Keräiletkö?

• Jone29
      Jone29
      Bronze
      Keräiletkö mitään? Miksi ihmisillä ylipäätään on tarve keräillä jotain? Itse keräilin nuorempana vanhoja rahoja ja postimerkkejä, mutta nyt olen noista hankkiutunut eroon. Huono sijoituskohde, totesin. Rahoissakaan arvon nousu ei biittaa inflaatiota.

Olen legendaarisen kasarisarja Dallasin Suomen toiseksi kovin fani ja muutama vuosi sitten aloin kerällä sarjaan liittyvää materiaalia. Tähtien kuvia signeerattuna ja erilaista fanikrääsää lähinnä eBayn kautta. Tässä viimeisen vuoden aikana olen havahtunut, että mitä tuolla kaikella tavaralla teen? Mitä saan siitä? Sekin keräily on sittemmin loppunut.

Kaiken kaikkiaan olen pyrkinyt viime aikoina välttämään kaiken turhan ostamista. Vaatteitakin on kaapit täynnä. Länsimaissahan vaatteiden ostaminen on lähinnä statuskysymys. Hyvin on kyllä rahaa jäänyt yli kun turhat hankinnat olen jättänyt pois.

Jatkossa aionkin keräillä lähinnä kokemuksia. Ja MTT-pyttyjä.
  • 23 replies
    • xxInspectorxx
      xxInspectorxx
      Bronze
      penskana keräsin postimerkkejä ja vaarivainaan postarit pääty mun huostaan. Pitäs joskus tutkia paljon niistä sais valuee kun nyt lojuu jossain kaapinpohjalla. Nuorena keräsin minimoi kortteja ja bisselasien alusia. Minimoi kortit peitti yhen seinän ja lasinalusista tein katonrajaan huonetta kiertävän boordin. Ne oli ilmasia kerätä joten ei paljoo haitannu paikata pois tyttöystövön (nyk. Vaimo) mielest ei ollu kiva design juttu kun muuttiin yhteen :p

nykyään koitan vältellä kaiken romun ja irtaimiston haalimista. Lapsiperheessä sitä tulee muutekin sikana lelujen yms muodossa.
    • kauris84
      kauris84
      Bronze
      Keräilin lippalakkeja yhesssävälissä,mulla oli niitä varmaan tuhat,mutta kun ne ei enään mahtunut mihinkään,oli pakko luopua siitäkin.

Nykyään olisi kiva ruveta keräilemään Playstation kosoleita ja pelejä,en niinkään innostu enään vanhoista nintendo ja pc-peleistä,niitä olisi muuten niin mahdotomasti :) Oikeastaan mulla on pieni keräily käynnissä koskien kaikkea Playstationeja,ensinnä sellaiset joita on joskus pelannut ja tuovat muistot mieleen.PSone+GTA <3

Pokerinpelaajana myös kaikki pokeriin liittyvä löytää tilaa omasta hyllystä.Korttipakat lähinnä...
      Onkos muuten kellään mitään hienoa kokoelmaa pokeriin liittyen?
    • Itikanpistos
      Itikanpistos
      Bronze
      pullonkorkkei, vanhoja rahoja, kaikenlaisia kortteja ja Gogoja. Nykyään en keräile mitään :/
    • Jerevaa
      Jerevaa
      Bronze
      Kaikenlaisia teräaseita tullu keräiltyä. Tosin jäänyt tuonne kaapin perälle talteen mutta muutama siistikin olis mitä vois ihan seinälle laittaa ihasteltavaks kunhan vaa jaksais pistää muutaman koukun seinälle. :D
    • HTM10
      HTM10
      Bronze
      Lapsena kaikenlaista, esim. postimerkkejä ja kiviä :sun:

Nykyään vanhoja nintendopelejä. Vanhoja herätyskelloja keräilin vähän aikaa, mutta sitten kuulin minimalismista ja päätin viedä kaiken turhan kirpputorille, mukaanlukien kellot...
    • murrrsu
      murrrsu
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja HTM10
      Lapsena kaikenlaista, esim. postimerkkejä ja kiviä :sun:
      Päivän paras, kiviä! :f_biggrin: On siinä ollu vanhemmille selittämistä....
    • nikokoo
      nikokoo
      Silver
      Lätkäkortit aikanaan (tää kyllä menee varmaan kaikille. Niin ilmiselvä, että kukaan ei oo ees maininnut asiasta?). Nykyään koitan kerätä hyvää karmaa ja hyvää musiikkia toistavia vinyylilevyjä.
    • Rottmann
      Rottmann
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja Jone29
      Keräiletkö mitään? Miksi ihmisillä ylipäätään on tarve keräillä jotain?
      En kerää. Psykoanalyyttisesti, jos oikeasti kiinnostaa, niin lue alla olevan gradun s. 36-44. Jos et lue, niin lyhyesti ja epäasiantuntevasti: lapsuuden anaalisen vaiheen siisteyskasvatuksen jäänne (täydellinen kakka = täydellinen kokoelma -> jes mä oon hyvä!), sekä kompensaatio riittämättömäksituntemisen tukahduttamiseksi jne jne. :O

http://tutkielmat.uta.fi/pdf/gradu00545.pdf
    • jamoo
      jamoo
      Bronze
      Oikeastaa keräsin kaikkea minkä koin nuorempana keräiltävän arvoiseksi, eli kaikkea. Lätkä/futiskortteja, pikkuautoja, postimerkkejä, lautapelejä, pennejä, roinaa ja krääsää... Nykyään noita blueray-elokuvia ja ps3-pelejä on melkoinen läjä hyllyssä, onneks ei mitään muuta ainakaan tartu kaupasta matkaan mikä jäis lojumaan nurkkiin.
    • smice12
      smice12
      Bronze
      Halusin kerätä kaikki Ison-Arskan leffat dvd:nä. Minua kiellettiin.

Postimerkit, perhoset, pullonkorkit, oluttölkit, viinit (ei kyllä oikeesti onnistunu) ja sitten mulla on sellanen muistojen boksi, mihin kerään pieniä esineitä, kirjotuksia yms aina kun joku sellanen jonkun elämänvaiheen aikana tulee eteen. Mutta mikään kunnollinen himokeräilijä en oo ikään ollu.

Nykyään en tykkää omistaa paljoa tavaraa. Helpotti kun sain annettua auton pois.
    • NutzAreOk
      NutzAreOk
      Bronze
      Kaikenlaista krääsää on tullut myös nuorena keräiltyä enemmän tai vähemmän tölkeistä erilaisiin keräilykortteihin. Nykyään ei oikein mitään ellei jotain tiettyjä saman sarjan elokuvia tai tv-sarjojen tuotantokausia lasketa.

Kaikkea pokeriaiheista voisi kyllä olla ihan mielenkiintoista haalia nurkkiin. :)
    • kauris84
      kauris84
      Bronze
      Jääkiekkokortteja oli itelläkin iso kasa nuorena,mutta ei niitä keräämisen takia koskaan haalittu,niillä käytiin vaihtokauppaa koulussa :D
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      Mulla oli nuorempana ehkä maailman isoin kokoelma MtG:n Erosion-kortteja. Jotain 300-400 välissä niitä ennätin haalimaan.
    • Hnngh
      Hnngh
      Silver
      Rottmannin postaama graduteksti oli ihan kiinnostava ja aika hyvin jäsensi sen, miten oon itekin hämärästi kokenut asian olevan. Jotain perverssiä keräilyvietissä on, mut kai se sitten on evoluution kannalta hyödyllinen ominaisuus.

Muksuna oli joku muualta peritty postimerkkikokoelma, josta en kauan jaksanut innostua, enkä muutenkaan tainnut keräillä vakavissani mitään. Onneksi vanhemmat eivät antaneet rahaa mihinkään pahvikorttitouhuihin. Vanhempana ostelin hetken kirjahyllyyn koristeeksi hienoja kirjoja, jotka olin jo aiemmin lukenut. Viimeisen viiden vuoden aikana en oo tainnut ostaa kuin pari pokerikirjaa ja ne tuli ihan käyttöön, enkä pidä niitä ees esillä.

Moni sanoo, ettei enää keräile, mutta ehkä se on korvautunut jollain samankaltaisella, ehkä vieläkin koukuttavammalla jutulla, joka kuitenkin vetoaa samaan psykologiseen tarpeeseen.
      :: Facebook (kaverien kerääminen, oman seinän koristelu ja ihailu)
      :: Wow ja vastaavat. (Näähän on oikeastaan keräilyä siirrettynä virtuaalimaailmaan.)
      :: Harrastus, jossa ei varsinaisesti kerätä, mutta jossa välineistöä päivitetään loputtomiin eli "speksataan" (hifi ja sen vaarallisempi muoto high end, auton/muun kulkuneuvon rassaaminen, keittiön varustelu jne.)

Itellä on paheena pari speksausjuttua, jotka saattavat vaihdella äkistikin kulloisen kiinnostuksen mukaan. Erilaisten harrastusfoorumien lukeminen tekee lähinnä ahdistuneeksi ja lisää tyytymättömyyttä. Paras lääke on harrastaa enemmän ja speksata vähemmän. Tietyn rajan jälkeen nautinto ei oo enää välineistä kiinni, ainakin jos ei tiedä paremmasta.
    • ilari27
      ilari27
      Bronze
      Keräilin futis/lätkäkortteja pienenä koska kaikki muutkin. Myöhemmin ala-asteella gamblattiin korteilla niin että heitettiin niitä seinään ja se kenen paras kortti jäi lähimmäksi seinää sai vihun heittämät kortit omaksi. Tälla tavalla "keräilin" ainakin 4 figs määrän pokemon-kortteja ostamatta yhtään ja tajuamatta niistä mitään. :) Nii ja aku ankan taskukirjoja hankin kunnes sain kaikki kokoon.

Vanhempana tullu osteltua cd:eitä ja dvd:eitä kunnes tajusin että ei mitään järkeä. Leffoista oon hankkiutunu eroon mut levyt pitäs saada heivattua vielä jonnekin.

Nykyisin keräilen siis vaan rahaa. :s_cool:
    • HuhtalaJ
      HuhtalaJ
      Bronze
      Ite keräilin penskana pokemon-kortteja. Rahaa upposi jonkin verran, mutta onneksi isoin osa tuli vaihtamalla vähemmän kortteja useampaan korttiin (kunnon kauppamies) ja jonkin verran pelaamalla muita vastaan ja voittamalla siten kortteja muilta. Hullun hommaa se oli, mutta onneksi niistä sai vähän rahnaa takaisin päin kun tajusin myydä niitä myöhemmin poispäin. Inflaatio huomioiden ehkä jopa omat takaisin.

Nykyään en taida keräillä mitään edes Hnngh:n mainitsemien muiden esimerkkien mukaisesti. Jos jotain niin pyrin kokeilemaan ja opettelemaan erilaisia ruokia itse kokaten, mutta ei sitä varmaan voi oikein laskea.
    • VanHalen812
      VanHalen812
      Bronze
      Lätkäkortteja tuli itsekin haalittua penskana Ärrältä. Löytyy mm. Hölmö-Ollin rookie-card LA Kingsistä ja Patrick Marleaun vastaava SJ Sharksista. Vielä on kaikki useampi kymmenen tuolloin kerättyä korttia tallella, mutta isommin ei tuo homma ole napannut.

Sen sijaan neljä vuotta sitten alkoi kohtalaisen hyvin paalua vaativa keräilyharrastus, eli lätkämaajoukkueiden game worn -pelipaitojen haaliminen. Homma alkoi Luxemburgilla ja kun piakkoin saan pari Armenian pelipaitaa, niin kokoelmasta löytyy 36:n eri maan pelipaita. Lisäksi Australia ja Romania on selvityksen alla.

Mm. Kyyberin kaverille tuli Islannista roudattua Uuden-Seelannin gamer.

Holy graleja ovat molemmat Luxemburgit, molemmat Uudet-Seelannit, Pohjois-Korea, Japani ja Yhdistyneet Arabiemiraatit.

Lisäksi pakko nostaa jalustalle Venäjän pelipaita. Kyseinen pelaaja oli se paita päällä legendaarisen vuoden 1999 Suomi-Venäjä -pelin 3-3 -tasoitusmaalin aikana takatolpalla. Hihoissa ei tosin ollut sponssipatcheja videoklippien perusteella, mutta koska parempaakaan tietoa en ole saanut, niin oletan, että ne on lisätty vasta jatkosarjan peleihin. Vaikea uskoa, että silloin on ollut useampia paitasettejä samoissa skaboissa. Olympialaisissa niin on korkeintaan voinut olla.

Koko tämänhetkinen lista:

Belgia
      Bosnia & Herzegovina
      Bulgaria
      Espanja
      Etelä-Afrikka
      Hollanti
      Intia
      Irlanti
      Islanti
      Iso-Britannia
      Israel
      Italia
      Itävalta
      Japani
      Kazakstan
      Kiina
      Kreikka
      Kroatia
      Latvia
      Luxemburg
      Makedonia
      Mongolia
      P-Korea
      Ranska
      Saksa
      Slovenia
      Tanska
      UAE
      Ukraina
      Unkari
      Uusi-Seelanti
      Valko-Venäjä
      Venäjä
      Viro

Kuvien kanssa kokoelma löytyy nettisivuiltani.
      http://gamewornjerseys.weebly.com/

Lisäksi löytyy yksi NHL-gameri, Phoenix Coyotesin pre-season paita, jolla pelasi Kroatian mj-pelaaja John Hecimovic.
    • Hnngh
      Hnngh
      Silver
      Alkuperäinen kirjoittaja HuhtalaJ
      Nykyään en taida keräillä mitään edes Hnngh:n mainitsemien muiden esimerkkien mukaisesti. Jos jotain niin pyrin kokeilemaan ja opettelemaan erilaisia ruokia itse kokaten, mutta ei sitä varmaan voi oikein laskea.
      Ei lasketa, jos pääpaino on tekemisessä. Kokkaamisen trendikkyys on vaan varmaan aiheuttanut sen, että tosi moni on varustanut keittiönsä ammattitason laitteilla, joita ei ehkä kuitenkaan käytetä niin paljon, että laitteiden hankinta olisi mitenkään perusteltua. Tietty parhailla välineillä on mukavampi puuhata, mutta ei se hyvä ruoka lopulta oo niistä kiinni.

Lainauksia tosta gradusta:

Monessa keräilijässä on myös ekshibitionistisia piirteitä: hän toivoo muiden ihmisten näkevän kokoelmansa ja on itse mielellään paikalla sitä esittelemässä ja tarkkailemassa yleisön reaktioita näkemäänsä. Kokoelman saama ihailu tuottaa hänelle narsistista tyydytystä.

Keräilijä yrittää siis parantaa itsetuntoaan ja epävarmuuttaan taideteosten avulla. .... Keräilijä asettaa epärealistisia odotuksia hankkimilleen taideteoksille, sillä ne eivät voi ihmissuhteen tavoin tarjota hänelle minkäänlaista vastakaikua. Silti aina hankkiessaan uuden taideteoksen keräilijä odottaa sen olevan suuri rakkautensa, joka antaa hänelle kaiken mitä hän tarvitsee.

Nuo huomiot soveltuu mun mielestä sellaisenaan moneen muuhunkin kuin taiteen keräämiseen.

Itellä on pieni kahvi-innostus meneillään tällä hetkellä. Hommasin vajaa vuosi sitten mahdollisimman halvat ja yksinkertaiset laitteet, joilla saisi tehtyä hyvää kahvia. Foorumeita selattuani (hyvin käytettyä aikaa) päädyin Aeropressiin ja käsimyllyyn ja oon ollut todella tyytyväinen hankintaan. Nälkä (tai paremminkin jano) tietty vaan kasvoi. Nyt pitäis saada espressoa, ja tässä vaiheessa homma on vaarassa karata käsistä, koska aina pienellä lisäpanostuksella saisi hieman paremman laitteen. Tein kuitenkin päätöksen, että pysyn kohtuudessa, ja sitten joskus hankin sen halvimman hyväksi todetun kahvakoneen, enkä enää lue kahvifoorumin speksausketjuja. --> Sisäinen rauha? No ei. Tyytymättömyyttä aiheuttaa muut asiat, kuten äänentoistolaitteet ja "tarpeisiin" epätäydelliset fillarit, vaikka kyllähän niilläkin pääsee. :f_rolleyes:

Tyytymättömyys, syyllisyydentunto ja asuntovelallisuushan maailmaa pyörittää. Muutenhan sitä elelisi ihan mukavasti vaikka toimeentulotuella. Anteeksi, eksyin aiheesta.
    • HitThe1Out
      HitThe1Out
      Bronze
      Lapsena kiviä, kolikoita, pokemon- ja lätkäkortteja. Jokainen kokoelma säälittävä.

Nykyään keräilen vain screenshotteja pöytächattiin avautuvista vihuista :s_evil: :f_love:
    • 1
    • 2