Kannettava haussa

• AAkthxbye
      AAkthxbye
      Bronze
      PokkAA:n telkkariketjua kopioiden, itse olen pakon edessä uuden kannettavan hankinnan edessä. Edellinen oli vuonna 2007 hankittu 13-tuumainen Macbook, johon oli Bootcampin avulla asennettu Windows XP pokeritarkoituksiin. Vaikka mäkkiä ehdin hyvän tovin käyttää, en ole kultisti, joten nyt on vakavassa harkinnassa paluu Windows-koneisiin. Jotenkin noita hintoja ja ominaisuuksia vertailemalla vain tuntuu, että Macbookeissa saa tuplahinnalla puolet vähemmän tehoja.

Olen täysin ulapalla nykyajan kannettavista ja eri merkkien luotettavuudesta. Eli jakakaa mielellään omia kokemuksianne tai suositelkaa jotain konetta, josta itse haaveilette. Kone tulee perusviihdekäyttöön, en pelaa supertehoja vaativia pelejä tai tee raskasta videoeditointia yms. Koska en pöytäkonetta omista, kannettava palvelee ainoana pokerikoneena, eli näyttö saisi mieluusti olla isompi kuin tuo vanha 13". Jossakin vaiheessa saatan investoida isompaan ulkoiseen näyttöön, joten 1920:1080 tjsp pitäisi vehkeen pystyä ulkoistamaan.
  • 51 replies
    • Suoaasi
      Suoaasi
      Bronze
      Jos hyvän läppärin haluat niin se on sitten Lenovo. Joku Fujitsu-Siemens on täysin ei-ei.
    • Mikko
      Mikko
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja Suoaasi
      Jos hyvän läppärin haluat niin se on sitten Lenovo.
      Jaa, mulla on kyllä Lenovoista niin huonoja kokemuksia, että en vois suositella kenellekään. Lähes jokaisessa työpaikassani, mukaan lukien nykyinen, on käytössä Lenovo, ja ongelmia on jatkuvasti. Ja hinnat käytännössä mäkkien tasolla.

Nykyään siviilikäytössä mäkki ja vaikka on tosiaan tyyris verrattuna moneen muuhun, niin koskaan ei oo pienintäkään vikaa ollut. Pelikoneeksi oon itsekin miettinyt tosin jonkun Samsungin ostamista, joissa musta on hinta-laatusuhde kohdillaan. Mäkki kun pysyy mäkkinä, enkä siihen virusikkunaa hanki. Mutta mieli tekee laajentaa saittivalikoimaa ETA-sivustojen suuntaan, joten windows pitäis jossain koneessa olla.
    • sirdalux
      sirdalux
      Silver
      Täältä saat ilmaista ja asiantuntevaa apua kyseiseen asiaan
      http://keskustelu.afterdawn.com/forum_view.cfm/213
    • Wlore
      Wlore
      Bronze
      Saman asian kanssa olen pähkäillyt tässä jo hetken aikaa ja olen omalta osaltani päätynyt seuraavaan.

Itse haen kannattavaa, jolla voi myös pelata jonkun verran sekä akun kesto on usemapi tunti peruskäytössä.

Tämä rajaa ulkopuolelle selkeästi kaikki vanhemmat prosessorit ja huonot integroidut näytönohjaimet.

Budjetti on myös rajallinen ja olenkin vetänyt hämärän rajan tuonne 1200€ luokkaan.

Merkistä en ole löytänyt oikeasti mitään rajoittavaa tekijää. Sopivasti hakemalla kaikki merkit ovat viallisia ja jokaiseen löytyy tusina ihmisiä, joilla on omaa tai toisen käden kokemusta merkin huonoudesta. Eli jos on joku oma feivoritti, niin ottaa sen tai sitten keksii jonkun muun "hyvän" syyn ottaa joku toinen merkki.

Itse olen pähkäillyt hieman ulkonäön, hiirialustan ja tuntuman kannalta, että minkä ottaisin.
      Olen satunnaisesti tunkenut nokkani kodinkoneliikkeisiin ja käynyt käpistelemässä eri läppäreitä löytääkseni sieltä jonkun hyvän tuntuisen kokonaisuuden.

Lopuksi kuitenkin läppärin sisukalut ratkaisee oman päätökseni. ja seuraavat ominaisuudet kun läppärissä on, niin on jo aika hyvällä sijalla.

Prossa inteli core i5 (mahdollisesti myös i3)
      kovalevy vähintään 250 Gb
      keskusmuisti vähintän 3Gb
      näytönohjain ati Mradeon HD 5650 tai nvidian geforce GT 330 (tai vastaava)
      15" näyttö

Näiden lisäksi hdmi ja wlan, mitkä melkein jokaisesta jo löytyykin. Kaikki muu karkki tämän päälle on vain bonusta.

Tällanen paketti löytyy jo aika monelta valmistajaltä siinä tonnin molemmin puolin.
    • hibi83
      hibi83
      Bronze
      Itse ostin tässä taanoin Samsungin R580 -läppärin, ja oon ollu tyytyväinen. Komee ulkonäkö, mainio näppis ainakin omiin sormiin, vielä ihan siedettävän painoinen mukana kuljetettavaksi ja ei nyt sisuskalujen suhteenkaan ole mikään ihan sekundakone. Miinuksina mainittakoon, että näytön katselukulma ja väriavaruus voisivat olla vähän paremmat ja jostain syystä (uskoisin vian olevan ennemmin Windows 7 -käyttiksessä kuin koneessa), jos kone on päällä ja ottaa sen pois latauksesta alkaa prosessorit jostain syystä ottamaan random-piikkejä aiheuttaen sen, että jos koneella haluaa jotain tehdä se on pakko bootata uusiksi. Ongelma ei ole kuitenkaan läheskään yhtä paha kuin Acerissani. Siinä jos kone menee torkkuun ja sen herättää näytönohjain alkaa kaatuilemaan kuin synti esimerkiksi nettisivuja vierittäessä yms. :D
    • Mikko
      Mikko
      Bronze
      Kyllähän tolla budjetilla jo pitäis saada kunnon peli. Esim. Sony Vaiot on kai ihan ok, ja Dellin jotain mallia kehui ex-kollega, mutta en nyt tietenkään muista mitä.

Mutta saahan noissa myymälöissä nykyään usein jo vähän testaillakin ennen ostopäätöstä, joten sinne vaan näpräilemään. Itse vekottimenhan voi sitten ostaa netistä tai muualta, mistä halvimmalla saa. :f_grin:
    • smaster
      smaster
      Bronze
      Kannattaa myös ihan tosissaan miettiä tarviiko sitä kannettavaa ihan vaan sen takia, että pitää sitä johdon nokassa suurimman osan ajasta. Mikäli haluaa tehoja ja pelien pyörivyyttä suosittelisin suoraan pöytäkoneen laittoa, jos nykyinen kannettava ajaa hyvin sen mitä tarvit kannettavalta.

Itse ostin pari vuotta sitten kannettavan sillä ajatuksella, että tarvii jatkuvasti liikutella moneen paikkaan sitä, mutta kuitenkin se on 90% ajasta ollut yhdessä kohti telakoituna lisänäyttöön. Nyt on pöytäkone tilattuna, koska nykyinen kannettava ajaa hyvin sen mitä tarvin harvoin kanniskella tietokonetta mukana.

Mut specseihin intelin i-sarjan prossut ja sellanen näyttis, jossa on omaa muistia sekä min. 4gb keskusmuistilla varmaan pääsee taas pari vuotta eteenpäin.
    • AAkthxbye
      AAkthxbye
      Bronze
      Kannettava on kohdallani välttämätön, koditon kun olen. Mitään miniläppäriä en ole kuitenkaan hankkimassa, vaan olen kyllä valmis rahtaamaan isompaakin laitetta mukana. Hintakatto lienee jossakin 1300 euron maisemissa, riippuen pitkälti siitä, paljonko vakuutusyhtiö katsoo sopivaksi summaksi vanhasta.

Jos jossakin vaiheessa saan taas vakituisen katon pääni päälle, tulee pöytäkone jälleen vakavampaan harkintaan. Smasterin linjoilla siis tuolta osin hyvin pitkälti.

Kiitoksia paljon ideoista, nettiarvosteluita väijymällä erityisen positiivinen kuva oli muodostunut Sony Vaiosta ja Samsungeista. HP:t ja Acerit olivat keränneet kehnompaa palautetta ainakin löytämissäni lähteissä.
    • Khiiniau
      Khiiniau
      Bronze
      Olen myös miettimässä läppärin uusintaa mutta hintaluokka noin 500-800€, mitä halvemmalla pärjää sitä parempi. Mulla on ulkoinen näyttö+näppis molemmissa asuinmaissani ja käyttämäni sovellukset eivät ole sen raskaampia kuin pokericlientit. Nykyinen on pienikokoinen (ei mini) HP kuten oli myös edellinen

Mitä sanoo raati näistä:

Hp, Pavilion dv7-3125
      http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?productId=570027&storeId=1444&catalogId=1444&shopId=19651&compartmentId=20152&categoryId=31154

Acer, Aspire 8530g
      http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=1444&productId=599351&shopId=19651&compartmentId=20152&categoryId=31156&catalogId=1444&ddkey=ProductDisplay

Samsung R730
      http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?productId=603008&storeId=1444&catalogId=1444&shopId=19651&compartmentId=20152&categoryId=3154927
    • AAkthxbye
      AAkthxbye
      Bronze
      Onko kenelläkään kokemusta MSi:n tuotteista, itse en muista moisesta merkistä kuulleenikaan? Tämä löytyi tuolta afterdawnin foorumilta, suositeltiin pelikoneeksi, mutta tuo putoaa kuitenkin sellaiseen hintaluokkaan, että mikäli vakuutus toimii jotakuinkin niin kuin olisi toivottavaa, tuo olisi hankittavissa.

Tehot varmaan riittäisi pidemmäksi toviksi peruskäyttöön? Ja näytönohjain lienee sellainen, jolla ulkoiset näytötkin pyörivät kivasti?

http://www.jimmspc-store.fi/tuote/GX740-238NE?t=false
    • sirdalux
      sirdalux
      Silver
      Välttäkää Hp:n läppäreitä! Elin ikä noin 2-3 vuotta max. Tuttuni osti 18" Hp läppärin (arvostelut hyvät) ja alle vuodessa ensimmäiseen huoltoon joutui turvautumaan. Jos löytyisi joku tuttu tai yrittäjä, joka sopu hintaan kokoaisi tehokkaan sekä viileän koneen, niin säästyisi tuskan parahduksilta.
    • Wlore
      Wlore
      Bronze
      Sen verran kommentoin noita khiiniaun ja AAkthxbyen koneita, että 17"+ tuumaisina ne oikeastaan ovat pöytäkoneen korvaajia eli niiden kannettavuus on 15" verrattuna muutaman kertaluokkaa huonompi.
      Jokainen noista koneista painaa kolmen kilon verran ja vaikka eroa perus 15" ei olekkaan kuin noin puolen kilon luokkaa, niin pitemmän päälle sillä on merkitystä.
      Enemmän kuitenkin omalta osaltani haittaa liikuteltavuutta sen verran isompi koko.

Khiiniaun tapauksessa alkaa olemaan varmaan suht optimaalinen kompromissi kannettavuuden ja tehon kanssa, jos pääasiallinen käyttö on kahdessa kohteessa ja molemmissa "siinä yhdessä paikassa, johdon päässä".

Itselläni on jo useamman vuoden vanha 17" pelikone, joka oli kyllä kannettavuutensa osalta aika surkea ja mihin tahansa sillä meni, niin jo kohta se piti saada johdon päähän, kun akku ei kestänyt kovin kauan käyttöä.

Muuten noi khiiniaun linkkaamat on kaikki ihan ok, joskin näytönohjaimet samsungissa ja acerissa ei näyttänyt olevan ihan sieltä tykimmästä päästä. HP: ssä on jo ihan hyvä ohjain.
      Prosessori tehoiltaan samsung on paras, toisena tulee hp ja acerissa on surkein.

AAkthxbye:n linkkaama kone taas on ihan joka kohdaltaan ok ja jos ei koko haittaa ja liikutella pitää, niin miksei. Näytönohjain, 17" näyttö ja core i5 prosessori kyllä takaavat sen, että akkukesto ei ole kovin pitkä tuolla vehkeellä.
      Jos ei mitään ihmeellisempää syytä ole ostaa kannettavaa, niin tuohon hintaluokkaan suosittelisin kuitenkin ostamaan saman hintaisen pöytäkoneen, joka on jo aika tykki vehje.

En osaa sanoa siihen mitään onko msi mitenkään erityisen hyvä tai huono. Merkki on tuttu muistaakseni emolevyjen puolelta eikä itellä ole ollut ongelmia niissä.
    • AAkthxbye
      AAkthxbye
      Bronze
      Osaako joku sanoa mitä konkreettista merkitystä on akun kennomäärällä? Tarkoittaako suurempi määrä parempaa kestoa tai elinikää?

Nämä kaksi mallia ovat lähes identtiset, ainoat erot taitavat olla web-kamera ja nuo akun kennot (ja mahdollisesti näytön tyyppi). Eihän hinnoissakaan pahemmin eroa ole, mutta kiinnostaa silti.

http://www.jimmspc-store.fi/tuote/GX640-265NE?t=false

http://www.jimmspc-store.fi/tuote/GX640-086NE?t=false
    • degnic
      degnic
      Bronze
      Akun kennojen määrä vaikuttaa nimenomaan akkukestoon, eliniästä en osaa sanoa. Ehkäpä epäsuorasti myös elinikään jos ei tartte latailla niin usein pidemmän akkukeston takia. Voi tosin olla toisinkinpäin sillä kun katsoo noita linkkejä niin tuolla ensimmäisellä on akulla vain 1 vuoden takuu kun toisella 2 vuoden.

ja tuo WSXGA toisen linkin mallin nimen perässä tarkoittaa vaan näytön resoluutiota mikä on molemmissa malleissa sama.

Jos läppäriltä halutaan pitkää akkukestoa, pidempää ikää ja parempaa kannettavuutta niin ensimmäinen asia mistä kannattaa tinkiä on näytönohjain. Se nimittäin vie paljon tilaa ja tehoja läppäristä. "Tehokas" näytönohjain myös kuumentaa läppäriä paljon ja ylikuumenemisongelmat tulee nopeammin vastaan. Jos läppäri ei ole kuin selailu/pokeri tarkoitukseen niin hyvä näyttis on aivan tyhjän panttina. Pokerit ja nettiselaimet eivät vaadi käytännössä mitään näytönohjaimelta.

Kannattaa myös muistaa, että läppäreiden resoluutio tarkoittaa maksimiresoluutiota läppärin omassa näytössä, eikä siis esim. erillisessä näytössä. Esimerkiksi mulla on miniläppäri jonka maksimiresoluutio on jotain 1024x768 miniläppärin omalla näytöllä, mutta läppärin kun liittää erilliseen näyttöön niin voin laittaa resoluutioksi vaikka 1600x1200 ilman mitään ongelmia.

Mutta oma suositus riippuu ihan siitä mihin kaikkeen käyttöön läppäriä haluaa. Itse tykkään miniläppäristäni kun sen akku kestää n. 7h leffojen katselua, mikä on kätevää juna/lentomatkoilla. Oma miniläppäri on tosin reilun vuoden vanha eikä jaksa pyörittää esimerkiksi ongamen raskasta softaa kunnolla (muilla softilla pyörii kunnolla 3-4 pöytää + HEM) mutta miniläppärilläni en pelaa pokeria anyway. Mutta esim. uusimmalla asuksen miniläppärimallilla varmasti pyörii pokerit(kin) kunnolla. Miniläppäreillä on paljon isoja etuja normi läppäriin verrattuna (akkukesto, paino, hinta, koko) mutta sitten tietty tuo 12" näyttö on aika pieni eikä siihen kovin montaa pöytää mahdu, mutta jos on erillinen näyttö niin sitäkään ongelmaa ei ole.

Itse suosisin läppärin merkeistä ASUSta omien kokemuksien perusteella. En oo ainakaan kuullut kenenkään moittivan ko. merkkiä milloinkaan, mitä ei voi kyllä sanoa suurimmasta osasta muista valmistajista :D

Tulipa pitkä postaus ja meni vähän offtopiciksi jo. Jos ei erillistä näyttöä halua ostaa, niin nuo MSI:n läppärit näyttää mun silmään ainakin mainioilta peleiltä (ja MSI on ainakin pöytäkonemarkkinoilla oikein hyvä ja luotettava merkki). Akkukesto tosin tulee olemaan varmaan jotain 2-2.5h kieppeillä noilla tehoilla. Ja olisin kyllä valmis maksamaan 4 euroa akun lisäkennoista ehdottomasti :D
    • AAkthxbye
      AAkthxbye
      Bronze
      Kiitoksia degnic, toit erittäin tärkeän seikan esiin tuossa näytönohjaimessa. En tajua miten olin eksynyt tuonne pelikannettavien kategoriaan, kun en ole tietokoneella pelannut sitten Doom kakkosen. Näytönohjaimesta ja prosessorista hieman tehoa pois, niin 15" MSI:n hinta laskee melkein 50%. Käytännössä ainoa menetys on, ettei tuohon tuumamäärään mahdu enää 1680x1050 pistettä, mutta se nyt ei minun elämääni suuremmin vaikuta, pokeripöydistä huolimatta.

Uskon että tässä vaiheessa hankin kuitenkin isohkon kannettavan, jonka akku kestää sitten mitä kestää. Kun tästä taas joskus asetun aloilleni, niin voin miettiä ATK-asiat sitten kokonaan uusiksi. Silloin onkin taas järkevämpää ostaa pöytäkone pöytäkoneeksi ja kannettava kannettavaksi. Nyt joutuu tasapainottelemaan.
    • sirdalux
      sirdalux
      Silver
      http://www.kannettavatietokone.fi/tuotteet/VPCEB1M1E%252AWI.EC1.html

Tuo kuuluu suunnitelmiin, mutta joutuu vielä odottamaan tovin. Etsiskellyt 13" konetta, jossa olisi Optinen asema, mutta ei vaan satu silmään.
      Jos löydätte sellaisia lisätkää tänne.
    • smaster
      smaster
      Bronze
      Mikäli ite laittaisin tällä hetkellä läppärin niin varmaan kallistuisin tähän Vaioon . Tuohon resoluutioon mahtuu kivasti monta pöytää ja pyörii raskaimmatki sovelluksetkin hyvin. En ole kuullut kuin positiivista palautetta nuista Vaioi F-sarjalaisista. Niissä kun kaikki tahtoo olla suunniteltu loppuun asti.
    • Hnngh
      Hnngh
      Bronze
      Jos oisin hankkimassa kannettavaa pelkästään pokeria varten, niin ostaisin ehdottomasti jonkun yrityskäyttöön tarkoitetun koneen, mieluiten Lenovon t-sarjalaisen tai Dellin vastaavan. Mieluummin joku tuollainen hieman tehottomampi käytettynä, jossa on takuuta vielä jäljellä, kuin marketista pianolakattu rempula samaan hintaan. Kuten degnic sanoikin, niin tehokkaasta näytönohjaimesta on vain haittaa, jos niitä tehoja ei mihinkään tarvitse.
    • Wlore
      Wlore
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja smaster
      Mikäli ite laittaisin tällä hetkellä läppärin niin varmaan kallistuisin tähän Vaioon . Tuohon resoluutioon mahtuu kivasti monta pöytää ja pyörii raskaimmatki sovelluksetkin hyvin. En ole kuullut kuin positiivista palautetta nuista Vaioi F-sarjalaisista. Niissä kun kaikki tahtoo olla suunniteltu loppuun asti.
      Vaio:t on kyllä munkin mielestä ollut aika laadukkaan oloisia vehkeitä. Harmittavasti se näkyy myös hinnassa.
      En ole aivan varma haluanko maksaa 300 € siitä laadun tunnusta, kun en ole aivan varma, että sillä saa kuitenkaan ehdottomasti ongelmattoman vehkeen.

Ja kun kuitenkin vielä sen halvempikin voi olla aivan samalla tavalla ongelmaton.

Osaakos joku pokerimatikkanero laskea equityä tälle? :)