "itse en vaan näe, että usko vaatis kirkkoa millään tavalla. Se on vaan rahasampo."

Kyllähän osa kristityistäkin on tämän oivaltanut, mm. kveekarit tapaavat kokoontua toinen toistensa kodeissa hartaushetkiinsä. Mua jotenkin ahdistaa lisäksi luterilaisten kirkkojen valkoiseksi kalkittu steriiliys. Kun viimeksi lentelin Espanjasta Suomeen ehdin käväistä Stanstedin lentokentän vieressä sijaitsevassa pikkukaupungissa nimeltä Bishop's Stortford, jossa on goottilaistyylinen keskiaikainen anglikaaninen katedraali. Kun kävi sisällä huomasi että tämä kirkko oli paikallisten asukkaiden omaksi kokema, seinillä oli mm. näytteillä lasten iloisia piirroksia, valokuvia kuoroharjoituksista jne. sulassa sovussa keskiaikaisten hautojen ja WWI:n ja WWII:n sankarivainajien muistolaattojen kanssa. Tuntui siltä että aglikaanit olivat ymmärtäneet paremmin tavan, jolla kirkko voi aidosti palvella yhteisöään ketään syrjimättä. Olisin käynyt vastaavassa temppelissä Gibraltarilla, mutta se oli juuri sinä päivänä suljettu. Enkä mä ole itse kristitty, mutta se ei estänyt mua käymästä katolisessa messussa Granadassa ihan mielenkiinnosta.
    • poupou
      poupou
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja Lour6es
      Kun kävi sisällä huomasi että tämä kirkko oli paikallisten asukkaiden omaksi kokema, seinillä oli mm. näytteillä lasten iloisia piirroksia, valokuvia kuoroharjoituksista jne.
      Yep. Tämmönen toiminta on ihan toista. Propsit sille.

Kyllähän monia hienoja kirkkoja on maailmalla. Me oltiin Liinan kanssa Roomassa vuosia sitten, niin siellä tuli kierrettyä kans kaikki kirkot. Taisin napsia tuhannen kuvaakin niistä. Älyttömän upeita koristeluja jne, no ainakin jos vertaa suomen vastaaviin. Vatikaanissakin tuli käytyä, sieltä hauskimmat muistikuvat on silti ne klovnin näköset Sveitsiläiskaartilaiset.

Ja nyt kun muistelee, ni heitämpä pari kuvaa. Ekat kolme vatikaanin "huipulta" (ainkin portaita oli tuhoton määrä), viiminen Piazza Navonan vieressä sijainneen majapaikkamme ikkunasta :f_love: