Tietokonegurut auttakaa!

• TillYouCollapse
      TillYouCollapse
      Bronze
      Imuroin tänään pöytäkoneen sisukset ja irrotin samalla toisen muistikamman, kuvasin sen puhelimen kameralla ja laitoin takaisin. Nyt kone ikäänkuin käynnistyy, mutta mitään ei kuitenkaan tapahdu. Wtf, ryssinkö jotain sen muistin kanssa vai mikä viddu sille tuli?
  • 10 replies
    • 0O00O0
      0O00O0
      Bronze
      Näin ihan alkuu tarkistaisin, että se muistikampa on todellakin kunnolla kiinni. Voi olla, että on esim. jäänyt toiselta puolelta tavallaan liian "ylös".
    • Aarnimetsa
      Aarnimetsa
      Bronze
      Imuri ja paljaat tietokoneen osat eivät oikein sovi yhteen. Siinä imuriin kun kulkee paljon ilmaa, suuttimen vieressä on jotain hiuksia ja muovia vastakkain, tulee paljon hankaussähköä, eikä tarvitse saada kuin yksi osuma oikeaan paikkaan ja tietokone on entinen. Ainoa oikea työkalu tietokoneen sisuksien putsaukseen on paineilma.

Käytännössä että tietäisi enemmän, pitäisi saada vähän enemmän infoa siitä miten kone ei toimi. Kuuluuko piippauksia, tuleeko näyttöön missään vaiheessa kuvaa?

Laitoitko muistikamman varmasti samaan paikkaan? Vaikka siellä olisi neljä eri paikkaa, kone ei kuitenkaan toimi kuin tietyillä yhdistelmillä.

Numeromieheltä myös hyvä kommentti, kannattaa ottaa muistikampa uudestaan irti ja laittaa uusiksi takaisin ja varmistaa että se menee tasaisesti koloonsa.
    • TillYouCollapse
      TillYouCollapse
      Bronze
      Kampa on oikeassa paikassa, pitää vielä irrottaa ja kokeilla uudelleen, jos vaikka olisi mennyt huonosti. Näytölle ei tule mitään, mutta kone on kuitenkin käynnissä. Kuulostaa ehkä semisti hiljaisemmalta kuin ennen.

Hitto, en oo tosiaan tiennyt että tuo imurointi voi olla noin vaarallista. Aika moni tuttukin on sitä harrastanut.

Mitäs sille sitten on tehtävissä, jos se on oikeasti paskana? Meneekö koko härveli uusiksi vai riittääkö joidenkin osien uusiminen?
    • TillYouCollapse
      TillYouCollapse
      Bronze
      Toimii! Eli säikähdyksellä selvittiin, kampa oli vissiin vähän huonosti koska lähti toimimaan kun laitoin uudelleen.

Tulipahan opittua ainakin se että imuri pysyy jatkossa ainoastaan koneen ulkopuolella :)
    • BustoTinker
      BustoTinker
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja TillYouCollapse
      Tulipahan opittua ainakin se että imuri pysyy jatkossa ainoastaan koneen ulkopuolella :)
      +1
    • Mikk00
      Mikk00
      Bronze
      Näin vastasuuden varalle muillekkin tiedoksi, että jos ottaa kammat irti ja törkkää uudelleen ja kone temppuilee sen jälkeen niin ottaa kammat irti ja johot pois koneesta. Sen jälkeen biosin patteri minuutiks irti ja sitte osat takasi kiinni. Auttaa yleensä jos ei mittää ole hajonnut :)
    • tuoast
      tuoast
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja Mikk00
      Näin vastasuuden varalle muillekkin tiedoksi, että jos ottaa kammat irti ja törkkää uudelleen ja kone temppuilee sen jälkeen niin ottaa kammat irti ja johot pois koneesta. Sen jälkeen biosin patteri minuutiks irti ja sitte osat takasi kiinni. Auttaa yleensä jos ei mittää ole hajonnut :)
      No ei kai sitä patteria nyt tarvi irrottaa.
    • Mikk00
      Mikk00
      Bronze
      Biossi aiheuttaa joskus vähän saman tapasia ongelmia ja ottamalla pariston hetkeks pois se nollaa sen asetukset.
    • tuoast
      tuoast
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja Mikk00
      Biossi aiheuttaa joskus vähän saman tapasia ongelmia ja ottamalla pariston hetkeks pois se nollaa sen asetukset.
      Siis miten samantapasia ongelmia? Miksei se nollaus aina auta?
      Mä väitän, että jos kone on kunnossa ja biosista ei ole säädetty mitään niin sen nollaus ei kyllä auta ikinä yhtään mitään.
      Edit: huom. siis MÄ väitän, jos toisin todistetaan niin uskon.
    • tuoast
      tuoast
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja Aarnimetsa
      Imuri ja paljaat tietokoneen osat eivät oikein sovi yhteen. Siinä imuriin kun kulkee paljon ilmaa, suuttimen vieressä on jotain hiuksia ja muovia vastakkain, tulee paljon hankaussähköä, eikä tarvitse saada kuin yksi osuma oikeaan paikkaan ja tietokone on entinen. Ainoa oikea työkalu tietokoneen sisuksien putsaukseen on paineilma.

Käytännössä että tietäisi enemmän, pitäisi saada vähän enemmän infoa siitä miten kone ei toimi. Kuuluuko piippauksia, tuleeko näyttöön missään vaiheessa kuvaa?

Laitoitko muistikamman varmasti samaan paikkaan? Vaikka siellä olisi neljä eri paikkaa, kone ei kuitenkaan toimi kuin tietyillä yhdistelmillä.

Numeromieheltä myös hyvä kommentti, kannattaa ottaa muistikampa uudestaan irti ja laittaa uusiksi takaisin ja varmistaa että se menee tasaisesti koloonsa.
      Mä oon imuroinu PC- koneita joita mulla on ollu viitisentoista jo vuodesta1992. :D
      Ikinä ei oo hajonnu mitään.
      Vaarallisempaa mun mielestä on sörkkiä koneen sisuskaluja ilman maadotusjohtoa, ainakin mä saan melkosia räpsyjä metallista talvella.