Kuningasvärisarja

• Petomainen
      Petomainen
      Bronze
      Osui sanakirjasta silmään royalflush sana ja suomennos vähän ihmetyttää. Se on siis suomennettu kuningasvärisarjaksi. Mistä lähtien suora=sarja tai päinvastoin? (Minulla on siis todellakin vielä 2000-luvulla vanhanaikainen paperinen sanakirja käytössä :sun: .)

Tämäkin on varmaan keskusteltu moneen kertaan mutta laitan nyt tähän samalla. Väriä siis olen pohtinut. Miksi värin nimi on väri eikä esimerkiksi maa? Ruutu ja hertta ovat saman värisiä (punaisia) mutta jos niitä molempia on kädessä niin käsi ei ole väri. Värin määritelmähän on, että kädessä on viisi korttia samaa maata = väri. Miksei maa? Onkohan tässä joku historiallinen syy vai miksi tälläinen epäloogisuus?
  • 12 replies
    • Phinski
      Phinski
      Bronze
      No hei; "kaks paria, mitä sulla on?" "maa" :f_biggrin: .
    • PerusJamppa
      PerusJamppa
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja Petomainen
      Väriä siis olen pohtinut. Miksi värin nimi on väri eikä esimerkiksi maa?
      Mitä sä horiset? Mulla on ainakin netissä pelatessa neliväripakka joten väri = make sense! :s_ugly:
      Mutta ihan rehellisesti sanottuna, olen joskus miettinyt itse samaa.. :D
    • Mikko
      Mikko
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja PerusJamppa
      Väriä siis olen pohtinut. Miksi värin nimi on väri eikä esimerkiksi maa?
      Mitä sä horiset? Mulla on ainakin netissä pelatessa neliväripakka joten väri = make sense! :s_ugly:
      Mutta ihan rehellisesti sanottuna, olen joskus miettinyt itse samaa.. :D
      +1 molemmille kohdille :f_grin:

Mitään etymologista perehtyneisyyttä ei asiaan valitettavasti ole. :f_frown:
    • kravdude
      kravdude
      Bronze
      Mitä te horisette :D Se on ollut väri jo kauan ennen kuin nettiä on ollut olemassa.
    • poupou
      poupou
      Bronze
      Long before the advent of poker in 1834, "hand of cards all of one suit," 1529, perhaps from Middle French 'flus' (15c.), from Old. French flux "a flowing," with the sense of "a run" (of cards), from Latin. fluxus "flow," from fluere "to flow" (see 'fluent'; easily flowing)

Siitä miten ne sai sanan flush käännettyä väriks, en tiedä.
      Tosin lähempänä väri on flushin suomenkielisiä merkityksiä kun maa. :f_cool:
    • poupou
      poupou
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja kravdude
      Mitä te horisette :D Se on ollut väri jo kauan ennen kuin nettiä on ollut olemassa.
      On neliväripakkojakin :s_biggrin:
    • kravdude
      kravdude
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja poupou
      On neliväripakkojakin :s_biggrin:
      :O Onko oikeasti ollut esim. 60-luvulla? Uskon kyllä, jos sanotaan, mutta itse en ole ikinä törmännyt.
    • poupou
      poupou
      Bronze
      :O Onko oikeasti ollut esim. 60-luvulla? Uskon kyllä, jos sanotaan, mutta itse en ole ikinä törmännyt.
      No kun korttia on lätkitty vaikka kuinka kauan, niin aivan varmasti on tehty versioita missä ne on eri värisiä. Esim helpottamaan värisokeita tai muuten vaan muotisyistä :f_biggrin:

En mäkään semmoseen tosin törmännyt ole
    • PerusJamppa
      PerusJamppa
      Bronze
      Hä!!?? Eiks netti oo ollu aina?? :f_eek:
    • Mikko
      Mikko
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja PerusJamppa
      Hä!!?? Eiks netti oo ollu aina?? :f_eek:
      On. :f_grin:
    • ruotsalainen
      ruotsalainen
      Bronze
      Väriä siis olen pohtinut. Miksi värin nimi on väri eikä esimerkiksi maa? Ruutu ja hertta ovat saman värisiä (punaisia) mutta jos niitä molempia on kädessä niin käsi ei ole väri. Värin määritelmähän on, että kädessä on viisi korttia samaa maata = väri. Miksei maa? Onkohan tässä joku historiallinen syy vai miksi tälläinen epäloogisuus?
      Pelasin viime kesänä pokeria livenä veljeni ja hänen vaimokkeen kanssa. Veljeni vaimoke kutsui väriä valtiksi :)
    • Petomainen
      Petomainen
      Bronze
      Onko kellään havaintoa tuosta suoran kutsumisesta sarjaksi? Itse en ole sitä kuullut ja ainoa havainto on tuo minun sanakirja. Se on vuodelta 1973 joten olisiko vanhaa suomea?