vastustaja nykäisi värin?

• pa1000
      pa1000
      Basic
      Hold'emia on pelattu muutama kuukausi kun työkaveri usutti hankkimaan tunnukset. Hauskaa on ollut ja nyt polttelen tän saitin alkupääomaa. Lähinnä perjantai tai lauantai iltaisin tulee pelailtua ja kyllähän siinä usein muutakin vedetään kuin suoraa, heheee...
      Kiinnostaisi tietää mitä muut tekee yleensä tällaisissa tilanteissa: mulla on tykki käsi (vaikka Ak) ja korotan (4 kertaa isompi alkupanos). Pari kaveria lähtee kokeilemaan onneaan ja floppi menee suunnalle hertta ässä, hertta kasi + joku. Lyön suunnilleen potin ja toinen kaiffareista maksaa. Seuraava kortti on herttaa. Siihen kaveri sitten lähtee reisimään ja alliksihan se menee jos en kippaa, mutta värille tulee useampi kerta hävittyä. Voiko tällaisia kipata kuinka usein?
  • 5 replies
    • degnic
      degnic
      Bronze
      riippuu stäckien koosta (sinun ja vihun). SSS pelatessa et pysty yleensäkään foldimaan, jos pelaat isolla stäckillä niin poikkimeneminen on helposti vältettävissä.
    • theminna
      theminna
      Bronze
      Tota tilannetta mäkin oon ihmetelly. Että pitäisikö kipata, kun pöytään tulee värin mahdollisuus? Vai pitäiskö vaan toivoa parasta ja betata ihan hulluna? Välillä tuottaa, välillä ei, vai? Sama, jos tulee suoran paikka pöytään. Titanin aloittelijoiden pöydissä aika usein niillä on jotain aivan muuta, jos loppuun asti pelataan. Mutta ne taitaa olla ihan oma lukunsa ne aloittelijoiden pöydät siellä... :D
    • srz
      srz
      Bronze
      Jep, oon samoilla linjoilla degnicin kanssa. Et PA antanut mitään yksityiskohtia, mutta katsotaan vaikka yksi esimerkki. Herolla stäkissä 100BB, korotetaan preflopilla 4BB, kaksi maksua. Potti flopilla noin 13BB. Saat tuon mainitsemasi flopin, lyöt vaikka 10BB, yksi maksu. Potti turnilla 33BB. Herttaväri mahdollistuu.

Et kertonut lyötkö turnilla. Jos sinulla ei ole positiota eikä herttaa kädessä, niin tilanne hiukan ikävä. Jos sökötät ja vastustajalla on mikä tahansa veto, niin hän sököttää perässä. Toisaalta sökötyksesi saattaa innostaa hänet bluffaamaan. Tai sitten hänellä on väri. Jos taas panostat puolisen pottia ja vastustaja korottaa, jouduit ikävään paikkaan. Raivostuttava peli :D

Tässä kohtaa ratkaisu pitää sopeuttaa vastustajaan. Jos vastustaja ei tee liikaa raisebluffeja ja käy välillä turnilla vain katselemassa, on parasta lyödä ja kipata jos tulee vastakorotus. Jos vastustaja maksaa uudestaan, niin laitat riverillä sökö-maksu tai sökö-kippi, paino jälkimmäiselle jos vastustaja panostaa lähelle pottia. Nämä linjat ovat hyviä valintoja yleensä. Passiivisia (ja tiukkoja) tai paljon bluffaavia vastaan voit valita sökön turnilla ja edetä riidien mukaan. Yleistä vastausta on mahdotonta antaa - tunne vastustajasi!

Mun kokemuksen mukaan monien pelaajien ongelma on, että he pelaavat tällaiset tilanteet liian kaavamaisesti. Jos sulla on yleensä tapana hävitä liikaa näissä tilanteissa (ymmärsin näin viestistäsi), niin ala vain "sattumanvaraisesti" karsia maksujasi. Kippaa aina joskus vaikka normipelisi olisi maksaa. Jos taas susta tuntuu, että kippaat näissä tilanteissa liian usein, päätä vain joskus kun vastassa on potentiaalinen bluffaaja, että nyt maksat turni ja riverilyönnit. Jos haluat hoitaa homman parhaalla mahdollisella tavalla, niin ala pitää kirjaa näistä tilanteista ja katso, kuinka usein häviät stäkkisi värille ja kuinka paljon voitat, ja muuta peliäsi sitten sen mukaisesti.

Toivottavasti tästä vastauksesta oli hyötyä... Kysyit hankalan kysymyksen :D
    • srz
      srz
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja theminna
      Tota tilannetta mäkin oon ihmetelly. Että pitäisikö kipata, kun pöytään tulee värin mahdollisuus? Vai pitäiskö vaan toivoa parasta ja betata ihan hulluna? Välillä tuottaa, välillä ei, vai? Sama, jos tulee suoran paikka pöytään. Titanin aloittelijoiden pöydissä aika usein niillä on jotain aivan muuta, jos loppuun asti pelataan. Mutta ne taitaa olla ihan oma lukunsa ne aloittelijoiden pöydät siellä... :D
      Mä olen useammasta suunnasta kuullut hurjaa juttua Titanin aloittelijoiden pöydästä. Raha liikkuu kovaa vauhtia... "Välillä tuottaa, välillä ei" - tuo kyllä tiivistää hold'emin ytimen aika hyvin :D .

Hopea-artikkeleista tähän aihepiiriin liittyy Oddsit, outit ja muut peruskäsitteet ja NL postflopin perusteet. Kulta-artikkeleista Potin rajoittaminen liittyy suoraan tähän asiaan, sisältäen jopa aivan samanlaista tilannetta käsittelevän esimerkin.

JK. Voithan postata tänne jonkun käden niin katsotaan tarkemmin mahdollisia vaihtoehtoja.
    • pa1000
      pa1000
      Basic
      Joo tollasta jakoa tarkotin. No täytyy joskus vaikka noppaa heitellä ja kipata ykkösellä. Hehee.