Virustarkastus luupissa

• HuhtalaJ
      HuhtalaJ
      Bronze
      Yritin eilen tehdä koko koneen laajusta virustarkastusta, mut sit ku se oli näyttäny edistymiseks tunnin ajan 39% ja musta oli näyttäny et se tarkastaa samoja tiedostoja sen koko ajan uudelleen ja uudelleen, ni keskeytin ja kattelin mitä se oikein tarkisti moneen kertaan. Huomasin, että siellä oli jotain minecraft-tiedostoja ainakin. Muistan, et joskus mun pikkuveli pelas sen nimistä peliä tällä mun koneella ja sen vanha käyttötilikin oli vielä olemassa. Kaikki sen ohjelmat mä olin kuitenkin jo aikaa sitten poistanu. Noh, jostain sen application data kansioista löyty kauheena kaikkee roskaa, poistin ne ja poistin sit koko käyttötilin ja uutta matoa koukkuun.

Tällä kertaa tarkastus jumitti johonkin 7x%. Se oli pysyny samana ja tarkistellu samoja tiedostoja ympäri jo 2 tuntia. Tällä kertaa siinä näky jotain mun omia application data juttuja ja musiikkitiedostoja, ja jotain java juttuja. Löysin sit omista application datoista ties mitä vanhoihin ohjelmiin liittyvää, mitä mulla ei oo ollu pitkiin aikoihin, ne kaikki poistin ihan suosiolla ja menin nukkumaan.

Tänään oon yrittäny uudelleen ja nyt se edistys on näyttäny 40,3% n. tunnin. Se tuntuis käyvän uudestaan ja uudestaan joitain tiettyjä musiikkeja ja satunnaisesti muutakin, ihan ku eilenkin (esim. bwinin, hembackup ja cyberlinkin kansiot).

1) Miksi virustorjunta ei saa tarpeekseen noista tiedostoista?
      2)Mitä kaikkei muuta uskallan poistaa application datasta/local settingsistä yms.? Miksei vanhoihin ohjelmiin liittyvät hommat ole kadonneet niitä poistaessa/rekisteriä puhdistaessa/yli päänsä koneen puhdistusohjelmia ajettaessa?
      3) Onko koneessa pöpö?

Käytössä windows xp ja avira antivir personal free edition, jonka päivitin sekä eilen että tänään. Kyse ei siis ole kuitenkaan vanhan raudan normaalista hitaudesta, vaan mitään ei oikeasti tapahdu (scanned filesissa numero kyllä kasvaa koko ajan).
  • 13 replies
    • 0O00O0
      0O00O0
      Bronze
      En osaa noihin sun kysymyksiin vastata, mutta kokeile vaikka jotain online scanneria.

Bitdefender QuickScan

F-Secure online scanner
    • Jim9137
      Jim9137
      Bronze
      1) Se, että virustarkistus näyttää 40% tunnin ei kerro vielä itseasiassa mitään. Onko mikä ohjelma kyseessä? Esimerkiksi Comodossa on erikseen progress koko tarkistukselle ja sitten niille alatarkistuksille. Comodo esimerkiksi käy rekisterin, muistin ja vastaavaa, ja sitten käy yksittäiset tiedostot läpi. Tämä prosessi kestää kauan jos on vähänkään enempää tiedostoja koneella, varsinkin jos kone/kiintolevy on hidas.

Vertailuna, itselläni koko virustarkastus yleensä kestää lähemmäs 10-15h~ (pari kolme teraa tiedostoja). Jätä yön yli tarkistus päälle ja jos aamulla vielä samaa näyttää, niin sitten voi epäillä ohjelmassa olevan jotain vikaa.

2) Syy miksi näitä ei poisteta on se, että jos asennat ohjelman uudestaan niin ohjelma voi ottaa vanhat asetukset suoraan käyttöön. Jos käytät ohjelman omaa poisto-ohjelmaa (jota siis kannattaa aina käyttää mm. sattuneesta syystä) niin yleensä annetaan mahdollisuus poistaa "paikalliset asetukset"/"local settings" (tai 'saved games', jne.), niin nuo tiedostot silloin poistetaan. Kannattaa olla muuten sen application data folderin kanssa varovainen. Sinne ohjelmat kun tykkää tallennella asetuksia ja tallennuksia, ettei mee ohjelmat särki. Rekisteristä kyllä pitäisi aina merkinnät mennä kun ohjelma poistetaan ohjelman omalla uninstaller ohjelmma, tosin ikävä kyllä sinne helposti jää jotain turhia merkintöjä.

3) Tuskin. Ällös huolehdi, se on vaan tätä tekniikkaa. :f_grin:
    • NutzAreOk
      NutzAreOk
      Bronze
      Kokeilin joku aika sit Malwarebytes ohjelmaa, se kävi konetta läpi about sen 11,5h...
    • HuhtalaJ
      HuhtalaJ
      Bronze
      Kiitos vastauksista. Olin vaan ilmeisesti turhan kärsimätön, kun progress ei heilahtanut tunnissa-parissa (toki tarkastus itsessään oli juossut kauemmin). Koitan antaa sen touhuta itekseen koko ens yön. Mitään selitystä sille että aerosmithin loving in elevator näkyy tarkastuksessa ~100 kertaa?
    • HuhtalaJ
      HuhtalaJ
      Bronze
      En sillon yöllä muistanu laittaa tarkastusta, joten se on nyt pyöriny tänään aamusta alkaen. Tällä hetkellä aikaa kulunu 14 tuntia ja 42 minuuttia ja edistys näyttää 40,2%, kuten näytti myös jo ennen klo 12 päivällä. Aika ajoin pysähtyy hemin backupin kohalla ja sit jonkin ajan päästä jatkaa taas. Oon tripla checkannu että se on aina se sama tiedosto saman polun takana, lisäks niitä bwinejä ja aerosmithejä pyörii myös selkeesti useempaan kertaan.

Vielä en ehtiny kokeilemaan noita netin skannereita, ne on seuraava peliliike jos tässä ei nyt tapahdu mitään yönkään aikana.
    • Jim9137
      Jim9137
      Bronze
      Mikäköhän virusskanneri on kyseessä?
    • HuhtalaJ
      HuhtalaJ
      Bronze
      Avira AntiVir Personal - Free Edition.
      Toiminu muuten moitteetta ja pienempiä skannauksia oon tehny sillä säännöllisesti ja hyvin on toiminu. Nyt on todella pitkä aika kulunu edellisestä koko järjestelmän laajusesta skannauksesta.
    • poupou
      poupou
      Bronze
      Kannattaa melkeen koittaa jollain muulla ohjelmalla. Joku siellä nyt tökkii :)

Tai ehkä reinstall uus avira?
    • Jim9137
      Jim9137
      Bronze
      Toi jumahtaminen voi olla merkki siitä, että siellä joku ohjelma käyttää noita tiedostoja. Pistä windowsin safe mode päälle ja yritä uudestaan; toinen vaihtoehto jota ainakin itse suosin yli noiden online skannereiden, on bootCDn hommaaminen, koska sitten ei tarvitse olla netissä kiinni ja pystyt esimerkiksi linuxin kautta tekemään skannauksen (mikä on varmempi tapa bongata piiloutuvat madot). UltimateBootDiskWin ja esimerkiksi Knoppix vaatii kuitenkin jonkun verta teknistä osaamista, joten jos ei oma tietotaito riitä niin kannattaa kaveria pyytää auttamaan. :f_smile:
    • HuhtalaJ
      HuhtalaJ
      Bronze
      Tuskin muut ohjelmat käytti tiedostoja, koska esim. se HEM ei ollu päällä (eikä potsgre). Ajattelin että jos en online scannereita sittenkään vielä heti kokeile, voisin koittaa paikallistaa ongelman tekemällä pienempiä skannauksia antivirin valikoiden kautta tai sitten toi reinstall vois olla myös vaihtoehto.

Kattelin eilen illalla myös saisinko apua aviran aspasta, mut ilmaisversion käyttäjille on pelkkä puhelinpalvelu ja maat oli saksa, itävalta ja sveitsi, eli en yritä soitella ihan heti.

Jos täytyy mennä noihin Jimin ehdotuksiin, ni onneks isoveli osaa auttaa niissä :)

EDIT: tai sit jos lopettaisin pihtailun ja hommaisin jo vaan sen uuden koneen ja siihen jonkun kunnollisen torjuntaohjelman ilmasen sijaan :s_biggrin:
    • Jim9137
      Jim9137
      Bronze
      Kannattaa kokeilla vikasietotilassa skannausta kuitenkin, se poistaa kaiken turhan käytöstä ja pystyt sitten rauhassa skannata koneen ilman että jokin random ohjelma sekoilee taustalla. :f_smile:
    • HuhtalaJ
      HuhtalaJ
      Bronze
      Löytyykö se vikasietotila XP:llä jotenki sillai, et ku kone on käynnistämässä, ni meen sinne johkin boot menuun, vai-mitä-ne-nyt-olikaan?
    • Jim9137
      Jim9137
      Bronze
      Joo, muistaakseni joko F6 tai F8 painamalla saat sen valikon auki. Siellä pitäisi olla suomeksi Vikasietotila vaihtoehto. Jos skanneri ei pyörähdä käyntiin, sen palvelun kai saa erikseen päälle sieltä services.msc valikosta. :f_smile: