Mielipiteitä, kiitos!

• 26 replies
    • JimmyTT
      JimmyTT
      Bronze
      Viisasta, typerää, en ota kantaa, mutta lainvalvontaa sinänsä.

Kuten tuollakin on viitattu TLL 32 §:ään, niin

"Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on -- astumassa sille."

Eli jos jalankulkija on suojatien laidassa, niin autoilija on velvollinen hidastamaan ja päästämään jalankulkijan yli. Tuosta, että onko "odottamassa" sama asia kuin "astumassa on ihan turha rutista.

Päinvastainen tulkinta, eli että autoilija saisi ajaa ohi, jos jalankulkija 'odottaa' suojatien reunalla johtaisi siihen, että koko suojatiestä voisi luopua:
      - autoilija ei saa ajaa tietä ylittävän päälle missään muaallakaan,
      - jos kävelijä ei vielä ole henkensä kaupalla loikannut suojatielle, vaan seisoo siinä reunalla, niin autoilija saa ajaa ohi.

Idea olisi lähes yhtä älykäs kuin se, että kolmion takaa tulevan on väistettävä paitsi jos se toinen ihan selvästi on päästämässä edelle. Tuossakin olisi loputun peltikolarien ja tulkintariitojen jono, kun väännettäisiin kättä siitä, että oliko toinen päästämässä kolmion takaa tulijan edeltä vai ei.

Vastaavasti jalankulkijan jäätyä alle alettaisiin miettiä, oliko jalankulkija odottamassa auton ohitusta ja sitten auton tultua liian lähelle hypännyt eteen, vai oliko jalankulkija jo ylittämässä tietä.

Ratkaisu on yksinkertaisempi, kun:
      - kolmion takaa tuleva väistää aina kaikkia, joilla itsellään ei ole kolmiota tai stop-merkkiä,
      - autoilija väistää aina jalankulkijaa, joka on suojatiellä tai sen välittömässä läheisyydessä odottamassa pääsyä tien yli.
    • HitThe1Out
      HitThe1Out
      Bronze
      Joo kyl auton velvollisuus on pysähtyä jos joku on aikeissa tietä ylittää. Poikkeuksena sallittakoon vain tilannetta vaarantava pysäyttäminen tai jalankulkijan salliva merkki autoilijalle (toki muitakin voi keksiä mut noi tuli ekana mieleen).

Tamperehan on sikailija-autoilijoiden mekka, täällä ei paljoo väistä autot. Sit toki on näitä mun kaltasia rasittavia yksilöitä jotka pitää oikeudestaan ylittää tie suojatiellä kiinni :D
    • ColorFlusher
      ColorFlusher
      Bronze
      JimmyTT tiivisti hyvin oman käsityksen asiasta.
    • Ropomen
      Ropomen
      Bronze
      [quote][i]
      Tamperehan on sikailija-autoilijoiden mekka, täällä ei paljoo väistä autot. Sit toki on näitä mun kaltasia rasittavia yksilöitä jotka pitää oikeudestaan ylittää tie suojatiellä kiinni :D [/quote]
      Itse todistin viikko pari takaperin Tampereella tapahtumaa, jossa vanha mummeli oli sähkökäyttöisella pyörätuolilla ylittämässä suojatietä, kun samaan aikaan tumma auto lähestyy huomattavaa vauhtia kohti samaista suojatietä, tekee äkkijarrutuksen ja painaa töötin pohjaan noin 2 sekunniks.

Rupes oikeesti vähän vituttamaan.
    • HitThe1Out
      HitThe1Out
      Bronze
      [quote]Alkuperäinen kirjoittaja Ropomen
      [quote][i]
      Tamperehan on sikailija-autoilijoiden mekka, täällä ei paljoo väistä autot. Sit toki on näitä mun kaltasia rasittavia yksilöitä jotka pitää oikeudestaan ylittää tie suojatiellä kiinni :D [/quote]
      Itse todistin viikko pari takaperin Tampereella tapahtumaa, jossa vanha mummeli oli sähkökäyttöisella pyörätuolilla ylittämässä suojatietä, kun samaan aikaan tumma auto lähestyy huomattavaa vauhtia kohti samaista suojatietä, tekee äkkijarrutuksen ja painaa töötin pohjaan noin 2 sekunniks.

Rupes oikeesti vähän vituttamaan.[/quote]Tilttaan ite pahiten ku asun ala-asteen vieres ja aamusin autoilijat painaa punasia päin vaikka <12v lapset juoksee sokkona tien yli heti ku vaihtuu vihree. Sairasta, ei oo ku ajan kysymys tätä menoo et koska joku loukkaantuu tai jopa menehtyy tälläsen toiminnan seurauksena. Ja sen jonkun ei soisi olevan ala-astetta käyvä lapsi, eikä tietenkään kukaan muukaan.
    • baboKeisari
      baboKeisari
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja HitThe1Out
      Tamperehan on sikailija-autoilijoiden mekka.
      Täällä Rovaniemellä on kans ihan hirveetä, silloin ku itellä tulee autolla ajaessa vihreät niin joudut odotteleen hetken ku punasia päin ajelevat menevät vielä siit edestä.
      Suojatienkään eteen ei taida tääl muut pysähtyä ku hero.
      Tää on ihan perusjuttua täällä.

Sit on topic: Ois itselläni vähän wtf-ilme jos tulis sakot kyseisessä tilanteessa mut kyllä se ihan aiheesta tulis.
    • ilari27
      ilari27
      Bronze
      Näissä tilanteissa on muuten todella rasittavaa, kun jalankulkija saapuessaan suojatielle näkee auton tulevan, ja pysähtyy suojatien reunalle ja alkaa räplätä puhelintaan/katsomaan taivaalle/taakseen/rannekelloonsa/kaveriinsa, ja sit hidastan ja hidastan vaikka oon 100 metrin päässä eikä jalankulkija suvaitse ylittää tietä ennen kun oon pysährtynyt siihen suojatien eteen.

Ite kävelen aina pienellä riskilläkin autojen eteen suojatiellä ihan tota kulttuuria parantaakseni, varsinkin jos suojatiellä odottaa muita ihmisiä. :D Helsingissä kyllä autot osaa väistää jos jalankulkijat on tilanteessa mukana.
    • hermannid
      hermannid
      Bronze
      Näitä suojatie rikkeitä on paljon vaarallisimpiakin, kuin tämmönen, että "ajetaan suojatien ohi, ennen jalankulkijaa"

Sellaisia tapauksia poliisi voisi ennemmin valvoa, kun on kaksikaistainen tie ja siinä toisella kaistalla auto on pysähtynyt suojatien eteen ja toiselta kaistalta sitten painellaan vain ohi, vaikka siinä on pakollinen pysähtyminen, semmosissa tilanteissa niitä vahinkoja sattuu.

Ja kyllähän minä tottakai pysähdyn, jos jalankulkija on astumassa tai sillä on selvät aikeet mennä, itsekkin monesti menen riskillä tien yli, koska uskon, että kyllä ne autoilijat sen huomaa.

Minun mielestä tämä oli, jos tämän nyt rikkeeksi voi luokitella, niin aika turhanpäiväinen sakotus, liekkö poliisit ollu vittumaisella päällä, siltä se ehkä hieman vaikuttikin :f_biggrin:
    • CPallo
      CPallo
      Bronze
      [quote]Alkuperäinen kirjoittaja HitThe1Out
      [quote]Alkuperäinen kirjoittaja Ropomen
      [quote][i]

Rupes oikeesti vähän vituttamaan.[/quote]Tilttaan ite pahiten ku asun ala-asteen vieres ja aamusin autoilijat painaa punasia päin vaikka <12v lapset juoksee sokkona tien yli heti ku vaihtuu vihree. Sairasta, ei oo ku ajan kysymys tätä menoo et koska joku loukkaantuu tai jopa menehtyy tälläsen toiminnan seurauksena. Ja sen jonkun ei soisi olevan ala-astetta käyvä lapsi, eikä tietenkään kukaan muukaan.[/quote]Tampere-keskusteluun sanon kyl, et Annalas päi autoilijat antaa melko lail säännöllisesti tietä :D
    • BustoTinker
      BustoTinker
      Bronze
      Jos adrenaliinii kaipaatte lähtekää ulkomaille. Siellä se liikenne vasta onki jotain :D
    • HitThe1Out
      HitThe1Out
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja CPallo

Tampere-keskusteluun sanon kyl, et Annalas päi autoilijat antaa melko lail säännöllisesti tietä :D
      Tervetuloo Tammelan sekopäät katsastamaan :D

e. quote
    • vesterba
      vesterba
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja BustoTinker
      Jos adrenaliinii kaipaatte lähtekää ulkomaille. Siellä se liikenne vasta onki jotain :D
      Ite oon huomannu, että ainakin Tallinnassa, vaikka meno näyttää hirveältä, on täysin turvallista ylittää tie, vaikka ei olis edes suojatiealueella. Helsingissä puolestaan suorastaan pelottaa mennä suojatiellekin, mikäli lähimmän puolen kilometrin säteellä on auto tulossa. Ja hetki on odotettava valoissa vihreiden vaihtumisen jälkeen, että aikooko ne pysähtyä. Tämän oon huomannu myös Kuopiossa, jossa asun.

Itekin olen rikkonut op:n linkittämän tapauksen sääntöä liian usein, joten nyt se on parannettava tapansa, kun tietää oikeasti tuon säännön. Oon luullu itsekin aiemmin, että jalankulkija on päästettävä, mikäli astunut jo suojatielle.
    • JimmyTT
      JimmyTT
      Bronze
      Oon luullu itsekin aiemmin, että jalankulkija on päästettävä, mikäli astunut jo suojatielle.
      Kuten sanoin, niin tiivistetysti tuo johtaan seuraavaan ongelmaan: jalankulkijan olisi aina "henkensä kaupalla" laitettava vähintään toinen jalka suojatielle, että olisi 'etuajo-oikeutettu'. Niin kauan, kuin toinen jalka ei ole suojatiellä, autolla olisi oikeus ajaa ohi.

Ja ruumiita alkaisi tulla, kun autoilijat voisivat polkea kaasua, että "et varmaan uskalla tulla siihen eteen, pysy vaan siellä odottelemassa, niin mä voin mennä". Eli suojatie menettäisi merkityksensä, koska kuten todettu, päälle ei saa ajaa oli sitä suojatietä tai ei.
    • Aarnimetsa
      Aarnimetsa
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja vesterba
      Alkuperäinen kirjoittaja BustoTinker
      Ite oon huomannu, että ainakin Tallinnassa, vaikka meno näyttää hirveältä, on täysin turvallista ylittää tie, vaikka ei olis edes suojatiealueella.
      Saisivat sakottaa Suomessa enemmänkin tuosta, täällä Tallinnassa on meinaan todella mukavaa olla kävelijänä kun tietä saa ilman pelkoa. Eikä oikeastaan autoilijanakaan siitä ole lainkaan ylimääräistä vaivaa että päästää aina ihmiset yli.

Sama juttu muuten liikennevalojen kanssa. Täällä juuri ennen keltaista vihreä valo välkkyy kolme kertaa. Ei tule ihan samaa eteen kun Helsingissä, että keltaisten syttymisen jälkeen vielä 4 autoa, tai 5 jos viides on taksi. Toki täälläkin keltaisia päin mennään, mutta mielestäni ei niin pahasti kuin juuri lahden toisella puolella.
    • PerusJamppa
      PerusJamppa
      Bronze
      MOT :s_mad:
    • HitThe1Out
      HitThe1Out
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja PerusJamppa
      Alkuperäinen kirjoittaja HitThe1Out
      Tamperehan on sikailija-autoilijoiden mekka.
      MOT :s_mad:
      fyp
    • Hnngh
      Hnngh
      Silver
      Voisko olla yks syy siinä, kun lapsille opetetaan, että ensin katsotaan oikeelle ja sit vasemmalle ja sit oikeelle jne. Toisaalta ymmärrettävää, mut lopulta taitaa käydä niin, että aikuisillakin päät vatkaa tien reunassa ja radalle ei astuta, jos samalla suoralla näkyy yksikin auto. Ite yritän röyhkeesti hyppiä eteen, varsinkin keskusta-alueella, kun luotan siihen, että onnitun ninjailemaan pois alta tarvittaessa. Pyörällä liikkuessa yritänkin sitten saada katsekontaktin autoilijaan, muuten en luota, että se on nähnyt mut. Aika monta kertaa käynyt niin, että auto on ohittanut kolmion ja pysähtynyt pyörätien jatkeelle väistämään muuta autoliikennettä. Ohitan auton edestä ja juuri kun oon sen kohdalla, kuski painaa kaasua.
    • HuhtalaJ
      HuhtalaJ
      Bronze
      Syksyn hämärissä illoissa kannattaa jalankulkijana olla tarkkana suojatiellä. Varsinkaan ilman heijastinta kulkevaa ei näe se kuuluisa Erkkikään ennen kuin kävelijä on suoraan edessä.
    • Ropomen
      Ropomen
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja HuhtalaJ
      Syksyn hämärissä illoissa kannattaa jalankulkijana olla tarkkana suojatiellä. Varsinkaan ilman heijastinta kulkevaa ei näe se kuuluisa Erkkikään ennen kuin kävelijä on suoraan edessä.

Joo tämä on kyllä huomion arvoinen seikka! Itsekkin aina kotona käydessä ajelen autolla ja ei niitä ihmisiä tosiaan nää ilman sitä heijastinta. Moni jalankulkija ei vaan jostain syystä tunnu tätä tajuavan. Tulee nimittäin aina pikkusen yllätyksenä, kun yhtäkkiä siihen 10m päähän tiensivuun ilmestyykin ihminen pimeydestä. Toistaseks oon onneks ainakin ite vahingoilta välttyny, mutta kyllä noissa aina vähän hämmästyy ja joskus jopa säikähtää.

Toinen asia mikä varsinkin tuolla pikkukylällä aiheuttaa aina välillä päänvaivaa on mopopojat. Moposta menee valo rikki, niin eihän nämä tollikat tajua sitä korjata. Ei niitä valottomia mopojakaan nimittäin autoilija huomaa. On muistaakseni viimesen vuoden aikana tullu 2 kolaria mopon ja auton välillä tuolla kylällä ja molemmilla kerroilla auto törmää valottomaan mopoon, kun ei pimeässä sitä näe. Ihmishenkiä ei sentään menetetty, mutta kyllä siinä jonkin aikaa kepeillä käveltiin.
    • 1
    • 2