Panokset kovenee, sijoitusketju

• 30 replies
    • Tikkari
      Tikkari
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja TafkaTheMan
      Anteeks ku vieläkin raiskaan, mutta osaako joku listata pörssiyhtiöitä jotka maksaa hyvät osingot?
    • Tikkari
      Tikkari
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja EoNiTe
      Kuten huomaa jokaisella jo pelkästään pokeri foorumilla on omat mielipiteensä ja oletuksensa. Se mihin ne perustuu on taas eri juttu. Ja jo pelkästään odotukset vaikuttavat pörssikursseihin. Osakkeissa on iso osa pelkkää ilmaa. Niin sanottua odotusarvoa. Esim Nokian osakkeissa tätä odotusarvoa oli jopa 95 % vuonna 1999 :f_eek: Mutta Nokia ei pettänyt sijoittajiaan tuohon aikaan. Toisaalta taas esim Hartwallin osakkeisiin ladattiin lähes yhtä kovat odotukset ja kun odukset laskivat yhtiön kurssi romahi lähes 80% :f_confused:

Pieni aasin silta..

Eli ei ole ollenkaan huono asia omistaa "varmoja" osakkeita. Kuten sanoin hyvä salkku sisältää varmoja ja sitten niitä epävarmoja eli korkeampaa volatiliteettiä omaavia osakkeita.. Ja jotenkin kun puhutaan rahasta ja osakkeista ja oletusarvoista. Kaikilla on aina kauhean suuret % mielessä ja taalat vaan vilisee silmissä. Mutta se, että sijoittamalla teet rahaa on aina positiivista. Oli se sitten 2% tai 200%

Jokainen tietenkin mielessään etsii sitä uutta nokiaa. Itsellä kävi muutama vuosi sitten Benefon buumin aikaan aika huonosti. VAikka mistään isoista summista ei puhutakkaan.. Benefon nosti sijoittajien odotukset kattoon kovalla hypellä. Mutta kun kupla puhkesi melkoisen nopeasti, jäi sijoittajille vain luu käteen. Esimekiksi itse omistin noin 4000 benefonin osaketta. Ostin ne hintaan 0,16 josta ne raketoi alle vuodessa parhaimmillaan 0,36 eli sijoitukseni oli kasvanut lähes 300% Tuohon aikaan sitten myin osan. Mutta ostin kuitenkin kaken takaisin koska odotusarvot olivat kovat ja uusi TWIG gps paikantimella varustettu puhelin oli kuulemma mullistamassa markkinat. Noh toisin kävi.. nyt sijoitus on miinus 700%

Mitä tuosta nyt olisi pitänyt oppia.. Tuolloin ei ollut suurta väliä mihin sijoitti lähes kaikki firmat teki kovaa tulosta. YIT, Marimekko, Metsä firmat, Nokian renkaat yms. Mutta hyvä sijoittaja osaa myydä oikealla hetkellä. Itse menin sokeaksi kun katselin päivittäin kun kurssi nousee ja nousee :D Sitten kun se alamäki alkoi en vain pystynyt uskomaan, että se ei lopukkaan..

Summa summarum..

Pidä salkussa aina muutamia "varmoja" osakkeita, jotka ovat maksaneet hyvin osinkoa. Ja tekevät tasaista tulosta. Pitää aina muistaa,että pelkkä kurssien heilahtelu ei ole kaikki kaikessa. Osingot ovat tärkeä osa sijoittajien tulosta.. Sitten pieniä tai keskisuuria sijoituksia näihin kovia odotusarvoja lupaaviin firmoihin. Jotka työskentelevät tulevaisuuden aloilla. Ja jotka suunnittelevat, jotain innovatiivista. Ja lopuksi sitä kultaa !

Edit: 4000 nokian osakkeella olisin muuten vuonna 2000 ollut markka miljonääri :f_eek:
    • EoNiTe
      EoNiTe
      Global
      Alkuperäinen kirjoittaja TafkaTheMan
      Anteeks ku vieläkin raiskaan, mutta osaako joku listata pörssiyhtiöitä jotka maksaa hyvät osingot?
      http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/01/17977&ext=rss

tuokin on kyllä jo melkein vuoden vanha uutinen..
    • EoNiTe
      EoNiTe
      Global
      Vastuuvapaus ilmoitus !!

Minulla ei siis ole minkäänlaista ammattitaitoa eikä koulutusta talouspuolen asioista vaan muutaman kirjan olen lukenut ja youngsterina seurailin aktiivisemmin pörssejä ja yrityksiä. Nykyään en omista yhtään osaketta. Eli en ota tietenkään mitään vastuuta jos joku vaikka innostuu sitä kultaa ostamaan :D
    • EoNiTe
      EoNiTe
      Global
      Mutta :P

Kullan hinta menee ylös kun maailman talous (Jenkit) tulee alas hmmm

Mitä mahtaa tapauhtua kun tämä kupla puhkeaa

Laitetaanpa vertailun vuoksi kullan hinnan kehitys..

GOld

Sieltä 10v kehitys..

Näkeekö kukaan yhtäläisyyksiä ??

Nyt joku talous nero voisi kertoa minulle kuinka tuollainen ongelma ratkaistaan ?
    • Schlieben
      Schlieben
      Bronze

Varmaan helpoiten selviää kun katsoo kauppalehden sivuilta osingot: lähde kauppalehti Tietenkin tuossa voi miettiä kuinka nykyinen kriisi on vaikuttanut yhtiöiden tulokseen ja kuinka yhtiö on käyttäytynyt edellisen kriisin aikana.

Olen itse itse aloittanut sijoittamisen osakkeisiin nykyisen kriisin puhjettua ja vielä toistaiseksi isoa tappiota en ole tehnyt. Noh, benofon veti aikoinaan monta noviisia mukaansa ja itse onnistuin tekemään sijoituksen jonka tuotto oli -90% :( Onneksi tuolloin ei ollut paljoa mistä hävitä.
    • ripakiiski
      ripakiiski
      Bronze
      Vakaat osingonmaksajat on yleensä hyviä sijoituksia, esim. 5 vuoden osinkohistorian perusteella näkee hyvin mitkä yhtiöt kuuluu tähän ryhmään. Toinen aika basic teesi on, että sijoitettavan yhtiön olisi hyvä näinä aikoina olla melko omavarainen eli velan osuus ei olisi kovin suuri verrattuna vastaavanlaisiin yhtiöihin. Toimialojen kesken tietenkin omavaraisuusaste voi heitellä kovastikin ja sen perusteella ei ehkä pitäisi tehdä johtopäätöksiä.

Oma taustani on sellainen, että olen valmistunut rahoituksen puolelta yliopistosta ja perusteet sijoittamisesta pitäisi olla kunnossa. Tällä hetkellä en omista osakkeita (eiku hei onhan...5 Nordea osaketta jostain vuodelta -87). :f_grin: Johdannaisia olen treidannut eräässä isossa suomalaisessa firmassa (suurin profiitti btw. minkä tein oli tommoin rapea miljoona € ;) ).
    • EoNiTe
      EoNiTe
      Global
      NO NIIN !!

KIISKI MITÄ JA MILLOIN ?? :D

Eli mitä sisältäisi kiiskin salkku jos olisi vaikka 5000 sijoitettavana !!

Ja sano nyt jotain tuohon kulta asiaan kun olen ihan vakaasti päättänyt ainakin jonkin verran sijoittaa.

Mitä tapahtuu ?? vieläkö kullan hinta kipuaa ?? vaikuttaako toi jenkkien tilanne miten jos siellä kupla puhkeaa !!
    • EoNiTe
      EoNiTe
      Global
      Alkuperäinen kirjoittaja ripakiiski
      Johdannaisia olen treidannut eräässä isossa suomalaisessa firmassa (suurin profiitti btw. minkä tein oli tommoin rapea miljoona € ;) ).

Miten sulle palkka muuten maksettiin. Saitko jotain proviisiota noista tekemistäsi kaupoista ??

Miltsistä joku 2% olis jo duunarin vuoden palkka :f_eek:

Ja mitäs jos teit persnettoa :D
    • ripakiiski
      ripakiiski
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja EoNiTe

Miten sulle palkka muuten maksettiin. Saitko jotain proviisiota noista tekemistäsi kaupoista ??

Miltsistä joku 2% olis jo duunarin vuoden palkka :f_eek:

Ja mitäs jos teit persnettoa :D
      Joo siis ihan kuukausipalkalla olin eikä voitoista tullut muuta kuin hyvä mieli ja lämmintä kättä pomolta :D . Tietysti bonuksia jaetaan suoritusten mukaan sitten aina vuoden välein...

Pääasiassa mun duuni oli suojaustoimintaa ja tuo miltsi tuli kun onnistuin ajoittamaan yhden futuurimyynnin aika hyvään saumaan ennen öljyn hintarallin loppua. Oli kyllä sinänsä kiva saada valtavaa vastuuta vasta valmistuneena... :f_grin:

Tappiothan kuulu myös asiaan silloin tällöin, optiokaupoissa tuli sitäkin hieman, mutta niissä on se hyvä puoli kun downside on rajoitettu niin periaatteessa ei tarvi jännittää sen option oston/myynnin jälkeen enää kun max tappio tiedetään...

Osakkeista pitää sanoa, että en kyllä ole yksittäisiä osakkeita ehtinyt tutkimaan yhtään viime aikoina. Enemmänkin oon tutkaillut mikä tilanne taloudessa yleensäkin nyt on. Raa'asti sanottuna tällä hetkellä korkomarkkinat ja osakemarkkinat on taloustilanteesta täysin eri mieltä eli toisella puolella tullaan kokemaan kovia...tiedä sitten kumpi on oikeassa :D . Tämä siksi koska osakkeet on rallatellu kivasti ylöspäin, mutta pitkät korot on laskeneet viime aikoina rajusti ja näin ei pitäisi asian olla...

Kullan suhteen näyttää kyllä markkinoilla vallitsevan aika bullish näkemys. Toissapäivänä oli uutinen, että jopa yritykset jotka kaivaa kultaa, ostaa sitä lisää vaikka yleensähän ne pyrkivät suojaamaan kullasta saatavaa hintaa myymällä kultafutuureita. Eli eivät tunnu pelkäävän hinnan laskua toistaiseksi...

Oma näkemykseni on että pitemmällä tähtäimellä kulta saattaa kokea saman kuin raakaöljy viime syksynä eli rytinällä tullaan alas...ehkä sitten kun jenkkien talous todella ponkaisee suosta ylös. Nyt lyhyemmällä tähtäimellä mitä itse tekisin, niin odottaisin pientä dippiä kullan hinnassa ja ostaisin ehkä sitten.
    • EoNiTe
      EoNiTe
      Global
      Kullan hinnan kehitys vuodesta 1971

Lähteet:Wikipedia

Vietnamin sota loppui jo 75 ?

Mitä tuolloin maailmalla tapahtui kun kulta on olut järkyttävän kovassa hinnassa ??

Edit: niin sotahan näkyy tuossa jonkilaisena piikkinä ja vuodesta 75 kullan hinta tulee alas josta se alkaa taas 79 nousta rajusti ??

persianlahden sota käyty vasta 90 luvulla ja sillion kullan hinta on tullut alas :f_confused: Mitä tapahtu vuonna 79 ->
    • oylioika
      oylioika
      Bronze
      Liittyy dollariin ja R. Raeganin poliittiseen valtakauteen, jolloin dollari "VAPAUTETTIIN" :s_evil: :s_evil: :s_evil: kultasidonnaisuudesta. Aiemmin dollari oli painonsa arvosta kultaa, mutta kultasidonnaisuuden poiston jälkeen dollarin ostovoima ja arvo on laskenut murto-osaan.
    • McGrecor
      McGrecor
      Bronze
      persianlahden sota käyty vasta 90 luvulla ja sillion kullan hinta on tullut alas fish confused Mitä tapahtu vuonna 79 ->

En tiedä koska en ole tuota kultaa koskaan sijoituskohteena miettinyt. Mutta villi viekkaus, olisko ensimmäinen öljykriisi joka näkyy kullan hinnassa?

Ja miksi en ole miettinyt kultaa sijoituskohteena? En ole tarpeeksi rikas. Kulta on mielestäni rikkaan ihmisen puolustuspeli, eli siis kaverin jonka ei enää tarvitse rikastua vaan riittää että säilyttää varallisuutensa. Tälläinen normaali persaukinen koittaa hakea jotain hieman suurempaa nousupotentiaalia omaavia sijoituskohteita. Tämä on siis henkilökohtainen mielipiteeni kullasta sijoituskohteena. Makaroonikin taitaa omata potentiaalia suurempaan kurssinousuun kuin kulta.
    • EoNiTe
      EoNiTe
      Global
      Alkuperäinen kirjoittaja McGrecor
      persianlahden sota käyty vasta 90 luvulla ja sillion kullan hinta on tullut alas fish confused Mitä tapahtu vuonna 79 ->

En tiedä koska en ole tuota kultaa koskaan sijoituskohteena miettinyt. Mutta villi viekkaus, olisko ensimmäinen öljykriisi joka näkyy kullan hinnassa?

Ja miksi en ole miettinyt kultaa sijoituskohteena? En ole tarpeeksi rikas. Kulta on mielestäni rikkaan ihmisen puolustuspeli, eli siis kaverin jonka ei enää tarvitse rikastua vaan riittää että säilyttää varallisuutensa. Tälläinen normaali persaukinen koittaa hakea jotain hieman suurempaa nousupotentiaalia omaavia sijoituskohteita. Tämä on siis henkilökohtainen mielipiteeni kullasta sijoituskohteena. Makaroonikin taitaa omata potentiaalia suurempaan kurssinousuun kuin kulta.

Varmaan pitkälti totta mitä puhut.. En ole sanonutkaan koskaan,että kultaa pitäisi omistaa kaikella mitä irti lahtee vaan esim 30% muista sijoituksista. Ns pahan päivän varalle =)
    • McGrecor
      McGrecor
      Bronze
      http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/09/25960
    • suomi88
      suomi88
      Bronze
      Ihan yleisesti osakesijoittamisesta sen verran että mikä on pienin rahamäärä jolla pääsee alkuun. Itse haluaisin kokeilla sijoittamista mutta olen kuullut että välittäjänpalkkiot sun muut vievät ison rollista jos se on kovin pieni.
      En tavoittele siis mitään rahallista voittoa vaan haluaisin lähinnä katsella miten homma toimii ja mahdollisesti tuijotella prosentuaalisia tuottoja.

Vastatkaa tietäväiset!!! ?(
    • EoNiTe
      EoNiTe
      Global
      http://www.porssisaatio.fi/artikkelit/nain-aloitat-osakesijoittamisen-eli-nyrkkisaantoja-aloittelijalle
    • degnic
      degnic
      Bronze
      Aukaistaas täältä tämä ketju taas pitkästä aikaa. Olisiko jollain hyviä ja valaisevia sijoitusopuksia suositeltavaksi? Joitain perusteoksia on tullut luettua ja jatkossa jos yrittäisi opiskella kirjojen kautta lisää.
    • Tikkari
      Tikkari
      Bronze
      Millaisiin tuottoihin ns. vähäriskisellä sijoittamisella voi päästä vuositasolla? 10%? Eiks noista tyyliin määräaikaistileistäkin saa sen 5% koron ja täysin riskitön sijoitus kuitenkin? Mietin vaan, että onko järkeä näinä epävarmoina aikoina lähteä tuohon leikkiin mukaan.

Eiköhän tuo sijoittaminen ole joku pyramiidihuijaus, jossa vaan muutamat voittavat ja vievät amatööripelaajien rahat. :s_biggrin:
    • 1
    • 2