3G verkko ja netin nopeuksista

• dipser
      dipser
      Bronze
      Olen siis vastikään muuttanut Turkuun, ja mukaani otin Saunalahden supernopean netin mobiililiittymään. Ajattelin käyttää kännykkääni mokkulana, sillä Saunalahti lupasi 0,4-15megan netin melkein koko Suomessa.

Tätä viestiä kirjoittaessani netin nopeus on 59kbps, ja netti katkeilee vähän väliä. Tästä voisi vetää johtopäätöksen ettei supernopea nettini ehkä olekkaan niin nopea kuin pitäisi.

Kuitenkin testasin tätä samaa nettiä Porvoossa, ja siellä tuli molempina yrityskertoina 1,6megaa "mittariin". Joten mietin että onkohan Turku sitten niin täynnä mokkuloita ja muita kapistuksia että kaikilla on hidasta täällä?

Onko muilla käyttäjillä mokkuloita käytössä esim. pääkaupungkiseudulla tai Turussa, olisi mielenkiintoista tietää mihin nopeuksiin pääsette?

Voihan se myös olla että onnetar on hylkinyt ja kämppä on sellaisessa paikassa mihin netti ei vaan oikein pääse.
  • 8 replies
    • PopaS
      PopaS
      Bronze
      Ainakin mun mokkulassa saa tarkasteltua onko ees 3G alueella (siis saako siinä kohtaa 3G signaalia) ja kuinka vahva/heikko tuo signaali on. Noilla nopeuksilla vaikuttas että et oo 3G-alueella, vaan mokkula käyttää vaan hitaampaa edge verkkoa, tai sun tapauksessa jopa vielä hitaampaa gprs verkkoa.

Kannattaa käydä kämppä läpi mokkulan kanssa, jossain kohtaa se toivottavasti löytää sen 3Gn. Useimmilla alueilla noilla ei kuitenkaan saa läheskään sitä mitä luvataan. Ite kun käytän mokkulaa vaan landella niin hommasin vaan hitaimman kun sillä saa yleensä ihan saman vastineen rahoilleen kun nopeimmalla.
    • Wlore
      Wlore
      Bronze
      Itellä on saunalahden liittymä ja ainakin eilen turun alueella oli paljon ongelmia ihan jopa puhelimen kytkeytymisessä verkkoon. Voi siis olla joku vika päällänsä vaikka eivät sitä sivuilla kerrokkaan.

Tällä hetkellä tosin puhelinkin löytää 3G:n vaivatta.
    • dipser
      dipser
      Bronze
      kännykässä ainakin näkyy 3G verkko olevan aktiivinen, ja signal strength koneessa sanoo 9,6/10. Taidanpa kuitenkin liikka ympäri kämppää ja ettiä parasta kohtaa.

Jos tämä jatkuu niin menen kuitenkin valittamaan koska onhan tämä kaukana supernopeasta..
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      Mä oon käytellyt kahta eri mokkulaa, Soneran ja Elisan. Kummatkin toimivat joissain paikoissa hienosti, ja joissain paikoissa todella huonosti. Varsinkin kun on 3G ja tavallisen verkon välimaastossa, niin mokkula pätkii ja jumii kun se vaihtuu normaalista 3g: hen ja toisinpäin.

Hyvin harvoin ne toimivat ihan niin hienosti kuin mainoksissa luvataan. :)
    • MixsuPoker
      MixsuPoker
      Bronze
      Saunalahden mobiililaajakaistan ja älypuhelinten internet-yhteyksissä esiintyy ruuhka-aikoina häiriöitä.

Vikatilanteen vuoksi yhteys ei aina muodostu ensimmäisellä kerralla. Yhteydenmuodostus voi onnistua uudelleen yritettäessä.

Häiriön korjaustyöt ovat käynnissä.

Kyseinen tiedote löytyy myös Saunalahden sivuilta:
      http://saunalahti.fi/tiedote/tiedote.php?index=3783
    • Aarnimetsa
      Aarnimetsa
      Bronze
      Itsellä ainakin mokkula tuntuu toimivan sekä hitaasti ja epävarmasti, vaikka kännykällä tietokoneeseen liitettynä yhteys toimisi hienosti. Olen jättänyt viime aikoina mokkulan kaappiin ja tehnyt kaikki mokkulajutut kännyköillä tuon takia.
    • webfinski
      webfinski
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja Aarnimetsa
      Itsellä ainakin mokkula tuntuu toimivan sekä hitaasti ja epävarmasti, vaikka kännykällä tietokoneeseen liitettynä yhteys toimisi hienosti. Olen jättänyt viime aikoina mokkulan kaappiin ja tehnyt kaikki mokkulajutut kännyköillä tuon takia.
      Jep, ei noilla Huawein mokkuloilla ainakaan tee mitään joita yleisesti asiakkaille tyrkytetään, kaiken aikaa pätkii tai muuten sekoilee. Kolmea eri Nokian kännykkää oon pitänyt modeemina ja ei mitään ongelmia, vaikka kännykän ja tietokoneen välinen yhteys on bluetoothilla.
    • webfinski
      webfinski
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja webfinski
      Alkuperäinen kirjoittaja Aarnimetsa
      Jep, ei noilla Huawein mokkuloilla ainakaan tee mitään joita yleisesti asiakkaille tyrkytetään, kaiken aikaa pätkii tai muuten sekoilee. Kolmea eri Nokian kännykkää oon pitänyt modeemina ja ei mitään ongelmia, vaikka kännykän ja tietokoneen välinen yhteys on bluetoothilla.
      Kohtalon ivaa. Kehun täällä Nokiaa ja muutaman tunnin päästä alkaa ongelmat :f_love: