Läppäriin uusi laturi

• NutzAreOk
      NutzAreOk
      Bronze
      Nyt olis tilanne, että pitäis hankkia läppäriin uus laturi. Ensinnäkin läppärissä on sellanen vika, että on pakko pitää koko ajan latauksessa, muuten ei pysy päällä. Nyt tosta nykyisestä laturista on ilmeisesti koneen ja muuntajan väliltä johto sisäpuolelta hivenen poikki, koska tää sammuu välillä kun konetta siirtää ja johto liikkuu sopivasti siitä kohtaa mistä se ei yhdistä enää kunnolla.

Eli onko kannettavien laturit ihan yleismallisia, että voi marssia liikkeeseen ja pyytää läppäriin laturia vai pitääkö olla saman merkin tai jotain?

Takuuaikakin on sopivasti mennyt muistaakseni elokuussa umpeen niin ei voi soitella huoltoon enää. Kerran jouduin takuuaikana uusimaan laturin kun johto meni sisäpuolelta poikki ihan tosta muuntajan päästä mistä lähtee koneeseen kiinni tuleva johto.
  • 11 replies
    • El3ctry
      El3ctry
      Bronze
      Käsittääkseni latureja on melkein yhtä monta kun on läppärimallejakin. Gigantista saa ainakin sellaisen yleislaturin jossa on monta päätä ja pitäs useimpiin läppäreihin käydä. Suosittelen hakemaan sellaisen jos se sopii.
    • NutzAreOk
      NutzAreOk
      Bronze
      Ei oo giganttia lähellä, pitää tyytyä Teknisiin tai Mustan Pörssiin. Naapurikunnassa oli Expert, kai jostain löytää sopivan ainakin jos vie ton malliks.
    • MixsuPoker
      MixsuPoker
      Bronze
      Kannattaa kuitenkin vielä kilauttaa sinne huoltoon ja selvittää asia, Jos laturia on mennyt jo kerran takuuseen "saman syyn takia". Yleensä se ei ole niin justiinsa ollut onko takuu mennyt umpeen muutamia kuukausia sitten.
    • NutzAreOk
      NutzAreOk
      Bronze
      Mielummin haen jostain uuden. Silloin kun soitin huoltoon, että laturista on johto poikki niin vastaus oli "Miten se voi muka poikki olla." Pitkin hampain tyyppi toisessa päässä suostu lähettää uuden. "No jos nyt sitten laitan uuden tulemaan."
    • PS2011
      PS2011
      Bronze
      Jos akku on esim HP:n ja sen varausaste laskee alle 3%, lyö se varosuojan päälle eikä enään ota virtaa vastaan. Halvemmaksi tulee ostaa uusi akku, kuin korjauttaa vanhaa.

Joten pelkkä laturi ei välttämättä riitä.

Vaikka laturin ja koneen välinen liitin sopisivat yhteen voi amppeeri määrät olla poikkeavia. Itse suosin tästä syystä aitoa laturia.

Itse tilasin viimeksi http://www.multitronic.fi molemmat hörpäkkeet.

On myös tullut tilattua kiinasta akku, joka oli edullinen. Valitettavasti siinä ei ollut sisäistä sertifikaattia ja kone ei tunnistanut sitä. Saatiin Suomeen vähän ongelmajätettä.
    • NutzAreOk
      NutzAreOk
      Bronze
      No ainakin toi laturi nyt alkuun, ettei oo pelkoo siitä että sammuis. Kone pysyy kyllä päällä kunhan laturi on seinässä koko ajan.

Tää on joku muutaman vuoden vanha Fujitsu Siemens.
    • NutzAreOk
      NutzAreOk
      Bronze
      Laitetaas nyt taas tähän ketjuu tää asia.

Epäilin ensin tosiaan, että johdossa oli vika koska kone sammu aina kun johto liikku jotenkin sopivasti. Tänään tää on sammunut kaksi kertaa niin että kun tää on ollut valmiustilassa kansi kiinni ja oon avannut sen niin hetken päästä sammunu kun jonkun minuutin ollu päällä (eli ainoastaan sen jälkeen kun oon laittanut "päälle" valmiustilan jälkeen).

Sen jälkeen yritin hetken tutkia asiaa ja aloin liikutteleen tota virtajohtoo. Liikuttelin sitä ensin koneen liitännästä muuntajaa kohti ja yhdessä kohdassa se sitten sammu kun väänsin johtoo suht kevyesti. Kone uudestaan päälle ja kokeilin kevyesti väännellä muuntajasta koneen liitäntään päin niin en saanutkaan sitä enää sammumaan vaikka miten kääntelin johtoo.

Pitäiskö tää nyt varmuuden vuoks käyttää jossain huollossa et tarkistettais mahdollinen vika itse läppärissä vai mitä? Ja mitä sellanen tarkistus yleensä maksaa?
    • killneko
      killneko
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja NutzAreOk
      Epäilin ensin tosiaan, että johdossa oli vika koska kone sammu aina kun johto liikku jotenkin sopivasti. Tänään tää on sammunut kaksi kertaa niin että kun tää on ollut valmiustilassa kansi kiinni ja oon avannut sen niin hetken päästä sammunu kun jonkun minuutin ollu päällä (eli ainoastaan sen jälkeen kun oon laittanut "päälle" valmiustilan jälkeen).

Sen jälkeen yritin hetken tutkia asiaa ja aloin liikutteleen tota virtajohtoo. Liikuttelin sitä ensin koneen liitännästä muuntajaa kohti ja yhdessä kohdassa se sitten sammu kun väänsin johtoo suht kevyesti. Kone uudestaan päälle ja kokeilin kevyesti väännellä muuntajasta koneen liitäntään päin niin en saanutkaan sitä enää sammumaan vaikka miten kääntelin johtoo.
      Mul oli ihan sama tilanne ja on edelleen, mutta kone pysyy sammumatta jos aina suljen koneen kokonaan.. Valmiustilan jälkeen prossun tuuletin ei lähe futaa ja se siis ylikuumenee. Tämän jälkeen kone ei ees käynnisty vasta kun muutaman minuutin kulutta.
    • PS2011
      PS2011
      Bronze
      Huoltotarkastus maksaa minimissää 70€ ja sillä hinnalla saa taitaa saada sen uuden laturin.

Jos muuntajan päässä on heikko kylmäliitos, niin johdon heilattelu vaikutta satuunaisesti. Kunnes joku päivä ei virtaa enään tule.

Laita kuva muuntajan liittimestä tänne ja mittaa sen halkaisija. Mulla on yksi fujitsu simensin toimiva laturi. Jos näyttää sopivalta niiin voin lähettää sen sulle.

Osite kannataa laitaa YV:nä
    • NutzAreOk
      NutzAreOk
      Bronze
      Katon ne tossa huomenissa kunhan vaan muistan.
    • Madaci
      Madaci
      Bronze
      http://www.google.fi/#sclient=psy-ab&hl=fi&biw=1280&bih=829&source=hp&q=laptop+battery+hack&pbx=1&oq=laptop+battery+hack&aq=f&aqi=g1&aql=1&gs_sm=e&gs_upl=2555l7300l0l8180l19l18l0l0l0l2l1409l12275l4-3.7.5.2l17l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=10bf5aa6086c3aa8
      :P