Uusi läppäri hankinnassa

• Tikkari
      Tikkari
      Bronze
      Näitä ketjujahan jo on, mut ajat muuttuu ja tekniikka kehittyy aika nopsaan. Joten ajattelin kysellä neuvoja koneen hommaamiseen.

Eli tarvisin perusläppärin pokeriin ja perus nettiselailuun. Jotain leffoja ja sarjoja kattelen välillä mut ei mitään kummempaa. Pöytiä auki 4-6 yleensä, joten mitään älytöntä kuormitusta ei pitäisi koneelle tulla tuostakaan.

Riittääkö kun hommaa ihan tommosen perus 500e koneen vai tarviiko ottaa jotain ihmeellisempää huomioon? Vai onko järkevää laittaa pari-kolmesataa enemmän kiinni? Suosituksia tuosta 500-800 hintaluokasta? Mitään miniläppäriä en meinannu ostaa.
  • 25 replies
    • Tikkari
      Tikkari
      Bronze
      Kattelin tuommosta Samsungia 750e hintaan, onkohan järkevä ostos?

http://www.gigantti.fi/product/tietokoneet/kannettavat-tietokoneet/SANP305V5AT04/samsung-15-6-kannettava-np305v5a-t04se
    • maketchup
      maketchup
      Bronze
      Ite hommasin vuos sitten Asukselta tämmösen perus koneen, enkä oo katunut hetkeäkään.

Nyt jos oisin läppäriä hommaamassa nii kattelisin varmaan tuolla hintahaarukalla tämmöstä:

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/38647/dgnmm/Sony-Vaio-SVE-14A1S1E-B-14-HD-Core-i3-2350M-4-GB-500

Tai yleensäkkin vaion koneita, saa toki halvemmallakin noita. Myös asuksen koneita kattoisin tarkkaan, laadukkaita ovat.

Samsungista en kyl tiiä, neki on varmasti hyviä. :)
    • Fading80
      Fading80
      Bronze
      En oo kyllä ihan hirveen perillä näisä läppäreistä tänäpäivänä, mutta miten olis esim. tuommonen: Asus

Muoks: Itellä parivuotta vanha samsungin mini läppäri 11,6". Aika tehoton värkki, mutta se on nimen omaan reissuun mukaan jne. ja kyllähän tolla nyt välttävästi pokkaakin pelailee. Rakenteellisesti tuo vaikuttaa aika pilipali muovivärkiltä. Onhan tuo nyt sen kaks vuotta kestäny, mutta saranat alkoi rakoilemaan jo uutena ja nyt saa vahan väliä kiristellä ruuveja että toi rakkine pysyy kasassa. Tosin onhan toi nyt reissussa kulkenu mukana harvase päivä ympäri suomea et tarvii tietysti ottaa sekin huomioon. Voisin veikata et sonyt ja asukset saattaa olla panostanu vähän enemmän tuohon puoleen, mutta eiköhän nuo sisushilut ole "samaa" kaikilla.
    • Tikkari
      Tikkari
      Bronze
      Mikä tuosta Vaiosta tekee paremman vs. Samsung? Satkun kalliimpi ja puolet vähemmän muistia? Ite oon aika pihalla näistä niin siks kyselen.

Mut siis Asus ja Vaio merkkeinä hyviä?
    • Aarnimetsa
      Aarnimetsa
      Bronze
      Yksi mikä melkein kaikissa läppäreissä ainakin itseä tökkii on pieni resoluutio. Pöydistä / hudista on paljon miellyttävämpi ottaa selvää kunnon resolla. Halvimmalla kunnon reson näytön saanee ostamalla 17" koneen, mutta jos meinaa paljon matkustella, niin se voi kyllä ärsyttää. Isommissa koneissa on sitten useimmiten isommat verkkolaitteet, yms, jolloin matkasäkkiin meneekin pelkästä läppäristä 4 kiloa. Tuossa nyt yksi nopeasti katsottu esimerkki sellaisesta vehkeestä joka voisi olla ihan fiksu, tosin itsellä on pientä epäluuloa Aceria kohtaan merkkinä.

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/54898/dfnjh/Acer-Aspire-7750G-17-3-Intel-Core-i3-2350M-4-GB-320-GB-HD

Itse kun piti odotella pari tuntia laivan lähtöä takaisin kotiin Suomen puolella, tuli tutustuttua verkkokaupan valikoimiin ja pari konetta sieltä jäi mieleen pokerinpelaajan näkökulmaan. Hinnat ovat sitten vähän eri luokassa kun mitä pyysit, mutta otanpahan esille.

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/13940/dftmk/Sony-Vaio-VPC-SE2N1E-S-15-5-Full-HD-Core-i5-2450M-4-GB-500

Erittäin fiksun oloinen Sony, yhden näytön saa digitaaliliitännällä lisäksi kiinni, FullHD-reso, jotta pöytiä saa fiksummin mahtumaan ruutuun ja vehjas on pieni ja ohut. Painaa sen 2 kiloa, kun yleensä vastaavalla näytöllä olevat ovat noin kolmen kilon painoluokassa.

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/56144/dfmcc/HP-Envy-17-3005eo-17-3-Full-HD-Core-i7-2670QM-8-GB-1

17" FullHD möhkö, johon saa 3 ulkoista näyttöä kiinni, joista 2 voivat olla 30" kokoluokkaa. Oikeastaan ensimmäinen läppäri jonka oon nähnyt pitkään aikaan johon saa ilman telakkaa useamman kuin yhden ulkoisen näytön kiinni fiksusti.

Samsungissa ainakin on hitaampi ja vähemmän energiatehokas prossu ja tosiaan eipä firma taida olla tehnyt kovin pitkään ainakaan Suomeen tuotavia läppäreitä.

Yleisellä tasolla ajateltuna en oikein edes tiedä onko hyviä merkkejä. Murrrsulle hommattiin Sonyn Vaio aikanaan näytön ja hinnan takia, mutta muovinen se on kuin muutkin vastaavan hintaiset ja tuuletin pitää joskus hirveää ääntä. Sama juttu oikeastaan muidenkin valmistajien kanssa, esim. HP:llä on todella suuri ero halvimpien vehkeiden ja esim. bisnesluokan vehkeiden kanssa.

Parhaiten selviää jos pääsee jossain katsomaan, koittaa näytön saranoita onko niissä löysää johonkin suuntaan, nostaa konetta etuosasta ja kattoa taipuuko tai natiseeko se, kuunnella pitääkö tuuletin rasittavaa ääntä jo silloin kun koneella ei tee yhtään mitään, koittaa tuntuuko näppiksellä kirjoittaminen kuin puurolautasella veivais sormia.
    • ruotsalainen
      ruotsalainen
      Bronze
      Acerista olen kuullut joitain negatiivisia kommentteja tutuilta. Itselläni on Asus ja olen oikein tyytyväinen (n. 1,5v. vanha). Monen muunkin olen Asusta kuullut kehuvan. En ole seurannut tekniikan kehitystä, en tarkkaan tiedä komponenteista (aina kun itse ostan konetta, kysyn työpaikan tosi nörtiltä). Itse ottaisin 8GT muistilla suoraan. Työkoneena mulla on Dellin bisneskannettava (telakka, johon näyttö yms. kytketty). Hintaa jotain 1,5k (pari kk vanha). Dell ei ole mielestäni vapaa-ajan käyttöön parhaita hinta-laatusuhteeltaan.
    • Aarnimetsa
      Aarnimetsa
      Bronze
      Jos muistia on yksi palikka vain koneessa (eli sanotaan vaikka 1x4), niin sitä saa lisättyä melko halvalla (palikka ja lisäys pitäisi yhteensä olla alle 50€ palveluna ostettaessa). Jos taas on 2x2 palikoilla 4GB, aika monessa kannettavassa pitää vaihtaa molemmat palikat isompiin, sanoisin että 30€ lisää verrattuna yhden palikan vaihtoon. Itsekin noita on aika helppo useimmiten vaihtaa (pari ruuvia auki, peitelevy irti, palikka napsautetaan paikalleen, peitelevy takaisin ja pari ruuvia kiinni), mutta muutamaan kertaan tullut törmättyä koneeseen joissa toinen muistipaikka on näppiksen alla ja sitten voi mennä sormi suuhun.
    • Tikkari
      Tikkari
      Bronze
      Eli pienenä yhteenvetona:

-4g keskusmuisti riittää?

-Kandee mennä prosessori ja näytönohjain edellä, muut on aika sama mitä on? Mitkä sit näistä kannattaa valita?

Mulla toi 17 tuuman näyttö ei oo mikään must, luulen et 15jotain pärjää ihan hyvin.

Lenovostakin oon kyl tykänny, ihan hyvin toiminut ja suht hiljanen mut aika alkaa tulla vastaan. Kattelin et tuohon reiluun 500 hintaan sais ihan ok koneen Lenovolta, vai onks tässä joku ehdoton nou nou?

http://www.smartit.fi/Lenovo_ThinkPad_Edge_E520_1143__Core_i3_2350M_/_2.3_GHz__RAM_4_Gt__HDD_500_Gt__DVDkirjoitin__H
    • maketchup
      maketchup
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja Tikkari
      Eli pienenä yhteenvetona:

-4g keskusmuisti riittää?

-Kandee mennä prosessori ja näytönohjain edellä, muut on aika sama mitä on? Mitkä sit näistä kannattaa valita?

Mulla toi 17 tuuman näyttö ei oo mikään must, luulen et 15jotain pärjää ihan hyvin.

Lenovostakin oon kyl tykänny, ihan hyvin toiminut ja suht hiljanen mut aika alkaa tulla vastaan. Kattelin et tuohon reiluun 500 hintaan sais ihan ok koneen Lenovolta, vai onks tässä joku ehdoton nou nou?

http://www.smartit.fi/Lenovo_ThinkPad_Edge_E520_1143__Core_i3_2350M_/_2.3_GHz__RAM_4_Gt__HDD_500_Gt__DVDkirjoitin__H
      Riittää helposti, vaikka jotain uusimpia pelejäkin pelais niin kyl noi nyky läppärit pyörittelee niitäkin. Tuossapa se mitä kannattaa huomioida.

Ei sil hirveesti oo väliä onko 300 vai 500gb muistia, tai riippuu toki jos tarvii isosti.

Samsung vs Sony, ei oo mitään kokemuksia samsungista mut uskon et varmasti hyvä. Kaverilla Vaio ja on ollu useemman vuoden ja kehunu paljon. Suositteli mut ostaan Asuksen jonka sai halvemmalla siihen aikaan. Mut Vaionkin saa 500-600e Toi vaan tuli ensimmäisenä nii nakkasin sen. :)

Mut laadulla on väliä, ja kyl mielummin kallistun Sony - Samsung - Asus akselille mitä Acer, HP ym..
    • ruotsalainen
      ruotsalainen
      Bronze
      Itse käsittelen välillä valtavia datamääriä ja ajan raskaita ohjelmia... muistin määrä nopeuttaa koneen toimintaa huomattavasti. Mutta jos koneen ykköstarkoitus on pokerin peluu, 4GT riittää kyllä. Lähinnä 8GT:ssa ajattelin sitä että kun muistin tarve kuitenkin kasvaa koko ajan (on kasvanut kautta aikain ja kasvaa edelleen), ei tarvitsisi vuoden-kahden kuluttua heti alkaa lisäilemään muistia.
    • Tikkari
      Tikkari
      Bronze
      Kävin gigantissa pyörittelemässä tuota samsungia ja ihan hyvänoloiselta näytti. Mut sitte silmään osui pari kymppiä halvempi Toshiba, jossa olis parempi prossu: http://www.gigantti.fi/product/tietokoneet/kannettavat-tietokoneet/SATL7551DR/toshiba-satellite-15-6-l755-1dr-kannettava

Näytti ihan hyvältä, eikä nyt mikään muoviräppänä ollut. Kokemuksia ja ottaisitteko ennemmin kun tuon Samsungin?
    • maketchup
      maketchup
      Bronze
      Kyllä mä samsungiin enemmän luottaisin. Onko tuossa toshibassa 1 vai 2 vuotta takuuta? Yleensähän samsung, asus akselilla on 2 ja acer toshiba 1v.
    • Tikkari
      Tikkari
      Bronze
      2v takuu molemmissa.
    • maketchup
      maketchup
      Bronze
      Oman mieltymyksen mukaan vaan sit ostoksille. :f_grin:
    • Khiiniau
      Khiiniau
      Gold
      Tais tulla pikainen pakko uusia läppäri eikä ole aikaa tutkia, pitää ostaa huomenna sunnuntaina tai maanantai-aamuna. Osaisko joku heittää jotain malleja hintaluokassa noin 500€, 15" oma näyttö ja 1600*900 resoluutio ? (jota pelatessa käytetään yleensä ulkoisen näytön kanssa). Ei mitään videopelivaatimuksia. 17,3" omalla näytöllä olevia rohjoja en kaipaa, niitä löytys jopa Cittarista hintaan 499€.

Edit: 14" riittää myös jos on 1600*900 reso kuten tässä työkoneessani jolla nyt naputtelen
    • Aarnimetsa
      Aarnimetsa
      Bronze
      Tuohon hintaan uusista koneista vaihtoehdot ovat kyllä käytännössä ainoastaan 17.3" näyttö tai pienempi resoluutio. Pienemmillä näytöillä paremmat resot maksavat paljon enemmän. Käytännössä ainoa tapa millä itse tuohon hintaan saisin tuon verran resoa sellaisessa pakkauksessa jota viitsii kantaa mukanaan, olisi ostaa joku Lenovon T6x - T5xx sarjan kone käytettynä, niitä näkyy vilistävän 1680x1050 näytöillä johonkin 300-600 hintaluokkaan ihan niitä uudelleenmyyviltä firmoiltakin. Varsinkin jos ei ole mitään videopelivaatimuksia, tuollainen kone voi hyvinkin olla hinta-laatusuhteeltaan parhaita vaihtoehtoja.
    • HitThe1Out
      HitThe1Out
      Bronze
      Moro! Lainailen ketjua.

Elikkä pitäis löytää mahollisimman hyvän hinta-laatu -suhteen läppäri, joka toteuttaa seuraavat:

-~13" näyttö, ei isompaa sen takia että yks kriteeri on et menee reppuu hyvin
      -paino ehdottomasti <2kg
      -hinta alle 1250€

Kiitos jo etukäteen jos joku vaivautuu vastaamaan :)
    • maketchup
      maketchup
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja HitThe1Out
      Moro! Lainailen ketjua.

Elikkä pitäis löytää mahollisimman hyvän hinta-laatu -suhteen läppäri, joka toteuttaa seuraavat:

-~13" näyttö, ei isompaa sen takia että yks kriteeri on et menee reppuu hyvin
      -paino ehdottomasti <2kg
      -hinta alle 1250€

Kiitos jo etukäteen jos joku vaivautuu vastaamaan :)
      Kylmä lähtisin jälleen kerran jos maccia ei halua niin asus, sony linjalle.

http://www.gigantti.fi/product/tietokoneet/kannettavat-tietokoneet/VPSVE1111M1EB/sony-vaio-11-6-kannettava-sve1111m1eb-musta

http://www.gigantti.fi/product/tietokoneet/kannettavat-tietokoneet/VPSVE14A1S1EB/sony-vaio-14-kannettava-sve14a1s1eb-musta

Tosin nää samsunginki slim versiot on varmaan just tehty sulle. Nää vaa on asteen kalliimpia, kannattaa hintavertailusta katella mistä saa halvimmalla. :)

http://www.gigantti.fi/product/tietokoneet/kannettavat-tietokoneet/SANP530U3CA01/samsung-13-3-ultrabook-np530u3c
    • HitThe1Out
      HitThe1Out
      Bronze
      Thx!

Pärjääkö noi esim tämmöselle: http://www.verkkokauppa.com/fi/product/46634/ddjcs/Asus-Zenbook-UX31E-13-3-HD-i7-2677M-4-GB-128-GB , vai maksetaanko tossa turhasta?
    • 1
    • 2