Pokerinpelaajan vitamiinit/lisäravinteet

    • Tikkari
      Tikkari
      Bronze
      Joined: 10.06.2008 Posts: 10,401
      Minkälaista pakettia suosittelette pokerinpelaajalle Suomen pimeään talveen? Oletuksena, että lisäksi urheilee ja liikkuu suht säännöllisesti 3-4 kertaa viikossa.

      Halutaan siis, että aivot ja keho jaksaa pirteänä tehdä töitä.

      Itsellä käytössä vaan kalaöljy + monivitamiini mutta "missaanko valueta"? :f_grin:
  • 17 replies
    • PokkAA
      PokkAA
      Bronze
      Joined: 05.05.2008 Posts: 8,043
      Coca Cola - ja tietty se oikea, eikä mikään Light tai Zero :f_love:
    • Paade
      Paade
      Bronze
      Joined: 17.04.2009 Posts: 1,124
      Alkuperäinen kirjoittaja PokkAA
      Coca Cola - ja tietty se oikea, eikä mikään Light tai Zero :f_love:
      +1 :f_love:

      Eiköhän noi omega-3 ja -6 rasvahapot ole ne tärkeimmät, koska elimistö ei syntetisoi niitä, eli niitä on saatava (lisä)ravinnosta.

      Vitamiinit tuntuu olevan vähän placebota..

      Itse vedin kesällä kuukauden kuurin acai-jauhetta, mutta enpä tiedä, että vaikuttiko missään.

      Liikaa ei voi painottaa unen, ravinnon ja liikunnan tarpeellisuutta. Jos nuo kohdat on kunnossa, ja tuntuu olevan aina väsnyt (haukottelee jatkuvasti :D ), niin sitten kyseessä voi olla raudan puutosta.

      Eli kalaöljyn ja vitamiinien lisäksi voisin ehdottaa rautatabletteja :f_grin:
    • kauris84
      kauris84
      Bronze
      Joined: 28.03.2010 Posts: 2,529
      ite käyn säännöllisesti lenkillä,ja istun koneen äärellä vain kun on pakko :D säästää silmiä ja keskittymiskykyäkin jossainmäärin,tietty se lempijuoma,itellä kahvia menee..."tupakkitauko" vaikkei polttaisikaan,käväsy raittiissa ilmassa tekee hyvää välillä... :f_cool: nuilla pärjännyt ainakin tähänasti. Ja vitamiinien saanti tietenkin on tärkeetä,ja syöminen :s_biggrin:
    • Paisting
      Paisting
      Silver
      Joined: 26.02.2009 Posts: 713
      Alkuperäinen kirjoittaja Tikkari
      Minkälaista pakettia suosittelette pokerinpelaajalle Suomen pimeään talveen? Oletuksena, että lisäksi urheilee ja liikkuu suht säännöllisesti 3-4 kertaa viikossa.

      Halutaan siis, että aivot ja keho jaksaa pirteänä tehdä töitä.

      Itsellä käytössä vaan kalaöljy + monivitamiini mutta "missaanko valueta"? :f_grin:
      Toi on erittäin hyvä setti. Noiden lisäksi oikeastaan D-vitamiini on ainut mitä kannattaa purkista syödä, sitä kun ei saa ravinnosta tarpeeksi. Sopiva vuorokausiannos on hyvä pitää 100 mikrogramman yläpuolella. Ite oon ottanu sellasta 125-250 mikrog/vrk ja vaikutukset huomaa kyllä nopeasti jaksamisen lisääntymisenä ja näin talvella pitää myös flunssaa kurissa.

      Muun tarpeellisen saat, kun muistat safkan yhteydessä suosia kaikkea värikästä eli vihanneksia ja hedelmiä peliin. Liikuntaa harrastavana on syytä muistaa, että osa antioksidanteista toimii liikunnan hyvien vaikutusten vastavaikuttajana. Tarkoittaa käytännössä sitä, että liiallinen C ja E vitamiinien nappailu mitätöi liikunnan aiheuttaman insuliiniherkistymisen.
    • NTV123
      NTV123
      Bronze
      Joined: 24.11.2007 Posts: 979
      D-vitamiini on kaikista tärkein. Itse vedän noita 25ug tabuja(suomessa suositus 7,5ug/päivä mikä on aivan naurettava suositus) 1-2kpl per päivä.

      Voi vetää enemmänkin, mutta itse olen sen verran kevyempi sälli, että 50ug riittää vallan hyvin ja huomaa kyllä fiiliksessä. Ei enää 12h unia ja "tuubaista" oloa.

      http://www.iherb.com/Vitamin-D#p=1&sr=0

      Tuolta vaan sopivaa kapselia tilaukseen. Itse olen ostanut suomesta, mutta täällä on ryöstöhinnat verrattuna ulkomaisiin nettikauppoihin. Moni tuttu on tuolta tilannut.

      Todella paljon asiaa D-vitamiinista:

      http://www.tiede.fi/keskustelut/laaketiede-ja-terveys-f11/tapaus-d-vitamiini-t30602.html
    • MiikkaAnttonen
      MiikkaAnttonen
      Silver
      Joined: 08.09.2007 Posts: 811
      Alkuperäinen kirjoittaja Tikkari
      Minkälaista pakettia suosittelette pokerinpelaajalle Suomen pimeään talveen? Oletuksena, että lisäksi urheilee ja liikkuu suht säännöllisesti 3-4 kertaa viikossa.

      Halutaan siis, että aivot ja keho jaksaa pirteänä tehdä töitä.

      Itsellä käytössä vaan kalaöljy + monivitamiini mutta "missaanko valueta"? :f_grin:

      Em. riittää ainaki mulle, mut vedän myös hifistelymielessä sinkkiä ja magnesiumia + extra-d-vitskut.
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      Joined: 09.07.2010 Posts: 10,511
      Jonkinasteisena hyvinvoinnin lähes-ammattilaisena hirvittää jossain määrin lisäravinnekeskustelut. Kun mielestäni oikea tie on ensin selvittää tarve, ja sitten täyttää tarve. Ja usein se tuntuu menevän niin että se tarpeen selvitys unohtuu siitä kiertokulusta totaalisesti.

      Miten moni lisäravinteita vetävä on koskaan pitänyt ravintopäiväkirjaa, ja laskenut siitä onko edes tarvetta mihinkään lisäravinteeseen?

      Kuitenkin normaali pulliainen voi helposti saada kaiken tarvitsemansa ihan normaalista ruuasta. Ja iso osa proteiinin suurkuluttajista vetää jossain määrin turhaan sitä proteiinia lisäravinteista. Lisäravinteita ei tulisi vetää siksi koska isot pojatkin vetävät, vaan siksi että niille on tarvetta. Ja se tarve perustuu faktoihin, ei mutuun.

      Toki toisenlainen näkemys on se, että vitamiinia ei ihan helposti voi syödä liikaa. Joten multitabs päivässä ei ole haitaksi, vaan useimmiten hyödyksi.
    • Paisting
      Paisting
      Silver
      Joined: 26.02.2009 Posts: 713
      Alkuperäinen kirjoittaja Kyyberi
      Kuitenkin normaali pulliainen voi helposti saada kaiken tarvitsemansa ihan normaalista ruuasta.
      D-vitamiinia ei saa mitenkään tarpeeksi normaalista ruuasta ja sitäpaitsi sen saantisuositukset on meillä pahasti jäljessä. Kalaa pitäis syödä ihan valtavat määrät ja nimenomaan ns. vapaissa vesissä elävää kalaa. Kasvatettu lohi sisältää paljon vähemmän d-vitamiinia. Väitän, että parin vuoden sisällä meillä on saantisuosituksen alarajana nykyinen yläraja.
    • Mikko
      Mikko
      Bronze
      Joined: 25.02.2010 Posts: 5,527
      Alkuperäinen kirjoittaja Paisting
      D-vitamiinia ei saa mitenkään tarpeeksi normaalista ruuasta
      Mutta auringostapa sitä tuleekin mukavasti - ainakin jos on marraskuussa 20 astetta ja aurinkoa. :f_cool:

      Suomessa uskoisin kyllä myös suositusten nousevan reippaasti.
    • Speester
      Speester
      Bronze
      Joined: 08.01.2009 Posts: 773
      D-vitamiini
      C-vitamiini
      Kalsium
      Magnesium
    • Tikkari
      Tikkari
      Bronze
      Joined: 10.06.2008 Posts: 10,401
      Jatketaanpa sitten niin, että mitä kannattaa syödä saadaksemme tarpeeksi ravintoa pelkästään ruuasta?

      D-vitamiinin yliannostuskaan ei ole käsittääkseni mikään hyvä juttu? http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skr00023
      Eli tuo rajojen jatkuva ylittäminen lisävalmisteilla oo mun mielestä mitenkään järkevää.
    • Tikkari
      Tikkari
      Bronze
      Joined: 10.06.2008 Posts: 10,401
      Tai no, kai tuota deetä saa ottaa aika paljon ennenkuin myrkyttyy..
      http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01044
    • Paisting
      Paisting
      Silver
      Joined: 26.02.2009 Posts: 713
      Alkuperäinen kirjoittaja Tikkari
      Tai no, kai tuota deetä saa ottaa aika paljon ennenkuin myrkyttyy..
      http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01044
      Joo uusimmat jenkki- ja kanadalaistutkimukset suosittaa paljo isompia määriä, kun mitä noi aiemmat suositukset on ollu. Kokeile alkuun vaikka sellanen 75-125µg/vrk ni voin luvata et huomaat kyl vaikutukset.
    • Lour6es
      Lour6es
      Bronze
      Joined: 15.08.2010 Posts: 755
      Asiaa sivuten pari linkkiä:

      http://volgansieni.blogspot.com/

      Aloitin itse äskettäin tuon volgansieni/kombutsaharrastuksen. Tilasin aloitussetin postiennakolla tältä blogaajalta. Mahdollisista vaikutuksista on liian aikaista puhua, jatkan pienien annosten lipittämistä vedellä ja mehuilla blandattuna.

      http://www.jaakkohalmetoja.com/fi/?p=11
    • Mikko
      Mikko
      Bronze
      Joined: 25.02.2010 Posts: 5,527
      Aina oppii uutta. :f_eek:

      Kyseiset hauskan nimiset sienet olivat ainakin herolle ennen tätä päivä täysin tuntemattomia - mainostetuista vaikutuksista puhumattakaan. Mutta enpä juuri muita sieniä tunnekaan kuin kanttarellin ja kärpässienen. :f_grin:
    • Lour6es
      Lour6es
      Bronze
      Joined: 15.08.2010 Posts: 755
      Ainakin toi kombutsateknologia on lapsellisen helppo, jos osaat tehdä jäähtynyttä sokeroitua teetä niin homma on sienen lisäämistä ja astian peittoa vaille valmis. Yritin tätä jo vuosi sitten telttaillessani Beneficiossa mutta ilmeisesti tämä mun teeliuos oli liian lämmintä ja lisäämäni sieni kuoli saman tien. Seuraavaan kahteen viikkoon pöntössä ei tapahtunut oikein mitään. Lopuksi kippasin koko pänikän mäkeen eucalyptuksia lannoittamaan. Lähistöllä kasvoi luontaisesti muitakin kiintoisia yrttejä kuten tinjamia, rosmariinia ja karhunvatukoita, tosin noiden kanssa kannattaa tietää mitä tekee, osa paikallisista kasveista on tappavan myrkyllisiä.
    • sirdalux
      sirdalux
      Bronze
      Joined: 19.09.2007 Posts: 757
      http://ohjelmat.yle.fi/akuutti/antti_heikkilan_haastattelu
      Testattu ja toimii. Tutut seuras epäilevästi touhua kuin itsekin mietin, että missä mennään? Nyt muutkin ryhtyneet muuttamaan tottumuksiaan. ps. kerran viikossa saa retkahtaa miten haluaa..ei oo vaikutusta kokonaisuuteen. Otan myös 1tbl D3 päivässä ja annos 125mikrogrammaa näin talvisin. Kesällä riittää joka toinen päivä.

      Useat tahot — ml. lääkäri Antti Aro — ovat sitä mieltä että nykysuositus eli 7,5 mikrogrammaa D-vitamiinia on liian alhainen. Hän ja monet muut asiantuntijat pitävät 100 mikrogramman (100 µg) päivittäistä annosta D3-vitamiinia pimeänä vuoden aikana täysin turvallisena terveille aikuisille.1 mcg eli 1 µg D3-vitamiinia vastaa 40 kansainvälistä yksikköä (IU), eli 100 mcg = 4000 IU.
      D-vitamiinin liikasaanti riippuu ihan henkilöstä ja hänen D-vitamiinivarastojensa tilanteesta, mutta nykytietämyksen perusteella näyttäisi siltä, että turvallinen päivittäinen yläraja on noin 250 mcg/10 000 IU aikuisilla ja 25 mcg/1000 IU lapsilla.

      D-vitamiinin yliannostus ei synny hetkessä eikä vahingossa — sen saamiseksi pitäisi syödä muutaman kuukauden ajan 2500 mcg/100 000 IU joka päivä. Kaikissa tunnetuissa myrkytystapauksissa oli syöty D-vitamiinia vähintään yli 1000 mcg/40 000 IU päivässä.