Haaste: Keho kuntoon 2011

    • AAkthxbye
      AAkthxbye
      Bronze
      Joined: 17.12.2009 Posts: 1,543
      Joulu lähestyy ja sen myötä jouluruoat. Ja joulua seuraa uusivuosi, ja jokainenhan tietää, miten siinä taas käy.

      Aloitan tämän ketjun näin hyvissä ajoin valmiiksi jokaiselle, joka haluaa asettaa itselleen jonkinlaisen liikunnallisen, urheilullisen tai fyysisen tavoitteen vuodelle 2011. Tyyli on vapaa, joten ole hyvä ja hyödynnä ketjua olipa tavoitteesi sitten pudottaa painoa, liikkua säännöllisemmin tai juosta maraton. Ketjun ensisijaisena tarkoituksena on kannustaa ja tukea yhteisön jäseniä tavoitteidensa saavuttamisessa.

      Mutta juhlitaan nämä loppuvuoden kekkerit ensin pois alta ja palataan asiaan vuonna 2011. Hyvää joulua!
  • 56 replies
    • Wlore
      Wlore
      Bronze
      Joined: 22.06.2009 Posts: 1,579
      Haaste vastaanotettu. :f_thumbsup:

      Kerron sitten kanssa vuoden vaihteessa, että mitä tullaan tekemään, mutta mukana ollaan.
    • ruotsalainen
      ruotsalainen
      Bronze
      Joined: 02.12.2007 Posts: 939
      Kuntokuurin voi jokainen aloittaa tipattomalla tammikuulla. Olen yhtenä vuotena tällaista kokeillut... Helpostihan tuo onnistui kun se oli päätetty yhdessä vaimon kanssa toteuttaa (eikä tehnyt tiukkaakaan)... Mutta kun tuo on jo kerran kokeiltu ei minulla ole ollut sen jälkeen tarvetta tuollaiseen :D .

      Maratoneja olen juossut nuorempana 6 kpl, eli ei ole tarvetta enää tuollaiseenkaan (tai no... akillesjänteet ei kestä enää tässä iässä)... Juokseminen on kyllä paras liikuntamuoto kenelle se sopii! Suosittelen maratonia tavoitteeksi, jos haluat jonkin konkreettisen tavoitteen liikuntaharrastukselle! Maratoneista saa kyllä todella hyvät fiilikset pitkäksi aikaa!

      Nykyään minulle riittää suht. hyvässä kunnossa pysymiseen nykytahdin jatkaminen: yksi juoksulenkki, 1-2 kävelylenkkiä ja 3 lihaskuntoharjoitusta viikossa.
    • Mikko
      Mikko
      Bronze
      Joined: 25.02.2010 Posts: 5,527
      Hieno haaste! Itse asetin aiemmin syksyllä tavoitteeksi juosta Berliinin maraton 2012 (jos vaan vanha sotavamma polvessa mahdollistaa juoksemisen). Ensi kesän lämmittelyharjoitus on Andalusian ympäriajo polkupyörällä. Pitää vaan ensin saada kunnon konkeli, jolla ajella. Mutta palataan tosiaan tähänkin ensi vuoden puolella, niin ehtii vielä vaikka perääntyäkin. :f_biggrin:
    • Kurpen
      Kurpen
      Bronze
      Joined: 29.06.2008 Posts: 437
      Hero teki tämän muutoksen jo elokuussa, jolloin aloin pitään juoksupäiväkirjaa ja kalsarikännit sai jäädä. Viisi kuukautta on vierähtäny ja elämäntapamuutos on pitänyt. Juoksusta on pidetty joulun aika taukoa, kun kaikenlaista hässäkkää riittää. Jalat on saanu tarvitsemansa levon, kun alkoi viimeiset pitkät lenkit veteleen pohkeita.

      Tavoite oli juosta terwamara, mutta näillä näkymin tavoitetta täytyy siirtää. Jalat ei vaan kestä pitkiä lenkkejä vielä. Kuntourheilijana on se etu ettei tarvi yrittää enempää, mitä kroppa antaa myöten, sekä saa liikkua monipuolisesti.

      PS:n kuntopiiriläisten kesken voisi pitää 10km->puolimaraan tai jopa duathlon kilpailun ensi kesänä. Osallistujien kesken voisi arpoa, jotain palkintoja.
    • Speester
      Speester
      Bronze
      Joined: 08.01.2009 Posts: 773
      Mä tulen messiin! Pitäs tuo rasvaprosentti saada nyt 10% paikkeille ens kesäks ku nyt intissä ja varsinki intin jälkee on tullu tota rasvaa vähä liikaa..
    • JiiHietis
      JiiHietis
      Bronze
      Joined: 18.10.2010 Posts: 438
      Mukana ollaan täysin savuttomalla tammikuulla ja edes jonkin säännöllisen liikunnan aloittamisella (min 2 krt/vko).
      Tupakointi saa tammikuun jälkeen palata oluen yhteyteen niin kuin ennen hyvin siinä pysyikin, mutta tässä loppuvuona pääs lipsumaan :f_mad:

      Liikunta alkaa ainakin kuukauden mittaisella kuntosalijäsenyydellä, joka on jo hommattu ja sit katsotaan jatkanko sitä vai lenkkeilenkö sen sijaan..

      Nää oli jo uuden vuoden lupauksiksi mietitty, mutta jospa tästä haasteesta sais vielä vähän lisäpotkua hommalle. Ei oo nimittäin kesän jälkeen tullu liikuttua ollenkaan ja elämäni ensimmäinen uhkaava pelastusrengaskin löytyi tänä vuonna vyötäröltä :f_eek:
    • webfinski
      webfinski
      Bronze
      Joined: 29.07.2010 Posts: 1,998
      Messissä, lupaan kävellä vähän reippaammin ulko-oven ja auton välisen matkan. Lisäksi lupaan viedä useammin roskapusseja roskikseen ja käyntitiheyttä postilaatikollakin saatan lisätä. Ja jos oikein hurjaksi alan, niin voin oikeasti mennä kesällä töihin fillarilla.

      Liikkumalla lanttu, omapeli ja rolli kuntoon siis!

      Oikeesti oon niin kovassa kondiksessa jo luonnostaan, että riittä kun välillä vaan hiet pyyhkii otsalta.
    • Petomainen
      Petomainen
      Bronze
      Joined: 24.11.2010 Posts: 256
      Asetin tavoitteekseni käydä keskimäärin kaksi kertaa viikossa kuntosalilla. Aloitin jo tänään.
    • murrrsu
      murrrsu
      Bronze
      Joined: 16.08.2010 Posts: 743
      Vastaan itseni ja karvaisemman puoliskoni puolesta: kuntosalikortit ens vuodelle on hankittu. Varovaisesti aloiteltiin kuntoilua jo tämän vuoden puolella, mutta nyt laitetaan homma pyörimään säännöllisen epäsäännöllisesti. Pyörivä vuorokausirytmi tekee suunnittelun hieman haasteelliseksi, mutta jos tunnit ei löydä sopivaa väliä, niin aina pääsee polkemaan tai juoksemaan. Ehkä sitten bikinikunnossa WSOP:n finaalipöydässä :f_tongue:
    • poupou
      poupou
      Bronze
      Joined: 08.09.2007 Posts: 7,210
      Mä jo kans mietin, että vois uudenvuoden lupakusena koittaa jos kävis ensvuonna ainakin kerran lenkillä.
      Senkin vois hoitaa pois alta heti kärkeen.

      Oishan elämänmuutos aina terve, mut niin helppoo se on vaan miettiä... :f_cool:
    • kravdude
      kravdude
      Bronze
      Joined: 20.10.2009 Posts: 3,015
      Omat tavoitteet: salipainoihin 25% lisää ja coopertulokseen 250m lisää :f_thumbsup:
    • Israth
      Israth
      Bronze
      Joined: 28.11.2010 Posts: 308
      Haaste vastaanotettu.

      Itsellä ollut polven paskaksimenon ja polvileikkauksen jälkeen sellainen 8 kk aktiivista taukoa ja se näkyy vyötärönseudulla. Nyt kun polvi on parantunut tarkoituksena on siirtyä aktiivisesti taas hikoilemaan muuallakin kuin salilla yläkroppatreenien kanssa.

      Kaiken lisäks faija osti itelleen omronin uuden kehonkoostumusvaa'an, jonka avulla pystyy konkretisoimaan tuloksia. Kehonkoostumustaulukko löytyy excelistä ja tavoitteeksi on rasvaprosentin laskeminen 23 % alaspäin alle 15 %. Siis tietysti tuon vaa'an mukaan mitattuna. Eihän mulla oikeasti noin paljoa ole ;)

      Kesällä tietysti on tarkoituksena juosta myös pari juoksukisaa jos polvi kestää treenin keväällä. Ainakin yksi puolimara ja extremerun tavoitteena.

      Tsemppiä kaikille omiin tavoitteisiin!
    • Wennamo
      Wennamo
      Bronze
      Joined: 22.01.2009 Posts: 127
      tul tilattua 16kg kahvakuula sillä vedellään treenejä.12kg kuula on jo ennestään.Hiihtäminen on hieno talviurheilu laji sillä rasvaa palaa koko kehosta.
    • elSancho
      elSancho
      Bronze
      Joined: 20.01.2010 Posts: 1,286
      Alkuperäinen kirjoittaja Wennamo
      tul tilattua 16kg kahvakuula sillä vedellään treenejä.12kg kuula on jo ennestään.Hiihtäminen on hieno talviurheilu laji sillä rasvaa palaa koko kehosta.
      Kerro miten poltat rasvaa jostain tietystä kohdasta kehoa? :rolleyes: Rasva palaa jos saat vähemmän energiaa kuin kulutat. Nuo tv-shopista opitut "treenaa tällä ihmevempaimella niin vatsasi täsmäkiinteytyy"-puheet ovat puppua. Rasva palaa samalla tavalla treenaatpa miten tahansa.
    • nikokoo
      nikokoo
      Bronze
      Joined: 10.03.2009 Posts: 287
      Mukana ollaan ja tänään tuli ensimmäinen lenkkikin heitettyä. Eli oma suunnitelma on käydä juoksemassa sellainen 30min pyräys 2-3 kertaa viikossa ja siihen päälle perus kotibodailut ja venyttelyt. Tarkoitus ois myös ainakin kerran viikkoon heittää vähän reippaampi ja pidempi kävelylenkki.

      Vaikeinta itselle on luopuminen noista ah niin ihanista kalsarikännittelyttelyistä/iltaoluista, eli nekin heivataan suurimmilta osin pois. Myös syömisrytmit pitäis saada kuntoon. Vaikeinta tässä on aamupala jota en ole oppinut syömään IKINÄ. Eli aamiainen, 2 pääruokaa päivään ja muutamat välipalat kuuluu suunnitelmaan. Kahvinjuonnin lopetin jo syksyllä ja samalla katosi pääkivut.

      Mutta niin, koitetaan mennä näillä. Pokeriakin pitäisi pelailla enemmän, mutta jos siitä jaksaisi joskus vaikka blogiin kirjotella...

      Onnea yritykseen muillekkin :f_cool:
    • degnic
      degnic
      Bronze
      Joined: 06.02.2007 Posts: 3,953
      Mukana myös, yritän taas aloittaa BJJ harrastuksen aktiivisesti ja jospa ostais salikortin siihen sivuun. Vaihtelun vuoksi jos tulisi välillä käytyä myös yliopistolla pelailemassa pallopelejä kun sinne vuosikortinkin kesällä hankin ja tähän asti on ollut vaan pölyttymässä :D

      Mitenkäs, oliskos aktiivinen seuranta hyvä haasteeseen? Tyyliin joka kuun 1. päivänä raportointia miten haaste on edennyt? Voisi motivoida porukkaa kun eihän sitä kehtaa ensimmäisenä heittää pyyhettä kehään :D
    • ilari27
      ilari27
      Silver
      Joined: 20.06.2010 Posts: 869
      Mukana kanssa. :s_thumbsup: Oon vihdoin saanu alotettua säännöllisen salilla käymisen syksyllä ja tarkotus ois pitää siitä kiinni jatkossaki. Parannettavaa on unirytmissä joka heittää volttia niin usein että käy terveyden päälle varmast ennen pitkää. Tarkotuksena ois täsmentää salikäynnit ti ja to-aamuiks ja sunnuntaipäiväks jotta saa päivät käyntiin. Ja toi rytmi tosiaan ehdottomaks että jos en oo kipee ni tolla mentäs. Lisäks sit jos sais painoja ja ohjelmaa hiljalleen raskaammaks ni siin ois määränpäätä! Mut kyllä huomaa jo parin kk jälkeen säännöllistä jumppaa että jos viikko menis ilman liikuntaa ni olo muuttuu aika tunkkaseks ja salille lähtee aika hingulla jo.
    • Israth
      Israth
      Bronze
      Joined: 28.11.2010 Posts: 308
      Kuukausittainen raportointi voisi olla hyvä että ketju pysyy elossa ja motivaatio korkealla. Itse pyrin ainakin raportoimaan jos ja kun edistystä tapahtuu merkittävästi. Esimerkiksi sitten kun pääsee takaisin polven rikkoneen BJJ:n pariin :)
    • PPklubi
      PPklubi
      Bronze
      Joined: 13.12.2008 Posts: 492
      Alkuperäinen kirjoittaja elSancho
      Nuo tv-shopista opitut "treenaa tällä ihmevempaimella niin vatsasi täsmäkiinteytyy"-puheet ovat puppua. Rasva palaa samalla tavalla treenaatpa miten tahansa.
      On ja ei. Oletetaan että Kalle Grindaaja on löhönnyt työtuolissaan niin pahasti että ei enää tee kuin kymmenen vatsalihasta niin kyllä se vatsa kiinteytyy jos treenaa sillä ihmelaitteella, ihan vaan sen takia että vahvemmat vatsalihakset "vetävät mahaa sisään" ja antavat mahdollisesti paremman ryhdin. Tosin saman tuloksen saa aikaan vaikka niitä vatsalihaksia treenaisi ihan perinteisellä tavalla.